handdator

Visa fullständig version : En fråga om fettet i mejeriprodukter (vispgrädde specifikt)


TheIsh
2011-05-22, 15:14
Jag har läst någonstans att fett från mejeriprodukter alltid används som energi före kroppsfett, är detta sant? Och i vilket fall som helst, spelar det någon roll om man vill plocka bort fettvikt?

Crocker
2011-05-22, 15:16
Ser inte vad det skulle vara för speciellt med fett från grädde.

Fredron
2011-05-22, 15:25
Som Crocker säger.
Vill du gå ner i vikt så spelar det ingen roll ifall kosten innehåller grädde eller ej, så länge du ligger på kaloriunderskott.

TheIsh
2011-05-22, 15:27
Det var som jag trodde då :) Tack för hjälpen.

Eddie Vedder
2011-05-22, 15:27
Det du pratar om är vad man brukar diskutera om MCT-fett. Men inget som har med mjölkfett att göra.

Crocker
2011-05-22, 15:29
Det du pratar om är vad man brukar diskutera om MCT-fett. Men inget som har med mjölkfett att göra.
Har jag inte läst något om, du har ingenstans att börja? Google gav mer svar om fettförbrännande os.v.

Sverker
2011-05-22, 17:08
Mjölkfettet absorberas och transporteras runt i blodet i kylimikroner. Fettet flyttas över till fettdepåerna för att förbrännas senare. Eftersom mjölkfettet består av ungefär samma fettsyror som vårt kroppsfett blir det ingen skillnad när väl fettet sitter i depåerna.

Enda undantaget är smörsyran. Den gör precis som de mellanlånga fettsyrorna i MCT och går till levern för att förbrännas omgående. Synd att bara ca 4 % av fettet är smörsyra:(.

krubkungen
2011-05-22, 18:58
MCT-fett finns det mycket av i kokosolja väl?

eriksvensson
2011-05-22, 19:03
MCT-fett finns det mycket av i kokosolja väl?

http://en.wikipedia.org/wiki/Medium-chain_triglycerides

Coconut oil is composed of approximately 66% medium-chain triglycerides.


The milk fats of humans and guinea pigs are largely made up of long-chain fatty acids. The milk fats of cows, sheep, and goats are rich in short-chain fatty acids. The milk fats of horses contain large amounts of medium-chain fatty acids.[2]

Some studies have shown that MCTs can help in the process of excess calorie burning, and thus weight loss.[3][4][5][6][7][8] MCTs are also seen as promoting fat oxidation and reduced food intake.[9] Mary G. Enig reviewed in detail the medical factors and health benefits of medium-chain triglycerides.[10] There has also been interest in MCTs from endurance athletes and the bodybuilding community.[11] While there seem to be health benefits from MCTs, a link to improved exercise performance is weak.[9]

TheIsh
2011-05-22, 19:23
Ok, jag är kass på det vetenskapliga och vet inte ens vad MCT innebär. Kokos är bättre än grädde eller? Grejen är att jag brukar ha det i kaffet. Kanske inte blir så gott med kokosfett i kaffet?

Fredron
2011-05-22, 20:00
Ok, jag är kass på det vetenskapliga och vet inte ens vad MCT innebär. Kokos är bättre än grädde eller? Grejen är att jag brukar ha det i kaffet. Kanske inte blir så gott med kokosfett i kaffet?

Detta handlar inte om att någon borde byta ut grädde mot kokosolja.
Du kan fortsätta ha grädde i ditt kaffe, i såser eller hur du nu vill inta det.
Det finns inget att oroa sig för.

eriksvensson
2011-05-22, 21:05
Ok, jag är kass på det vetenskapliga och vet inte ens vad MCT innebär. Kokos är bättre än grädde eller? Grejen är att jag brukar ha det i kaffet. Kanske inte blir så gott med kokosfett i kaffet?

Det beror väl på vad man vill uppnå. Att inta lite MCT-fett (kokosolja) innan träning har jag hört ska vara bra, dock inget jag testat. I matlagning funkar kokosmjölk/kokosolja i asiatiska rätter medans grädde lämpar sig bättre i annan mat.

F.ö. så är kokosfett med smak riktigt gott i kaffe, tar själv det varje dag. Finns dock kokosfett utan smak om man föredrar det, den enda skillnaden är att kaffet blir "flottigare".

Sverker
2011-05-23, 06:03
Njaa...jag skulle inte ta kokosfett innan träningen. Upptaget av de mellanlånga fettsyrorna är inte så snabbt eftersom de andra fettsyrorna sänker hastigheten på magsäckstömningen. Risk att fettet kommer ut i blodet när du går ur duschen istället.



MCT är en helt annan sak. Det är helt syntetisk produkt med 100 % mellanlånga fettsyror. Upptaget är snabbare än annat fett. Även om det inte riktigt kan matcha maltodextrin och EAA

Ola Wallengren
2011-05-23, 08:12
För den som vill veta lite mer om MCT-fett

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3964348&postcount=21