handdator

Visa fullständig version : Stockholm Marathon 2011


Tryman
2011-05-23, 09:15
Vilka är det som ska springa?
Var är det bäst att stå som publik?
Blir det varmt till helgen?
Vad kommer ni ha för mål och vad har ni för taktik?

LadyG
2011-05-23, 11:21
Jag tänker gå ut i ett bekvämt tempo, det högsta tempo som känns bekvämt (kan låta lömskt med tanke på adrenalinpåslag etc men det fungerade förra året, utan en blick på pulsklockan) och rulla på första halvan. Har man disponerat sina krafter fel kommer det att straffa sig nånstans mellan 25 och 30km. Planen är att komma in på under 5 timmar den här gången, förra året blev det 5.06 och det vill jag slå. Jag vet att jag har kapaciteten, om jag inte förivrar mig och plottrar bort för mycket kraft i början.

Foreca påstår att det ska bli 18 grader och regn, SMHI säger samma sak och YR.no har ingen avvikande åsikt, så det är bara att förbereda sig på 25 grader och gassande sol då... Skämt åsido, än så länge känns prognoserna, hur samstämmiga de än är, som avancerade gissningar. På torsdag - fredag är det mer troligt att de har ett säkert svar, så säkert det nu kan bli när det är väder vi snackar.

Hoppas de har fel om regnet för publikens skull.

Everest
2011-05-23, 14:01
Sub 3:10 känns som ett högt men ändå hyfsat realistiskt mål. Kommer gå ut i runt 4:20min/km och se hur de känns. Min första mara men jag antar att det kommer va ungefär som andra långlopp som ex vasan, dvs att det ska kännas okej fram till 3/4 av loppet och sen börjar kriget på riktigt:hbang:

ulfalf
2011-05-23, 15:08
Siktar på någonstans mellan 2:50-2:55. Ska försöka parkera i 4:00-4:05 till en början och sen ta det därifrån, utifrån väder, dagsform etc. Först och främst ska det här bli riktigt kul, trots att det med all sannolikhet kommer smaka riktigt illa den sista milen.

fotbollrap
2011-05-23, 18:04
Första maran för mig också, hoppas vi slipper regnet. Tidsmässigt sa jag vid anmälan sub 4h, men då det är första maran så vill man ta sig runt. Baserat på mina långpass så funderar jag nu på 3h45min-4h så ja, där ska ja försöka lägga mig. Möjligt att man håller koll på 3.45 farthållaren alt. 4h nissen. Taktiken blir att försöka springa så jämnt som möjligt. Lycka till allesammans ;)

LadyG
2011-05-24, 09:42
Om det blir så blåsigt som det riskerar att bli kan det bli mindre kul att springa ute på Djurgården.

Hur mycket av ett "stadslopp" kan man förlägga utanför stan, och ändå få kalla det stadslopp förresten? Nya dragningen suger, imho.

Tryman
2011-05-24, 09:45
Om det blir så blåsigt som det riskerar att bli kan det bli mindre kul att springa ute på Djurgården.

Hur mycket av ett "stadslopp" kan man förlägga utanför stan, och ändå få kalla det stadslopp förresten? Nya dragningen suger, imho.

Tror du att det blåser mer eller mindre på Djurgården än Västerbron?


Kan inte säga något om dragsträckning då jag oftast står centralt och hejar...

LadyG
2011-05-24, 09:51
Tror du att det blåser mer eller mindre på Djurgården än Västerbron?


Kan inte säga något om dragsträckning då jag oftast står centralt och hejar...

Den delen av Västerbron som är exponerad för vind är förhållandevis kort om man jämför med hur länge man ska vara ute och harva i ödelandskapet borta på Djurgården så även om det blåser på bron tror jag inte det blir värre där än på Djurgården.

Det kan bli viktigare än vanligt att hitta en bra grupp och lite bra ryggar att springa med.

Poxeman
2011-05-24, 09:53
Jag är anmäld och velar som fasen på vilken fart jag ska hålla...
Är god för dryga 40min på milen och sprang Göteborgsvarvet i lördags på 1:40 utan att ta ut mig.
Tyvärr tror jag inte att jag håller hela distansen (längsta långpasset ligger på 27-28km nånstans) så jag kommer gå ut lugnt i 5:15-tempo och satsa på 3:45 nånstans i totaltid.

LadyG
2011-05-24, 09:57
Nån som använder sig av farthållargrupperna? Vilken strategi kör ni i så fall?

Jag fick lite draghjälp runt 30km förra året av en slump faktiskt, av 5-timmarsgruppen, och jag kom in på 5:06 så det är inte utan att jag misstänker att det kan vara en bra idé att försöka planera sin löpning så att en lämplig farthållargrupp finns i närheten till när man behöver lite hjälp.

Tryman
2011-05-24, 10:05
Den delen av Västerbron som är exponerad för vind är förhållandevis kort om man jämför med hur länge man ska vara ute och harva i ödelandskapet borta på Djurgården så även om det blåser på bron tror jag inte det blir värre där än på Djurgården.

Det kan bli viktigare än vanligt att hitta en bra grupp och lite bra ryggar att springa med.

Jo, det stämmer helt klart. Håller man sig vid någon farthållare brukar det väl alltid vara mer folk runt om så där kan man säkert få lite vindskydd, lite cykeltaktik :thumbup:


Jag är anmäld och velar som fasen på vilken fart jag ska hålla...
Är god för dryga 40min på milen och sprang Göteborgsvarvet i lördags på 1:40 utan att ta ut mig.
Tyvärr tror jag inte att jag håller hela distansen (längsta långpasset ligger på 27-28km nånstans) så jag kommer gå ut lugnt i 5:15-tempo och satsa på 3:45 nånstans i totaltid.

Har inte du kapacitet sub 40 en bra dag eller har du för mycket gnet i kroppen?

Tror du kan få en behaglig resa på 3:45 och det var väl det du ville ha?

Poxeman
2011-05-24, 10:14
Nån som använder sig av farthållargrupperna? Vilken strategi kör ni i så fall?


Jag har inte tänkt så mkt på det, finns det inte risk för att det bara blir trångt och meckigt om man springer i grupp?


Har inte du kapacitet sub 40 en bra dag eller har du för mycket gnet i kroppen?

Tror du kan få en behaglig resa på 3:45 och det var väl det du ville ha?

Nja, det tror jag inte även om det börjar närma sig. Tisdagsintervallerna har verkligen gjort nytta!

Japp, en bra känsla är det viktigaste. Vill inte sitta på cykeln i Kalmar och vara orolig för att inte klara löpningen.

LadyG
2011-05-24, 10:20
Jag har inte tänkt så mkt på det, finns det inte risk för att det bara blir trångt och meckigt om man springer i grupp?


Inte där jag befann mig, men eftersom du är mycket snabbare kanske det är mer folk "i din del av banan" :)

Jag höll mig iofs lite i utkanten av farthållagruppen, så jag kunde manövrera som jag ville för närmast farthållaren var det lite trångt (såg det ut som). Fast ska man kunna göra det förutsätter det ju att det är någorlunda fritt runtom, och det vet jag inte om det är där framme hos dig :)

Growle
2011-05-24, 10:28
Mitt mål är 2.45. Planen är att hålla en jämn fart hela loppet . Men en snabbare andra halva vore ju inte helt fel. :)
Håller tummarna för bra löparväder.

ulfalf
2011-05-24, 12:16
Mitt mål är 2.45.

Coolt! Hög nivå, vad har du gjort för resultat tidigare?

Growle
2011-05-24, 19:40
Har bara sprungit en mara tidigare, 2008. Började träna 6 månader innan, och klarade precis mitt mål på sub3h.

Därefter har jag förbättrat mina resultat på kortare distanser ganska mycket. Nu är mina pers på LL 1.59 och 1/2M 1.15.

Tryman
2011-05-25, 08:03
Har bara sprungit en mara tidigare, 2008. Började träna 6 månader innan, och klarade precis mitt mål på sub3h.

Därefter har jag förbättrat mina resultat på kortare distanser ganska mycket. Nu är mina pers på LL 1.59 och 1/2M 1.15.

Riktigt bra tider :-)

Poxeman
2011-05-25, 15:19
Någon som har tips på vart jag ska skicka mina fans och gel-langare inför loppet?
Hade varit fint att kunna få en gel langad vid sådär var sjunde kilometer.

Everest
2011-05-25, 16:17
Någon som har tips på vart jag ska skicka mina fans och gel-langare inför loppet?
Hade varit fint att kunna få en gel langad vid sådär var sjunde kilometer.

Torsgatan har det varit väldigt lite folk som stått när jag tittat så där lär det vara smidigt att ta emot. Men samtidigt trist att stå som publik:D

wintersnowdrift
2011-05-25, 19:12
Jag ska springa, första maran. Är formmässigt mer som en noshörning numera och har inte haft löpning som huvudfokus de senaste åren, så jag har som mål att ta mig runt så snabbt dagsformen tillåter. Sub4 känns i alla fall rimligt, sen återstår att se hur jobbiga de beryktade sista 12 kilometrarna är.

När jag varit publik på maran har jag stått vid S:t Eriksplan/Vasaparken, det har varit nice.

//Kristin

Tryman
2011-05-25, 20:57
Jag ska springa, första maran. Är formmässigt mer som en noshörning numera och har inte haft löpning som huvudfokus de senaste åren, så jag har som mål att ta mig runt så snabbt dagsformen tillåter. Sub4 känns i alla fall rimligt, sen återstår att se hur jobbiga de beryktade sista 12 kilometrarna är.

När jag varit publik på maran har jag stått vid S:t Eriksplan/Vasaparken, det har varit nice.

//Kristin

Så du väljer att springa iaf. Lycka till

Tryman
2011-05-26, 07:52
Någon som har tips på vart jag ska skicka mina fans och gel-langare inför loppet?
Hade varit fint att kunna få en gel langad vid sådär var sjunde kilometer.

Ska du gella?

Poxeman
2011-05-26, 08:01
Ska du gella?

Absolut!

Tryman
2011-05-26, 08:07
Absolut!

You can trust me, my mouth is shut :thumbup:

jakke
2011-05-26, 08:52
När jag varit publik på maran har jag stått vid S:t Eriksplan/Vasaparken, det har varit nice.

//Kristin

Jag brukar stå mitt på västerbron. Det är ett ställe jag kan rekommendera. Det är ganska mäktigt att känna hur hela bron gungar när alla löpare kommer springandes

fotbollrap
2011-05-26, 14:15
Gel eller inte, vad säger ni? Har inte testat förr, brukar dock inte ha problem med magen. Men vågar man? Är gel känt för att krångla eller brukar de flesta ta de bra? Klarar man sig bra med energin utmed banan?

Poxeman
2011-05-26, 14:20
Gel eller inte, vad säger ni? Har inte testat förr, brukar dock inte ha problem med magen. Men vågar man? Är gel känt för att krångla eller brukar de flesta ta de bra? Klarar man sig bra med energin utmed banan?

Jag har aldrig haft några problem med gel.

Det skulle säkert gå bra att köra på det som serveras längs banan men har man gel med sig så behöver man inte vara beroende av sportdrycken utan kan plocka vatten istället.

Tryman
2011-05-26, 14:45
Gel eller inte, vad säger ni? Har inte testat förr, brukar dock inte ha problem med magen. Men vågar man? Är gel känt för att krångla eller brukar de flesta ta de bra? Klarar man sig bra med energin utmed banan?

Jag skulle skippa om jag var osäker. Onödigt att förstöra en tävling genom att testa, det verkar ju bli bra väder för att få en bra tid dessutom.

LadyG
2011-05-26, 14:46
Många klarar sig nog bra på det arrangören serverar, men det är en mental trygghet att ha en gel med sig. Jag tål inte Vitargo, så jag är lite vaksam mot sportdrycker. Gel däremot, har jag aldrig haft problem med i några former.

Tryman
2011-05-26, 14:55
Många klarar sig nog bra på det arrangören serverar, men det är en mental trygghet att ha en gel med sig. Jag tål inte Vitargo, så jag är lite vaksam mot sportdrycker. Gel däremot, har jag aldrig haft problem med i några former.

Var det inte Maxim de serverar i år?

LadyG
2011-05-26, 15:11
Var det inte Maxim de serverar i år?

Nu fick du mig att läsa informationen för fjärde gången idag, men det var nu som först jag såg att det står Maxim :)

Undrar om inte nerverna börjat spöka redan :)

Tryman
2011-05-26, 15:18
Nu fick du mig att läsa informationen för fjärde gången idag, men det var nu som först jag såg att det står Maxim :)

Undrar om inte nerverna börjat spöka redan :)

Sätt dig ner, blunda och ta tio djupa andetag ;)

LadyG
2011-05-26, 15:22
Sätt dig ner, blunda och ta tio djupa andetag ;)

heh...Bästa boten mot nerver är förberedelser. Ju bättre förberedd, ju lugnare. (jämfört med tidigare år är jag en filbunke nu)

Det var bra att de kör Maxim, det är ett märke jag känner igen och är van vid. Snällt vid magen, inte så äckligt att det stör. En sak mindre att bekymra sig för :)

Hur många har redan hämtat sin nummerlapp? Jag hämtar den imorgon bitti, orka åka in ikväll :cool:

wintersnowdrift
2011-05-26, 15:31
Jag har inte kunnat dricka sportdryck sedan Vätternrundan 2005 (:D) så jag kommer rata det. Gel är okej så länge den inte smakar citron eller apelsin, jag kommer köra colasmak på maran. Förutom det är kallt vatten och saltgurka the shit imho.

Angående nummerlappen; jag bor i Uppsala och är för lat för att åka till Stockholm en extra vända imorgon för nummerlappens skull. Är det totalt kaos att plocka ut den på lördag?

//Kristin

LadyG
2011-05-26, 15:38
Jag har inte kunnat dricka sportdryck sedan Vätternrundan 2005 (:D) så jag kommer rata det. Gel är okej så länge den inte smakar citron eller apelsin, jag kommer köra colasmak på maran. Förutom det är kallt vatten och saltgurka the shit imho.

Angående nummerlappen; jag bor i Uppsala och är för lat för att åka till Stockholm en extra vända imorgon för nummerlappens skull. Är det totalt kaos att plocka ut den på lördag?

//Kristin

+1 på det fetstilta :D

Det lär bli mindre tid före än vanligt eftersom starten är tidigarelagd. Det kan bli knöligt, bara så du är bered på det.

Everest
2011-05-26, 15:43
Var precis och hämtade ut min nummerlapp och seedade upp mig från startgrupp F.

"Jaha, så du sprang en halvmara för två veckor sen på 1:27. Då borde du nog klara runt 4 timmar. Vi placerar dig i startgrupp D"

Vilken otroligt generös seedning!!:MrT: Hur tidigt måste man vara på plats för att kunna stå först i startgrupperna tror ni??

Everest
2011-05-26, 15:46
Hmmmm, nu när jag googlade seedningstider och startgrupper fick jag fram följande

"Startgrupp C = Maraton < 3.30.00, Halvmaraton < 1.30.00
Startgrupp D = Maraton < 4.00.00, Halvmaraton < 1.45.00
Startgrupp E = Maraton < 4.40.00, Halvmaraton < 2.05.00
Startgrupp F = övriga"


Kan jag gå dit igen och fixa detta?? Klart att inte starten är så jäkla viktig i en mara men jag vill ha bra ryggar att följa redan när startskottet går

fotbollrap
2011-05-26, 16:07
Hmmmm, nu när jag googlade seedningstider och startgrupper fick jag fram följande

"Startgrupp C = Maraton < 3.30.00, Halvmaraton < 1.30.00
Startgrupp D = Maraton < 4.00.00, Halvmaraton < 1.45.00
Startgrupp E = Maraton < 4.40.00, Halvmaraton < 2.05.00
Startgrupp F = övriga"


Kan jag gå dit igen och fixa detta?? Klart att inte starten är så jäkla viktig i en mara men jag vill ha bra ryggar att följa redan när startskottet går

Borde ju få springa i C tycker man, känns de viktigt hade ja dragit dit igen. Två andra frågor däremot, hur tidigt brukar man behöva vara i startfållan för att stå långt framme? Krav på att va där minst en kvart innan start, krävs 30min för bra plats? Startar i F, hur är trängseln?
Sedan, finns det gel att köpa vid ÖIP på lördag? Enervit hade väl men inte maxim? Har papprena därnere så ska kolla men tänkte fråga här också om någon har koll.

LadyG
2011-05-27, 16:00
Ynkligt utbud av prylar till försäljning vi nummerlappsutdelningen. Sämsta mässan hittils.

Everest
2011-05-27, 16:02
Ynkligt utbud av prylar till försäljning vi nummerlappsutdelningen. Sämsta mässan hittils.


Ja! Man fick ju bara en jäkla massa reklamlappar från alla håll och kanter...


Nu är ju uppseedad till startgrupp C, wohooo!*flex*

LadyG
2011-05-27, 16:09
Ja! Man fick ju bara en jäkla massa reklamlappar från alla håll och kanter...


Nu är ju uppseedad till startgrupp C, wohooo!*flex*

Iofs blev jag sugen på ett av loppen de gjorde reklam för, Midnight Sun Marathon, men lite fler försäljare kunde de haft! Göteborgsvarvet var mycket bättre på det där!

Grattis, då ligger du bättre till för en kanontid, nu slipper du runda några tusen nybörjare åtminstone! :)

fotbollrap
2011-05-27, 17:50
Hur fäster ni chipet? Har ja fått allt då jag sitter med tre pappersband och ett chip? Använder ni samtliga band eller ett?

Poxeman
2011-05-27, 18:55
Lycka till imorgon alla koloiter!

inweei
2011-05-27, 20:09
Har ni något tips på var det är bra som åskådare att stå? Har inte upplevt Sthlm maraton innan. Tänkte ifall det finns vissa platser där det kanske är mer populärt att stå och mera stämning?

ulfalf
2011-05-27, 20:21
Som löpare har jag upplevt att det är störst tryck vid Slussen och vid Kungsträdgården, möjligtvis att det vara en del drag nere i Rålambshov också. Annars är det ju nästan bäst tryck inne på Stadion vid målgång...

Everest
2011-05-27, 20:36
Odengatan/Sveavägen brukar vara bra att stå också. Band som spelar plus att det är lite upphöjt så man lätt ser folk

Everest
2011-05-27, 20:52
Snygga sluttid/tid-vid-kontroll-band som fanns vid expot förresten. Kommer se ut som att jag nyss kommit från grönan när jag kommer springandes :D

Frantic
2011-05-27, 20:56
Lycka till alla imorrn. Jag är riktigt imponerad av alla er som springer. För mig som inte tränar löpning känns 3h på ett maraton lika uppnåeligt som 300kg i marklyft.

Lobello
2011-05-27, 21:45
respekt till alla dem människor som klarar detta

Tryman
2011-05-27, 21:53
Nu kör vi hårt imorgon, lycka till allihop...

LadyG
2011-05-27, 22:13
Hur fäster ni chipet? Har ja fått allt då jag sitter med tre pappersband och ett chip? Använder ni samtliga band eller ett?

En remsa räcker, de är skitsega. Men ta fler om du är osäker, de klipper loss dem när du gått i mål.

de_dave
2011-05-28, 09:08
Lycka till alla!

Grymma prestationer att klara över 4 mil :)

SiSenior
2011-05-28, 10:55
DN kör livesändningar från loppet: http://www.dn.se/sport/se-stockholm-marathon-direkt

Yeahvlen
2011-05-28, 12:08
Har Szalkai fått ont eller säckade han bara ihop vid 21km? :(

Lars Johansson får bränna på lite nu ifall han ska bli bäste svensk! Imponerande av Daniel Woldu att ligga 10a för tillfället. Född 89. Lika gammal som mig, och en sjuhelvetes löpare.

Edit: 9a vid 30km på 1.39.09. Imponerande!

wintersnowdrift
2011-05-28, 17:00
Jag gick i mål på 3.53.01. Det är jag väldigt nöjd med eftersom jag inte precis är nån anorektisk löpare längre och inte heller optimalt tränad. Kände mig stark nästan hela vägen faktiskt, speciellt på Västerbron andra varvet (?!) där jag tror jag plockade många placeringar. Hade Kenta Gustafssons "Just i dag är jag stark" i lurarna under bropasseringen vilket kanske hjälpte en del :). Odengatan upp till Odenplan runt 38-39 km var nog jobbigast tyckte jag, och även när det blev lite brantare nerför eftersom musklerna börjar bli rätt möra vid det laget. Hälsade på Zandra som stod och hejade med SCT-klacken vid Stadshuset, synd att du inte fick springa idag då väderförhållandena verkligen var optimala.

//Kristin

Everest
2011-05-28, 17:05
3:06:59!

Första maran. Väggade lite mot slutet men totalt sett mycket nöjd!:thumbup:

Jag undrar vad 3:00-farthållaren sysslade med. För det första höll han inte rätt tempo och för det andra, när vi var en stor samlad klunga vid honom så säger han innan halvmarapasseringen; "Ja måste bara pissa, jag springer ikapp er sen" Han kom tydligen in efter mig...

Lopproman i min journal senare ikväll :D

Tolkia
2011-05-28, 17:06
Winter, du är typ min idol. Kanske mest för "det är jag väldigt nöjd med". Come a frikkin long way.

wintersnowdrift
2011-05-28, 17:16
Grattis Everest, riktigt bra jobbat! Jag tror att jag tappade typ 50 sekunder p.g.a. ett megasnabbt toabesök precis när man kom in på Gärdet. Nöden har ingen lag, lär väl gälla även farthållare :). Men lite tråkigt om man hakar på en sådan och de springer ojämnt.

Tolka: Tack. Det är rätt stort för mig (miss Perfektionist-Ut-I-Fingerspetsarna) att kunna springa ett lopp utan att vara just perfekt. It's been a long way osv men jag har definitivt en bättre mental kapacitet idag än när jag var 19. Och en starkare kropp, klart man är mör efter ett marathon men mina leder blir inte överbelastade och inflamerade stup i kvarten längre. Det är nice!

//Kristin

machine gun
2011-05-28, 17:33
winter, du är typ min idol. Kanske mest för "det är jag väldigt nöjd med". Come a frikkin long way.

+1000

fotbollrap
2011-05-28, 17:56
3.42.09. Fastnade lite ibörjan (startgrupp F) och hade kanske kunnat pressa mig mer mot slutet men första maran så man kan inte vara annat än nöjd :) Roman senare idag alt. imorrn! Grym tid Everest..

minitaur
2011-05-28, 18:45
4.29 Första maran för mig, höll emot rätt mkt första 20km för jag inte visste hur tungt det skulle va, men sen sista 5km var en jävla dröm vad skönt det var. Ett helt sinnessjukt endorfin rus. Redan bokat och betalat Sthlm Maraton och Jubileums maraton för nästa år :)

Tryman
2011-05-29, 05:48
Jag gick i mål på 3.53.01. Det är jag väldigt nöjd med eftersom jag inte precis är nån anorektisk löpare längre och inte heller optimalt tränad. Kände mig stark nästan hela vägen faktiskt, speciellt på Västerbron andra varvet (?!) där jag tror jag plockade många placeringar. Hade Kenta Gustafssons "Just i dag är jag stark" i lurarna under bropasseringen vilket kanske hjälpte en del :). Odengatan upp till Odenplan runt 38-39 km var nog jobbigast tyckte jag, och även när det blev lite brantare nerför eftersom musklerna börjar bli rätt möra vid det laget. Hälsade på Zandra som stod och hejade med SCT-klacken vid Stadshuset, synd att du inte fick springa idag då väderförhållandena verkligen var optimala.

//Kristin

Vi hade mer eller mindre kunnat springa tillsammans igår. Vi var riktigt jämna i tider. Jag tror om jag kollade rätt kom in 45 sek före dig i mål. Jag är impad.
Lycka till idag på downhilltävlingen.

3:06:59!

Första maran. Väggade lite mot slutet men totalt sett mycket nöjd!:thumbup:

Jag undrar vad 3:00-farthållaren sysslade med. För det första höll han inte rätt tempo och för det andra, när vi var en stor samlad klunga vid honom så säger han innan halvmarapasseringen; "Ja måste bara pissa, jag springer ikapp er sen" Han kom tydligen in efter mig...

Lopproman i min journal senare ikväll :D

Bra tid!

3.42.09. Fastnade lite ibörjan (startgrupp F) och hade kanske kunnat pressa mig mer mot slutet men första maran så man kan inte vara annat än nöjd :) Roman senare idag alt. imorrn! Grym tid Everest..

Japp, bitvis var det riktigt segt där bak.

4.29 Första maran för mig, höll emot rätt mkt första 20km för jag inte visste hur tungt det skulle va, men sen sista 5km var en jävla dröm vad skönt det var. Ett helt sinnessjukt endorfin rus. Redan bokat och betalat Sthlm Maraton och Jubileums maraton för nästa år :)

Bra jobbat, du vart biten hör jag.

fotbollrap
2011-05-29, 09:32
Varning för lång läsning ;)

Lopproman

Vid anmälan i november sa jag sub4h som en rolig tid att slå, även om målet i sig var att ta sig runt och klara utmaningen. Träningen flöt sedan på bra och mot slutet av maj uppskattade jag min förmåga till ca 3.45. Tidigare har jag inte sprungit mycket på löpband men under våren använde jag det alltmer. Det fungerade oerhört bra för pass runt en timme, jag kunde pressa mig själv riktigt bra och njöt alltid av känslan efteråt. Flera gånger har det känts riktigt tungt efter 30min och att då pressa sig för att klara timmen gav en grym känsla när man väl var klar.

Jag körde inte intervaller utan fokuserade mer på 3-4 konstanta hastigheter. Till en början sprang jag ca 25min i 11km/h och kanske 25min i 12 för att spurta mot slutet. Allteftersom ökade jag och mot slutet sprang jag en timme på 13,5km/h i snittfart. Att hela tiden öka och vänja kroppen vid högre hastigheter tror jag gav mycket. Utöver detta kompletterade jag med en del utomhuslöpning samt 6 långpass (kanske lite få). De låg på 22, 23, 26 samt 3x30km. Träningen sedan våren 2009-januari 2011 bestod enbart av träning utomhus. Snittet låg kring 55-60km i veckan, ibland mer ibland mindre. Framförallt sprang jag två olika distanser, milen+backintervaller samt en 15km runda. Just den sistnämnda borde jag ha pressat mig själv mer på, ibland blev den slentrianmässig och något man gjorde för att hålla formen. Men från våren 2009 till gårdagens mara så kan jag bara vara nöjd med träningen, ingen lyckas perfekt vad gäller progression. Jag är stolt över min disciplin att vecka efter vecka nöta på för att tillslut få korsa mållinjen på stadion.
Utöver löpningen har jag styrketränat 2-3 ggr i veckan, inga direkta resultat från de passen då fokus legat på löpningen. Däremot har jag fått upp en grundstyrka, lärt mig en hel del övningar rent tekniskt vilket jag förhoppningsvis kan dra nytta av i framtiden.

Så till själva loppet. Har de senaste två åren varit helt skadefri och senaste förkylningen infann sig hösten 2009 (misstänker att en viss person smittade mig!). Jag brukar inte vara sjuk särskilt ofta men sedan träningen ökade har jag mått ännu bättre. Däremot har jag känt av höften vid ett fåtal tillfällen de senaste 8-9 månaderna, det är egentligen inget att snacka om, lite smärta någon gång som inte stoppat mig alls och som försvunnit efter någon dags vila. Denna smärta kom dock tillbaks i januari och för första gången hindrades jag från löpning, trodde att det kanske berodde på ett antal intervaller med rejäl lutning på löpbandet så slutade med det och smärtan försvann. Vet inte om det var orsaken, smärtan har i princip allt försvunnit efter någon dag.

Tyvärr infann sig denna smärta en vecka innan loppet och den vägrade släppa. Inget som direkt störde löpningen men den fanns likväl där vilket gjorde mig lite nervös veckan innan. Tränade dessutom väldigt lätt (cykling, samt några km lätt löpning, längst under söndagen samt onsdagen då jag körde 5-6 km med 1-2km i ganska så hög fart) så kanske blev man lite stel, vilket som så kände jag av den på lördagsmorgonen. Det fanns egentligen inget att göra, det var en känning som satt kvar men jag inriktade mig på loppet och hoppades att höften inte skulle krångla.

Under midnattsloppet åkte jag in själv och satt på Zinken och laddade upp, vilket faktiskt gav en dålig känsla. Jag såg massa glada människor omkring mig som umgicks och hade kul vilket gjorde mig aningen nedstämd. Ett så pass kort lopp, i kombination med det ”jippo” midnattsloppet är, kändes segt att ladda själv inför. Med detta i åtanke följde pappa med in till Östermalms IP vilket jag nu är glad för. Vi pratade om lite allt möjligt, svepte in stämningen och ett skönt lugn infann sig. Jämfört med midnattsloppet ville jag nu bara iväg, Stockholm låg framför mig och känslan var på topp.

Efter att ha ägnat alldeles för lång tid till att välja lämpligt hål för klockans spänne, stått i lång kö till toan och fått mellantider nedskrivna på armen sa jag hej då till pappa och gick in i startfållan. Hade tyvärr ingen seedning från tidigare lopp så startade i F, räknade således med trängsel i början. Väl i startfållan gick det dock väldigt fort, helt plötsligt stod jag framför startlinjen. P.g.a. lite tidsbrist hade jag inte kört någon riktig uppvärmning, mest hoppat omkring lite och gjort någon spurt. Men när jag drog av mig överdragströjan, passerade startlinjen och startade klockan så kändes det väldigt bra. Som jag misstänkte var det ganska tjockt med folk, benen kändes däremot finfina så jag bara njöt. Sprang lätt några timmar efter lunchen på fredagen och då kändes allt tungt, fick håll och känslan var värdelös. Som tur var drog jag även ut på kvällen (sprang kanske 150meter) och fick en kanonkänsla som jag kunde sova gott med. Tyvärr avbröts sömnen av toabesök, verkligen inte optimalt men hade bunkrat upp med russin, nötter och banan vid sängkanten om detta skulle ske, fick således lite extra energi under natten.
Men tillbaks till loppet. Det var som sagt tjockt till en början men jag kände mig så glad för att vara här, känslan från att jag vakna till start var grym så inget kunde sänka mig. Sprang på och njöt, missade mellantiden vid 5km med en minut p.g.a. trängseln med vid 10km släppte det och jag hittade ett fint flyt. Sprang om många hela tiden men hade även flera som flöt på i samma tempo. Då jag är rookie var min uppskattning av mellantiderna ganska dålig, jag klippte 2-3 minuter var 5km och kände att detta nog kunde bli riktigt bra. Fram till 20km var jag riktigt fräsch och kunde bara njuta av loppet, pratade lite med ett par personer och alla var grymt trevliga. Sprang in i en italienare som inte kunde engelska men började garva rejält när jag sa Berlusconi och gjorde tumme upp/ner. Han verkade hålla med om det sistnämnda :D

Vid Djurgården kom första dippen (inget att snacka om men likväl lite smärta) och bananen innan skansen var sjukt god. Sprang vidare med gott mod och plockade på mig 4-5 bitar powerbars från Strandvägen. Den sista killen ville inte ge mig (hur kan man försöka dra undan handen från en kämpande maralöpare? 4-5 bitar motsvarar kanske en kaka).
Men men, drog i mig flera av dessa (sparade några ett par km) och fick ännu mer energi, vid slutet av strandvägen pekade jag dessutom på bröstet och fick speekern att skrika ut mitt namn och ort över hela strandvägen (ännu mer energi) och fortsatte mot slottet. Låg nu drygt 15 min under den försiktiga uppskattningen och fokuserade enbart på att hålla tempo. Tankar kring vad jag skulle säga till folk efteråt, vad jag skulle äta etc etc tryckte jag bort för att hålla fokus och bara njuta. Vid söder mälarstrand kom den värsta dippen, ganska tråkig sträcka (kanske för att jag fick en dipp) men visste att det fanns buljong. Fann inte denna utan tog en mugg sportdryck, som till min förvåning var varm. Förstod då att de hade kokat buljongen, trodde man skulle få en bit i handen och tugga på :)

Västerbron var inte jobbig alls tyckte jag, trampade på bra och hade nytta av all backträning. Nu gjorde det däremot ont i både fötter och lår, pulsen var lugn men just smärtan höll mig tillbaks en del. Drack avslagen cola vid stadshuset, tog mig upp till Vasagatan för ännu mer banan och siktade nu mot Stadion. Sista biten var tung, drog i mig en massa dextrosol kring Torsgatan/Odenplan någonstans vilket gav en sista kick. Hade rejält ont mot slutet men la in en spurt sista 400-500 metrarna, ville bara in på stadion och letade efter ingången. Tillslut fann jag den, sprang in och gasade mot mål. Såg mamma längst ner vid läktaren skrikandes mitt namn (hon hade inte ätit på hela dagen då hon kollade på bruttotiden och var nervös över att jag skulle missa sub4h :)), sedan var det full fart sista 50metrarna och in i mål. Grymt nöjd att ha klarat första maran! Tiden blev 3.42.09.

Positivt

+ Bra väder för löpning
+ Bra publik
+ Gillar bansträckningen
+ Ha sällskap med er in, oerhört skönt att prata om annat och finna ett lugn.
+ Mycket god energi längst med banan, kommer ändå ha med mig grejer i framtiden.
+ Trevliga och ödmjuka medlöpare
+ Bra tid för att vara första gången
+Överlag så var det ändå inte så trångt
+ Trots smärtan blir det ett plus, trappan ner till Östermalms IP, haha fyfan va sakta de gick. Underbar känsla!

Negativt

-Borde ha köpt löparklockan tidigare (inte en vecka innan). Kunde uppskattat min förmåga bättre och därmed kapat några minuter till.
-Borde inlett spurten tidigare, dels en lugnare vid 3-4km och dels en snabbare vid 1km. Stor respekt för sträckan gjorde mig lite försiktig. Var dock sliten och väldigt nöjd med tiden vilket gjorde det svårt att verkligen pressa sig mer.

-Lite för trångt i början men det släppte ändå relativt snabbt.
- Varför ha en så oerhört trång flaskhals vid slutet? Svårt att spurta om folk på en sträcka av 400-500 meter. Öppnade sig visserligen utanför stadion men den sista sträckan där kunde gott vara bredare. Kanske behövde de få fram bilar eller något men men, tyckte de var lite tight.

Kosten

Gjorde en minitömning måndag/tisdag. Inget att snacka om då jag åt knäckebröd, frukt och morötter men åt ingen potatis, ris, pasta, gröt etc. På onsdagen började jag ladda, mycket gröt, ris och mat i allmänhet. Liknande fram till fredag vid lunch. Var då rädd för att ha ätit för mycket, så för att inte vara tung alt. behöva skita längs med banan så skippade jag middagen och åt istället godis, russin och nötter (mindre volym men kalori och kolhydrattätt). Detta gav en skön psykisk effekt dessutom, precis som hela uppladdningen med knappt någon träning och massa god mat (haha vilket underbart frosseri :D ) På morgonen var jag inte vrålhungrig utan nöjd med de senaste dagarnas uppladdning, drog dock i mig 4dl gröt med russin och nötter (innan 9), en banan och russin+dumle (favoritgodis som maxade mig både psykiskt och fysiskt) vid Östermalms IP. Denna laddning fungerade klockrent för mig, lite orolig för att det blev för mycket och att jag skulle bli tung och behöva skita längs med banan (kunde dessutom bara pissa innan start), men det var lugnt, inga problem under loppet. Hemsk känsla vid löpningen fredag lunch men klockrent senare på kvällen. Äter man mycket kan jag rekommendera detta upplägg, annars fungerar nog middag perfekt på fredagen.

Summering

Man kan älta och ha sig en hel del, kapat tid både här och där med lite mer rutin, men tänker inte ägna mig åt sådant. Är en galen tävlingsmänniska men man ska bara vara nöjd över sin insats och ta med sig all erfarenhet till nästa lopp. Skönt och veta att man kanske kan pressa fram ännu bättre tider, samtidigt som det är oerhört skönt att ha genomfört en så fin mara. Tempot var jämnt och jag kan verkligen inte klaga, detta gör jag nog om!

Tryman
2011-05-31, 07:45
Ni som är "vana" marathonlöpare, hur pass fräscha känner ni er innan ni börjar träna så smått igen?

LadyG
2011-05-31, 08:24
Ni som är "vana" marathonlöpare, hur pass fräscha känner ni er innan ni börjar träna så smått igen?

Lite uppmjukande, undersökande jogg hade jag tänkt ägna mig åt redan idag. Sen får kroppen avgöra vad det blir, det märker man när man kommer ut. :)

fotbollrap
2011-05-31, 08:59
Är ingen van löpare men hade problem att springa igår så blev cykel istället, dock väldigt lugnt. Idag ett ganska lugnt gympass så får ja se framöver, smärtan i låren sitter kvar men de blir bättre.

Tryman
2011-05-31, 09:26
Tog en kort massage idag och tänkte springa lite imorgon. Var osäker på om det var för tidigt men jag känner mig relativt fräsch.

Everest
2011-05-31, 11:56
Blir ett lätt cykelpass i eftermiddag. Brutal känsla i benen i två dagar. Faktiskt värre än jag räknat med och det var en jäkla tur att jag fick en ordentlig massage direkt efter loppet

LadyG
2011-05-31, 16:19
Hade det inte varit så förbaskat varmt idag hade det varit riktigt skönt, 6km på facila 42 minuter var skönt, lagom fort för dagen.

ulfalf
2011-06-01, 07:07
Jag sprang Xtreme running #4 (http://www.sik.org/idrottonline/xtreme11/Extreme_inbjudan_2011.pdf) i Ursvik igår. Vet inte riktigt om det var så bra egentligen, men kul var det!