handdator

Visa fullständig version : Inte transfett i ostbågar längre?


Lilladuuu
2011-05-22, 23:44
Används inte transfett i ostbågar längre? När jag läste på påsen så stod det bara vegetabilisk olja och inte härdat fett som det väl alltid står vid transfett?

Eddie Vedder
2011-05-23, 08:28
Nej det måste inte stå att det är härdat. Så det kan det vara. Men jag skulle gissa att det inte är det eftersom det blir hårdare och hårdare mot transfettsyrorna.

vicarious
2011-05-23, 08:34
På tal om ostbågar.

Bara jag som reagerar på hur stolta OLW är över att de använder solrosolja? Tänker på reklamerna på TV och radio.

http://www.olw.se/webb.asp?menu=4&smenu=1&umenu=1&page=solrosolja

Det kanske är bättre än palmolja iofs.

Eddie Vedder
2011-05-23, 08:45
Bara jag som reagerar på hur stolta OLW är över att de använder solrosolja? Tänker på reklamerna på TV och radio.

Jag är inte förvånad. De flesta kan man nog fortfarande lura till att tro att det skulle vara hälsosammare. Så visst känns det bakvänt men de lär ändra i samma stund som de inser att trenden vänt lite angående synen på fett.

Det är ju inte direkt som att producenterna bryr sig om vad som ÄR hälsosamt för folk. Bara vad folk för närvarande TROR är hälsosamt. Samt om kundgruppen överhuvudtaget lockas av hälsoargumenten. Om folk var beredda att betala för råttgift i sina chips, och om det tilläts, skulle ju chipsen innehålla råttgift.

Sverker
2011-05-23, 17:24
Eddie Vedders ostbågar får blodet att forsa i dina ådror och aldrig att stelna. Hälsosamma ostbågor i en butik nära dig. Naturlig med tillsatts av Warfarin:D