Visa fullständig version : Har jag ett skadligt högt intag av fett?
Lilladuuu
2011-05-23, 12:31
Har jag ett skadligt högt intag av fett när jag äter 100g ost per dag (28% eller så) och 70g smör (80%) per dag?
Silencer
2011-05-23, 12:36
Nä.
Jo, han kommer döden dö av dötsfettsdöden.
Har jag ett skadligt högt intag av fett när jag äter 100g ost per dag (28% eller så) och 70g smör (80%) per dag?
Bara undrar, har du det på mackor eller?
Bara undrar, har du det på mackor eller?
Kan inte svara för lilladu men jag själv trycker i mig närmare 200gr Cheddar som kvälls snacks var och varannan dag. Inte har jag dött än.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Kan inte svara för lilladu men jag själv trycker i mig närmare 200gr Cheddar som kvälls snacks var och varannan dag. Inte har jag dött än.
Var ditt svar riktat till mig eller? Fattar inte riktigt i sådant fall?
Hade du någon mening eller poäng med ditt inlägg?
Var ditt svar riktat till mig eller? Fattar inte riktigt i sådant fall?
Hade du någon mening eller poäng med ditt inlägg?
delvis menat till dig ja då det lät på ditt inlägg som att du tyckte att mängden var konstig. Är så inte fallet så kan du bortse från mitt inlägg.
delvis menat till dig ja då det lät på ditt inlägg som att du tyckte att mängden var konstig. Är så inte fallet så kan du bortse från mitt inlägg.
Inte alls, undrade bara om han/hon åt det "rent", eller hade det till matlagning eller liknande.
Alla världens rökare har inte dött än. Det gör det inte bättre.
Alla världens rökare har inte dött än. Det gör det inte bättre.
rökning är bevisligen farligt, gäller det även mättat fett?
WHITEFOLKS
2011-05-23, 13:40
Det är det du borde använda som argument isf, inte att du har gjort det och inte dött.
Jo, han kommer döden dö av dötsfettsdöden.
Ja
Lilladuuu
2011-05-23, 17:29
Inte alls, undrade bara om han/hon åt det "rent", eller hade det till matlagning eller liknande.
Smälter i micron sen i med kakao socker och mjöl.
Eddie Vedder
2011-05-23, 18:22
Svaret på frågan är troligtvis nej. Men du bör ju få i dig lite omega-6 och omega-3 också. Lite jordnötter och ett part kapslar fiskolja exempelvis. Och du måste ju få in ett tillräckligt högt proteinintag också.
Nja, inte något stenklart samband åtminstone.
Lilladuuu
2011-05-26, 15:47
Svaret på frågan är troligtvis nej. Men du bör ju få i dig lite omega-6 och omega-3 också. Lite jordnötter och ett part kapslar fiskolja exempelvis. Och du måste ju få in ett tillräckligt högt proteinintag också.
Är det så viktigt med omega-6 och omega-3? Senast jag läste så var det viktiga att hålla omega-6 och omega-3 på en jämn nivå, vilket jag gör (båda på 0:)). Nä, men hur viktigt är omega-6 och 3?
Nä, men hur viktigt är omega-6 och 3?
Livsviktigt.
Lilladuuu
2011-06-21, 10:46
Livsviktigt.
Jag klarade mig bra utan det i 17 år så antagligen inte så livsviktigt.
Jag klarade mig bra utan det i 17 år så antagligen inte så livsviktigt.
Så du åt inget fett överhuvudtaget på 17 år? Daem.
Lilladuuu
2011-06-21, 10:56
Så du åt inget fett överhuvudtaget på 17 år? Daem.
Förutom korv och godis så ingenting. Fast det kanske är bra källor? ;)
vicarious
2011-06-21, 10:59
Att inte få i sig något fett alls är i stort sett omöjligt. Korv är ju ganska rikt på fett dessutom. Choklad också.
Pretorian
2011-06-21, 11:12
OT: Behöver man kapslar även om man äter lax och torsk vid 3-4 måltider per vecka?
Eddie Vedder
2011-06-21, 11:16
OT: Behöver man kapslar även om man äter lax och torsk vid 3-4 måltider per vecka?
Torsk har inget med saken att göra, det finns ju knappt något fett alls där. Men för att det ska vara tillräckligt räcker ju i alla fall ett par laxportioner i veckan och en kost som i övrigt inte är direkt fettfri. Sen om du vill köra någon diet med extra höga doser omega-3 är det ju en annan femma.
Dåså, du åt ju korv. Kanske ingen bra fettkälla, men det ger säkert tillräckligt med omega-3 och 6 för att överleva.
Tar nog rätt lång tid innan man dör av omega-3-brist :P
Speciellt som det är svårt att utesluta omega-3 helt å hållet.
Torsk har inget med saken att göra, det finns ju knappt något fett alls där. Men för att det ska vara tillräckligt räcker ju i alla fall ett par laxportioner i veckan och en kost som i övrigt inte är direkt fettfri. Sen om du vill köra någon diet med extra höga doser omega-3 är det ju en annan femma. Spelar frekvensen per vecka någon roll om mängden är den samma? Säg att jag skulla äta 1 kg lax per vecka i en sittning. Är det då någon skillnad om jag sprider ut det över 2 - 3 måltider?
jasonmago
2011-06-21, 13:36
Frågan är ju varför man inte skulle kunna lägga lite extra pengar på omega-3 kapslar om man nu kan punga ut pengar på pwo och allt annat... Med tanke på hur bra omega-3 verkligen är för kroppen...
Eddie Vedder
2011-06-21, 13:38
Spelar frekvensen per vecka någon roll om mängden är den samma? Säg att jag skulla äta 1 kg lax per vecka i en sittning. Är det då någon skillnad om jag sprider ut det över 2 - 3 måltider?
Ingen aning. Jag har aldrig sett någon studie med ett sådant bolusintag. För D-vitamin funkar det men omega-3 vet jag inte. Att det lagras i fettceller och cellmembran vet jag, så det måste ju inte intas dagligen. Men en gång per vecka vet jag inte.
Ingen aning. Jag har aldrig sett någon studie med ett sådant bolusintag. För D-vitamin funkar det men omega-3 vet jag inte. Att det lagras i fettceller och cellmembran vet jag, så det måste ju inte intas dagligen. Men en gång per vecka vet jag inte. Är det just mängden eller frekvensen du syftar på eller båda i kombination? 1 kg var bara taget ur luften. Anledningen är att jag i nuläget är dålig på att laga fiskrätter och skulle se det som en genväg att få samma omega-3 intag och slippa äta något som jag är dålig på att laga så ofta och därmed kan variera något mer begränsat.
I längden är givetvis ambitionen att lära mig att laga betydligt fler goda rätter med fet fisk.
Pretorian
2011-06-22, 07:13
Frågan är ju varför man inte skulle kunna lägga lite extra pengar på omega-3 kapslar om man nu kan punga ut pengar på pwo och allt annat... Med tanke på hur bra omega-3 verkligen är för kroppen...
Min fråga gällde mer om det räcker med fet fisk som lax (räknar bort torsken nu). Isåfall känns det onödigt att lägga ut pengar på kosttillskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.