handdator

Visa fullständig version : Hur kan raka marklyft ta på ben?


strango
2011-05-22, 22:44
Tjena!

Kan nån vänlig själ tala om för mig hur raka marklyft kan vara en benövning (enligt övningsbanken här på kolo). I min värld borde det mer vara en ryggövning än för ben

Mvh

luderlasse
2011-05-22, 22:47
hamstrings fäster på bäckenet som tippas framåt under den negativa fasen på marklyftet, när vikten sen ska upp så tippas bäckenet bakåt, hamstrings dras ihop, tänk dej som en pump eller liknande.

hurril
2011-05-22, 22:52
Tjena!

Kan nån vänlig själ tala om för mig hur raka marklyft kan vara en benövning (enligt övningsbanken här på kolo). I min värld borde det mer vara en ryggövning än för ben

Mvh

Sträckt ut benen helt, böj dig framåt. Var drar det?

ARMSTARK
2011-05-23, 05:53
Rätt utförda raka mark ska man ha bäckenet och ryggraden fixerade så att de har exakt samma ställning i förhållande till varandra. Det ska bara vara häcken och baksidan av låren som utför rörelsen.

Sniggel
2011-05-23, 06:14
Sträckt ut benen helt, böj dig framåt med rak rygg/svank. Var drar det?

Ett tillägg för att lättare känna det.

strango
2011-05-26, 16:28
Era svar låter ganska vettiga :) Är det en övning ni skulle rekommendera att ha med på benpasset?

Fugly
2011-05-26, 16:31
Era svar låter ganska vettiga :) Är det en övning ni skulle rekommendera att ha med på benpasset?

Visst, varför inte?

Själv brukar jag köra lårcurl för hamstrings. Så jävla skönt, får en orgasm varje gång jag trycker på de sista repsen.

Sheogorath
2011-05-26, 16:48
Era svar låter ganska vettiga :) Är det en övning ni skulle rekommendera att ha med på benpasset?

Många/de flesta som varit med ett tag ser raka marklyft eller good-mornings som basen i träningen för baksida lår och har lårcurl som komplement. Skulle jag vilja våga sticka ut hakan och påstå.

Alexton
2011-05-26, 17:35
Börja med låg vikt sen arbetar du dig uppåt. Kör lite högre reps och dagen efter känner du om det tagit på rätt område, vill minnas att jag inte kunde sitta på en stol efter första gången jag körde raka marklyft på rätt sätt.

RobbanColeman
2011-05-27, 07:02
Det tar där man träffar.

Jay-Z
2011-05-27, 07:45
Det tar där man träffar.

Dagens Yoda.

Charleston
2011-05-27, 07:54
Många/de flesta som varit med ett tag ser raka marklyft eller good-mornings som basen i träningen för baksida lår och har lårcurl som komplement. Skulle jag vilja våga sticka ut hakan och påstå.

+1

Börja med låg vikt sen arbetar du dig uppåt. Kör lite högre reps och dagen efter känner du om det tagit på rätt område, vill minnas att jag inte kunde sitta på en stol efter första gången jag körde raka marklyft på rätt sätt.

Tycker raka mark är en sådan övning som mest "drar" lite i baksida låren. Inte så mycket känsla av "träff" och pump och sådant. Det är dock dagen efter som man känner att det tagit rätt, och det ordentligt. Sjuk träningsvärk har man haft av detta.

Jag brukar köra den dock mera som "stelbenta" marklyft med benen lätt böjda under genomförandet. Men med fix vinkel.

Nu för tiden kör jag oftare good mornings dock, för att det känns mera Ricky Bruch att göra dom tror jag.

hurril
2011-05-27, 11:12
Det tar där man träffar.

Den vita väggen är .. vit.

stevebc
2011-05-27, 11:38
Era svar låter ganska vettiga :) Är det en övning ni skulle rekommendera att ha med på benpasset?Ha med? Du ska bygga upp ditt program runt olika sorters övningar för höftextension eftersom kroppens största muskler aktiveras då. Övningar som knäböj, frontböj, marklyft, goodmornings osv.

Hemi
2011-05-27, 12:53
+1


...
Tycker raka mark är en sådan övning som mest "drar" lite i baksida låren. Inte så mycket känsla av "träff" och pump och sådant. Det är dock dagen efter som man känner att det tagit rätt, och det ordentligt. Sjuk träningsvärk har man haft av detta.

...

Sticker man ut rumpan bakåt och inte åker framåt för mycket och tänker sig att man drar med benen i stället för "nu reser jag mig upp" och spänner/skickar koncentrationen till baksida lår lite extra i övningen känner då jag en läskig träff på dem, som om de skall slitas av helt.

Grenen
2011-05-27, 13:07
Många/de flesta som varit med ett tag ser raka marklyft eller good-mornings som basen i träningen för baksida lår och har lårcurl som komplement. Skulle jag vilja våga sticka ut hakan och påstå.

+1

Själv kör jag ett uppvärmningsset i sittande lårcurl, 3x10 eller liknande för att få igång baksidan, sen raka marklyft på pall för att få lite bättre djup. Avslutar med liggande lårcurl för att pumpa ut det sista.

Att börja med raka mark som första övning för baksidan tror jag inte är någon höjdare, mycket lättare att få/känna kontakten om du värmt upp i någon lättare övning före. Självklart personlig åsikt, men fungerar för mig.

Mushan
2011-05-27, 13:08
En grej jag inte fattar.. ska man verkligen "låsa ut" knäna? Kan inte vara bra för knäna? Jag kör aldrig med raka ben, står alltid med böjda knän, alltså stela marklyft istället. Vad skulle skillnaden vara? Raka marklyft bör väl ta mer på ryggen?

Silencer
2011-05-27, 13:21
Det tar där man träffar.

Dagens Yoda.

Det är ju allmänt känt och nu t.o.m. bevisat att hjärnans förmåga att styra kroppen är i det närmaste obegränsad. Tänker på alla gurus och yogis och allt som kan sitta utomhus i iskyla och ändå vara varma osv.

Att då med hjälp att tankens kraft kunna aktivera en viss del av en viss muskel framstår inte som något overkligt.

Sheogorath
2011-05-27, 14:43
En grej jag inte fattar.. ska man verkligen "låsa ut" knäna? Kan inte vara bra för knäna? Jag kör aldrig med raka ben, står alltid med böjda knän, alltså stela marklyft istället. Vad skulle skillnaden vara? Raka marklyft bör väl ta mer på ryggen?

Varför skulle det ta mer på ryggen? Skillnaden som jag ser det är att man får ut en kortare rörelse i höften eftersom ischiasnerven sätts på sträck + att hamstrings i sig själv redan är mer uttänjd när knäet är rakt. Jag kör med raka knän när jag kör good-mornings i smithen och med lätt böjdning i den koncentriska fasen om jag kör fria good-mornings eller någon markvariant. Inget är väl bättre eller sämre än något annat för att träna hamstrings så det är som så ofta annars en fråga om tycke och smak. Det man kan akta sig för är att översträcka knäna, d.v.s. att ha dem utlåsta/slagna bakåt.