handdator

Visa fullständig version : Periodisering inom kost?


lanzal
2011-05-23, 12:15
Efter att ha läst boken som Eddie och Guddi skrev så undrar jag..

Finns det fördelar med att periodisera sin kost med? Att t ex vissa dagar äta mindre protein och andra mer, variera sitt fettintag, vissa dagar äta mer kolhydrater osv?

Att periodisera sin träning är ju liksom "självklart" nu.

Vore ju intressant isånafalll även om jag själv inte tror att det skulle vara nåt bra :P

hejhopp79
2011-05-23, 12:20
Been living under a rock, have we?

Det hävdas teoretiska fördelar som det sannolikt ligger något i, för att svara på din fråga.

vicarious
2011-05-23, 12:29
Been living under a rock, have we?

Det hävdas teoretiska fördelar som det sannolikt ligger något i, för att svara på din fråga.

+1 :D

Mer energi på träningsdagar än vilodagar är ju något som ganska många använder sig av vad jag vet. Då blir det ju oftast per automatik mer protein på träningsdagar. Något som även har blivit mer populärt på sistone är att äta kolhydratrikt & fettsnålt på träningsdagar och tvärtom på vilodagar. Något som har växt fram ur leangains/PF antar jag.

lanzal
2011-05-23, 12:41
Yeah att man äter mer protein dagar man tränar osv är inte nåt som undgått mig..

krubkungen
2011-05-23, 13:00
+1 :D

Mer energi på träningsdagar än vilodagar är ju något som ganska många använder sig av vad jag vet. Då blir det ju oftast per automatik mer protein på träningsdagar. Något som även har blivit mer populärt på sistone är att äta kolhydratrikt & fettsnålt på träningsdagar och tvärtom på vilodagar. Något som har växt fram ur leangains/PF antar jag.

Äter själv så. Funkar bra man för lite av allt :)

vicarious
2011-05-23, 13:52
Yeah att man äter mer protein dagar man tränar osv är inte nåt som undgått mig..

Då borde det inte ha undgått dig heller att det kan finnas fördelar med periodisering av kosten? ;) Näringstiming kan man även kalla det. Så för att svara på din fråga - ja det är sannolikt att det finns fördelar med att periodisera kosten och cykla makronutrienter.

lanzal
2011-05-23, 14:15
Då borde det inte ha undgått dig heller att det kan finnas fördelar med periodisering av kosten? ;) Näringstiming kan man även kalla det. Så för att svara på din fråga - ja det är sannolikt att det finns fördelar med att periodisera kosten och cykla makronutrienter.

Ja men jag menade om man kunde göra coola grejer som t ex vissa veckor inte äta mycket protein alls sen nästa vecka käka asmycket osv för att chocka kroppen att bygga muskler t ex...

Låter helt retarded, men det vore coolt om det fanns sånt! :D

Tolkia
2011-05-23, 14:25
Det verkar ju vara rätt olika vad man anser vara "periodisering". Detta tror jag inte skulle ha någon positiv effekt:
Ja men jag menade om man kunde göra coola grejer som t ex vissa veckor inte äta mycket protein alls sen nästa vecka käka asmycket osv för att chocka kroppen att bygga muskler t ex...
Kroppen har ju vissa basbehov som den vill ha tillgodosedda för att fungera normalt (duh) och jag kan inte se poängen, eller det coola, i att misshandla den genom att inte ge den vad den behöver, om man inte bor i ett land där det inte finns mat etc. Att jojja extremt i sitt födointag brukar också kunna vara ett bra sätt att utveckla dysfunktionella ätbeteenden.

Jag förstår överhuvudtaget inte attraktionskraften i "chocka kroppen"-grejor. De känns mest som en kvarleva från en tid när religiöst tuktande av kroppen ansågs föra en närmare gud.

z_bumbi
2011-05-23, 14:32
Att äta mer på träningsdagarna tror jag de flesta gör då de fyller på i samband med träningen men att periodisera mer utöver ev bulk och deff tror jag inte så många gör.
Det är inte heller något nytt då det brukar komma en ny variant ungefär var femte år, i alla fall bland de som får någon sorts genomslag, och sen lugnar det ner sig för att sen återkomma som något nytt.

Eddie Vedder
2011-05-23, 14:49
det är inte heller något nytt då det brukar komma en ny variant ungefär var femte år, i alla fall bland de som får någon sorts genomslag, och sen lugnar det ner sig för att sen återkomma som något nytt.

+ 1 000 000

Ristretto
2011-05-23, 16:44
Yeah att man äter mer protein dagar man tränar osv är inte nåt som undgått mig..

Varför ska man äta mer protein de dagar man tränar?

hejhopp79
2011-05-23, 19:02
Snarare mindre protein de dagar man tränar, eftersom man ändå ligger på överskott (om man gör det) och får i sig gott och nog med protein.

Funderar på att lägga mig på endast 1,5 g protein/kg kroppsvikt (ungefärligt såklart) i höst träningsdagar och 2 g protein vilodagar. Allt proteinätande känns en aning onödigt, särskilt om man försöker lägga på sig vikt och inte bara spara muskler på deff.