handdator

Visa fullständig version : Proteinupptag


OnMyWay
2011-05-23, 14:47
Hej.

Jag har lite frågor om proteinupptag.

Först av allt vill jag bara påpeka att jag letat runt en hel del efter svar innan jag postar här, eftersom rätt många brukar reta upp sig på folk som inte gör det.

Jag har funnit väldigt många olika teorier som alla ger olika svar, så därför bestämde jag mig för att fråga här för att förhoppningsvis få ett korrekt svar!

Jag ska käka uppemot 200g protein per dag har jag kommit fram till. För att komma upp i sådana mängder har jag dragit slutsatsen att jag måste dricka en del proteindrinkar då jag käkar lunch i skolan och middag som serveras hemma, dvs varierad kost, inga proteinberg.

Vissa källor säger att man endast kan ta in 20-30g per måltid, om det då stämmer så skulle jag behöva käka 8-10 ggr per dag, vilket jag tycker låter väldigt konstigt.

Så här kommer min fråga:

- Hur mycket protein kan man ta in per måltid / proteindrink (Jag har Whey100)?

Tack för svar!

Mvh

mikaelj
2011-05-23, 14:55
Fem inlägg ner: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=166205

OnMyWay
2011-05-23, 15:18
Fem inlägg ner: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=166205

Läste tråden, blev ännu mer förvirrad.

Någon som kan ge en kortfattad slutsats för en mentalt efterbliven människa?

vicarious
2011-05-23, 15:22
Hej.

Jag har lite frågor om proteinupptag.

Först av allt vill jag bara påpeka att jag letat runt en hel del efter svar innan jag postar här, eftersom rätt många brukar reta upp sig på folk som inte gör det.

Jag har funnit väldigt många olika teorier som alla ger olika svar, så därför bestämde jag mig för att fråga här för att förhoppningsvis få ett korrekt svar!

Jag ska käka uppemot 200g protein per dag har jag kommit fram till. För att komma upp i sådana mängder har jag dragit slutsatsen att jag måste dricka en del proteindrinkar då jag käkar lunch i skolan och middag som serveras hemma, dvs varierad kost, inga proteinberg.

Vissa källor säger att man endast kan ta in 20-30g per måltid, om det då stämmer så skulle jag behöva käka 8-10 ggr per dag, vilket jag tycker låter väldigt konstigt.

Så här kommer min fråga:

- Hur mycket protein kan man ta in per måltid / proteindrink (Jag har Whey100)?

Tack för svar!

Mvh

Allt protein du äter tas upp, däremot kan det komma att ta längre tid innan allting har tagits upp om du äter stora mängder protein vid ett tillfälle. Tänk dig som att det läggs på kö för att tas upp.

Undantaget för detta är snabba proteiner (aminosyror i fri form eller vassle som tas enskilt utan något till) där det spekuleras i att det finns en viss övre gräns för hur mycket tarmarna klarar av att ta upp på en gång.

OnMyWay
2011-05-23, 15:30
Tack så mycket för svaren =)

Har dock en till fundering.

Kan jag ta en vassledrink på 70g protein endast för sig, eller är det bättre att dricka 2st med 35g?

OnMyWay
2011-05-23, 15:31
2st vid olika tillfällen alltså.

Sheogorath
2011-05-23, 15:42
2st vid olika tillfällen alltså.

Om du tar vassle på tom mage eller tillsammans med näringsämnen som inte förväntas förlångsamma upptaget (säg druvsocker) så är det vettigt att hålla sig till max 30 g vassleprotein per gång. I mitt fall innebär det 39 g pulver i shakern eftersom det inte är 100% protein i mitt pulver (och det är det inte i ditt heller). Om du äter vasslet som en del i en måltid (eller som efterätt) kan du ta hur mycket du behagar. :)

Crocker
2011-05-23, 15:45
Tack så mycket för svaren =)

Har dock en till fundering.

Kan jag ta en vassledrink på 70g protein endast för sig, eller är det bättre att dricka 2st med 35g?
Skulle inte ta mer än 20g per tillfälle i fri form.

Eddie Vedder
2011-05-23, 15:51
Skulle inte ta mer än 20g per tillfälle i fri form.

Fast kom ihåg att 20 gram pulver inte är 20 gram protein om det inte är maximal "renhet" på pulvret. Så för att komma upp i 20 gram protein kan ju mer pulver behövas beroende på sort.

Crocker
2011-05-23, 15:51
Fast kom ihåg att 20 gram pulver inte är 20 gram protein om det inte är maximal "renhet" på pulvret. Så för att komma upp i 20 gram protein kan ju mer pulver behövas beroende på sort.
Tack det glömde jag helt bort, vad är det nu igen? Ungefär +5g pulver?

vicarious
2011-05-23, 16:01
2x35g är troligtvis ett bättre alternativ än 1x70g.

vicarious
2011-05-23, 16:02
Tack det glömde jag helt bort, vad är det nu igen? Ungefär +5g pulver?

Beror ju givetvis på proteinhalten i produkten. Vissa har t ex 76%, andra isolater kan ha runt 85%.

Eddie Vedder
2011-05-23, 16:08
Beror ju givetvis på proteinhalten i produkten. Vissa har t ex 76%, andra isolater kan ha runt 85%.

76 % lär ju dock vara i lägsta laget så man kan ju räkna på det och kolla. Jag orkar dock inte räkna på det, då har jag huvudvärk en vecka sen.

vicarious
2011-05-23, 16:15
76 % lär ju dock vara i lägsta laget så man kan ju räkna på det och kolla. Jag orkar dock inte räkna på det, då har jag huvudvärk en vecka sen.

Med 76%-igt proteinpulver behöver man ca 26.3g pulver för att få 20g protein.

Ett isolat med 85% protein behöver man ca 23.5g pulver. Rätt små skillnader med andra ord.

Att gå över 30g pulver kanske är onödigt om man går efter uträkningarna på pappret. Spela roll om man tar 35g. Det är ju inte ens säkert att något går till spillo även om man tar mer än 20g.

Anders The Peak
2011-05-24, 06:53
Nu begränsas effekten av protein och aminosyror av att koncentrationen i blodet inte kan överstiga en viss nivå. Därför är det troligen bättre att fördela proteinintaget i mindre delar(Layne Norton/ Paddon-Jones) om det är rent preparat såsom vassle eller fria aminosyror. I en måltid jämnas nivåerna ut på ett bättre sätt gynsammare förutsättningar(samtidigt är proteinintaget efter ett träningspass avgörande för optimal muskeltillväxt) . De här studierna som man ser på EAA är oftast utförda på tom mage och de visar att det är lite aminosyror 6-12 gr som krävs för att höja mps. Men det är mycket tillrättalagda studier och det går precis lika bra med 30 gr intakt protein för att höja MPS motsvarande grad.(Vilket studien, moderat mängd protein är bäst för att bygga muskler, visar tydligt).

Anders The Peak
2011-05-24, 09:20
John M Berardi om protein (http://www.precisionnutrition.com/protein-limit)

Sverker
2011-05-24, 17:11
Varför tolkar du inte länkarna till oss Anders ?

Grandmaster
2011-05-24, 17:31
Nu begränsas effekten av protein och aminosyror av att koncentrationen i blodet inte kan överstiga en viss nivå. Därför är det troligen bättre att fördela proteinintaget i mindre delar(Layne Norton/ Paddon-Jones) om det är rent preparat såsom vassle eller fria aminosyror. I en måltid jämnas nivåerna ut på ett bättre sätt gynsammare förutsättningar(samtidigt är proteinintaget efter ett träningspass avgörande för optimal muskeltillväxt) . De här studierna som man ser på EAA är oftast utförda på tom mage och de visar att det är lite aminosyror 6-12 gr som krävs för att höja mps. Men det är mycket tillrättalagda studier och det går precis lika bra med 30 gr intakt protein för att höja MPS motsvarande grad.(Vilket studien, moderat mängd protein är bäst för att bygga muskler, visar tydligt).

Rent skitprat. Så går det när man grundar sin kunskapsbas på artiklar som är skrivna av representanter för kosttillskottsföretag.

Du kanske ska ta och läsa på lite om hur länge en proteinrik måltid upprätthåller leucinkoncentrationen i blodet. Hur fort tror du egentligen aminosyrorna från en rejäl köttbit med grönsaker och potatis försvinner ur blodet? Jävla kalleanka-vetenskap du kör med.

Att dutta omkring med mini-doser EAA eller BCAA mellan måltiderna ger inte ett jävla piss annat än att öka proteinoxidationen under förutsättning att man äter tillräckligt för att maxa MPS med måltiderna.

Anders The Peak
2011-05-24, 18:18
Rent skitprat. Så går det när man grundar sin kunskapsbas på artiklar som är skrivna av representanter för kosttillskottsföretag.

Du kanske ska ta och läsa på lite om hur länge en proteinrik måltid upprätthåller leucinkoncentrationen i blodet. Hur fort tror du egentligen aminosyrorna från en rejäl köttbit med grönsaker och potatis försvinner ur blodet? Jävla kalleanka-vetenskap du kör med.

Att dutta omkring med mini-doser EAA eller BCAA mellan måltiderna ger inte ett jävla piss annat än att öka proteinoxidationen under förutsättning att man äter tillräckligt för att maxa MPS med måltiderna.

Nu läste du inte vad jag skrev tror jag? Eller så var jag otydlig. För vad du säger är inget annat än vad jag säger förutom att du hoppar på påståendet om fördelningen av fria aminosyror eller vassle. Jag tror inte att jag har blandat in något kostillskottsföretag i det här utan tre personer som har doktorerat inom området.

Anders The Peak
2011-05-24, 18:22
Varför tolkar du inte länkarna till oss Anders ?

Nu fattar jag ingenting?

Crocker
2011-05-24, 18:23
Att dutta omkring med mini-doser EAA eller BCAA mellan måltiderna ger inte ett jävla piss annat än att öka proteinoxidationen under förutsättning att man äter tillräckligt för att maxa MPS med måltiderna.
Hur ligger det till om man använder EAA mellan måltiderna för att få upp proteinintaget. Ligger på kanske 1.8-1.9g utan tillskott och kommer upp i 2.5g med tillskott. Fortfarande onödigt?

Nu fattar jag ingenting?
Tror han menar att dina länkar inte är lätt att förstå och att vissa suger på engelska. Nu tycker jag inte du ska vara någon dagisfröken som läser åt folk. Men jaja.

Sverker
2011-05-24, 18:29
Nu fattar jag ingenting?



Mest att din länk var någon amerikan som skrev om protein. Jag hittade inte vad du ville få fram. Någonting borde den berätta.

Anders The Peak
2011-05-24, 18:37
Mest att din länk var någon amerikan som skrev om protein. Jag hittade inte vad du ville få fram. Någonting borde den berätta.
Den hade svar på varför ett högre intag av protein är bra dvs utöver de där 20-30 gr protein som man behöver för mps osv...
In an article I wrote a few years back, I listed some of the benefits of eating more protein. And although the article is a few years old, nothing’s really changed since then. Here’s the list:

Increased Thermic Effect of Feeding — While all macronutrients require metabolic processing for digestion, absorption, and storage or oxidation, the thermic effect of protein is roughly double that of carbohydrates and fat. Therefore, eating protein is actually thermogenic and can lead to a higher metabolic rate. This means greater fat loss when dieting and less fat gain during overfeeding/muscle building.

Increased Glucagon — Protein consumption increases plasma concentrations of the hormone glucagon. Glucagon is responsible for antagonizing the effects of insulin in adipose tissue, leading to greater fat mobilization. In addition, glucagon also decreases the amounts and activities of the enzymes responsible for making and storing fat in adipose and liver cells. Again, this leads to greater fat loss during dieting and less fat gain during overfeeding.

Metabolic Pathway Adjustment – When a higher protein (20-50% of intake) is followed, a host of metabolic adjustments occur. These include: a down regulation of glycolysis, a reduction in fatty acid synthesis enzymes, increase in gluconeogenesis, a carbohydrate “draining” effect where carbons necessary for ridding the body of amino nitrogen is drawn from glucose.

Increased IGF-1 — Protein and amino-acid supplementation has been shown to increase the IGF-1 response to both exercise and feeding. Since IGF-1 is an anabolic hormone that’s related to muscle growth, another advantage associated with consuming more protein is more muscle growth when overfeeding and/or muscle sparing when dieting.

Reduction in Cardiovascular Risk — Several studies have shown that increasing the percentage of protein in the diet (from 11% to 23%) while decreasing the percentage of carbohydrate (from 63% to 48%) lowers LDL cholesterol and triglyceride concentrations with concomitant increases in HDL cholesterol concentrations.

Improved Weight-Loss Profile —Research by Layman and colleagues has demonstrated that reducing the carbohydrate ratio from 3.5 – 1 to 1.4 – 1 increases body fat loss, spares muscle mass, reduces triglyceride concentrations, improves satiety, and improves blood glucose management (Layman et al 2003 — If you’re at all interested in protein intake, you’ve gotta go read the January and February issues of the Journal of Nutrition. Layman has three interesting articles in the two journals).

Increased Protein Turnover — All tissues of the body, including muscle, go through a regular program of turnover. Since the balance between protein breakdown and protein synthesis governs muscle protein turnover, you need to increase your protein turnover rates in order to best improve your muscle quality. A high protein diet does just this. By increasing both protein synthesis and protein breakdown, a high protein diet helps you get rid of the old muscle more quickly and build up new, more functional muscle to take its place.

Increased Nitrogen Status — Earlier I indicated that a positive nitrogen status means that more protein is entering the body than is leaving the body. High protein diets cause a strong positive protein status and when this increased protein availability is coupled with an exercise program that increases the body’s anabolic efficiency, the growth process may be accelerated.

Increased Provision of Auxiliary Nutrients — Although the benefits mentioned above have related specifically to protein and amino acids, it’s important to recognize that we don’t just eat protein and amino acids — we eat food. Therefore, high protein diets often provide auxiliary nutrients that could enhance performance and/or muscle growth. These nutrients include creatine, branched chain amino acids, conjugated linoleic acids, and/or additional nutrients that are important but remain to be discovered. And don’t forget the vitamins and minerals we get from protein rich foods. (And lest anyone think I’m a shill for the protein powder industry, this last point clearly illustrates the need to get most of your protein from food, rather than supplements.)


Looking over this list of benefits, it’s hard to ignore the fact that we don’t just eat protein for its muscle synthetic effect. We eat protein for a bunch of other reasons too. And since a higher protein diet can lead to a better health profile, an increased metabolism, improved body composition, and an improved training response, why would anyone ever try to limit their protein intake to the bare minimum?

mikaelj
2011-05-24, 18:48
A high protein diet does just this. By increasing both protein synthesis and protein breakdown, a high protein diet helps you get rid of the old muscle more quickly and build up new, more functional muscle to take its place.

Vad innebär det?

Sverker
2011-05-24, 18:52
Det är sådant här som gör texten svårläst:

Increased Protein Turnover — All tissues of the body, including muscle, go through a regular program of turnover. Since the balance between protein breakdown and protein synthesis governs muscle protein turnover, you need to increase your protein turnover rates in order to best improve your muscle quality. A high protein diet does just this. By increasing both protein synthesis and protein breakdown, a high protein diet helps you get rid of the old muscle more quickly and build up new, more functional muscle to take its place.

Har jag en gång byggt in nya muskelfibriller har jag ingen som helst lust att bryta ned dem igen. Proteinet ska sitta där det sitter = hypertrofi.

Att vi får en högre omsättning av enzymer i musklerna när substraten för energi förändras är inget konstigt. En anpassning till vad som finns att förbränna. Skulle vi gå tillbaka till en högkolhydratdiet skulle vi få en ny hög omsättning av protein i musklerna. De skulle spruta ut glykogensyntetaser.

Anders The Peak
2011-05-24, 20:35
Det är sådant här som gör texten svårläst:

Increased Protein Turnover — All tissues of the body, including muscle, go through a regular program of turnover. Since the balance between protein breakdown and protein synthesis governs muscle protein turnover, you need to increase your protein turnover rates in order to best improve your muscle quality. A high protein diet does just this. By increasing both protein synthesis and protein breakdown, a high protein diet helps you get rid of the old muscle more quickly and build up new, more functional muscle to take its place.

Har jag en gång byggt in nya muskelfibriller har jag ingen som helst lust att bryta ned dem igen. Proteinet ska sitta där det sitter = hypertrofi.

Att vi får en högre omsättning av enzymer i musklerna när substraten för energi förändras är inget konstigt. En anpassning till vad som finns att förbränna. Skulle vi gå tillbaka till en högkolhydratdiet skulle vi få en ny hög omsättning av protein i musklerna. De skulle spruta ut glykogensyntetaser.

Nu sker det här dygnet runt och om man höjer proteinintaget ökar proteinomsättningen markant (FSR) dvs snabbare förnyelse av muskulaturen.

Sverker
2011-05-25, 06:06
Men vad är snabbare förnyelse av muskulaturen för dig ?

Jag vill ha mina aktin och myosinfilament intakta och en ökning av dessa sett över tid. Allt annat är bara anpassning till näringstillgången och hormonstatus.



När vi knäckt nöten på hur vi ökar mängden muskelfibriller ( hypertrofi ), då vet vi svaret.

Anders The Peak
2011-05-25, 06:25
Men vad är snabbare förnyelse av muskulaturen för dig ?

Jag vill ha mina aktin och myosinfilament intakta och en ökning av dessa sett över tid. Allt annat är bara anpassning till näringstillgången och hormonstatus.



När vi knäckt nöten på hur vi ökar mängden muskelfibriller ( hypertrofi ), då vet vi svaret.

Nöten måste vara progressiv träning under normala förhållanden och allt annat förutsättningar för tillväxt.

RobbanColeman
2011-05-25, 06:53
Hej.

Jag har lite frågor om proteinupptag.

Först av allt vill jag bara påpeka att jag letat runt en hel del efter svar innan jag postar här, eftersom rätt många brukar reta upp sig på folk som inte gör det.

Jag har funnit väldigt många olika teorier som alla ger olika svar, så därför bestämde jag mig för att fråga här för att förhoppningsvis få ett korrekt svar!

Jag ska käka uppemot 200g protein per dag har jag kommit fram till. För att komma upp i sådana mängder har jag dragit slutsatsen att jag måste dricka en del proteindrinkar då jag käkar lunch i skolan och middag som serveras hemma, dvs varierad kost, inga proteinberg.

Vissa källor säger att man endast kan ta in 20-30g per måltid, om det då stämmer så skulle jag behöva käka 8-10 ggr per dag, vilket jag tycker låter väldigt konstigt.

Så här kommer min fråga:

- Hur mycket protein kan man ta in per måltid / proteindrink (Jag har Whey100)?

Tack för svar!

Mvh

Jag har aldrig druckit smådrinkar med vassleprotein. Det fungerar alldeles utmärkt att dricka stora drinkar. Stora drinkar ger stora muskler. :D

vicarious
2011-05-25, 07:07
Jag har aldrig druckit smådrinkar med vassleprotein. Det fungerar alldeles utmärkt att dricka stora drinkar. Stora drinkar ger stora muskler. :D

Hur många gram protein blir det ungefär per drink för dig? Vilket märke kör du? Det är ganska intressant. Vad jag har förstått så består en stor del av ditt proteinintag av vassle? Om du inte hade kunnat ta upp allting (enligt teorins alla regler) så borde det ju ha märkts.

Nitrometan
2011-05-25, 07:13
Vad innebär det?

Antagligen att man bygger mer funktionella muskler till sin funktionella träning.