handdator

Visa fullständig version : Hur mycket har jag bränt tror ni - allt som allt (löprunda)


clappen
2011-05-22, 19:58
Kom precis hem från en löprunda, joggade hela vägen.

181cm, 75kg, 21år man.

13km
1 hr 25 min (9,2km/h)
1,023 calories

Detta enligt caloriesperhour.

Det jag undrar är dock
1. Intog 400mg koffein precis innan löprundan. Hur mycket påverkar detta kaloriförbrukning, om det ens gör det?
2. Hur stor EPOC kommer det bli på detta?
3. Hur mycket tror ni jag har bränt, allt som allt, på denna löprunda?

entropy
2011-05-22, 20:48
1. Om jag förstått det rätt höjer koffein kaloriförbrukningen vid vila mer än det gör vid aktivitet, om man bortser från eventuella prestationshöjningar.
2. 50 till max 200 kcal?
3. I sin bok skriver Gudiol och Neuman att kroppsvikten i kg gånger sträckan i km är ett lämpligt överslag på antalet förbrukade kcal vid löpning.

clappen
2011-05-22, 20:53
1. Om jag förstått det rätt höjer koffein kaloriförbrukningen vid vila mer än det gör vid aktivitet, om man bortser från eventuella prestationshöjningar.
2. 50 till max 200 kcal?
3. I sin bok skriver Gudiol och Neuman att kroppsvikten i kg gånger sträckan i km är ett lämpligt överslag på antalet förbrukade kcal vid löpning.

Så med andra ord skulle man kunna räkna med 1000kcal, utan att gå ifrån sanningen för mycket?

Samt, finns det studier på hur mycket koffein faktiskt höjer kaloriförbrukningen under aktivitet såsom vila, samt hur stort detta intag ska vara.