handdator

Visa fullständig version : Styrketräningscykling med kondition


nattzor
2011-05-21, 22:42
Hejsan!

Nu när jag har surfat på kolozzeum ett tag hade jag tänkt börja ta upp träningen igen.
Efter det jag läst och förstått är det inte optimalt att både träna kondition och styrka under samma schema. Därav hade jag tänkt börja cykla styrketräning med kondition (köra styrketräning under en period, sedan kondition, styrka, kondition, etc) och har några frågor gällande det. Jag antar att dessa frågorna är väldigt individuella och antagligen omöjliga att fråga, men jag tar gärna emot förslag iaf.
Hur lång bör en cykel vara? (Osäker, är cykel rätt ord för att beskriva något som pågår i perioder?)
Mina mål är inte så specifika, mest att bli starkare och få bättre kondition. Kanske bör skaffa en målsättning?
Under styrka hade jag tänkt göra SL 5x5 (mest för att jag inte kan så mycket) och under kondition hade jag tänkt varva HIIT med lite längre turer.
Är det värt att ta tillskott under någon period?
Har ni mer att tillägga är det bara att skriva!
Tack i förväg!

Crocker
2011-05-21, 22:45
Skulle inte variera så enormt som du verkar ska göra. Det känns som ett misslyckat upplägg, försök kanske få med 1 styrka/konditionspass på ena cykeln. Cykeln skulle jag tycka vara 3 veckor kanske?

kettlebellGuden
2011-05-21, 22:53
Jag gillar cyklar på 3-4 månader. Med småcyklar däri på kanske 4 veckor.

Köra något mindre än 3 månader känns lite mjä.. svårt att utvärdera ett upplägg på kortare tid.

Jag ser ingen anledning till varför du inte kan träna kondition samtidigt som du kör SL5x5 dock. Kanske 2-3 dagar i veckan. Sen när du har en cykel med mer konditionsfokus så kör du mer kondition, men kör ändå 1-2 dagar i veckan med styrketräning.

Bra tillskott: fiskolja, kanske proteinpulver.

nattzor
2011-05-21, 23:10
Jag gillar cyklar på 3-4 månader. Med småcyklar däri på kanske 4 veckor.

Köra något mindre än 3 månader känns lite mjä.. svårt att utvärdera ett upplägg på kortare tid.

Jag ser ingen anledning till varför du inte kan träna kondition samtidigt som du kör SL5x5 dock. Kanske 2-3 dagar i veckan. Sen när du har en cykel med mer konditionsfokus så kör du mer kondition, men kör ändå 1-2 dagar i veckan med styrketräning.

Bra tillskott: fiskolja, kanske proteinpulver.

Är det kanske så att jag överskattar effekterna av att träna två olika saker samtidigt?

Crocker
2011-05-21, 23:15
Är det kanske så att jag överskattar effekterna av att träna två olika saker samtidigt?
Hur menar du då? Tvärtom verkar det ju som.

kettlebellGuden
2011-05-21, 23:17
Är det kanske så att jag överskattar effekterna av att träna två olika saker samtidigt?

Det är skillnad på träna och träna. Om du har en cykel med huvudfokus på t.ex. öka styrka i vissa specifika lyft (SL5x5 t.ex.) så kan du ju utan större problem göra annat vid sidan av. Men ha inte dina bisysslor som huvudfokus. Dvs. satsa inte stenhårt på att toppa din kondition parallellt som du har fokus på att öka i SL5x5-lyften. Men du kan ju, och bör i min mening, köra 2-3 pass "cardio" i veckan ändå, i lugn gemytlig total-intensitet.

Andra sidan av myntet är när du kör en cykel med fokus på att något konditionsrelaterat så bör du inte lägga ner styrketräning helt och hållet för det. Något pass i veckan där du fortsätter dra mark och köra lite böj, men inget maxande och banka-huvudet-i-väggen för att få upp adrenalinet å så.

nattzor
2011-05-21, 23:23
Hur menar du då? Tvärtom verkar det ju som.

Jag menade att jag överskattade cyklarnas effekt att de skulle delvis "förstöras" om man gjorde annat. Kanske skrev lite konstigt.

Det är skillnad på träna och träna. Om du har en cykel med huvudfokus på t.ex. öka styrka i vissa specifika lyft (SL5x5 t.ex.) så kan du ju utan större problem göra annat vid sidan av. Men ha inte dina bisysslor som huvudfokus. Dvs. satsa inte stenhårt på att toppa din kondition parallellt som du har fokus på att öka i SL5x5-lyften. Men du kan ju, och bör i min mening, köra 2-3 pass "cardio" i veckan ändå, i lugn gemytlig total-intensitet.

Andra sidan av myntet är när du kör en cykel med fokus på att något konditionsrelaterat så bör du inte lägga ner styrketräning helt och hållet för det. Något pass i veckan där du fortsätter dra mark och köra lite böj, men inget maxande och banka-huvudet-i-väggen för att få upp adrenalinet å så.

Så sammanfattningsvis är det ok att köra två olika saker, men fokusera mest på den ena saken och köra lite lugnare på den andra?

kettlebellGuden
2011-05-21, 23:29
Så sammanfattningsvis är det ok att köra två olika saker, men fokusera mest på den ena saken och köra lite lugnare på den andra?

Exakt så. Fokus alltid på en eller kanske två saker, sen kan du utöver det köra en miljon saker om det gör dig nöjd och belåten. Bara det inte stör ditt huvudfokus.