handdator

Visa fullständig version : Västvärldens kroppstyp idag jämfört med 1980


Minimjölk
2011-05-23, 11:07
Är det fler än jag som tänkt på att det är en enorm skillnad på diverse kroppstyper idag jämfört med för 30 år sedan.

Tittar man på filmer eller bilder från 70/80-talet var folk överlag väldigt smala eller smalfeta. Det krävdes inte mycket muskler för att en person skulle anses som atletisk. På samma sätt krävdes det inte myecket fett på kroppen för att man skulle anses vara ett fetto. har sett bilder på folk som överlag ansågs vara rundlagda men med dagens mått mätt är de på sin höjd medelviktiga/smalfeta.

I dagens samhälle är vi överlag fetare men även mer muskulösa. Att vi idag även är några cm längre kanske berättar något. Är det så att dagens generationer överlag har bättre förutsättningar för att bli mer välbyggda (dvs längre/muskulösare) eller är det enbart nya ideal med träning/kosthållning som gör att folk är mer muskulösa?

Kolla valfri fortbollsmatch etc från 1990 och jämför med idag. På 80-talet kunde en rundlagd spelare utan kondis dominera Premier legue medan spelare i toppen idag nästan krävs vara atletiskt byggda.

Om vi skulle bygga upp en normalfördelningskurva ang hur det ser ut idag med fett/muskler och jämfört med motsvarande kurva för 1980 så är det troligtvis en enorm skillnad. Förr var majoriten i mitten, dvs, lite/lagom med muskler och fett medan nu är det väldigt få som är "normala" enligt denna norm. Det känns som folk blivit mer extrema åt alla håll. Vad är det som gör detta?

Nordenator
2011-05-23, 11:18
Om vi skulle bygga upp en normalfördelningskurva ang hur det ser ut idag med fett/muskler och jämfört med motsvarande kurva för 1980 så är det troligtvis en enorm skillnad. Förr var majoriten i mitten, dvs, lite/lagom med muskler och fett medan nu är det väldigt få som är "normala" enligt denna norm. Det känns som folk blivit mer extrema åt alla håll. Vad är det som gör detta?

Hur tänkte du undvika att få största andelen av populationen i mitten av en normalfördelning? Att det kan tänkas vara större standardavvikelse ändrar ju inte att snittet kommer vara det mest sannolika utfallet. Om jag går på stan i dag ser jag fortfarande till största del normalbyggda personer. Man kanske får en skev verklighetsbild om man spendrar för mycket tid på kolo/gymmet?

pragmatist
2011-05-23, 11:21
Det är alldeles säkert så att vi äter betydligt mer idag i genomsnitt än man gjorde 1980. Inte minst äter vi mer kött idag än på den tiden. Man får också komma ihåg att rökning var mycket vanligare då vilket dämpade aptiten en hel del.

mikaelj
2011-05-23, 11:24
....och vi rörde oss betydligt mer då, pragmatist. Inte att förglömma.

Wille005
2011-05-23, 11:26
Mer droger medförde mindre kroppsmassa.

Samt det ljuva 80-talets musik satte igång dansmetabolismen hos folket.

L-Sami
2011-05-23, 11:27
Idrottsmännen styrketränar i större utsträckning än då. Även skidåkarna ser kralligare ut än för 30år sen. Samma gäller väl genomsnittsmänniskan, fler tränar fast kosthållningen är inte kanske inte den optimala alltid.

King Grub
2011-05-23, 11:28
http://www.washingtonpost.com/wp-srv/special/health/weight-of-the-world-bmi/

Spartansk
2011-05-23, 11:30
Har också tänkt på detta. Tror inte det handlar om epigenetik i alla fall. Mor och far t ex ser supersmala ut på alla gamla kort och är hyfsat smala nu, medan jag och mina syskon är eller har varit mer eller mindre feta i perioder.

C.E.J.
2011-05-23, 11:53
Tittar man på filmer eller bilder från 70/80-talet var folk överlag väldigt smala eller smalfeta. Det krävdes inte mycket muskler för att en person skulle anses som atletisk. På samma sätt krävdes det inte myecket fett på kroppen för att man skulle anses vara ett fetto. har sett bilder på folk som överlag ansågs vara rundlagda men med dagens mått mätt är de på sin höjd medelviktiga/smalfeta.

Det där uppfattar man ju delvis för att idealen är annorlunda idag. Sly i första Rocky/Rambo-filmerna är rätt spetig jämfört med skådisarna i de flesta actionfilmer av idag, men som han såg ut då är fortfarande "grövre" och i bättre form än de flesta vanliga människor idag.


Är det så att dagens generationer överlag har bättre förutsättningar för att bli mer välbyggda (dvs längre/muskulösare) eller är det enbart nya ideal med träning/kosthållning som gör att folk är mer muskulösa?

Sedan 70-/80-tal? Enbart livsstil.

ARMSTARK
2011-05-23, 12:00
Det skulle förmodligen krävas 10 000-tals år för att genetiken skulle ändra sig så mycket. Helt klart livsstils fråga.

Dataspel är ett av skilnaderna.
1980 fick man åka till en arkadhall och betala en förmögenhet för att spela en haltimme, nu kan man sitta hemma och spela gratis dygnet runt. (Vilket folk gör.)

Minimjölk
2011-05-23, 12:03
Hur tänkte du undvika att få största andelen av populationen i mitten av en normalfördelning? Att det kan tänkas vara större standardavvikelse ändrar ju inte att snittet kommer vara det mest sannolika utfallet. Om jag går på stan i dag ser jag fortfarande till största del normalbyggda personer. Man kanske får en skev verklighetsbild om man spendrar för mycket tid på kolo/gymmet?

jag kanske var otydlig men utgår man från 1980s ideal och hur en snittmänniska såg ut så är det säkerligen få som idag ser ut så jämfört med 1980. "Normal" idag är inte samma som "Normal 1980".

Även om jag tittar med mina muskelskadade ögon tycker jag mig se att gemene man har mer både av muskler och fett idag än vad som var normalt förr. "Alla" var så smala och taniga och så fot de började få en fin liten gubbmage så var de feta. idag finns det färre som bara är smala eller smalfeta men mängden feta och muskliga eller kombinationer av dessa har ökat.

Det var ju betydligt enklare att få en anmärkningsvärd fysuk på det ena eller andra hållet då (om man haft dagens förutsättninagr och kunskap). Idag måste man vara ett freak åt något hål lför att ens få folk att reagera.

Silencer
2011-05-23, 12:07
Styrketräningen och kroppsnojjan hade inte slagit igenom på samma sätt.

hultman
2011-05-23, 13:54
Styrketräningen och kroppsnojjan hade inte slagit igenom på samma sätt.

Ehm. Kroppsnoja innebär alltså att populationen blir allt fetare och tränar mindre?

Cilia
2011-05-23, 13:55
Mer droger medförde mindre kroppsmassa.

Skulle vilja se bevis på att det användes mer droger "förr". Min uppfattning är att droger är betydligt vanligare idag än tidigare.

Eddie Vedder
2011-05-23, 15:23
Ehm. Kroppsnoja innebär alltså att populationen blir allt fetare och tränar mindre?

Det tränas ju mer idag. Skilja på träna och röra på sig. När människor slet med kroppen 8 timmar om dagen var det bara idrottare som tränade i princip. Alltså de som utöver jobbet spelade fotboll eller sysslade med annan idrott.

Så tränandet är sannolikt mer utbrett än någonsin. Och hälsan i samhället är väldigt ojämlikt fördelad så det är mer en fråga om problem i vissa grupper i samhället.