handdator

Visa fullständig version : Återhämtning?


Tier
2011-05-22, 19:18
Tjena. Har på senaste tiden kört väldigt hårt på gymmet, så tar ungefär 2-3 dagar för mig att recover efter det. Finns det något som hjälper att på skynda det?

Det jag använder just nu:

PWO (l-argini)
Creatine
Tripple protein(+fast carbs)
Muscle amino fusion
Anabolic caps (ibland)

+ att jag sköter kosten och äter som jag ska (ungefär 2-4 mål om dagen + frukost, och en del keso osv)


Finns det något mer man kan göra?

Crocker
2011-05-22, 19:20
Sova riktigt.

Rickard
2011-05-22, 19:26
Bastu.
Isbad.
Massage.

Crocker
2011-05-22, 19:27
Bastu.
Isbad.
Massage.
Hjälper bastu? Var inte det en myt har jag för mig.

Tier
2011-05-22, 19:29
Sova riktigt.

Gör redan det :/

Finns det flera sätt?
bastu har jag ingen tillgång till och inte isbad heller :P

Rickard
2011-05-22, 19:35
Hjälper bastu? Var inte det en myt har jag för mig.
Det känns i alla fall bättre efteråt. Och flertalet personer som inte lever i pubmed utan har verklig erfarenhet tycker det är bra.
Gör redan det :/

Finns det flera sätt?
bastu har jag ingen tillgång till och inte isbad heller :P

Men du har väl i alla fall en dusch?
Då kan du duscha omväxlande kallt och varmt.

Tier
2011-05-22, 19:37
Det känns i alla fall bättre efteråt. Och flertalet personer som inte lever i pubmed utan har verklig erfarenhet tycker det är bra.


Men du har väl i alla fall en dusch?
Då kan du duscha omväxlande kallt och varmt.

True true :)

Crocker
2011-05-22, 19:38
Det känns i alla fall bättre efteråt. Och flertalet personer som inte lever i pubmed utan har verklig erfarenhet tycker det är bra.
Hur menar du med att man kan känna om man är mer återhämtad efter en stund bastu? 2 kg mer på skivstången?
Sure att man kanske blir piggare, men det betyder inte automatiskt att man är återhämtad.

Zorban
2011-05-22, 19:46
Om något är väl bastu negativt för återhämtningen?

Rickard
2011-05-22, 19:55
Hur menar du med att man kan känna om man är mer återhämtad efter en stund bastu? 2 kg mer på skivstången?
Sure att man kanske blir piggare, men det betyder inte automatiskt att man är återhämtad.

Känna sig fräsch, hel och kunna träna på minst samma nivå som tidigare. Det är väl en rätt bra beskrivning av återhämtad?

Och det är ju knappast så att du är direkt återhämtad efter en stund i en bastu, men det påskyndar återhämtningen.

krubkungen
2011-05-22, 22:27
Massage borde vara bra.

Sex kanske? I alla fall låg intensivt borde det vara bra ur ett återhämtning syfte :naughty:

solari
2011-05-22, 22:34
Om något är väl bastu negativt för återhämtningen?

Trodde även jag.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148378&highlight=v%E4rme

Crocker
2011-05-22, 22:44
Trodde även jag.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148378&highlight=v%E4rme
This study investigated the effects of hot (H) and room temperature (RT) recovery environments on glycogen resynthesis. Nine male participants completed two trials, cycling for 1 h in a temperature-controlled chamber (32.6 degrees C), followed by 4 h of recovery at 32.6 degrees C (H) or 22.2 degrees C (RT). Rectal temperature was continuously recorded. A carbohydrate beverage (1.8 g/kg bodyweight) was supplied at 0 and 2 h post-exercise. Muscle biopsies were taken immediately, 2 h, and 4 h post-exercise for glycogen analysis. Blood samples were taken at 30, 60, 120, 150, 180, and 240 min into recovery for glucose and insulin analysis. Expired gas was collected at 105 min and 225 min into recovery to calculate whole body carbohydrate oxidation. Average core temperature, whole body carbohydrate oxidation, and serum glucose at 120, 150, 180 and 240 min was higher in H compared to RT (p<0.05). Muscle glycogen was higher in RT vs. H at 4 h (105+/-28 vs. 88+/-24 mmol.kg (-1) wet weight, respectively; p<0.05), but no different at 0 and 2 h. There was no difference in serum insulin. These data indicate the importance of minimizing the exposure to heat after exercise to improve recovery, specifically to improve glycogen resynthesis.

solari
2011-05-22, 22:57
These data indicate the importance of minimizing the exposure to heat after exercise to improve recovery, specifically to improve glycogen resynthesis.

Så vi kanske ska skippa bastu som tips?

Crocker
2011-05-22, 23:01
These data indicate the importance of minimizing the exposure to heat after exercise to improve recovery, specifically to improve glycogen resynthesis.

Så vi kanske ska skippa bastu som tips?
Ja, det tycker jag också. Men vem sitter 4h i 32 grader efter träningen?

solari
2011-05-22, 23:28
Ja, det tycker jag också. Men vem sitter 4h i 32 grader efter träningen?

Tränar man på solsemestern så... ;)
Men att sitta 10-20 minuter i 80-90 grader måste ju vara värre än att sitta i 32...

kettlebellGuden
2011-05-23, 01:03
isbad hjälper ju förvisso inte.

Tier
2011-05-23, 07:12
These data indicate the importance of minimizing the exposure to heat after exercise to improve recovery, specifically to improve glycogen resynthesis.

Så vi kanske ska skippa bastu som tips?

Det var min uppfattning också, men var för osäker för att säga det. bra att ni säger till innan man sätter sig i bastun :)

Crocker
2011-05-23, 14:10
Tränar man på solsemestern så... ;)
Men att sitta 10-20 minuter i 80-90 grader måste ju vara värre än att sitta i 32...
Förmodligen, men om det är andra effekter med längre tid bara vågar jag varken säga ja eller nej till. Är du säker på detta? Det vore isåfall guld info. :)

Tier
2011-05-23, 15:16
Flera förslag? :)

solari
2011-05-23, 15:36
Jag får känslan av att jag återhämtar mig snabbare om jag tillför snabba kolisar direkt efter passet.

Tier
2011-05-23, 15:48
Jag får känslan av att jag återhämtar mig snabbare om jag tillför snabba kolisar direkt efter passet.

kolisar? Kolhydrater?

Gör redan det :/

Crocker
2011-05-23, 15:50
kolisar? Kolhydrater?

Gör redan det :/
Du verkar redan vara optimal, finns nog inte mycket att förbättra. :)
Och ja han menar kolhydrater.
EAA?

Tier
2011-05-23, 15:58
Du verkar redan vara optimal, finns nog inte mycket att förbättra. :)
Och ja han menar kolhydrater.
EAA?

Kör redan EEA :/

Hur kan man förbättra kosten då? Finns det något som är bättre/sämre för recovery?

WHITEFOLKS
2011-05-23, 16:16
Att äta tillräckligt mycket energi är ett måste för bra återhämtning, gärna ett litet överskott för att vara på den säkra sidan.

Annars är det främst "tid" som gäller.

Tier
2011-05-23, 16:20
Att äta tillräckligt mycket energi är ett måste för bra återhämtning, gärna ett litet överskott för att vara på den säkra sidan.

Annars är det främst "tid" som gäller.


OKej :) får väl äta som en häst då!

WHITEFOLKS
2011-05-23, 16:26
OKej :) får väl äta som en häst då!

Såg att jag skrev "måste" vilket är lite att ta i. Men det är inte helt sällan att folk med dålig återhämtning snarare äter för lite än att de tränar för hårt.

Tier
2011-05-23, 16:45
Såg att jag skrev "måste" vilket är lite att ta i. Men det är inte helt sällan att folk med dålig återhämtning snarare äter för lite än att de tränar för hårt.

Förstår ;)

hertzman
2011-05-23, 16:46
Sov och ät ordentligt. Träna annorlunda. Det är inte meningen att du ska vara förstörd i flera dagar efter att du tränat.

HondaRider
2011-05-23, 20:13
Läste nån studie för sisådär 15 år sedan att kallt/varmt omväxlande 1:1 (en minut kallt, en minut varmt) under tio minuter fungerar medan enbart det ena utvav båda inte funkar alls.

Lätt att göra i duschen om man nu vill, jag tror aldrig jag har provat det, inte ens när jag läst studien.

Miss
2011-05-23, 20:15
Magnesium!

vicarious
2011-05-23, 20:32
Läste nån studie för sisådär 15 år sedan att kallt/varmt omväxlande 1:1 (en minut kallt, en minut varmt) under tio minuter fungerar medan enbart det ena utvav båda inte funkar alls.

Lätt att göra i duschen om man nu vill, jag tror aldrig jag har provat det, inte ens när jag läst studien.

"Funkar"? Är du seriös med ditt inlägg?

HondaRider
2011-05-23, 20:49
"Funkar"? Är du seriös med ditt inlägg?

Är det något som är oklart så kan jag säkert förklara det för dig. :)

Ponungen
2011-05-25, 14:31
Registrerar du ditt födointag? Det är ju ganska svårt att hålla koll på varenda liten vitamin ock mineral. Kanske finns det nån brist som skulle kunna påverka.
Crono-o-meter är enligt mig ett mycket bra kostregistreringsprogram, lite klurigt i början kanske. Men den redovisar makroämnen, vitaminer och mineraler i förhållande till RDI. Finns mycket matvaror hämtade ut FDA's databas men man kan ju självklart även lägga till egna produkter.

Annars kanske du helt enkelt behöver väldigt mycket sömn efter hårda pass. Vissa behöver ju 10 timmar varje natt för att känna sig pigga under dagen även fast de inte tränar.

http://spaz.ca/cronometer/

Tier
2011-05-25, 15:52
Registrerar du ditt födointag? Det är ju ganska svårt att hålla koll på varenda liten vitamin ock mineral. Kanske finns det nån brist som skulle kunna påverka.
Crono-o-meter är enligt mig ett mycket bra kostregistreringsprogram, lite klurigt i början kanske. Men den redovisar makroämnen, vitaminer och mineraler i förhållande till RDI. Finns mycket matvaror hämtade ut FDA's databas men man kan ju självklart även lägga till egna produkter.

Annars kanske du helt enkelt behöver väldigt mycket sömn efter hårda pass. Vissa behöver ju 10 timmar varje natt för att känna sig pigga under dagen även fast de inte tränar.

http://spaz.ca/cronometer/

Nej jg registerar inte mitt födointag, är ganska svårt då t ex lunch äter jag i skolan. ska dock kolla programet :)