handdator

Visa fullständig version : Rak skivstångscurl mota EZ-stång


Snubben
2003-12-07, 19:05
Tjena hopp!

En snabb fråga. När jag kör bicep gillar jag att köra rak skivstångscurl(http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/rak_skivstangscurl.asp)

Men jag föredrar att köra med en vinklad stång, en s k EZ-stång(heter det väl? :em: )

Det jag undrar, är det någon större skillnad på muskelutveckling med EZstång mota rak skivstång?


Eftersom jag klarar av mer vikter med EZ och det är skönare för mina handleder så torde dt väl vara bättre med EZ?

Någon som har bra koll på detta?

:confused:

Mvh Snubben! :thumbup:

Überbiffen
2003-12-07, 19:11
Originally posted by Snubben
Tjena hopp!

En snabb fråga. När jag kör bicep gillar jag att köra rak skivstångscurl(http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/rak_skivstangscurl.asp)

Men jag föredrar att köra med en vinklad stång, en s k EZ-stång(heter det väl? :em: )

Det jag undrar, är det någon större skillnad på muskelutveckling med EZstång mota rak skivstång?


Eftersom jag klarar av mer vikter med EZ och det är skönare för mina handleder så torde dt väl vara bättre med EZ?

Någon som har bra koll på detta?

:confused:

Mvh Snubben! :thumbup:

Kör det som känns bäst o låter dig belasta muskeln mest.

Spec^
2003-12-07, 19:28
har kört båda ungefär lika länge.


Har ökat bäst med rakstång, tycker den tar på biceps mkt bättre än EZ.

Tycker EZ tar mer på underarmen..

Men men de är väl en smaksak de där oxå :bpump:

kharon
2003-12-07, 20:01
Då jag började så testade jag med rak men fick lite ont i handlederna så jag körde med EZ sedan dess.
Nyligen fick jag veta av Arne Persson att rak stång är överlägsen EZ-stång, så sedan den dagen är det rak stång som gäller.

Och jag måste medge att det känns som om rak bygger bättre.
Dock är EZ-skönare för handlederna, men jag har inge problem med rak stång längre så. :bpump:

snasern
2003-12-07, 20:13
Kör enbart rak stång,hade också känningar i handlederna i början med det har gått över.

Dr.Stein
2003-12-07, 22:19
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/curl_bar_curls.asp

Arne Persson
2003-12-07, 22:25
Originally posted by Dr.Stein
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/curl_bar_curls.asp

Kan någon förklara följande för en okunning???:confused:
"Den vinklade skivstången gör att du får lite mer stress på brachialis. Brachialis är muskeln nedanför biceps brachi."

Dr.Stein
2003-12-07, 22:28
biceps brachi är väl biceps helt enkelt.
Kan ha fel dock :em:

Arne Persson
2003-12-07, 22:30
Jag menar hur en curlstång direktpåverkar M. brachialis.

Grandi
2003-12-07, 22:48
Teoretiskt har de väl tänkt så, att Brachialis maxstretch-läge blir längre i.o.m. vridningen i armbågsleden=Inget att hänga i julgranen direkt.

Arne Persson
2003-12-07, 22:56
Helt omöjligt eftersom den fäster på ulna.

-xR-
2003-12-07, 23:20
Är det något Arne kan så är det just detta!

Arne: vad säger du ang. rak vs ez?

Arne Persson
2003-12-08, 00:47
För att aktivera biceps under curlen är rak stång det klart bästa. Vid handledsproblem är det hantlar som gäller. Vid sittande frenchpress för triceps är EZ stången utmärkt.

JAM
2003-12-08, 01:51
Originally posted by Arne Persson
För att aktivera biceps under curlen är rak stång det klart bästa. Vid handledsproblem är det hantlar som gäller. Vid sittande frenchpress för triceps är EZ stången utmärkt. Hur är det med liggande tricepspress (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html) då? Rak stång eller EZ, gör det någon skillnad?

Arne Persson
2003-12-08, 09:37
I liggande är det valfritt dock rekommenderar jag en rak stång (Eleiko) pga des överlägsna lagring som gör att skivorna roterar lätt så att belastningen på handlederna blir minimal.

Snubben
2003-12-08, 16:57
Japp se där, lärde man sig något nytt.
Rak stång numera då, tackar Arne & CO för dessa upplysningar.

Mvh Snubben :thumbup:

Peter
2003-12-08, 17:08
Arne: Tror du inte dom menar att du måste ta i mer med brachialis eftersom du inte får samma kraft i biceps som när du använder supinerat grepp. På samma sätt som man brukar säga att sittande vadpress tar mer på soleus eftersom gastrocnemius delvis kopplas ur.

Men vill man koppla ur biceps brachii är det ju effektivare att slacka den genom att köra med armbågarna långt framför kroppen i någon kabelövning sittande på golvet. Brachialis har ju sitt ursprung på överarmen och påverkas alltså inte som biceps av att man för fram armen.

Arne Persson
2003-12-08, 18:14
Originally posted by Peter
Arne: Tror du inte dom menar att du måste ta i mer med brachialis eftersom du inte får samma kraft i biceps som när du använder supinerat grepp. På samma sätt som man brukar säga att sittande vadpress tar mer på soleus eftersom gastrocnemius delvis kopplas ur.

Men vill man koppla ur biceps brachii är det ju effektivare att slacka den genom att köra med armbågarna långt framför kroppen i någon kabelövning sittande på golvet. Brachialis har ju sitt ursprung på överarmen och påverkas alltså inte som biceps av att man för fram armen.

Peter: Du borde väl få mer kraft i M. biceps brachii med supinerat grepp? Du kopplar även delvis ur biceps bara genom att köra med mlm pronerat grepp. Flexionen i axelleden gäller främst det korta bicepshuvudet.

Peter
2003-12-09, 12:32
Originally posted by Arne Persson


Peter: Du borde väl få mer kraft i M. biceps brachii med supinerat grepp? Du kopplar även delvis ur biceps bara genom att köra med mlm pronerat grepp.

Ja, var det inte exakt det jag skrev? Du kanske inte såg ordet "SOM"?

I och med att du får mindre kraft i biceps brachii, tror dom väl att du måste ta i mer med brachialis.

Alltså mer kraft i biceps med supinerat grepp, mindre kraft i biceps med ez stång.

Arne Persson
2003-12-09, 15:29
Sorry Peter min läskunnighet är uppenbarligen begränsad.:em:

Metal_boy_
2003-12-12, 16:33
jag började nu med att köra 2 tunga set med rak stång och efter det 2 set med ez stång och jag tyckte det gav fläskigt värre med tryck! Så de som e osäkra kan ju köra båda, den ena behöver inte utesluta den andra så mitt biceps pass ser ut så här från och med nu:

Rak skivstångscurl: 2 set låga repsantal

stångcurl EZ: 2 set låga repsantal

Stångcurl med kabel: 3 set låga repsantal

obs! träna inte för många sett när ni kör tungt..då får bara utförandet lida..

nu e det snart jul vilket jag tycker passar utmärkt för tung träning och utnytja den goda julmaten som byggmaterial!!:eating: