handdator

Visa fullständig version : Hundförsäkringar!


jaaaaag
2011-05-23, 12:22
Hej kolozzeumare!

Jag får hem min hund nu i juni och jag sitter i skrivande stund och klurar på vilken försäkring som jag ska välja till honom. Det står mellan Sveland, Folksam och IF.

Jag behöver inte gå in på varenda val som jag gjort men här är i alla fall de priserna som jag fått för min hund:

Sveland: 2531 sek/år (1400 sek i fast självrisk + 25% i rörlig självrisk)
Folksam: 2861 sek/år (20% i rörlig självrisk)
IF: 5518 sek/år (fast självrisk på 2500 sek)

IF är alltså dubbelt så dyrt som Sveland och Folksam är/år men å andra sidan hade det kännts skittryggt att veta att jag behöver betala 2500 sek och inget mer. Veterinärkostnader kan bli hur jäkla dyrt som helst.

IF skriver: Vi är det enda bolag som erbjuder hundförsäkring med fast självrisk. Det innebär att du betalar en fast kostnad oavsett hur mycket veterinärbesöket/behandlingen kostar.

Jämför gärna vår försäkring med andra bolag. Du kan säkert hitta billigare, men fundera först på varför de är billigare.

Jag är inget proffs på försäkringar, så lite tips hade varit jättebra.
Jag bryr mig inte om att IF:s försäkring är dubbelt så dyr för mig om det är det bästa.

Vad har ni för åsikter om det hela? har ni kanske egna erfarenheter ifrån olika hundförsäkringar att dela med er av?

martikainen
2011-05-23, 12:36
Vi fick hem vår lilla valp för 1månad sen och vi spenderade många timmar på försäkringsfrågan. Populärast verkar vara Agria, många nöjda också, men för mig så känns dom lite som ett budgetföretag, för billiga för att vara sant.

Kenneln rekommenderade IF då hon var "säljare" för dom och tyckte dom var jättebra såklart.
Alla släktingar/vänner rekommenderade folksam.
Ringde båda bolagen och pratade allmänt om hundrasen och deras avtal, valet slutade på Folksam som verkar ge mest för pengarna, karensdag på självrisk (behöver bara betala den 1gång på 130? nånting dagar om nu det händer något så kort inpå)

Samt att jag tycker folksam ger ett bra intryck.

Något att ta med i beaktning är ju vilket bolag du har på bil/lägenhet/cykel osv, det kan snabbt gå att plocka ner månadskostnaden genom att samla ihop försäkringarna!

Juxta
2011-05-23, 13:07
Min erfarenhet gäller visserligen katt och inte hund men men.. Jag har hos Agria och tycker de betedde sig riktigt skamligt när min katt åkte in till veterinären.
Hade stora problem med att få dom att betala.
Det började med att dom sa att det låg precis på gränsen för att dom skulle betala trots att jag hade haft försäkringen i många månader och dom sa att försäkringen inte börjar gälla förens efter 20 dagar vid nyteckning. Veterinären stämde och tyckte Agria hade fel.
Sen några timmar efter vi hämtat katten och dom godkänt ersättningen ringde dom och sa att vi skulle betala allting. Efter mycket tjafs visade det sig att dom hade fel och vi bara skulle betala självrisken.
Efter några månader får jag hem ett brev till där det står att jag ska betala hela beloppet. Efter ett samtal löste sig dock detta, igen.

z_bumbi
2011-05-23, 13:20
Jämför villkoren för just din ras och kön och se om det finns några begränsningar som du inte är beredd att acceptera. Ska du t ex avla med hunden så finns det vissa raser som har ganska kraftiga begränsningar i vissa bolag men även andra rastypiska besvär kan vara exkluderade eller begränsade.
Kolla också eventuella maxbelopp och villkoren för dessa då det kan gå ganska snabbt att nå upp till ett vad som synes högt tak och och även om det är knutet till en viss tidsgräns (t ex ett år) så kan det påverka premien eller villkoren åren efter.
En sak att hålla koll på är att det inte alltid är så lätt att byta bolag då problem som uppstått under tiden i det första bolaget inte alltid går att försäkra i bolag nummer två då det redan är kända sjukdomar/problem. Har man försäkringen knuten till andra försäkringar och byter allt på en gång så kan man alltså tappa försäkringsskydden för de delarna.
En annan sak är att om man flyttar utomlands så bör man fundera på att sälja eller ge bort hundarna till någon närstående som bor kvar tills man är säker på att man verkligen ska flytta. Annars kan man få karens (dvs tid då inga försäkringar gäller) och att tidigare kända sjukdomar och problem inte kan försäkras vid en eventuell återflytt.

Mental
2011-05-23, 13:31
Har de lägre självriskerna någon nedre gräns?
För en nota på 2000kr hos vetrenären får man ta själv om man har 2500kr i fast medans man betalar 400kr om det är 20% rörligt.

Den fasta självrisken "lönar" sig bara om notan är högre än 12500 om man jämför med 20% rörligt.