handdator

Visa fullständig version : Militärpress vs axelpress


fotbollsnissen
2011-05-23, 19:57
Hej
jag har en fundering kring hur många specifika axelövningar man behöver för att få axlar att hänga med i utvecklingen med resten av kroppen.
Mitt överkroppspass:
Chins
Bänkpress
Rodd
Hantelpress
Militärpress/ Axelpress (hantlar)
+ ev latsdrag, dips

Behöver jag mer övningar tror ni för att inte axlarna ska släpa och räcker det med en övning som militärpress för att träna hela axelpartiet effektivt? Jag undrar också om det kanske är bättre att köra axelpress, med hantlar, då jag kan undvika att träna främre delen av axlarna så mycket (får man även via bänken o hantelpressen) för att förhindra att axlarna "skjuts" fram för en sämre hållning?

tack på förhand!

Mitosis
2011-05-23, 20:18
Jag kör sidolyft+någon övning för baksida axlar på bänkpressdagen och sedan militärpress och kanske lite extra baksida på min andra överkroppsdag.
Det har funkat för mig, har testat att lägga till mer pressar för axlar, men då blir det för mycket.

Inge Enveten
2011-05-23, 20:23
Jag kör endast 3-4 set hantelpressar och totalt 2 set sido och/eller framåtlyft för axlar

gastutan2
2011-05-23, 21:16
Kör Millitärpress som en bas övning sen kör du hantellpress som en isolationsövning dvs. mer reps på hantellpressen.

Rusk
2011-05-23, 22:22
Kör Millitärpress som en bas övning sen kör du hantellpress som en isolationsövning dvs. mer reps på hantellpressen.

Det är ju som att först köra bänkpress och sedan plan hantelpress, blir som att bre samma macka med smör 2 gånger.
Det han bör göra är att köra militärpress och sedan sidolyft som isolation.
Att utesluta träning för mellersta delten är inte så klokt, visst aktiveras don i militärpress men jag tror starkt att man även behöver ge dom en egen övning.

Ponitus
2011-05-23, 22:44
Det är ju som att först köra bänkpress och sedan plan hantelpress, blir som att bre samma macka med smör 2 gånger.

Det är inget fel med det. Kör själv enbart bänkpress och plan hantelpress på mina bröstpass och har ökat riktigt bra på det.

Landström
2011-05-23, 22:50
Jag brukar köra 5-6 set axelpress och 3-4 set hantellyft åt sidan, på mina axelpass. Oftast kör jag dem samma pass som bröst och armar.

Angående axelpress så tycker jag att press bakom nacken är den bästa pressövningen om man vill grilla mellersta deltan. I andra hand press i nån maskin. Militärpressar har jag aldrig gillat... De tar så mycket på framsida axlar och triceps. Jag kan dock köra dem om jag förkortar ROM lite och inte går ner så djupt.

fotbollsnissen
2011-05-24, 21:16
Vad är egentligen skillnaden mellan axelpress och militärpress? stor skillnad på muskler som arbetar?

Sheogorath
2011-05-24, 21:18
Militärpress är en typ av axelpress. Frågan är av samma typ som "vad är det för skillnad på en katolik och en kristen?" eller "vad är det för skillnad på en kanin och ett djur?"

Jontez
2011-05-24, 21:20
Det är ju som att först köra bänkpress och sedan plan hantelpress, blir som att bre samma macka med smör 2 gånger.
Det han bör göra är att köra militärpress och sedan sidolyft som isolation.
Att utesluta träning för mellersta delten är inte så klokt, visst aktiveras don i militärpress men jag tror starkt att man även behöver ge dom en egen övning.

Jag har kört plan hantelpress efter bänkpressen i 3 år och kommer lätt fortsätta, tycker inte alls det är kaka på kaka. Att köra tungt i militärpressen (5-8 reps) och sedan höja och köra minst 10 reps i hantelpressen tycker jag är en bra ide :) Sedan avsluta med några set lyft åt sidan

Mitosis
2011-05-24, 21:20
Vad är egentligen skillnaden mellan axelpress och militärpress? stor skillnad på muskler som arbetar?

En riktig militärpress ska utföras stående med hälarna ihop har jag för mig.
En axelpress utförs sittande/stående.

Så jag definerar det, dock så kallar jag mina axelpressar för militärpressar för att det är det man brukar göra.

Ponitus
2011-05-24, 21:32
dock så kallar jag mina axelpressar för militärpressar för att det är det man brukar göra.

Brukar man?

Mitosis
2011-05-24, 21:34
Brukar man?

Alla jag pratar med gör det, så jag orkar inte leka besserwisser och rätta dem.
Ska man vara petig så heter det jag gör "Stående axelpress med skivstång".

Ponitus
2011-05-24, 21:35
Ska man vara petig så heter det jag gör "Stående axelpress med skivstång".

..eller bara militärpress. ;)

Sheogorath
2011-05-24, 21:37
I dagligt tal är militärpress en stående skivstångspress med stången frampå med smal fattning. "Hälarna ihop" har nog ingen brytt sig om sedan 1800-talet. "Axelpress" kan vara allt ifrån militärpress, till Arnold-press, till sittande smithpress bak nacke etc etc. Vill man precisera vilken typ av axelpress man menar får man beskriva den. Pressar man med hantlar eller stång? Brett eller smalt? I maskin? Stående eller sittande? I så fall med eller utan ryggstöd? Framför eller bakom huvudet? Osv.

fotbollsnissen
2011-05-24, 21:39
okej, dumt formulerat... Menar om man kör axelpress med hantlar, stående. Då man gör övningen med armarna längs med kroppen och inte framför som man gör vid militärpress med stång om ni förstår vad jag menar?

Sheogorath
2011-05-24, 21:41
okej, dumt formulerat... Menar om man kör det jag tänker som axelpress med hantlar, stående. Då man gör övningen med armarna längs med kroppen och inte framför som man gör vid militärpress om ni förstår vad jag menar?

Good! Skillnaden blir framförallt att eftersom överarmarna kommer peka ut från kroppen snarare än framåt kommer övre bröst jobba lite mindre och laterala delta (utsida axel) jobba lite mer. Man kan göra samma slags rörelse med skivstång om man fattar den bredare och tar ner den bakom nacken. Sen om det kommer innebära skillnad i muskelutveckling vet nog ingen säkert. Jag misstänker att det är skit samma, så som jag ofta misstänker.

fotbollsnissen
2011-05-24, 21:48
Okej.. tack för förklaringen :) en sista fråga: kan det vara smart att låta främre delen av axlarna vila lite när man ändå kör bänkpress och hantelpress samma pass? Dvs att köra med armarna längs med kroppen?

Sheogorath
2011-05-24, 21:51
Okej.. tack för förklaringen :) en sista fråga: kan det vara smart att låta främre delen av axlarna vila lite när man ändå kör bänkpress och hantelpress samma pass? Dvs att köra med armarna längs med kroppen?

Mjae. Risken att man övertränar axlarna inom ett och samma pass får väl anses vara ganska liten. Snarare kan man ju se upp med övningar där framsidan får jobba väldigt hårt om man kör flera press-pass i veckan. Att köra bänk- och hantelbänkpress en dag, militärpressar en andra dag och smalbänk och dips en tredje dag kan t.ex. vara ganska mastigt om man inte är smart vad gäller intensitet och volym.

fotbollsnissen
2011-05-24, 21:56
Okej tack så mycket för svaren! tänkte kanske att man skulle vara lite försiktig med att träna framsidan av axlarna för mycket så det blir någon obalans i styrkan i axlarna, så att hållningen i sin tur får lida för det.... kan ju alltid variera övningarna och se vad som passar mig :thumbup:

willtjam
2011-05-24, 22:16
Lite off-topic: tycker ni baksida axlar behöver en isolationsövning om man ändå har med pull-ups/chins och framåtböjd rodd i veckoprogrammet?
Jag kör just nu militärpress och framåtlutad hantellyft åt sidan, men skulle hellre satsa isolationsövningen på laterala delen då jag inte tycker militärpressen tar där alls.

Rusk
2011-05-24, 22:59
Jag har kört plan hantelpress efter bänkpressen i 3 år och kommer lätt fortsätta, tycker inte alls det är kaka på kaka. Att köra tungt i militärpressen (5-8 reps) och sedan höja och köra minst 10 reps i hantelpressen tycker jag är en bra ide :) Sedan avsluta med några set lyft åt sidan

Är väll en smak sak, då kan du ju lika gärna köra ett par tunga och sedan ett par lätta i militärpressen, finns ingen anledning att hoppa till en annan övning såvida man inte tycker det är kul.
Jag själv tycker man ska fokusera mer på mellersta deltsen då främre piskas rejält i press övningar för brösten.

Willtjam Kör du horisontal stångrodd så tränar den bakre deltsen mer än diagonal, diagonal tar mer på övre traps om jag inte är helt ute och seglar.
Så mitt svar är att om du kör horisontal med pronerat grepp så bör du inte behöva någon specifik övning för bakre delts.
Kör du ingen övning för mellersta delt nu? Det är oacceptabelt imo:p Normala sidolyft är underbara<3

Silencer
2011-05-24, 23:04
Jag älskar militärpress. En av de skönaste övningarna.

Ponitus
2011-05-25, 00:12
jag älskar militärpress. En av de skönaste övningarna.

+1

ekmanc
2011-05-25, 01:13
Den är riktigt skön men tyvärr helvetes svår att öka i, det tar ju en evighet.

lirberr
2011-05-25, 01:15
http://img808.imageshack.us/img808/5713/berneydidnotread.gif
Militärpress.

willtjam
2011-05-25, 07:23
Willtjam Kör du horisontal stångrodd så tränar den bakre deltsen mer än diagonal, diagonal tar mer på övre traps om jag inte är helt ute och seglar.
Så mitt svar är att om du kör horisontal med pronerat grepp så bör du inte behöva någon specifik övning för bakre delts.
Kör du ingen övning för mellersta delt nu? Det är oacceptabelt imo:p Normala sidolyft är underbara<3

Jag försöker med horisontal, men mina hamstrings är för tajta. *gah!* Men dom ger väl med sig med tiden.
Jag tränar inte mellersta, fram tills nu! You gotta love the sidolyft!

Sheogorath
2011-05-25, 07:32
Jag tycker att högrodd är en skitbökig övning för bakre delta. Funkar det är det väl fint och så men personligen föredrar jag flyes alla dagar i veckan. Högrodd och face-pulls är finemang för muskulaturen mellan skulderbladen men för baksida axlar har jag aldrig fått det att kännas vettigt. Sen tror jag att vanliga roddar och pullovers räcker fintfint för bakre delta varför jag bara kör flyes för baksidan varannan vecka. Baksida axlar är en välutvecklad muskelgrupp hos mig kan tilläggas.

Rusk
2011-05-25, 09:11
Jag försöker med horisontal, men mina hamstrings är för tajta. *gah!* Men dom ger väl med sig med tiden.
Jag tränar inte mellersta, fram tills nu! You gotta love the sidolyft!

Du har inte en knepig ställning på benen när du utför den då? Står jag minsta fel så svider det rejält i mina hamstrings.
Bra att du börjar träna dom! Att träna dom e lika självklart för mig som att träna biceps/triceps.

willtjam
2011-05-25, 09:15
Du har inte en knepig ställning på benen när du utför den då? Står jag minsta fel så svider det rejält i mina hamstrings.
Bra att du börjar träna dom! Att träna dom e lika självklart för mig som att träna biceps/triceps.

Nej, jag är bara onormalt stel. ;)