handdator

Visa fullständig version : Grönt te - ökad förbränning?


Almond
2011-05-22, 21:13
Är jag den enda som känner att jag får högre förbränning när jag dricker grönt te? Känns som att kroppen rensas från allt skit man ätit.

Finns det några vetenskapliga belägg för att grönt te ökar förbränningen?

mini
2011-05-22, 21:16
Hur känner du detta?

Almond
2011-05-22, 21:21
Hur känner du detta?

Kroppen blir varm, jag svettas lätt och känner mig ganska hungrig en kort tid efter intag av grönt te.

stridis
2011-05-22, 21:23
Är jag den enda som känner att jag får högre förbränning när jag dricker grönt te? Känns som att kroppen rensas från allt skit man ätit.

Lol.

Almond
2011-05-22, 21:24
Lol.;)

stevebc
2011-05-22, 21:47
Kroppen blir varm, jag svettas lätt och känner mig ganska hungrig en kort tid efter intag av grönt te.Du blir varm och svettas lätt av varmt vatten också.

Sniggel
2011-05-23, 06:26
Hur kan du känna att du rensas från "skit"?
Jag dricker också grönt té och mår väldigt bra av det. Det är mysigt. Förmodligen känner jag så för att det bl a innehåller theanin, vilket har positiv effekt på humöret. Jag känner mig lugn och avkopplad. Är det något sånt du känner?

Eddie Vedder
2011-05-23, 08:25
Det finns inga särskilt starka stöd för att det har en ordentlig påverkan. Den är mätbar men knappast kliniskt relevant. Angående "rensa skit" så är de nog i så fall snarare så att skit tillförs. Extremkonsumtion är ju förknippat med leverskador.

Almond
2011-05-23, 09:51
Det finns inga särskilt starka stöd för att det har en ordentlig påverkan. Den är mätbar men knappast kliniskt relevant. Angående "rensa skit" så är de nog i så fall snarare så att skit tillförs. Extremkonsumtion är ju förknippat med leverskador.

Extremkonsumtion har ingen snackat om..

Almond
2011-05-23, 09:52
Hur kan du känna att du rensas från "skit"?
Jag dricker också grönt té och mår väldigt bra av det. Det är mysigt. Förmodligen känner jag så för att det bl a innehåller theanin, vilket har positiv effekt på humöret. Jag känner mig lugn och avkopplad. Är det något sånt du känner?

Det är en känsla, svår att beskriva.

Eddie Vedder
2011-05-23, 09:56
Extremkonsumtion har ingen snackat om..

Nej det vet jag men det var ett svar på att det skulle rena kroppen. Det tror jag inte det gör och det faktum att extremkonsumtion kan skada levern tycker jag ju inte talar för att normalkonsumtion rensar från något (vad det nu skulle vara).

stevebc
2011-05-23, 10:28
Det är en känsla, svår att beskriva.Om ingen hade talat om effekten för dig hade du nog inte känt den.

Jag känner mig anabol efter att ha ätit mycket kött, t ex. Om någon då sa "nej, den där gelatinprodukten innehåller inga EAA" hade effekten genast gått förlorad, då det är en psykisk känsla.

Almond
2011-05-23, 10:58
Nej det vet jag men det var ett svar på att det skulle rena kroppen. Det tror jag inte det gör och det faktum att extremkonsumtion kan skada levern tycker jag ju inte talar för att normalkonsumtion rensar från något (vad det nu skulle vara).

Det behöver inte nödvändigtvis stämma. Jag menar t o m något så livsnödvändigt som A-vitamin är skadligt i för stora mängder, men nyttigt i normal dos.
Inget är nyttig om man konsumerar det extremt, mao.

Eddie Vedder
2011-05-23, 11:00
Det behöver inte nödvändigtvis stämma. Jag menar t o m något så livsnödvändigt som A-vitamin är skadligt i för stora mängder, men nyttigt i normal dos.
Inget är nyttig om man konsumerar det extremt, mao.

Nej det behöver inte stämma. På samma sätt som din "känsla" inte behöver vara ett vetenskapligt faktum. Vad skulle rensas ut mer specifikt? Utöver det som alltid åker ut med urinen när man kissar (vilket man tenderar att göra om man dricker mycket)?

Almond
2011-05-23, 11:31
Nej det behöver inte stämma. På samma sätt som din "känsla" inte behöver vara ett vetenskapligt faktum. Vad skulle rensas ut mer specifikt? Utöver det som alltid åker ut med urinen när man kissar (vilket man tenderar att göra om man dricker mycket)?

Har tyvärr ingen tillgång till Pubmed men på bl.a. http://www.muscles.se/gront-te-och-okad-fettforbranning/ står att:

"Enligt en studie som presenterades i American Journal of Clinical Nutrition kan grönt te bistå till en kraftig ökning av energiförbränningen i kroppen. Man trodde i början att effekterna berodde på koffeinet i teet men det visade sig att effekterna var mer påtagliga än vad som kan orsakas av koffein.
Grönt te visade sig ha både bra effekter på fettförbränningen samt att det hjälpte till att reglera glykosnivåerna. Grönt te har också aptit hämmande effekter."

Tycker fortfarande det är märkligt att du säger att det inte kan ha någon positiv effekt i normalkonsumtion, eftersom en extremkonsumtion medför leverskador. Finns ingen logik bakom det. Att äta 10 kg äpplen på raken medför också skador i kroppen, men ett äpple är nyttigt att äta.

Jag vet inte vad som skulle rensas ut mer specifikt, slaggprodukter kanske? Sådant kommer även ut via avföringen, inte bara urinet.

young_george
2011-05-23, 11:35
Har tyvärr ingen tillgång till Pubmed men på bl.a. http://www.muscles.se/gront-te-och-okad-fettforbranning/ står att:

"Enligt en studie som presenterades i American Journal of Clinical Nutrition kan grönt te bistå till en kraftig ökning av energiförbränningen i kroppen. Man trodde i början att effekterna berodde på koffeinet i teet men det visade sig att effekterna var mer påtagliga än vad som kan orsakas av koffein.
Grönt te visade sig ha både bra effekter på fettförbränningen samt att det hjälpte till att reglera glykosnivåerna. Grönt te har också aptit hämmande effekter."

Tycker fortfarande det är märkligt att du säger att det inte kan ha någon positiv effekt i normalkonsumtion, eftersom en extremkonsumtion medför leverskador. Finns ingen logik bakom det. Att äta 10 kg äpplen på raken medför också skador i kroppen, men ett äpple är nyttigt att äta.

Jag vet inte vad som skulle rensas ut mer specifikt, slaggprodukter kanske? Sådant kommer även ut via avföringen, inte bara urinet.

Du läser inte vad han skriver. Han skriver inget om att grönt te inte kan ha positiva effekter, men inga som visas genom att kroppen "rensas ut".

King Grub
2011-05-23, 11:37
Man antar att katekinerna inhiberar katekol-o-metyltransferas och koffeinet inhiberar fosfodiesteras, vilket i stället skulle upprelera noradrenalinets termogena effekter.

Almond
2011-05-23, 11:38
Du läser inte vad han skriver. Han skriver inget om att grönt te inte kan ha positiva effekter, men inga som visas genom att kroppen "rensas ut".

Fast min fråga var om grönt te ökar energiförbränningen. Det med "rensa ut" var bara en känsla jag beskrev.

Sniggel
2011-05-23, 13:11
Ja det ökar förbränningen, blygsamt.
Om man använder det i deffsyfte tycker jag de andra effekterna spelar större roll, t ex:
* Tar bort sötsug
* Dämpar hunger
* Piggar upp
Observera att detta är mina upplevelser, your results may vary ;)

Eddie Vedder
2011-05-23, 14:57
Har tyvärr ingen tillgång till Pubmed men på bl.a. http://www.muscles.se/gront-te-och-okad-fettforbranning/ står att:

"Enligt en studie som presenterades i American Journal of Clinical Nutrition kan grönt te bistå till en kraftig ökning av energiförbränningen i kroppen. Man trodde i början att effekterna berodde på koffeinet i teet men det visade sig att effekterna var mer påtagliga än vad som kan orsakas av koffein.
Grönt te visade sig ha både bra effekter på fettförbränningen samt att det hjälpte till att reglera glykosnivåerna. Grönt te har också aptit hämmande effekter."

Tycker fortfarande det är märkligt att du säger att det inte kan ha någon positiv effekt i normalkonsumtion, eftersom en extremkonsumtion medför leverskador. Finns ingen logik bakom det. Att äta 10 kg äpplen på raken medför också skador i kroppen, men ett äpple är nyttigt att äta.

Jag vet inte vad som skulle rensas ut mer specifikt, slaggprodukter kanske? Sådant kommer även ut via avföringen, inte bara urinet.

Klart du har tillgång till Pubmed, det har alla. Tillgång till specifika tidskrifter är en annan sak.

Här är EFSA's genomgång av underlaget från studier som finns om bland annat fettförbränning och ämnesomsättning:

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/1791.pdf

Kom ihåg att jag skrev kliniskt relevanta i mitt första inlägg. Jag vet mycket väl att man påvisat mätbar effekt i studier. Det sa jag inte emot. Att muscles.se använder ordet "kraftigt" är ju bara försäljningsretorik.

C.E.J.
2011-05-23, 15:02
Jag vet inte vad som skulle rensas ut mer specifikt, slaggprodukter kanske? Sådant kommer även ut via avföringen, inte bara urinet.

Ja, och det kommer ut dessa vägar både med och utan grönt te.

edit: Och vadå slaggprodukter, vilka tänker du på?

Almond
2011-05-23, 16:21
Klart du har tillgång till Pubmed, det har alla. Tillgång till specifika tidskrifter är en annan sak.

Här är EFSA's genomgång av underlaget från studier som finns om bland annat fettförbränning och ämnesomsättning:

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/1791.pdf

Kom ihåg att jag skrev kliniskt relevanta i mitt första inlägg. Jag vet mycket väl att man påvisat mätbar effekt i studier. Det sa jag inte emot. Att muscles.se använder ordet "kraftigt" är ju bara försäljningsretorik.

Och vad definierar du som kliniskt relevant?

Eddie Vedder
2011-05-23, 16:30
Och vad definierar du som kliniskt relevant?

Att det påverkar i en mängd som får faktisk betydelse för en persons energiomsättning. Låt säga 100-200 kcal eller något i den stilen. Exempelvis anser jag att 30 minuters rask promenad har en kliniskt relevant påverkan på energiförbrukning för en som sitter helt still.

Sniggel
2011-05-24, 06:25
Gjorde av en händelse ett test på mina levervärden efter att i 2 år missbrukat grönt té i princip varje dag. 7 dl eller så om dagen. Mina levervärden var iaf fullt normala så jag tänker fortsätter vara beroende av det :P

snarlik
2011-05-24, 12:19
Visst var det så att man har sett leverskador både vid (överdriven)konsumtion av bryggt grönt te och som tillskott? Först pratades det om att det bara var från ej vattenbaserade tillskott vill jag minnas.

stevebc
2011-05-24, 12:29
Visst var det så att man har sett leverskador både vid (överdriven)konsumtion av bryggt grönt te och som tillskott? Först pratades det om att det bara var från ej vattenbaserade tillskott vill jag minnas.Det var nån gammal tant som fick leverskador av grönt te i koppform.

Det hör definitivt till ovanligheterna.