handdator

Visa fullständig version : Behöver sopphjälp.. (Flytande föda)


AngryFinnishGuy
2011-05-21, 19:39
Det var dags att göra en endoscopi nästa fredag, och skall tömma mig. Endast flytande föda är tillåtet. Tömningen skall igentligen göras 2-3 dagar före, men tänkte hjälpa mig själv då jag måste dricka typ laxerande medel och börja tömma mig på måndag till fredag.. Enligt mig lättare sen på toan på torsdag-fredag då jag skall få i mig detta medel..


Så om ni har lite tips på soppor (silade) som är goda så vore det guld.

Det som ger pluspoäng är:

-billig
-god
-kan göras i större satser för att värmas i micron senare


Det jag tänkt nu är att koka upp passerad tomat med vatten och matlagningsgrädde och krydda med salt, peppar och basilika.
Alternativt kokar jag färska tomater, skalar kör i mixern med matlagningsgrädde för att göra det "lyxigare" Men vet ej om det är värt det.


Jag tackar för all hjälp!
Mvh AFG

Qiuq
2011-05-21, 19:42
Kör Lepras metoden :)
2 burkar tonfisk, funlight och vatten.
Kyckling, funlight och vatten.

Tolkia
2011-05-21, 19:44
Kelda har färdiga soppor (brukar finnas i mjölkdisken) som är helt OK; kan vara trevligt som omväxling om du inte har något emot färdigmat. Sparrissoppan är dock äcklig.

AngryFinnishGuy
2011-05-21, 22:11
Kör Lepras metoden :)
2 burkar tonfisk, funlight och vatten.
Kyckling, funlight och vatten.

Tänkt på den, men..

Vet inte om jag kan tänka mig den kombinationen, det kommer smaka konstigt i huvudet om det inte smakar konstigt i munnen.. :D

Kelda har färdiga soppor (brukar finnas i mjölkdisken) som är helt OK; kan vara trevligt som omväxling om du inte har något emot färdigmat. Sparrissoppan är dock äcklig.

Kollat på typ varma koppen och dylika, men tänkte försöka själv pga mitt matlagningsintresse!

Googlar och kollar också, hittar nog något intressant än!


Jag tackar för era tips! :)

Trashcan
2011-05-21, 22:12
Jag väntar på spänning på intressanta recept. Har inte käkat soppa på hur länge som helst. Hur flytande måste det vara? Man kanske kan mixa en ärtsoppa, eller är det för "fibrigt"?

AngryFinnishGuy
2011-05-21, 22:17
Jag väntar på spänning på intressanta recept. Har inte käkat soppa på hur länge som helst. Hur flytande måste det vara? Man kanske kan mixa en ärtsoppa, eller är det för "fibrigt"?

Fibrer, bär och frön skall undvikas.

Stod på lappen att den ska "silas". Så skall väl gå att dricka lätt med sugrör antar jag..

Gurkyngel
2011-05-22, 14:09
svampsoppa, spenatsoppa, potatis- och purjolökssoppa, morotssoppa... finns hur mycket som helst. dessa är mina favoriter :)

Fredron
2011-05-22, 21:55
Potatis och purjolökssoppa är underbart gott!

Pineapple
2011-05-23, 11:03
Åt en väldigt god fisk-och räksoppa där basen bör funka lika bra som endast soppa.

4dl vatten
1 fiskbuljongtärning
2dl crème fraiche saffran & tomat
Saft från en pressad apelsin
Lite dill och eventuellt salt

Finns ju fler smaksatta crème fraicher som borde göra sig bra i diverse soppor.

juulia_
2011-05-23, 11:12
Linssoppa (koka röda linser med morot och lök och passera sedan) är sjukt gott.

Brukar även göra en pastasås på keso, spenat och en grönsaksbuljongtärning som går att göra till soppa om du späder den. =)

z_bumbi
2011-05-23, 11:26
Jag skulle börja veckan med fast mat som är lättsmält och med mindre fibrer för om du tröttnar på flytande föda redan innan själva proceduren blir det ganska så tradig de dagarna.

AngryFinnishGuy
2011-05-23, 14:30
Tackar för tipsen!

Blir nog inga problem att äta flytande föda för mig.. Har inte så stor skillnad vad jag äter bara det inte smakar rumpa.. :)

Kan tipsa om varmakoppen soppor, kyckling tandori smakade riktigt gott. Dock fick jag en smärre chock då jag skulle fixa en portion då en portion innehåller 90(!) kcal..

Skall försöka koka ihop en tomatsoppa idag, en riktigt enkel.. Får se hur det blir! :)

LadyG
2011-05-23, 16:16
Fungerar det med typ sparrissoppa?

Den här är krämig och kanongod, men det kanske är för mycket fibrer?

Sparrissoppa
500g Grön eller vit sparris
4 msk smör
1 liten gul lök
0,75 dl vetemjöl
7 dl het kycklinbuljong
2,5 dl mjölk
1tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl gräddfil eller créme fraiche

Smält matfettet i en stor kastrull på medelvärme. Skala och finhacka löken och fräs den mjuk och glansig under omrörning, ca 5 minuter.

Pudra över mjölet och fräs samman med löken, 2 minuter.
Ansa och skär sparrisen i bitar.
Plocka ur och spara sparrisknopparna till garneringen (de ska förvällas i lättsaltat vatten i ca 2 minuter men det går ju bort för dig då antar jag).
Låt resten av sparrisen fräsa med i lökblandningen ett par minuter.
Späd med buljongen och låt det koka samman tills soppan tjocknat och sparrisen är mjuk, ca. 10 minuter.

Puréa soppan i omgångar i en matberedare eller mixer tills soppan är slät och fin. Häll tillbaka soppan i kastrullen. Är sparrisen oskalad kan soppan behöva silas eller passeras genom en nätsil.

Tillsätt mjölk, salt och peppar. Värm soppan under omrörning tills den är genomhet, ca. 10 minuter. Soppan får inte koka.

Klicka på gräddfil/creme fraiche och servera.

Med lite modifikation kanske det här fungerar: http://www.alltommat.se/recept/Morotssoppa-5005

AngryFinnishGuy
2011-05-23, 23:45
Fungerar det med typ sparrissoppa?

Den här är krämig och kanongod, men det kanske är för mycket fibrer?

Sparrissoppa
500g Grön eller vit sparris
4 msk smör
1 liten gul lök
0,75 dl vetemjöl
7 dl het kycklinbuljong
2,5 dl mjölk
1tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl gräddfil eller créme fraiche

Smält matfettet i en stor kastrull på medelvärme. Skala och finhacka löken och fräs den mjuk och glansig under omrörning, ca 5 minuter.

Pudra över mjölet och fräs samman med löken, 2 minuter.
Ansa och skär sparrisen i bitar.
Plocka ur och spara sparrisknopparna till garneringen (de ska förvällas i lättsaltat vatten i ca 2 minuter men det går ju bort för dig då antar jag).
Låt resten av sparrisen fräsa med i lökblandningen ett par minuter.
Späd med buljongen och låt det koka samman tills soppan tjocknat och sparrisen är mjuk, ca. 10 minuter.

Puréa soppan i omgångar i en matberedare eller mixer tills soppan är slät och fin. Häll tillbaka soppan i kastrullen. Är sparrisen oskalad kan soppan behöva silas eller passeras genom en nätsil.

Tillsätt mjölk, salt och peppar. Värm soppan under omrörning tills den är genomhet, ca. 10 minuter. Soppan får inte koka.

Klicka på gräddfil/creme fraiche och servera.

Med lite modifikation kanske det här fungerar: http://www.alltommat.se/recept/Morotssoppa-5005

Den låter nog bra, ska kolla om jag skulle pröva den..

Gjorde en enkel soppa idag som var riktigt god.

Innehöll passerad tomat, matlagningsgrädde + kryddor ( timjam, basilika, salt, peppar, chili och grillkrydda) tog 20 minuter och det var helt gott. Billigt också. Smakade tomat, var fyllig med en liten twist!