Visa fullständig version : 5-split schema någon?
Tjenare kolo, jag undrar om det är någon som sitter på ett fint 5-split schema? :)
första gången jag ska köra 5ggr i veckan och har ingen aning hur jag ska lägga upp det.
Är 17 år btw!
Du behöver inte begränsa dig till att träna varje muskel en gång per vecka. Som nybörjare lär du istället få bättre resultat genom att träna igenom kroppen 2-3 gånger/vecka och därför vore det antagligen klokt att splitta kroppen mindre.
sp123ltd1
2011-05-22, 18:52
Du behöver inte begränsa dig till att träna varje muskel en gång per vecka. Som nybörjare lär du istället få bättre resultat genom att träna igenom kroppen 2-3 gånger/vecka och därför vore det antagligen klokt att splitta kroppen mindre.
Att dom nybörjare börja med att köra igenom kroppen 2-3 gånger i veckan är inte det smartaste.
Hur kommer det sej att du vill köra efter en 5 split?
Att dom nybörjare börja med att köra igenom kroppen 2-3 gånger i veckan är inte det smartaste.
Hur kommer det sej att du vill köra efter en 5 split?
har gymmat hyfsat länge nu 4ggr i veckan och känns som att jag lätt kan öka till 5 ggr i veckan. Tänkte köra i genom alla muskelgrupper en gång men ben/vader 2 ggr.
Om man går igenom kroppen 1 gång i veckan genom 5-splitt, nybörjare som veteran. Har någon verkligen fördel (utan medel) från det mot att gå igenom kroppen 2 gånger, tex med 2/3-splitt?
sp123ltd1
2011-05-22, 19:26
har gymmat hyfsat länge nu 4ggr i veckan och känns som att jag lätt kan öka till 5 ggr i veckan. Tänkte köra i genom alla muskelgrupper en gång men ben/vader 2 ggr.
Okej trodde du precis börjat!:smash: Men om du nu kört ett tag så är det nog bättre tror jag att köra en 3 split och köra igenom kroppen 1,5.-2gr/vecka.
En nybörjare har betydligt enklare att återhämta sig från samma relativa intensitet, än någon som kan träna på en högre absolut intensitet. Därför lär det för en nybörjare, om någon, vara fördelaktigt med att köra igenom kroppen 2-3 gånger i veckan. Jag menar inte att det ska göras första veckorna i gymmet, men nybörjare förblir du betydligt längre än så. Att köra en 5-split som nybörjare lär däremot vara att skjuta sig i foten.
En nybörjare har betydligt enklare att återhämta sig från samma relativa intensitet, än någon som kan träna på en högre absolut intensitet. Därför lär det för en nybörjare, om någon, vara fördelaktigt med att köra igenom kroppen 2-3 gånger i veckan. Jag menar inte att det ska göras första veckorna i gymmet, men nybörjare förblir du betydligt längre än så. Att köra en 5-split som nybörjare lär däremot vara att skjuta sig i foten.
menar du att de skulle vara mer effektivt för mig att exempelvis köra 3 helkroppspass i veckan istället?
för tillfället kör jag
Bröst, Triceps, Axlar
Ben,Mage
Rygg,Biceps
Ben
Varför köra 5-split? Behöver musklerna verkligen 5 dagars vila? Någon som vet?
Varför inte?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.