handdator

Visa fullständig version : Bänkpress med smalt grepp


snasern
2003-12-07, 12:27
Ska armbågarna vinkla ut från kroppen eller hållas in mot kroppen för att betona triceps när man kör bänkpress med smalt grepp?

aliquis
2003-12-07, 12:36
I alla andra varianter skall dom väl vara nära kroppen och det faktum att du håller händerna tätt tyder väl på att armarna är tänkta att vara tätt också. Annars kan man ju lika gärna köra bred vanlig bänkpress eftersom triceps får precis samma vinkel där..
Så tät lär ju gälla?

Karl_alfred
2003-12-07, 13:03
armbågarna längst efter kroppen.

King Grub
2003-12-07, 13:05
Jag vill också kunna köra smalbänk igen. Dumma handleder. http://www.tiddelibomnet.k-nettet.com/main/graphics/uploaded/251/thumb_wht.gif

Ninjasmurf
2003-12-07, 13:15
Originally posted by King Grub
Jag vill också kunna köra smalbänk igen. Dumma handleder. http://www.tiddelibomnet.k-nettet.com/main/graphics/uploaded/251/thumb_wht.gif

skaffa handledsskydd

Karl_alfred
2003-12-07, 13:16
jag kan inte heller köra den p.g.a handlederna:insane:

Lillgrabben
2003-12-07, 13:21
Alltså, jag fattar inte på vilket sätt som smalbänk kan slita mera på handlederna än vanlig bänkpress?!?!


Det finns ju ingen anledning att köra smalare än axelbredd/ att armarna är lodräta.


Om man däremot kör smalare än vad axelbredden tillåter så får man en grym brytning i bottenläget då stången läggs på bröstkorgen.


MVH

Karl_alfred
2003-12-07, 13:29
ok kanske därför jag får ont i handlederna. har tummarna på den innersta räfflingen.

men nog borde ett smalare grepp än axelbrett betona triceps mer. Testa att gör armhävningar. en variant där du har axelbred hållning och en då du har händerna ihop. jag tycker variant 2 tar bra mycket mer på triceps.

King Grub
2003-12-07, 15:02
Originally posted by Ninjasmurf


skaffa handledsskydd

Hanledsskydd kanske gör att det skulle kännas bättre under själva rörelsen, men det är förrädiskt, då de inte påverkar vad som händer inne i handlederna.

Ett bredare grepp känner jag inte tillnärmelsevis lika mycket i triceps av, så det får bli skallkrossare och dips som basövningar i tricepsprogrammet i stället.

Fridolf
2003-12-07, 15:06
blä hatar smal bänk men får en ruskig pump. i axlar o bröst

shirunai
2003-12-07, 16:12
Smalt grepp med armarna ute, bättre kontakt i bröst än bänkpress med brettgrepp!

helt underbart

Nemesis
2003-12-07, 22:02
Då jag kör bänk med smalt grepp brukar jag ha tummen på samma sida stången som de andra fingrarna. Tycker det är mycket behagligare för handlederna med detta grepp samt att handlederna/händerna är mindre "låsta". Angående armbågarnas rörelse/riktning så håller jag dem intill kroppen för annars får handlederna en mycket konstig böjning. Så för man ner stången med armbågarna intill kroppen så får handlederna en rakare linje till armarna vilket är mer naturligt jämfört med om man skulle ha armbågarna ut från kroppen.

Lillgrabben
2003-12-08, 14:44
Grub;

Jag menade inte i mitt inlägg att du ska köra "brett" då du tränar smalbänk men vissa kör med så himla smalt grepp då de kör smalt att brytningen i bottenläget blir alldeles enorm.

Många klagar på att de skadar handlederna då de kör alltför smalt just pga den stora brytningen det orsakar i bottenläget, själv kör jag så pass brett att händerna passerar precis utanför kroppen utan att de "bottnar" på bröstkorgen.

Mitt eget normalgrepp i smalbänk innebär att jag placerar pekfingret längst in på det lettrade partiet på en internationell eleikostång.


PS synd att du inte kan köra smalbänk för det är ju en kanonövning! DS

MVH

ETK_TIS
2003-12-08, 16:23
Originally posted by King Grub


Hanledsskydd kanske gör att det skulle kännas bättre under själva rörelsen, men det är förrädiskt, då de inte påverkar vad som händer inne i handlederna.

Ett bredare grepp känner jag inte tillnärmelsevis lika mycket i triceps av, så det får bli skallkrossare och dips som basövningar i tricepsprogrammet i stället.

Har du provat omväntgrepp ?