Visa fullständig version : Omega-3 högt intag
camarade
2011-05-21, 16:09
Googlat på detta sporadiskt sen länge men ja, nu är det dags att kolla med gubbarna som brukar sitta på spännande kunskap.
Jag knaprar omega-3 som fan helt enkelt. Typ 2-3 kapslar per måltid. Ska jag lugna ned mig eller fortsätta knapra? Försöker hitta negativa effekter, men när man kommer in på nån artikel t.ex. att det skulle höja risken för prostatacaner så när man läser brödstexten kommer det fram att risken samtidigt halveras osv. Så ja, hittar inget negativt.
Har fått för mig att det är blodförtunnande dock?
Det är ju en fleromättad fettsyra, vilket det kan vara bra att hålla nere intaget av då dessa lätt oxiderar. Och n-3 är ännu ostabilare än n-6.
Sedan är ju n-3 antiinflammatoriskt, detta för att man balanserar upp n-3:n-6 ration. Men då är det bättre att minska på intaget av n-6.
Men för att kunna säga något mer konkret så behöver man veta vilka intag du hamnar på i gram per dag.
Varför måste du käka så många kapslar?
Hur många får du i dig per dag?
Silencer
2011-05-21, 17:06
Det är bra att käka många, förutsatt att de inte blivit dåliga. Jag har mina i kylen, funkar skitbra.
Tar 11 om dagen.
Scratch89
2011-05-21, 17:07
Ptja, att äta något som är väldigt lättoxiderat kräver mer antioxidanter...
Sen är det blodförtunnande i de mängderna. Risk för hjärnblödning.
Silencer
2011-05-21, 17:10
Om det oxiderat ja. Inte fan oxiderar oljan I kroppen?
Eddie Vedder
2011-05-21, 17:12
Inte fan oxiderar oljan I kroppen?
Jo PUFA angrips av fria radikaler. Ju mer fleromättat desto mer.
Silencer
2011-05-21, 17:12
Jo PUFA angrips av fria radikaler. Ju mer fleromättat desto mer.
Oj, då fick man lära sig något nytt idag! Tur jag älskar blåbär. :)
Eddie Vedder
2011-05-21, 17:13
Oj, då fick man lära sig något nytt idag! Tur jag älskar blåbär. :)
Innehåller det fettskyddande antioxidanter då? Alla antioxidanter har väl inte samma egenskaper?
Silencer
2011-05-21, 17:31
Innehåller det fettskyddande antioxidanter då? Alla antioxidanter har väl inte samma egenskaper?
E-vitamin är väl fettskyddande? Jag får i mig ganska mycket av det så. Just blåbär vet jag inte.
E-vitamin är fettlösligt och reducerande. Kan alltså återställa skador.
Lutein i blåbär, en gissning av Sverker, verkar mer som quencher. Alltså fångar in de fria radikalerna. Möjligen att lutein också kan reducera.
Silencer
2011-05-22, 14:26
Så kontentan blir att omega 3 intag alltid är förenat med risk för oxidering, oavsett om källan är tillskott eller fisk?
Kanske dum fråga..men ska man bara svälja fiskolja tabletten hel eller tugga sönder och sedan svälja :D? eller spelar det någon roll?
Kanske dum fråga..men ska man bara svälja fiskolja tabletten hel eller tugga sönder och sedan svälja :D? eller spelar det någon roll?
Svälj den hel.
Tugga sönder den du. ;)
Ristretto
2011-05-22, 14:39
tugga sönder den du. ;)
+1:naughty:
Så kontentan blir att omega 3 intag alltid är förenat med risk för oxidering, oavsett om källan är tillskott eller fisk?
Ja. Ökat intag av flereromättat fett kräver mer antioxidanter som E-vitaminerna, beta-karoten och selen. Givetvis upp till en viss gräns. Sedan kan antioxidanterna bli pro-oxidativa. Skapa fler fria radikalrer än vad de fångar in:( Alltså ingen idé att kraftigt överdosera.
Ristretto
2011-05-22, 15:15
Så om man vill få i sig mer EPA och DHA bör man skaffa ett omega3-tillskott med högre koncentration av dessa, hellre än att använda fler kapslar av ett tillskott med mindre mängd DHA och EPA?
Nej, inte ifall du tänker på risken med härskning.
Det är Omega-3, EPA och DHA ( också DPA ) som är känsliga. Resten av fettet är omättat, mättat och lite Omega-6. De fetterna är inte alls lika känsliga.
Ja. Ökat intag av flereromättat fett kräver mer antioxidanter som E-vitaminerna, beta-karoten och selen. Givetvis upp till en viss gräns. Sedan kan antioxidanterna bli pro-oxidativa. Skapa fler fria radikalrer än vad de fångar in:( Alltså ingen idé att kraftigt överdosera.Hur vet man om man får i sig mer antioxidanter än man behöver? Säg att man motionerar en del och äter väldigt mycket per dag med en fördelning enligt tallriksmodellen?
Jag äter ju mycket fet fisk, bär, kakao, grönt te, broccoli, och andra färgglada grönsaker. Eller är det mest via kosttillskott man kan överdosera antioxidanter?
Det är synd att det inte finns något sätt att mäta det här, som RDI på näringsämnen t ex, eller kcal för energi. För som det är nu vet jag inte om mer antioxidanter skulle göra mer skada eller nytta för mig.
Evilkitty
2011-05-22, 19:04
Sen är det blodförtunnande i de mängderna. Risk för hjärnblödning.
Säker på att det är möjligt att få så pass förtunnat blod från intag av (stora doseringar) Omega 3 att man riskerar hjärnblödning på grund av det?
Trodde att Omega 3 enbart förtunnade blodet till en viss (normal) gräns och inte längre än det, men orkar inte leta upp källan.
Hur vet man om man får i sig mer antioxidanter än man behöver? Säg att man motionerar en del och äter väldigt mycket per dag med en fördelning enligt tallriksmodellen?
Jag äter ju mycket fet fisk, bär, kakao, grönt te, broccoli, och andra färgglada grönsaker. Eller är det mest via kosttillskott man kan överdosera antioxidanter?
Det är synd att det inte finns något sätt att mäta det här, som RDI på näringsämnen t ex, eller kcal för energi. För som det är nu vet jag inte om mer antioxidanter skulle göra mer skada eller nytta för mig.
Samtidigt så borde det väl även vara så att om man är såpass aktiv att man måste stoppa i sig stora mängder mat så borde det även finnas behov utav mer antioxidanter?
Eddie Vedder
2011-05-22, 19:29
Säker på att det är möjligt att få så pass förtunnat blod från intag av (stora doseringar) Omega 3 att man riskerar hjärnblödning på grund av det?
Trodde att Omega 3 enbart förtunnade blodet till en viss (normal) gräns och inte längre än det, men orkar inte leta upp källan.
Jag är inte heller säker vad Scratch89 det där om blödningsrisk på faktiskt. Det är ju en identifierad potentiell risk vid höga intag men jag vet inte om den faktiskt obeserverats i kliniska prövningar. Och där ligger de ju ibland ganskla högt i doseringen.
Omega-3 fatty acid ethyl esters have well-known triglyceride-lowering properties and were shown >30 years ago to inhibit platelet function. With the recent US Food and Drug Administration (FDA) approval of these agents for treating severe triglyceride elevations, concerns about excess bleeding naturally arise. However, an objective assessment of the evidence for clinically significant bleeding reveals that such concerns are unfounded. As such, the benefits of triglyceride lowering with omega-3 fatty acids more than outweigh any theoretical risks for increased bleeding.
[...]
Given our present knowledge, I would agree with Bays1 that we are “confident” that omega-3 fatty acids do not increase risk for adverse bleeding episodes. However, I would consider the evidence to be at the “A” (well designed randomized controlled clinical trials)—instead of “C” (reports to regulatory agencies; multiple case studies; strong trends; prospective cohort studies; metabolic or clinical surrogate studies)—level, given the number of randomized, controlled clinical trials in which these agents were found to be safe, bearing in mind that more studies are still needed to determine the combined effects of glycoprotein IIb/IIIa inhibitors and omega-3 fatty acids. Nevertheless, in considering the risks and benefits of omega-3 fatty acids for cardiovascular risk reduction, the latter continue to outweigh the former.
Harris WS. Expert opinion: omega-3 fatty acids and bleeding-cause for concern? Am J Cardiol. 2007 Mar 19;99(6A):44C-46C. Epub 2006 Nov 29.
It has been suggested that the potential antithrombotic effect of fish oils may theoretically increase the risk for bleeding, which may be a safety concern for individual patients. However, clinical trial evidence has not supported increased bleeding with omega-3 fatty acid intake, even when combined with other agents that might also increase bleeding (such as aspirin and warfarin). Another potential safety concern is the susceptibility of omega-3 fatty acid preparations to undergo oxidation, which contributes to patient intolerance and potential toxicity. Finally, large amounts of fish consumption may result in adverse experiences due to the potential presence of environmental toxins such as mercury, polychlorinated biphenyls, dioxins, and other contaminants. The risks of exposure to environmental toxins and hypervitaminosis with fish consumption are substantially reduced through purification processes used to develop selected concentrated fish oil supplements and prescription preparations. Thus, in choosing which fish oil therapies to recommend, clinicians should be aware of available information to best assess their relative safety, which includes the US Food and Drug Administration (FDA) and Environmental Protection Agency (EPA) advisory statement regarding fish consumption, the meaning of certain labeling (such as "verification" through the US Pharmacopeia) and the differences in FDA regulatory requirements between nonprescription fish oil supplements and prescription fish oil preparations, and how all of this is important to the optimal treatment of patients.
Bays HE. Safety considerations with omega-3 fatty acid therapy. Am J Cardiol. 2007 Mar 19;99(6A):35C-43C.
Scratch89
2011-05-22, 19:44
Jag är inte heller säker vad Scratch89 det där om blödningsrisk på faktiskt. Det är ju en identifierad potentiell risk vid höga intag men jag vet inte om den faktiskt obeserverats i kliniska prövningar. Och där ligger de ju ibland ganskla högt i doseringen.
Harris WS. Expert opinion: omega-3 fatty acids and bleeding-cause for concern? Am J Cardiol. 2007 Mar 19;99(6A):44C-46C. Epub 2006 Nov 29.
Bays HE. Safety considerations with omega-3 fatty acid therapy. Am J Cardiol. 2007 Mar 19;99(6A):35C-43C.
Jag säger bara vad jag har lärt mig och sedan kan dra av logiska slutsatser. Jag undrar dock hur det å ena sidan kan vara en identifierad potentiell risk om det inte observerats i kliniska prövningar.
Eddie Vedder
2011-05-22, 19:54
Jag säger bara vad jag har lärt mig och sedan kan dra av logiska slutsatser. Jag undrar dock hur det å ena sidan kan vara en identifierad potentiell risk om det inte observerats i kliniska prövningar.
Så är det ju alltid. Man känner till en mekanism som skapar en hypotes. Då testar man den. Då kan det visa sig att det visst inte hade klinisk effekt. Finns ju många såna exempel, hypotesen kan bygga mekanismer, djurstudier och observationsdata.
Så att en mild effekt av lite per automatik måste ge en kraftig effekt av mycket måste inte vara en logisk slutsats. Nu menar jag naturligtvis inte att det är fel och man har ju inte testat extrema hästdoser kanske. Så det ska ju inte uteslutas helt förstås.
Samtidigt så borde det väl även vara så att om man är såpass aktiv att man måste stoppa i sig stora mängder mat så borde det även finnas behov utav mer antioxidanter?Det är så jag tänker också. Om den extra förbränningen helt enkelt kommer av mer mat i sig, större kroppshydda, och lite vardagsmotion spelar väl ingen roll då mekanismen bakom fria radikaler väl är samma (som för stora mängder konditionsträning)?
Trodde att Omega 3 enbart förtunnade blodet till en viss (normal) gräns och inte längre än det, men orkar inte leta upp källan.Ola Wallengren nämnde lite kort på en av hans föreläsningar att eskimåer löpte större risk för hjärnblödning och lägre risk för blodproppar än européer. Typ. Så det finns ju en annan sida av det myntet.
StampChamp
2011-05-22, 20:52
Jag har förvarat mina omega 3 kapslar i skafferiet, skulle man kanske börja förvara dom i kylskåpet?
Jag läste någon artikel om omega 3 på leangains där ett högt intag av omega 3 kapslar kunde vara till fördel av muskeluppbyggnaden, vad säger ni om det? Vad är det positiva? Tydligen skulle man äta 10+ kapslar per dag?
Jag har förvarat mina omega 3 kapslar i skafferiet, skulle man kanske börja förvara dom i kylskåpet?
Jag läste någon artikel om omega 3 på leangains där ett högt intag av omega 3 kapslar kunde vara till fördel av muskeluppbyggnaden, vad säger ni om det? Vad är det positiva? Tydligen skulle man äta 10+ kapslar per dag?
Det positiva är att det just ökar proteinsyntesen. ;)
12 kapslar (35% epa/dha) per dag.
Frågan är om det intaget räknas som högt i avseende risk för hjärnblödning etc.
Evilkitty
2011-05-22, 21:21
Det positiva är att det just ökar proteinsyntesen. ;)
12 kapslar (35% epa/dha) per dag.
Frågan är om det intaget räknas som högt i avseende risk för hjärnblödning etc.
3.5g epa/dha menar du.
För övrigt är det skumt att Berkhan inte sa ett ord om potentiella biverkningar när han rekommenderade den mängden epa/dha. Känns väldigt osäkert om huruvida det kan vara skadligt eller inte att ligga på mängderna han förespråkar - speciellt då den övre gränsen (i USA och Canada) är satt till 3g.
Evilkitty
2011-05-22, 21:25
Det är så jag tänker också. Om den extra förbränningen helt enkelt kommer av mer mat i sig, större kroppshydda, och lite vardagsmotion spelar väl ingen roll då mekanismen bakom fria radikaler väl är samma (som för stora mängder konditionsträning)?
Ola Wallengren nämnde lite kort på en av hans föreläsningar att eskimåer löpte större risk för hjärnblödning och lägre risk för blodproppar än européer. Typ. Så det finns ju en annan sida av det myntet.
Ja, men om man redan har lågt blodtryck t.ex, så borde det inte vara fördelaktigt att vidare göra sitt blod tunnare - men kolla studierna som Eddie postade.
3.5g epa/dha menar du.
För övrigt är det skumt att Berkhan inte sa ett ord om potentiella biverkningar när han rekommenderade den mängden epa/dha. Känns väldigt osäkert om huruvida det kan vara skadligt eller inte att ligga på mängderna han förespråkar - speciellt då den övre gränsen (i USA och Canada) är satt till 3g.
Fast är skillnaden på 3 och 3,5g så stor? Dessa nivåer är väl rätt lågt satta också har jag för mig?
3.5g epa/dha menar du.
Jag menade att det 35 % fiskolja. Den totala mängden blir 3.5 gram epa/dha.
Jag är också nyfiken på hur han ser på riskerna med denna mängd.
Fast är skillnaden på 3 och 3,5g så stor? Dessa nivåer är väl rätt lågt satta också har jag för mig?
3 gram avser total mängd omega-3, medan, 3.5 gram avser totalt mängd epa/dha. för att komma upp i 3.5 gram epa/dah krävs 6 gram (70% omega-3) eller 12 gram (70% omega-3).
Känns väldigt osäkert om huruvida det kan vara skadligt eller inte att ligga på mängderna han förespråkar - speciellt då den övre gränsen (i USA och Canada) är satt till 3g.Borde inte den vara väldigt beroende av energiintag och mängd omega-6 i kosten?
Om 3 g är maxgränsen för summan av DHA och EPA, oavsett livsstil i övrigt så känns det ganska lågt.
3 gram avser total mängd omega-3, medan, 3.5 gram avser totalt mängd epa/dha. för att komma upp i 3.5 gram epa/dah krävs 6 gram (70% omega-3) eller 12 gram (70% omega-3).
Men är det inte 3g (epa/dah) som de har satt som gräns? 3g omega 3 låter lite tycker jag.
Silencer
2011-05-23, 10:06
Jag tar 11 kapslar om dagen för att uppnå de doser som Berkhan rekommenderar utifrån studien. Men jag ska köpa mer högkoncentrerad så det räcker med sex.
För övrigt: förvara kapslarna i kylen. Det gjorde jag inte förut, bet sönder en och det smakade unken död. Intalade mig själv att de inte alls var dåliga.
Nu biter jag sönder en i veckan för att kontrollera, det smakar fiskigt men absolut inte "dåligt".
proteinsynthesis
2011-05-23, 10:17
Jag kan rekommendera möllers tran, så slipper ni jobbiga kapslar. Det smakar som rapsolja med citron :)
Jag tar 11 kapslar om dagen för att uppnå de doser som Berkhan rekommenderar utifrån studien. Men jag ska köpa mer högkoncentrerad så det räcker med sex.
För övrigt: förvara kapslarna i kylen. Det gjorde jag inte förut, bet sönder en och det smakade unken död. Intalade mig själv att de inte alls var dåliga.
Nu biter jag sönder en i veckan för att kontrollera, det smakar fiskigt men absolut inte "dåligt".Egentligen spelar väl inte detta någon roll? Jag har för mig att det inte är sällan som rutten fiskolja används i kapslarna, men att effekten är samma.
Dom som jag sväljer dagligen nu har jag väl haft i åtminstone 3 år eftersom jag köpte storpack, och de sägs hålla i 3½ år.
Silencer
2011-05-23, 18:58
Jag kan rekommendera möllers tran, så slipper ni jobbiga kapslar. Det smakar som rapsolja med citron :)
Den är ju dock gjord på fisklever. Är det inte högre risk att man får i sig diverse gifter eftersom levern renar kroppen från detsamma?
Stor mängd retinol, dvs A-vitamin i fiskleverolja:(
Anders The Peak
2011-05-23, 21:25
Den är filtrerad och har modesta mängder A-vitamin.
mattilainen
2011-05-23, 21:59
jag kör ÖB omega 3, 3 - 6 kapslar om dagen och tycker det "räcker"
krubkungen
2011-05-23, 23:29
Pharbio forte omega-3 70% :thumbup:
Den är filtrerad och har modesta mängder A-vitamin.
Det går inte att filtrera bort retinol från fiskleverolja. De sitter ihop som lera och långhalm.
Det behövs andra tekniker för att avskilja retinolen. Jag skulle inte betala extra för den insatsen när det finns fet fisk eller fiskolja.
Det finns väl dock en massa d-vitamin i fiskleverolja så det torde balansera en del.
proteinsynthesis
2011-05-24, 10:12
250 µg vitamin A per 5 ml, ~ 31% av RDI.
10 µg vitamin D per 5ml.
5 ml ger 1g DHA/EPA.
Evilkitty
2011-05-24, 17:26
Pharbio forte omega-3 70% :thumbup:
Hur är det med mängd a/d-vitamin i den? Något alls?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.