handdator

Visa fullständig version : Rökförbud på allmän plats


SiSenior
2011-05-21, 14:13
Vi är inte för ett totalförbud på allmänna platser, utan det handlar om att man ska kunna gå in i på sjukhuset eller på centralstationen utan att besväras av rökning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13061034.ab

Vad tycker ni om beslutet som Miljöpartiet tagit fram? Jag är både positiv och negativ. Har svårt att ta någons parti (rökarnas eller icke rökarnas).

Jag röker inte själv kan tilläggas.

Mitosis
2011-05-21, 14:14
Jag gillar det! Hatar när folk ska röka i busskuren när det regnar och liknande.

Rökar inte själv.

Nils.R
2011-05-21, 14:14
Det är verkligen på tiden tycker jag.

Kwon
2011-05-21, 14:17
Älskar det!

ME GUSTA!

SiSenior
2011-05-21, 14:17
Jag tänker mest på människorna som sköter rökningen snyggt, alltså inte röker på folk utan går och ställer sig i hörnet för att inte störa omgivningen. Dessa människor har aldrig stört mig, så att dessa blir lidande, för att andra missköter sig, får mig att vara lite kritisk till förslaget.

Ska onekligen bli intressant att se om miljöarna får igenom de.

kettlebellGuden
2011-05-21, 14:17
Humm.. I region Skåne är det rökförbud på sjukhusområden, och iaf i Malmö är det så på centralstationen. Är det inte så överallt redan?

Tycker annars Finlands förbudsregler när det gäller rökning är betydligt bättre och någon vi borde efterapa.

vrok
2011-05-21, 14:17
Bra. Det är helt rätt.

Är man under 40 och röker så har man ingen ursäkt annat än att man var dum i huvudet som började öht, trots att kunskap om att det var skadligt fanns.

J.V
2011-05-21, 14:20
Tycker annars Finlands förbudsregler när det gäller rökning är betydligt bättre och någon vi borde efterapa.Deras regler kring alkoholförsäljning är också mycket bättre och något Sverige borde ta efter.

kettlebellGuden
2011-05-21, 14:22
Deras regler kring alkoholförsäljning är också mycket bättre och något Sverige borde ta efter.

De känner jag inte alls till. Kan du vidarutveckla?

Vinter
2011-05-21, 14:24
Deras regler kring alkoholförsäljning är också mycket bättre och något Sverige borde ta efter.

Går inte, vi har lite för långt till ryska gränsen. :D

Rikard Jansson
2011-05-21, 14:25
Vad som än gör livet lite sämre för rökare :)

J.V
2011-05-21, 14:29
De känner jag inte alls till. Kan du vidarutveckla?18-20 år: får handla varor upp till ~20% på matbutiker och Alko (motsvarande Systembolaget).
20+ år: får handla allt.

Pudzianovski
2011-05-21, 14:33
Jag röstade ja på aftonbladet nyss. :thumbup:

kettlebellGuden
2011-05-21, 14:37
18-20 år: får handla varor upp till ~20% på matbutiker och Alko (motsvarande Systembolaget).
20+ år: får handla allt.

Ok. Det är väl en tråd för sig själv, men jag förstår inte hur det skulle vara en förbättring. Målet är väl ändå att så sakta fasa ut den legala alkoholen helt så man får bort det ur samhället.

J.V
2011-05-21, 14:38
Ok. Det är väl en tråd för sig självJo, egentligen, men alkoholreglerna nämndes i artikeln och du nämnde Finland så jag slängde in det. ;)

kettlebellGuden
2011-05-21, 14:41
Anyway.. I Region Skåne har ju MP + alliansen dragit igenom ett beslut som verkar vara identiskt med det här X antal år sedan, jag förstår inte varför de inte skulle kunna samarbeta på Statsplanet.. också är det väl tveksamt om något parti kommer att ställa sig emot det här. :)

Andy.da.wohoo
2011-05-21, 14:43
18-20 år: får handla varor upp till ~20% på matbutiker och Alko (motsvarande Systembolaget).
20+ år: får handla allt.

Coolt, I like.

filmjölk
2011-05-21, 14:51
Bläää de jagar oss tobaksanvändare med blåslampa, höjer priserna, förbjuder och jagar ut oss i kylan. Nu snusar jag, röker ej, men när det hetsas mot rökare så stiger momsen på snusen bara för att.

Jävla otyg, någon EU-kapitalistskit som vill få mänskligheten till passiv arbetskraft som jobbar tills vi är 85 och sedan trillar rätt ner i graven utan glädjeämnen i livet. Jag sponsrar hellre en fet tobakslobbyist från Texas än någon slavdrivare stationerad i Bryssel.

Nu var det iofs miljöpartiet som kom med förslaget men skitsamma. Dåligt förslag!

Vad är nästa steg? påtvingad vegetarianism? Ingen öl?

kettlebellGuden
2011-05-21, 15:06
Bläää de jagar oss tobaksanvändare med blåslampa, höjer priserna, förbjuder och jagar ut oss i kylan. Nu snusar jag, röker ej, men när det hetsas mot rökare så stiger momsen på snusen bara för att.

Jävla otyg, någon EU-kapitalistskit som vill få mänskligheten till passiv arbetskraft som jobbar tills vi är 85 och sedan trillar rätt ner i graven utan glädjeämnen i livet. Jag sponsrar hellre en fet tobakslobbyist från Texas än någon slavdrivare stationerad i Bryssel.

Nu var det iofs miljöpartiet som kom med förslaget men skitsamma. Dåligt förslag!

Vad är nästa steg? påtvingad vegetarianism? Ingen öl?


Du har nog tänkt baklänges.. de giriga kapitalisterna vill ha rökning tillåtet för alla så de kan sälja sina rökdon och tjäna storkovan, och sen i steg 2 tjäna än flera miljarder euro på sjukvården som de kan sälja.

Rökning kostar samhället miljarder med pengar, och på allmän plats stör det andra än en själv. Vill du röka så gör det hemma i din lägenhet/villa.