handdator

Visa fullständig version : Välja optiker


Musselbank
2011-05-22, 11:29
Om man skulle få för sig att göra en synundersökning och sedermera ev. glasögonköp hos en optiker på stan, finns det någon kedja som är bättre eller är det bara att ta någon på måfå?

pialia
2011-05-22, 11:33
Jag gör mina synundersökningar på synsam, vad jag har hört så är dom dyrare än normen. Tycker servicen har varit bra och man får den info man behöver utan massa annat tjaffs. Om andra är bättre eller sämre vet jag icke! Kan bara säga att jag är nöjd.

kettlebellGuden
2011-05-22, 11:36
Jag går till Synoptik för de är närmst.

Misstänker att i de större kedjorna ligger på ungefär samma kostnad.

LillSkalman
2011-05-22, 11:40
Mina glas skulle gå på 2000:- styck, åkte norrut 1 timme och betalade 600:- styck hos en annan optiker. De jag var på i stan var nån stor kedja vid ST:Eriksplan. Samma behandlig på glasen (anti-scratch eller vare heter)

Musselbank
2011-05-22, 11:47
Hm, synoptiks glasögonstylister, är det nåt på riktigt eller någon som gått två timmar kurs i huvudform och säljsnack?

Pudzianovski
2011-05-22, 11:53
Jag funderade på varför vissa är så mycket billigare än andra. Jag kollade efter lite tester och hittade iaf detta.


http://www.testfakta.se/kropp_halsa/article14329.ece

PDF
http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11371.ece/BINARY/281411.pdf

Lellan
2011-05-22, 12:14
Visste inte om jag skulle gilla att bära glasögon el fortsätta m linser, snålade och gick till synoptic för gratis undersökning (de har drive iaf höst och vår). Så kolla först om det finns gratis ngnstans? Efter avslutad undersökning bad jag att få med receptet och återkomma, ingen sur blick el något utan mkt trevlig service (var även in senare och kikade men hittade ingen både jag gillade).

Var till synsam och kikade lite bågar men upplevde att de inte ville slösa energi på mig som ej kund, förståeligt. Men det är ju trevligt att gå runt och prova, kolla olika modeller, vad man själv trivs i.

När jag bestämt det såg jag ut några på favoptic och beställde hem totalt 18 bågar (man får hem 6, provar, skickar tillbaks och då skickar de nästa beställning på 6 bågar, mkt bekvämt), provade ett par veckor och beställde. Räckte att jag fotade av receptet m mobilkamera och mailade in. 820 spänn (valde till antifreflex) totalt, jag är nöjd iaf. Har inte så stort synfel, - 0.75 + astigmatism, men skulle ju inte velat lagt 2 kkr utan att märka ngn skillnad på kvalite etc.

z_bumbi
2011-05-22, 12:57
Ska man ha standardglas och -bågar så är lågpriskedjorna billigast men ska man ha något lite mer så märkte jag ganska snabbt att det jämnade ut sig mellan olika ställen. Så bestäm vad du vill ha och sen kollar du priserna.

Larsson85
2011-05-22, 13:40
Är skeptisk till alla stora glasögonkedjor. Min erfarenhet är att man får betala bara för allt och får knappt någon service.

Den optikern jag har nu (och alltid har haft) är en mindre butik som inte är med i någon kedja. Har aldrig behövt betala för synundersökningar, linskontroller eller annat, utan det ingår i servicen. Är det några problem så är det bara att knalla ner där så får man hjälp gratis så snabbt som möjligt.