handdator

Visa fullständig version : Sumomark för nybörjare - råd och tips!


Hatwalker
2011-05-22, 14:18
Halloj igen, Kolozzeum.

Jag har tränat i 3.5-4 månader (ingen koll på tiden längre) och funderar på att börja med sumomark, eller åtminstone bredare position, istället för vanliga marklyft. Känner att ställningen är bökig helt enkelt, och kom då ihåg att sumo faktiskt finns som fullt respekterad teknik.

Jag har hittat en del videor, bland annat denna http://www.youtube.com/watch?v=-fxJbjFHrgE och har försökt imitera hållningen i en spegel osv. Känns som en mer naturlig hållning för mig. Har väl kortare ben i proportion till överkroppen och är 183cm out of bed.

Men jag vill gärna be om lite mer specifika tips, sånt som är lätt att missa i videor eller som gröngöling. : ) Har förövrigt dragit 110x5 som bäst, då i smala marklyft.

Bl.a. hur brett/smalt kan man stå för att det ska räknas som sumo eller är det helt individuellt?
Hur brett/smalt bör greppet vara?
Någon annorlunda teknik för att hålla ryggen, något ni försöker tänka på extra?
Påverkar detta vilka muskler som tränas jämfört med smalmark?


Fyll gärna på med erfarenhet eller åsikter, mitt nästa markpass är på onsdag och jag vill känna mig någorlunda säker på vad jag gör.

Raus, heligt uppdrag! : )

Seb74
2011-05-22, 14:30
Borde det inte va om man har extra långa ben man vill komma längre ned genom att ha en bredare fotställning?

Rikard Jansson
2011-05-22, 14:32
Om du står med knäna precis utanför armbågarna i bottenläget utan att fötterna så brutalt brett isär kallas det semi-sumo, om du har dem maximalt brett (nästan vid vikterna) är det sumo. Ett bra tips är att hålla på det vis så du får minimal lyftväg, d.v.s. ungefär axelbrett, kanske lite smalare

Baler Evans
2011-05-24, 02:36
Jag hade inte tränat sumo mark om jag var du. Jag resonerade som du gjorde innan men fick poängterat för mig av min vänn att sumo mark är att göra en väldigt funktionerlig övning ofunkltionell. Sumo är fatastiskt ifall du planerar att dra på dig en dräkt och tävla i SL men vill du bli råstark och bygga samtidigt? så skulle jag fortsätta att öva in marklyft. Det tar dock tid att hitta sin rätta placering där för att känna sig bekväm jag börjar snart känna mig bekväm när jag drar och jag började med marklyft för snart 10 månader sedan!

Nykropp
2011-05-24, 06:08
Jag kör både mark och sumo på olika dagar. Känns som att sumo hjälper mig att hitta kontakten i vanlig mark.

FilipWT
2011-05-24, 08:00
Jag hade inte tränat sumo mark om jag var du. Jag resonerade som du gjorde innan men fick poängterat för mig av min vänn att sumo mark är att göra en väldigt funktionerlig övning ofunkltionell. Sumo är fatastiskt ifall du planerar att dra på dig en dräkt och tävla i SL men vill du bli råstark och bygga samtidigt? så skulle jag fortsätta att öva in marklyft. Det tar dock tid att hitta sin rätta placering där för att känna sig bekväm jag börjar snart känna mig bekväm när jag drar och jag började med marklyft för snart 10 månader sedan!

Det var inte smart resonerat att säga att sumo-mark är en ofunktionell övning.

Nitrometan
2011-05-24, 08:53
Jag hade inte tränat sumo mark om jag var du. Jag resonerade som du gjorde innan men fick poängterat för mig av min vänn att sumo mark är att göra en väldigt funktionerlig övning ofunkltionell.

På vilket sätt skulle sumomark vara en dysfunktionell övning?

Hur definierar du funktionell?

hurril
2011-05-24, 10:31
Jag hade inte tränat sumo mark om jag var du. Jag resonerade som du gjorde innan men fick poängterat för mig av min vänn att sumo mark är att göra en väldigt funktionerlig övning ofunkltionell. Sumo är fatastiskt ifall du planerar att dra på dig en dräkt och tävla i SL men vill du bli råstark och bygga samtidigt? så skulle jag fortsätta att öva in marklyft. Det tar dock tid att hitta sin rätta placering där för att känna sig bekväm jag börjar snart känna mig bekväm när jag drar och jag började med marklyft för snart 10 månader sedan!

Låt se den där apparaten din vän har som givet en övning avgör om den får kallas för funktionell eller ej. Så när vi alla pekat och skrattat åt denna värdelösa tingest kan vi ta itu med varför du behöver just bokstäverna f u n k t i o n e l l före en övning för att den ska vara värd att använda.

jokem
2011-05-24, 10:47
Garanterat mer funktionellt med sumomark än bicepscurls eller vadpressar samt 50 andra övningar som de flesta gymråttorna utför. Varför är smalmark så funktionellt jämfört med sumomark? Vill gärna ha vettiga förklaringar med källhänvisningar:)

Varför inte träna båda övningarna så blir det extra funktionellt?

stevebc
2011-05-24, 10:49
Man får absolut inte sära på benen när man lyfter något ute i naturen. Det är mot alla lagar och förordningar.

Hatwalker
2011-05-24, 10:58
Jag provade lite olika tekniker igår (fast det inte var markdag, huga!) på 90kg med sumo, semi-sumo och vanlig mark.
Det var betydligt tyngre med sumo (pga proportioner + att jag är ovan antar jag), semi-sumo var det helt okej att dra upp och vanlig mark var såklart relativt lätt.

Jag ska testa lite semi och vanlig på onsdag då jag ska ta "riktig" vikt och se vad jag känner, men sumo känns relativt uteslutet som en effektiv markteknik för mig. Om jag ändå är starkast i vanlig så får det väl vara så att jag får nöta den tills jag känner att tekniken sitter ännu bättre. : )

Det jag ej gillar med vanlig den är att jag tycker att det KÄNNS som ryggen kröks, men jag har fått tekniken tittad vid 3 olika tillfällen på olika vikter (70-100kg) och samtliga har sagt att det ser bra ut även då jag själv tyckt att jag ej håller ryggen. Gissar själv att jag kanske kröker övre ryggen när det blir tungt, men det känns lite kymigt oavsett. Är det en vanlig känsla vid mark?

PS. Gissade rätt att en Sumo vs Vanlig-fight skulle dyka upp, hoho.

Pjotor
2011-05-24, 11:08
För mig är skillnaden mellan vanlig mark och sumomark att händerna i vanlig mark är innanför knäna, medan de i sumomark är utanför.

Många som lyfter i sumostil kan lyfta mer vikt (bl.a. på grund av den kortare lyftvägen), så det är klart att många som tävlar föredrar sumo. Båda övningarna är bland de bästa du kan ha med i ett träningsprogram.

Baler Evans
2011-05-24, 20:57
På vilket sätt skulle sumomark vara en dysfunktionell övning?

Hur definierar du funktionell?


Skjut inte budbäraren... jag VILLE börja träna sumo mark. Han förklarade det för mig som att den extra lyftvägen skulle hjälpa mig bygga min råstyrka bättre. Samma sak som att jag inte borde brygga i bänken då det främjar min kraftutveckling mer att ligga plant med bara innåtskjutna skulderblad. Han menar alltså på att man inte ska göra basövningar för tekniska då man isf förlitar sig för mycket på tekniken och då mer än oftast failar på dålig teknik och inte på för dålig styrka. Jag vet dock fortfarande inte riktigt om jag håller med honom eller inte.

Pjotor
2011-05-24, 21:04
För mig är skillnaden mellan vanlig mark och sumomark att händerna i vanlig mark är innanför knäna, medan de i sumomark är utanför.


Ska GIVETVIS vara tvärtom. Händerna utanför knäna = vanlig, händerna innanför knäna = sumo.:Virro:Virro:Virro

Rikard Jansson
2011-05-24, 21:04
Baler_Evans; den bänkstilen skulle göra att bottenläget skulle hindra dig för mycket när det gäller att komma upp i vikter, vilket skulle vara bra för toppstyrkan (att komma upp i vikter alltså). Det är dock ett bra sätt att träna upp bottenstyrkan, men jag tror inte det är värt att ha som primär träningsstil!

Rikard Jansson
2011-05-24, 21:06
Om du står med knäna precis utanför armbågarna i bottenläget utan att fötterna så brutalt brett isär kallas det semi-sumo, om du har dem maximalt brett (nästan vid vikterna) är det sumo. Ett bra tips är att hålla på det vis så du får minimal lyftväg, d.v.s. ungefär axelbrett, kanske lite smalare

Och jag skrev jävligt konstigt. Fötterna precis utanför händer/armbågar; semi-sumo, fötterna vid viktkakorna; sumo

Crocker
2011-05-24, 21:10
Skjut inte budbäraren... jag VILLE börja träna sumo mark. Han förklarade det för mig som att den extra lyftvägen skulle hjälpa mig bygga min råstyrka bättre. Samma sak som att jag inte borde brygga i bänken då det främjar min kraftutveckling mer att ligga plant med bara innåtskjutna skulderblad. Han menar alltså på att man inte ska göra basövningar för tekniska då man isf förlitar sig för mycket på tekniken och då mer än oftast failar på dålig teknik och inte på för dålig styrka. Jag vet dock fortfarande inte riktigt om jag håller med honom eller inte.
Skulle jag inte gjort.

jokem
2011-05-25, 14:38
Skjut inte budbäraren... jag VILLE börja träna sumo mark. Han förklarade det för mig som att den extra lyftvägen skulle hjälpa mig bygga min råstyrka bättre. Samma sak som att jag inte borde brygga i bänken då det främjar min kraftutveckling mer att ligga plant med bara innåtskjutna skulderblad. Han menar alltså på att man inte ska göra basövningar för tekniska då man isf förlitar sig för mycket på tekniken och då mer än oftast failar på dålig teknik och inte på för dålig styrka. Jag vet dock fortfarande inte riktigt om jag håller med honom eller inte.

Han säger nog så för att han själv inte har någon teknik att förlita sig på pga bristande kompetens. Tekniken är ju även skadeförebyggande samtidigt som den ger fler kilon på stången. Låt han köra på och komma med dumma uttalanden så gör du på ditt sätt istället :)

Idefi
2012-09-12, 16:12
Brukar köra sumomark, men har fötterna en bit innanför viktkakorna. Ungefär så att smalbenens/vadernas insida är i linje med ringarna på stången (ringarna som man använder vid bänk t.ex).
Funderar på att testa lite bredare, men även lite smalare. Känns ju som att man bresar så förbannat på benen om man har fötterna vid viktkakorna :D ser betydligt bredare ut på en själv i spegeln än när man tittar på videos på youtube. Men man ska alltså stå så brett man kan? (sparar några cm för eventuell flytt av stång vid nedgång)
Ungefär hur brett bör man stå om man ska köra semi-sumo? fötterna vid ringarna då eller?