handdator

Visa fullständig version : Kombinera styrketräning för styrka med kondition.


Cevex
2011-05-21, 19:19
Först och främst vill jag säga att mitt mål med träningen är bara att utveckla styrka samt skadeförebyggande och stärka kroppen vid löpträning, jag bryr mig inte speciellt om muskelvolym, men samtidigt vill jag inte se ut som någon styrkelyftare utan jag vill försöka utveckla styrka och hålla vikten låg med mestadels utav min fokus på löpning. Jag följde SL 5x5 i ett par veckor och det var nice, men det krävde för mycket återhämtning för att jag skulle kunna kombinera det med min konditionsträning. Jag undrar om det går att göra helkroppspass 2x i veckan med fokus på styrka med alla basövningar alltså:

Böj 3x5 Bänk 3x5 Mark 1x5 Militär 2x5 Rodd 2x5 och inkludera en 3set plankan(40sec-1min per rep) för lite extra bålstabilitet då det kan vara bra för min löpning jag vill sätta fokus på.

och sedan separera passen med 3 dagar Ex Måndag Pass 1 Fredag Pass 2

Alltså typ Starting strenght helkroppspass 3x5 och att försöka göra små ökningar varje pass, kan detta funka? Eller kommer det bli för tungt till slut att öka på detta sätt?

Springer
2011-05-21, 19:26
Du och jag har samma mål. Jag kör ett pass helkropp i veckan, ibland har jag kört två.

Rehabövningar med lätta vikter samt böj, bänk, chins, dips, militärpress, vadpress och ibland sittande benspark (för knänas skull).

Kommer du på något bättre, hör av dig! :)

Jacobus
2011-05-21, 19:34
Prioriterar du två pass i veckan till styrketräningen kan du dela upp det ännu mer än du redan gjort. Fokusera på kvalité i varje repetition och varje set.
Fortsätt med helkroppstänket, men ha två olika pass, fortfarande i enlighet med Starting Strength.
A
Knäböj
Press
Marklyft 1-2x5

B
Knäböj
Bänkpress
Rodd/Chinups

Ur löparperspektiv är ju all överkroppsträning mindre viktig, men ur ett hälso- och välmåendeperspektiv otroligt viktig. Ifrågasätt alltid varför du gör en viss övning, och vad du räknar med att få ut av den prestationsmässigt.

Du kommer kunna öka bra med detta, men räkna med att kanske behöva lägga om träningen om 6-12 månader, beroende på din tidigare erfarenhet av styrketräning.

Under veckor du kör tung löpträning kan du alltid köra lättare styrketräning och vice-versa.

Cevex
2011-05-21, 19:51
Du och jag har samma mål. Jag kör ett pass helkropp i veckan, ibland har jag kört två.

Rehabövningar med lätta vikter samt böj, bänk, chins, dips, militärpress, vadpress och ibland sittande benspark (för knänas skull).

Kommer du på något bättre, hör av dig! :)

Kul att vi har samma mål :-)

Prioriterar du två pass i veckan till styrketräningen kan du dela upp det ännu mer än du redan gjort. Fokusera på kvalité i varje repetition och varje set.
Fortsätt med helkroppstänket, men ha två olika pass, fortfarande i enlighet med Starting Strength.
A
Knäböj
Press
Marklyft 1-2x5

B
Knäböj
Bänkpress
Rodd/Chinups

Ur löparperspektiv är ju all överkroppsträning mindre viktig, men ur ett hälso- och välmåendeperspektiv otroligt viktig. Ifrågasätt alltid varför du gör en viss övning, och vad du räknar med att få ut av den prestationsmässigt.

Du kommer kunna öka bra med detta, men räkna med att kanske behöva lägga om träningen om 6-12 månader, beroende på din tidigare erfarenhet av styrketräning.

Under veckor du kör tung löpträning kan du alltid köra lättare styrketräning och vice-versa.

Hmm ja ditt upplägg lät vettigt, jag har bara tränat styrka i drygt en månad (bara tränat styrketräning i ett halvår) men jag kan tekniken på alla basövningar bra nu och vill därför lägga fokus på styrkan.

Men en sak jag nu kom att tänka på är hur det är med explosiv styrka, kan det vara bra för löpning? eller är det något som man bör lägga in när man är mera erfaren och starkare? Går det att lägga större delen utav styrkan på explosivitet med snabba reps och fortfarande bli stark? Tänkte på om det skulle vara bra för att bli snabbare med löpningen, eller att lägga till frivändning som är en explosiv övning? kan dock inte tekniken ännu.

Men Jag gillar intervall träning kan det då vara bra att utveckla explosiv styrka för när man väl gör det? Typ: Tyngre löp veckor : Mindre explosivitet mera lätt styrketräning och tvärt om. Eller att bli explosiv i böj o sådana övningar som faktiskt påverkar löpningen gentemot överkroppen som inte gör så mycket, om man då inte springer 100-400m eller så.

Jacobus
2011-05-21, 21:38
Kul att vi har samma mål :-)



Hmm ja ditt upplägg lät vettigt, jag har bara tränat styrka i drygt en månad (bara tränat styrketräning i ett halvår) men jag kan tekniken på alla basövningar bra nu och vill därför lägga fokus på styrkan.

Men en sak jag nu kom att tänka på är hur det är med explosiv styrka, kan det vara bra för löpning? eller är det något som man bör lägga in när man är mera erfaren och starkare? Går det att lägga större delen utav styrkan på explosivitet med snabba reps och fortfarande bli stark? Tänkte på om det skulle vara bra för att bli snabbare med löpningen, eller att lägga till frivändning som är en explosiv övning? kan dock inte tekniken ännu.

Men Jag gillar intervall träning kan det då vara bra att utveckla explosiv styrka för när man väl gör det? Typ: Tyngre löp veckor : Mindre explosivitet mera lätt styrketräning och tvärt om. Eller att bli explosiv i böj o sådana övningar som faktiskt påverkar löpningen gentemot överkroppen som inte gör så mycket, om man då inte springer 100-400m eller så.

Den stora frågan är om du är en sprinter, medel eller långdistanslöpare och på vilken nivå.

Frivändningar/cleans är en jättebra övning för styrka och explosivitet (jag föredrar power cleans eller ännu eller power snatches). Det beror dock väldigt mycket på hur stark du redan är. Det viktigaste är att du använder den tiden du har i gymmet till att få ut så mycket värde som möjligt av träningen. Så min åsikt är att i början fokusera på att bli starkare, så kommer en hel del explosivitet av sig själv.
Om du jämför någon som klarar 100 kg i en ospecifierad övning med någon annan som klarar 50 kg i samma övning, så kommer ju killen som klarar 100 kg vara mycket explosivare på de vikterna som den andre killen kanske bara nätt och jämnt klarar av. En ganska grov förenkling. ;)

Så länge som du har vad du tränar för i bakhuvudet när du gör något, så kommer det mesta vara vettigt. Du är på rätt väg i dina val av övningar.