handdator

Visa fullständig version : Tog massa tester!!! Varnings klocka:(


mina
2011-05-24, 08:19
Jag tog massa tester som visade att jag hade 36,90% fett i kroppen med sån impedans våg????
Mitt bmi låg p¨23,3
Och enligt tabell så är jag överviktig då min kropp består av för mycket fett och vätska nivån låg på 44,80%

Känner mig totalt knäckt har kämpat som bara den och detta känns som en riktig bakslag för nu är det hälsofara.!!

Hur kan man vara normal viktig men ändå överviktig??
Hur ska jag lyckas gå ner i fett ???
*gah!*

rooz
2011-05-24, 08:25
Och så lugnar vi ned oss, ta lite djupa andetag.

Du baserar alltså allt på ett mätresultat? Hur korrekt är din våg? Vet du det?

Eddie Vedder
2011-05-24, 08:25
23,3 är normalvikt. Och fettprocenten på en impedansvåg är rena lotteriet.

mattilainen
2011-05-24, 08:26
För det första så kan du nog vara lugn då de vågarna inte är att lita på för fem öre. Skulle absolut inte brusa upp mig för de svaren.

tjejer har också en del mer fett än vi killar, så om nu siffran i verkligheten skulle vara högre så är det ingen fara. Ingen ide att få panik. Behöver du och vill gå ner i vikt så är det deffguiden jag kan länka till dig. Förkortat är att du gör av med mer energi än vad du stoppar i dig. Antingen genom att minska maten eller att röra dig mer eller en variation av dessa.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

tänk på att vätskan ska vara hög. 50 - 60 % är normalt det också.

mina
2011-05-24, 08:28
23,3 är normalvikt. Och fettprocenten på en impedansvåg är rena lotteriet.

Jag gick till en instruktör som tog dessa tester 2 gånger för att verkligen få rätt , sen tog han kaliper och även där låg det högt.

mina
2011-05-24, 08:29
Och så lugnar vi ned oss, ta lite djupa andetag.

Du baserar alltså allt på ett mätresultat? Hur korrekt är din våg? Vet du det?

Jag gjorde testet på en och samma dag men två gånger på vågen sen kaliper 2 ggr, sen mätning. 2ggr..*cupid*

Eddie Vedder
2011-05-24, 08:30
Jag gick till en instruktör som tog dessa tester 2 gånger för att verkligen få rätt , sen tog han kaliper och även där låg det högt.

Oavsett om du tar två gånger så spelar det ingen roll. Ett värdelöst mätverktyg är värdelöst oavsett hur många gånger man mäter med det. Är det du på din avatar är det inget som helst fel på din kropp.

mikaelj
2011-05-24, 08:30
Ät bättre och fortsätt styrketräna.

Tolkia
2011-05-24, 08:30
Den enda varningsklockan i det här sammanhanget är den ekonomiska. Kasta inte bort mer pengar på tester som i alla fall inte visar något du kan använda dig av. Möjligen är det även en varningsklocka att du freakar över att du är hälsovådligt överviktig när du ligger väl inom normalviktsspannet (med det BMI:t kan det inte vara några som helst problem att med ögat se att du inte är överviktig).

mina
2011-05-24, 08:31
För det första så kan du nog vara lugn då de vågarna inte är att lita på för fem öre. Skulle absolut inte brusa upp mig för de svaren.

tjejer har också en del mer fett än vi killar, så om nu siffran i verkligheten skulle vara högre så är det ingen fara. Ingen ide att få panik. Behöver du och vill gå ner i vikt så är det deffguiden jag kan länka till dig. Förkortat är att du gör av med mer energi än vad du stoppar i dig. Antingen genom att minska maten eller att röra dig mer eller en variation av dessa.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

tänk på att vätskan ska vara hög. 50 - 60 % är normalt det också.

Okay men vad jag har förstått får man inte ligga över 33% för då e man överviktig, och vätskan var låg på mig 44,90%

Ja äter väldigt lite tränar varje dag, visst jag ser resultat men inte på vågen!! och nu efter detta mätningen så känns det som om jag är helt ute o cyklar,...

Eddie Vedder
2011-05-24, 08:32
Nu minns jag dig, du har startat fel trådar i samma stil. Där har du fått samma typ av svar också. Det handlar om din kroppsuppfattning och inget annat.

stridis
2011-05-24, 08:40
Det är du på din avatar eller hur? Du är normalviktig så ordet panik kan du styka. Är inne på Mikaeljs linje- fortsätt styrketräna och ät bra så skall du se att du får din drömkropp en vacker dag.

När jag hade 9%bf så hade jag 22 enligt min impedansvåg, jag har alltid typ 22 hur jag än gör med vätska eller har fettoperioder, så den är uppenbarligen skräp*rolleyes*

edit: kollade lite på dina andra posts, du behöver intelligent upplagd styrketräning tror jag.

Silveta
2011-05-24, 08:44
Det är du på din avatar eller hur? Du är normalviktig så ordet panik kan du styka. Är inne på Mikaeljs linje- fortsätt styrketräna och ät bra så skall du se att du får din drömkropp en vacker dag.

När jag hade 9%bf så hade jag 22 enligt min impedansvåg, jag har alltid typ 22 hur jag än gör med vätska eller har fettoperioder, så den är uppenbarligen skräp*rolleyes*


min impedansvåg visar alltid 16% vilket är bra, då vet jag att jag bara har en liten bit kvar så jag aldrig ger upp :D

mina
2011-05-24, 08:44
Nu minns jag dig, du har startat fel trådar i samma stil. Där har du fått samma typ av svar också. Det handlar om din kroppsuppfattning och inget annat.

Jaha har jag?? men ja visst har jag fel kroppsuppfattning men när jag gjorde dessa mätningar så är det inte i mitt huvud utan det är ren fakta.

Sen att jag kanske tar det som världen går under och allt känns hopplöst just nu vilket en annan person med bättre kroppsuppfattning inte tagit det på det här sättet...Ja jag får jobba med mig själv som jag har sagt tidigare.

Men jag blir helt förvirrad för jag ser inte fet ut och jag ser mig själv inte fet utan detta kom liksom som en chock för mig....

Silveta
2011-05-24, 08:45
Jaha har jag?? men ja visst har jag fel kroppsuppfattning men när jag gjorde dessa mätningar så är det inte i mitt huvud utan det är ren fakta.

Sen att jag kanske tar det som världen går under och allt känns hopplöst just nu vilket en annan person med bättre kroppsuppfattning inte tagit det på det här sättet...Ja jag får jobba med mig själv som jag har sagt tidigare.

Men jag blir helt förvirrad för jag ser inte fet ut och jag ser mig själv inte fet utan detta kom liksom som en chock för mig....

Du ser inte dig själv som fet och är det du på bilden så lär ingen annan göra det heller, det är i sig fan så mycket viktigare i sammanhanget än vad en våg säger.. End of story.

mina
2011-05-24, 08:45
Det är du på din avatar eller hur? Du är normalviktig så ordet panik kan du styka. Är inne på Mikaeljs linje- fortsätt styrketräna och ät bra så skall du se att du får din drömkropp en vacker dag.

När jag hade 9%bf så hade jag 22 enligt min impedansvåg, jag har alltid typ 22 hur jag än gör med vätska eller har fettoperioder, så den är uppenbarligen skräp*rolleyes*

Okay , ja det är jag..

Eddie Vedder
2011-05-24, 08:46
Jaha har jag?? men ja visst har jag fel kroppsuppfattning men när jag gjorde dessa mätningar så är det inte i mitt huvud utan det är ren fakta.

Men jag blir helt förvirrad för jag ser inte fet ut och jag ser mig själv inte fet utan detta kom liksom som en chock för mig....

Nej det är inte ren fakta, mätverktygen är ju skräp som sagt. Du säger ju själv att du inte ser fet ut. Alltså är du inte det. Strunta i din troligtvis inkompetenta instruktör.

mattilainen
2011-05-24, 08:53
håller med alla här. Det är som att lägga ut en bild på internet och folk gissar sig till din bf.. Kanske är det närmare än vad den vågen gör det dock.. haha

Nejmen om du tränar som du säger och ser skillnad men inget händer på vågen så skit i vågen, det är i spegeln som är det viktiga. så länge det går framåt så kör på!

Eller kör en ny våg som inte har bf mätare.

Lellan
2011-05-24, 08:55
Jaha har jag?? men ja visst har jag fel kroppsuppfattning men när jag gjorde dessa mätningar så är det inte i mitt huvud utan det är ren fakta.

Sen att jag kanske tar det som världen går under och allt känns hopplöst just nu vilket en annan person med bättre kroppsuppfattning inte tagit det på det här sättet...Ja jag får jobba med mig själv som jag har sagt tidigare.

Men jag blir helt förvirrad för jag ser inte fet ut och jag ser mig själv inte fet utan detta kom liksom som en chock för mig....

Lugn o fin nu. Själv blev jag också mätt på en sån impendansvåg, fick nuffran 36% fett, veckan efter gick jag till Reform, och en kille som heter Fredrik Carlsson (googla namnet så ser du att han iaf ser ut att veta vad han pratar om). Han kalipermätte mig och jag fick kostschema (som i stort gick ut på 2g protein/kkv och underskott - inget magiskt). Han bara himlade med ögonen åt vågmätningen, 22% fett fick han till, efter tolv veckor hade jag 13% (ok, 9-punktsmetod kaliper ger kanske glädjesiffror men någon fetma sa han att jag INTE bar på trots mina 90 kg (minskade 10 kg på lika många veckor) - däremot fick jag glada budskap att jag inte hade bukfetma och ingen risk för diabetes etc).

Så mitt råd är: gå till ngn som är erkänt duktig inom ämnet om du vill hävda att siffror du får är "fakta", en sån där våg ger då ingen fakta, utan bara nuffror. Och tagga ner, du ser helt normal ut i kroppen, självklart är det kul att träna och äta sig i bättre form, men bara om det är kul och inte ångeststresspanik.. Lycka till! :)

IronBug
2011-05-24, 08:55
Lugna ner dig.

Tolkia
2011-05-24, 09:25
Det finns ett antal trådar om bioimpedansmätning, fettmätande vågar etc. på forumet sedan tidigare. Du kan börja med att leta reda på dem och se vad som skrivs där om denna "mätnings" (uppskattnings) tillförlitlighet.

Fredrik_S
2011-05-24, 09:29
Jag gick till en instruktör som tog dessa tester 2 gånger för att verkligen få rätt , sen tog han kaliper och även där låg det högt.

Det är ungefär som att säga att jag lät spåkvinnan spå mig två gånger med tarottkorteten för att verkligen få reda på faktan.
Instruktör= random kvacksalvare som vill tjäna pengar på att se lite viktigt ut, Det krävs absolut noll utbildning och noll krav på att få kalla sig nått sånt.
Som redan sagts så är ett impedansverktyg lika med ett lotteri, felen är helt enorma, du kan lika gärna ha 20% som 50% om ett sånt verktyg visa 40%.

agazza
2011-05-24, 09:36
Vad blev calipermätningen?

Vad vill du få ut av tråden?

spange
2011-05-24, 09:53
Jaha har jag?? men ja visst har jag fel kroppsuppfattning men när jag gjorde dessa mätningar så är det inte i mitt huvud utan det är ren fakta.

Sen att jag kanske tar det som världen går under och allt känns hopplöst just nu vilket en annan person med bättre kroppsuppfattning inte tagit det på det här sättet...Ja jag får jobba med mig själv som jag har sagt tidigare.

Men jag blir helt förvirrad för jag ser inte fet ut och jag ser mig själv inte fet utan detta kom liksom som en chock för mig....

nej du är inte fet. och ingen annan ser dig som fet, då kanske du ska lita på det och inte vad ett stycke värdelös elektronik säger.

jag tvivlar starkt på att du har ett bf på 37% vid ett bmi på dryga 23, känns inte som att det går ihop.

Mokai
2011-05-24, 09:59
Men jag blir helt förvirrad för jag ser inte fet ut och jag ser mig själv inte fet

Vad är problemet?

Sluta nojja.

Lellan
2011-05-24, 10:18
Vad blev calipermätningen?

Vad vill du få ut av tråden?

+1

Jag tolkar kaliper som ett utgångsvärde, mäter samma person vid samma tidpunkt m liknande förutsättningar (och är van att mäta, så han nyper på samma sätt vid samma ställe osv) så har man ett referensvärde om man jobbar sig i form - men samtidigt så verkar du ju ta mätningarna som en slags dödsdom.. Du upplever dig inte fet, inte omgivningen heller, bmi 23 och en fettprocent på 37% rimmar illa..

Den exakta siffran är ju inte så intressant vid kaliper, utan hur den förändras, och den där vågen visar ju uppenbart fel så tänk inte på den. :)

Big Sleazy
2011-05-24, 10:25
Verkar som att TS har väldigt dålig självkänsla och självuppfattning med tanke på att det är den andra liknande tråd TS startar.

OneManArmy
2011-05-24, 10:38
Bästa mätverktyget är en spegel tycker jag

Nykropp
2011-05-24, 11:29
Bästa mätverktyget är en spegel tycker jag

+1.
Tyvärr fungerar även den dåligt om självuppfattningen är körd från början.

Silveta
2011-05-24, 11:35
+1.
Tyvärr fungerar även den dåligt om självuppfattningen är körd från början.

Mätning över huvud taget borde slopas i fall som TS tyvärr, min fru har ungefär lika bra självkänsla och vet om det, tyvärr hjälper inte det att få ut vanföreställningar om att hon är tjock, kort, manhaftig etc etc.

Det TS behöver är någon att prata med, så att TS kan bli av med sina vanföreställningar och på så vis få en mer sund syn på sin kropp

Lille
2011-05-24, 11:36
Nu minns jag dig, du har startat fel trådar i samma stil. Där har du fått samma typ av svar också. Det handlar om din kroppsuppfattning och inget annat.

Ja juste "fett på knäna" tråden:)

14K
2011-05-24, 11:41
Ja juste "fett på knäna" tråden:)

den kommer man ihåg :Virro

Paperbasket
2011-05-24, 14:58
Man borde fan bannlysa dessa skitvågar och användandet av bmi för enskilda människor.

Jontez
2011-05-24, 15:49
Sån där våg tror jag inte alls på. När jag började träna hade jag 17% bf på 82kg. Idag efter 3år av styrketräning så står det fortfarande 17% vissa dagar, väger även nu 82kg.

Fartman
2011-05-24, 16:06
En sak som kan vara bra att poängtera så OM det nu verkligen skulle vara siffror som stämmer att du verkligen skulle ha så hög fettandel trots normalvikt.. (och ja dom där mätningarna går inte att ta på allvar) i sådant fall så är det inte att tappa fettet som ska vara prio ett, utan styrketräning för att öka på dina muskler och styrka. Hög fettprocent på normalvikt pekar på att man typ inte har några muskler, om man då bantar blir man bara mager/anorektisk.

Sushipinne
2011-05-24, 18:15
Jag tror som såhär... det du ska göra är, sätt dig ner, tänk...
Vad äter du varje dag?
Hur ofta äter du onyttigt?
Hur ser du ut i kroppen? (ställ dig i spegeln.)
Dessa tre frågor lär ju svara på om du är överviktig eller inte.

Pepz
2011-05-24, 18:36
Ja äter väldigt lite tränar varje dag, visst jag ser resultat men inte på vågen!! och nu efter detta mätningen så känns det som om jag är helt ute o cyklar,...

varför äter du "väldigt lite"?

vilka resultat ser du och varför kan du inte nöja dig med dessa. skit i vågen då

Fredrik_S
2011-05-25, 08:52
Jag tror som såhär... det du ska göra är, sätt dig ner, tänk...
Vad äter du varje dag?
Hur ofta äter du onyttigt?
Hur ser du ut i kroppen? (ställ dig i spegeln.)
Dessa tre frågor lär ju svara på om du är överviktig eller inte.

NEJ, dessa frågor hjälper inte ett smack för någon med skev självbild

En anorektikers svar tex kommer var något åt hållet,
1, ett äpple en knäckemacka en näringsdryck
2, varje dag (i princip all mat är onyttig hos många med skev självbild)
3 jättefet (trots en vikt på under 40 kg)

Faith
2011-05-31, 16:52
Ja äter väldigt lite tränar varje dag, visst jag ser resultat men inte på vågen!! och nu efter detta mätningen så känns det som om jag är helt ute o cyklar,...

Att försöka svälta sig i form fungerar aldrig och kommer enbart leda till en större övervikt framöver.

Jonas N
2011-06-04, 13:56
spegeln är tyvärr inte det bästa att mäta med om man har dålig självkänsla. det man kan göra då spegeln och mätresultaten sviker är att helt enkelt lita på objektiva personer i din omgivning eller exempelvis vänligt folk på kolozzeum. bara acceptera att du har ett problem och om du inte kan fixa det så lev med det utan att förstöra din kropp.

funkar för mig iaf.