handdator

Visa fullständig version : Bryta fasta?


Berrypicker
2011-05-23, 17:21
Hej!

Nu har jag kört periodisk fasta i cirka en månad, har hittills tappat riktigt bra med fett, och ligger nu på runt 84kg, jag käkar 2800Kcal om dagen, och går ner cirka 0.5kg i veckan, det kombinerat med att jag har lagt på 15kg i mitt knäböj under en deff, är magi. *flex*

Men jag har ett par små frågor.

Om jag käkar vitamintillskott på morgonen(Friggs C-Vitamin brustablett, någon allround vitamin, samt 750mg fiskleverolja) bryter jag då fastan? Jag har de senaste dagarna tagit detta på morgonen, eftersom jag då blir mycket piggare inför dagen, och kan lätt orka mig fram till lunch.

Jag har länge också undrat om cardio under de fastande timmarna kommer göra så att jag tappar mer fett, många förespråkar ju helt kalorier in/ut teorin. Men jag har samtidigt hört väldigt mycket om att HIIT och dylikt är perfekt för att nå ensiffriga % i kroppsfett.

Jag hade tänkt att sedan testa att bulka under PF, men då att använda Leangains-metoden helt, kör man +500 kalorier utöver sin vanliga diet då, som i en vanlig bulk, bara att man använder 8h äta/16h fasta och sådant?

Periodisk fasta har hittills gått riktigt bra för mig, att gå från 95 till 115kg under en deff i knäböj, samt 7.5kg i bänken är ju inte dåligt. Får hoppas det fortsätter. :)

Tack

Raasken
2011-05-23, 18:18
Hej!
Om jag käkar vitamintillskott på morgonen(Friggs C-Vitamin brustablett, någon allround vitamin, samt 750mg fiskleverolja)

Vitaminer är skitsamma men fiskleveroljan tar du med fördel tillsammans med mat. Just nu tar du den när det är som störst chans att fettet oxideras som energi (ja, det är att bryta fastan).

Gosti123
2011-05-23, 18:41
Vad gör fiskleverolja egentligen? Ökar det ämnesomsättningen eller vad är grejen?

BengtBurk
2011-05-23, 18:53
Vad gör fiskleverolja egentligen? Ökar det ämnesomsättningen eller vad är grejen?

Innehåller essentiella fetter, bland annat.

Eddie Vedder
2011-05-23, 19:09
Vitaminer är skitsamma men fiskleveroljan tar du med fördel tillsammans med mat.

Tvärtom, vitaminerna bör tas med mat för att ta upp fettlösliga vitaminer. Men det fett som fiskoljan ger kanske räcker.

Visst bryts fastan men det spelar ju ingen roll så vitt jag vet.

Raasken
2011-05-23, 19:18
Tvärtom, vitaminerna bör tas med mat för att ta upp fettlösliga vitaminer. Men det fett som fiskoljan ger kanske räcker.

Jag står rättad på vitaminerna men fiskoljan bör vara bättre att ta i samband med mat för att 1: öka inlagringschansen och 2(viktigast): slippa fiskrapar.

Spridis
2011-05-23, 19:25
Kalorier bryter fastan, punkt slut. Mängden avgör hur länge
det tar innan du återgår i fastande läge.

vicarious
2011-05-23, 19:30
Kalorier bryter fastan, punkt slut. Mängden avgör hur länge
det tar innan du återgår i fastande läge.

samt vilken makronutrient det är. olika saker ger olika stora insulinpåslag. större av KH än fett antar jag.

Eddie Vedder
2011-05-23, 19:46
Jag står rättad på vitaminerna men fiskoljan bör vara bättre att ta i samband med mat för att 1: öka inlagringschansen och 2(viktigast): slippa fiskrapar.

Fast fiskraparna hör inte till saken tycker jag. Man kan få magbekymmer av vitaminer på tom mage också. För att inte tala om mediciner. Jag pratade om strikt näringsfysiologiska aspekter.

Har du någon källa på att fettet blir till energi lättare?

Kung Karl
2011-05-23, 20:15
Har du någon källa på att fettet blir till energi lättare? Han syftade på att man ska äta omega-3:n med mat för att insulinet ska få in omega-3:n i fettcellerna. Tar man dem på fastande mage när GH, adrenalin och andra fettförbrännande hormon cirkulerar i hög grad så är risken större att omega-3:n förbränns istället för att lagras.

Eddie Vedder
2011-05-23, 20:18
Han syftade på att man ska äta omega-3:n med mat för att insulinet ska få in omega-3:n i fettcellerna. Tar man dem på fastande mage när GH, adrenalin och andra fettförbrännande hormon cirkulerar i hög grad så är risken större att omega-3:n förbränns istället för att lagras.

Ja det kan säkert finnas hypoteser, men jag frågade inte om en mekanismbeskrivning utan någon bra källa. Ser man tydligt att just omega-3-fetterna oxideras direkt vid fastande intag jämfört med måltid? Fastenivåer av insulin borde räcka gott tycker jag.

Raasken
2011-05-23, 20:56
Ja det kan säkert finnas hypoteser, men jag frågade inte om en mekanismbeskrivning utan någon bra källa. Ser man tydligt att just omega-3-fetterna oxideras direkt vid fastande intag jämfört med måltid? Fastenivåer av insulin borde räcka gott tycker jag.

Tyvärr ingen källa på det mer än det jag lärt mig från nutritionen jag läst vilket är att FFA i blodet har en större chans att förbrukas som energi vid fastande/mellan måltider än precis i samband med matintag.

Det är ju en väldigt liten vaneändring att flytta o3 intaget till, säg, dagens sista måltid för en teoretisk chans till bättre hälsa.

Eddie Vedder
2011-05-24, 07:56
Tyvärr ingen källa på det mer än det jag lärt mig från nutritionen jag läst vilket är att FFA i blodet har en större chans att förbrukas som energi vid fastande/mellan måltider än precis i samband med matintag.

Ja det låter rimligt och jag säger inte emot. :) Men jag var mest intresserad av en källa. Vad är det för nutrition du läst? FFA i blodet förbränns mer ja men frågan är ju OM de kommer bli FFA i blodbanan i högre grad.

Raasken
2011-05-24, 17:36
Ja det låter rimligt och jag säger inte emot. :) Men jag var mest intresserad av en källa. Vad är det för nutrition du läst? FFA i blodet förbränns mer ja men frågan är ju OM de kommer bli FFA i blodbanan i högre grad.

Nutrition I i höstas (tydligen såpass längesen att jag lyckas glömma att vi har fettlösliga vitaminer -.-)
Skummade igenom fettkapitlet i "Näringslära för högskolan" och hittade inget om EPA/DHA mer än långkedjiga fettsyror binds till kylomikroner för att sedan transporteras till muskel och fettvävnad för antingen förbränning eller inlagring (vilket betyder att jag hade fel om risken med o3 på fastande mage blir till FFA med ;)). Hittade heller inget speciellt om någon form av "prioriteringssystem" för inlagring framför oxidation av EFA, varken vid fastande, postprandiellt eller någon speciell tid på dygnet.

Gosti123
2011-05-24, 21:12
Innehåller essentiella fetter, bland annat.

Hjälper det muskeluppbyggning på något sätt? Att det innehåller essentiella fetter säger mig inte så mycket.

BengtBurk
2011-05-24, 21:34
Hjälper det muskeluppbyggning på något sätt? Att det innehåller essentiella fetter säger mig inte så mycket.

Du behöver dem för att överleva. Angående muskelbyggning kan du läsa mer här: http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html