handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott vid graviditet?


Candydarling
2011-05-24, 10:19
Goddagens damer och herrar!

Är en tjej som tränar styrketräning flitigt och gjort ett gäng år tillbaka ca 5 dagar i veckan. Intar en del kosttillskott och blir även sponsrad av ett kosttillskottsföretag så man har en hel del hemma i skåpen.

Tar i regel bara vassle, omega3, EAA och pwo's och har nyligen börjat testa på CLA kapslar. Nu försöker jag och min sambo bli gravida och jag är lite osäker på vilka kosttillskott som kan vara bra att sluta med och vilka som går bra att ha kvar? Vassle och omega3 borde ju inte vara några problem med men resten?

Tack på förhand!

young_george
2011-05-24, 10:26
Att bara skriva PWO säger ju inte särskilt mycket om vad produkten innehåller, men antagligen finns det inget där som är positivt för ett eventuellt barn.

Jag skulle tillämpa försiktighetsprincipen. Kommer den eventuella fördelen med EAA och PWO på något sätt vara värt den eventuella risken som kan tillkomma? Kan inte se något annat än ett rungande nej där.

När det gäller vassle och omega3 lär det inte finnas något annat än fördelar.

Fredron
2011-05-24, 10:43
Mer information behövs.
Det kan vara som george säger men jag tycker att du ska undersöka saken först istället för att förvänta sig det värsta och undvika allt som kan ses som en risk.

Doggeh
2011-05-24, 11:17
Om du läser på innehållsförteckningen lär du se om det inte lämpar för kvinnor som är gravida osv. På nästan alla GG's produkter får man inte använda när man är gravid eller ammar.

Med den slutsatsen kanske det gäller för alla andra produkter i kosttillskottshavet?

HondaRider
2011-05-24, 14:04
Goddagens damer och herrar!

Är en tjej som tränar styrketräning flitigt och gjort ett gäng år tillbaka ca 5 dagar i veckan. Intar en del kosttillskott och blir även sponsrad av ett kosttillskottsföretag så man har en hel del hemma i skåpen.

Tar i regel bara vassle, omega3, EAA och pwo's och har nyligen börjat testa på CLA kapslar. Nu försöker jag och min sambo bli gravida och jag är lite osäker på vilka kosttillskott som kan vara bra att sluta med och vilka som går bra att ha kvar? Vassle och omega3 borde ju inte vara några problem med men resten?

Tack på förhand!

EAA är bara aminosyror, om du inte kunde ta dem skulle du dö eftersom de är essentiella, vassle är mjölkprotein så det är inga problem.

PWO är inte att rekommendera om det finns någon slags stimulant i den, omega3 beror på varifrån oljan är tagen, från kroppsfettet på fisken går utmärkt men från levern gör inte det pga den höga mängden retinol (vitamin A) och CLA går bra även om det inte är värt pengarna för den eventuella minimala effekt i väldigt höga doser som CLA kanske kan ge för de som lider av sjuklig fetma. Frågan är varför du skulle försöka bli gravid och gå ner i vikt samtidigt? Det är svårare att bli gravid på en kalorinegativ diet.

young_george
2011-05-24, 14:15
EAA är bara aminosyror, om du inte kunde ta dem skulle du dö eftersom de är essentiella, vassle är mjölkprotein så det är inga problem.


Att ta aminosyror är fri form är inte nödvändigtvis samma sak som att få de från föda och behöver inte påverka kroppen på samma sätt.

HondaRider
2011-05-24, 14:27
Att ta aminosyror är fri form är inte nödvändigtvis samma sak som att få de från föda och behöver inte påverka kroppen på samma sätt.

Kan du ge ett exempel på det som inte är dosberoende?

När det gäller EAA tillskott så påverkar de kroppen ganska precis likadant som om du tar samma mängd EAA i form av vassle (30 gram vassle) eller äggprotein för den delen.

MtotheM
2011-05-24, 15:27
Att ta aminosyror är fri form är inte nödvändigtvis samma sak som att få de från föda och behöver inte påverka kroppen på samma sätt.

Fast det är det som är produkten av kroppens egna nedbrytning av protein. Så jag förstår inte riktigt vad som skulle vara dåligt. I så fall så skulle det också vara dåligt att äta vanligt protein tex. vassle.

Jag skulle iaf inte rekommendera PWO. Vassle, EAA och Omega 3 tror jag knappast det borde vara någon fara med.

Pepz
2011-05-24, 16:16
vad är syftet med att äta kosttillskott under graviditet?
Är det någon period i livet som man ska ha koll på kosten så är det väl då..

Sverker
2011-05-24, 17:25
Träna vad du kan och strunta i de mest bissara tillskotten.

Du har perioder där du inte kan äta någonting och lite proteinpulver är det som går ned. Andra perioder finns det inget stopp och du kan tömma kylskåpet.
Vid de tillfällena känns det rätt dumt att använda tillskott.

Omega-3 är viktigt för ditt barn. Fet fisk som är fånga i ishavet är säkert för dig. Välj fisk där du kan se ursprunget.

Det känns nästan viktigare att du lägger pengarna på några fina köttbitar istället. Att tömma ditt järnförrådet till barnet, sliter bara onödigt på dig.

Lellan
2011-05-24, 17:32
Träna vad du kan och strunta i de mest bissara tillskotten.

Du har perioder där du inte kan äta någonting och lite proteinpulver är det som går ned. Andra perioder finns det inget stopp och du kan tömma kylskåpet.
Vid de tillfällena känns det rätt dumt att använda tillskott.

Omega-3 är viktigt för ditt barn. Fet fisk som är fånga i ishavet är säkert för dig. Välj fisk där du kan se ursprunget.

Det känns nästan viktigare att du lägger pengarna på några fina köttbitar istället. Att tömma ditt järnförrådet till barnet, sliter bara onödigt på dig.

Håller med om det du säger, förutom det fetstilta, det där är väl ändå högst individuellt? Har vänner som mått illa grav igenom, och andra - som jag själv som inte hade ngt stopp och åt upp mig 30 osunda kilon.. mest på feta bra fiskar och mörk choklad, mandlar och torkad frukt visserligen, men ändå - hålla koll på intaget är väl bra. Är ju inte mkt extra som behövs för ett barn.

Och ingenstans står det väl att ts försöker gå ner i vikt som ngn skrev? :confused:

Candydarling
2011-05-24, 17:50
Tack för alla tips och kommentarer!

Kommer förstås lägga största möjliga fokus på att hålla en bra kost och inte överdriva med några kosttillskott, anledningen till tråden var egentligen mest nyfikenhet över vad som fortfarande kan tas utan att det gör skada. Vassle känns på nåt vis ändå lite nödvändigt om det nu blir så att man blir illamåendes och inte får i sig något, EAA också. Hur ser man vilka Omega3 som innehåller bra resp. dåliga oljor?

HondaRider
2011-05-24, 22:32
Tack för alla tips och kommentarer!

Kommer förstås lägga största möjliga fokus på att hålla en bra kost och inte överdriva med några kosttillskott, anledningen till tråden var egentligen mest nyfikenhet över vad som fortfarande kan tas utan att det gör skada. Vassle känns på nåt vis ändå lite nödvändigt om det nu blir så att man blir illamåendes och inte får i sig något, EAA också. Hur ser man vilka Omega3 som innehåller bra resp. dåliga oljor?

Kolla mängden retinol på innehållsförteckningen den ska vara 0mg.

Foster gillar DHA, det får du främst från fiskolja/sälolja. Omega FX är ett fullgott alternativ men jag skulle öka dosen till fem om dan. (kostar 399 spänn för 1000 kapslar så det är billigt)

Ponungen
2011-05-26, 07:51
Utvärdera vilket omega 3 du ska köra på. Rådfråga nån kunnig angående detta fakta om att fisk innehåller endel kvicksilver och ej bör konsumeras av gravida kvinnor. Man har ju alltid fått höra att gravida ska hålla sig borta från tonfiskkonserver exempelvis.
Linfröolja är ju ett bra alternativ för att slippa gifter som ackumulerats uppåt i näringskedjan.

mikaelj
2011-05-26, 08:12
Förutom att linfröolja innehåller ALA...

HondaRider
2011-05-26, 09:20
Utvärdera vilket omega 3 du ska köra på. Rådfråga nån kunnig angående detta fakta om att fisk innehåller endel kvicksilver och ej bör konsumeras av gravida kvinnor. Man har ju alltid fått höra att gravida ska hålla sig borta från tonfiskkonserver exempelvis.
Linfröolja är ju ett bra alternativ för att slippa gifter som ackumulerats uppåt i näringskedjan.

Inga rätt överhuvudtaget. Tonfiskkonserver är helt ok upp till tre burkar i veckan för gravida (enligt livsmedelsverket). Tonfisk i vatten innehåller knappt spår av Omega 3 dock.

Omega 3 kapslar från fiskolja innehåller försvinnande liten mängd tungmetaller, om man inte äter en burk om dan hamnar man inte i riskzonen.

Linfröolja innehåller inte DHA vilket är den Omega 3 fettsyra som är just jättebra för foster, linfröolja innehåller enbart ALA, det är inget alternativ som kan ersätta fiskoljan.

Spridis
2011-05-26, 12:51
Varför inte sluta noja över tillskott? Ta tillfället i akt och njut av graviditeten. Det är den tidpunkt i livet när en kvinna är som mest kvinnlig och kroppsidealet har som minst betydelse.
Ät, njut och var gravid!

Candydarling
2011-05-26, 13:32
Varför inte sluta noja över tillskott? Ta tillfället i akt och njut av graviditeten. Det är den tidpunkt i livet när en kvinna är som mest kvinnlig och kroppsidealet har som minst betydelse.
Ät, njut och var gravid!

Jorå, ska bara Bli gravid först ;)

Spridis
2011-05-26, 14:07
Aaah. Men då är det ju kul hela vägen!!!

Sverker
2011-05-26, 17:20
Utvärdera vilket omega 3 du ska köra på. Rådfråga nån kunnig angående detta fakta om att fisk innehåller endel kvicksilver och ej bör konsumeras av gravida kvinnor. Man har ju alltid fått höra att gravida ska hålla sig borta från tonfiskkonserver exempelvis.
Linfröolja är ju ett bra alternativ för att slippa gifter som ackumulerats uppåt i näringskedjan.



Kvicksilver finns i insjöfisk. Skippa också fisk från Östersjön. Det är fisk från västkusten och ishavet som gäller för gravida.

Sverker
2011-05-26, 17:20
Jorå, ska bara Bli gravid först ;)

Folsyra.

Candydarling
2011-05-26, 18:04
Folsyra.

ja....eller sex ^^

Sverker
2011-05-26, 19:02
Ja, barn utan sex går inte:D



Men brist på folsyra kan ge ryggmärgsbråck hos barnet. Folsyra är viktigt för att bilda en kvävebas i DNA.

Candydarling
2011-05-27, 06:25
Ah på så vis, ska läggas på minnet. Tackar tackar

Tolkia
2011-05-27, 07:06
Obs. angående folsyra att man egentligen bör starta med det när man försöker bli gravid, eftersom mekanismerna det är viktigt för äger rum innan de flesta vet om att det finns något barn överhuvudtaget.

Tabbe
2011-05-27, 08:53
Fan vad mycket att tänka på, hur fick folk hälsosamma barn förr i tiden :D

Tolkia
2011-05-27, 09:05
Fan vad mycket att tänka på, hur fick folk hälsosamma barn förr i tiden :D
Det fanns inga döts kostillskott ...? :Virro

Skämt åsido så fick man ju inte det. D.v.s. det var fler spontanaborter och fler barn som föddes sjuka eller dog tidigt. Jämför situationen i vissa u-länder idag.

beckman88
2011-05-28, 11:44
Ja, barn utan sex går inte:D



Men brist på folsyra kan ge ryggmärgsbråck hos barnet. Folsyra är viktigt för att bilda en kvävebas i DNA.

Kan man anställa dig som pappa de första månaderna?:D

mela
2016-02-08, 11:41
Bumpar en gammal tråd, hur ser det ut med EAA och graviditet nu förtiden? Finns det några studier?

King Grub
2016-02-08, 11:50
Nej det finns inga nya studier, men allmänna rekommendationer är att undvika aminosyretillskott.

mela
2016-02-08, 11:51
Nej det finns inga nya studier, men allmänna rekommendationer är att undvika aminosyretillskott.

Tack! Då vet jag :)

LunaSpice
2016-02-08, 11:55
Bumpar en gammal tråd, hur ser det ut med EAA och graviditet nu förtiden? Finns det några studier?

Man ger EAA till prematura barn för säkerställa en kvalitativ proteinbalans. Att ha brist på essentiella aminosyror som gravid kvinna generellt kan bl.a. leda till preklampsi och ryggmärgsbråck hos fostret.

King Grub
2016-02-08, 12:04
Det föreligger nog ingen risk för brist på EAA här.

mela
2016-02-08, 12:05
Nej, jag äter ju mat nu, tom börjat med kött igen efter 15 veckors kräkande. Men då hade jag inte fått behålla EAA heller.

King Grub
2016-02-08, 12:09
Kan tillägga att rekommendationerna baseras på just att man inte vet, inte för att man misstänker skadlig verkan på fostret.

mela
2016-02-08, 12:11
Så är det ju med de flesta rekommendationer vid graviditet, det är ingen som vill bli sammankopplad med eventuella fosterskador eller missfall.