handdator

Visa fullständig version : Långtidsstudie över tallriksmodellen


Ljuvligt
2011-05-21, 09:58
Jag undrar bara om det finns någon låndtidsstudie över tallriksmodellen (eller liknande) och om någon i så fall har tillgång till ett PMID-nr eller så?

Tack på förhand!:)

(Obs! jag är bara intresserad om det gjorts en sådan studie eller ej, jag är inte ute efter något speciellt resultat).

Eddie Vedder
2011-05-21, 16:16
Nej det finns ingen lång RCT med den kosten. Den är ett påhitt som blivit norm och alla alternativ som dyker upp motargumenteras med "det finns inga långtidsstudier". Så man ställer höga evidenskrav på allt utom den kost som rekommenderas till alla friska. Och den borde ju ha starkare krav ändå kan tyckas.

Ljuvligt
2011-05-21, 17:49
Tack för svar och ja det är faktiskt lite underligt.

nisse1976
2011-05-21, 18:26
Vad är det en sån skall visa? Tallriksmodellen är väl bara en modell för hur man kan få i sig de mikronutrienter man behöver samt en modell för hur få i sig fördelningen av makronutrienter som rekomenderas.

Fördelning av makro har ju gjorts massa undersökningar och jämförelser och om man får i sig tillräckligt med mikro är ju inte så svårt att kolla.

Ljuvligt
2011-05-21, 18:29
Vad är det en sån skall visa? Tallriksmodellen är väl bara en modell för hur man kan få i sig de mikronutrienter man behöver samt en modell för hur få i sig fördelningen av makronutrienter som rekomenderas.

Fördelning av makro har ju gjorts massa undersökningar och jämförelser och om man får i sig tillräckligt med mikro är ju inte så svårt att kolla.

Sorry, jag var lite otydlig. Jag tänkte väl mer på om det fanns något långtidsstudie över en fördelning som motsvarar tallriksmodellen. Runt något i stil med 55 % kolhydrater, 30 % fett och 15 % proteiner eller vad det kan ligga kring.

Eddie Vedder
2011-05-21, 18:43
hur få i sig fördelningen av makronutrienter som rekomenderas.

Ja och baserat på vad? Det är ju det tråden handlar om. Varför påstår man att den fördelningen är bäst för alla friska när man inte ens utforskat det?

Sverker
2011-05-21, 19:01
Jag antar att tallriksmodellen med grönsaker, potatis/ris/pasta och kött/fisk/soja/ägg ger en bra fördelning av näringsämnena med bla. ca 0.8 g protein / kg kroppsvikt. Modellen bör även ge oss RDI av alla mineraler och vitaminer.

Pedagogiskt ger det öppna ögon för all sorts mat där man inte utesluter något livsmedel bara för att det inte fixar in i något mystiskt koncept.

Eddie Vedder
2011-05-21, 19:04
Pedagogiskt ger det öppna ögon för all sorts mat där man inte utesluter något livsmedel bara för att det inte fixar in i något mystiskt koncept.

Det är ju ett koncept som vilken annan modediet som helst. Eftersom det är tydligt vad som påstås vara bättre än annat och med procentuella riktlinjer.

Det du pratar om låter mer som kostcirkeln.

Sverker
2011-05-21, 19:21
Är inte det samma sak ? Den ena en pyramid och den andra en cirkel:confused:

Eddie Vedder
2011-05-21, 19:23
Är inte det samma sak ? Den ena en pyramid och den andra en cirkel:confused:

Tallriksmodellen och kostcirkeln är två cirklar. Kostcirkeln har alla livsmedelsgrupper i samma mängd. Tallriksmodellen har en tydligt fördelning av vad som anses vara det bästa. Men det baserar man inte på den evidens man kräver annars.

Pyramiden är amerikansk.

nisse1976
2011-05-22, 07:12
Ja och baserat på vad? Det är ju det tråden handlar om. Varför påstår man att den fördelningen är bäst för alla friska när man inte ens utforskat det?

Det vet jag inte om man gör. SLV skriver:
"Tallriksmodellen åskådliggör hur man komponerar en bra måltid - lunch eller middag. Modellen visar proportionerna mellan olika ingredienser i måltiden."

Jag vet inte riktigt var det kommer ifrån att äta fördelningen av makro som de rekomenderar men några sorts studier antar jag ligger bakom, de borde ju inte tagit fram den enbart på en chansning.

Sen har det ju aldrig riktigt ifrågasatts (vad jag vet, du har mycket bättre koll på det) förren på senare år av framförallt låghydratkost. Och om man ser till deras kommentarer på forskning som gjorts kring låghydratkost verkar ju de inte tycka att det finns bevis på att den är bättre, kommer det forskning som visar att andra fördelningar är bättre får man väl hoppas att de reviderar sin modell.

Eddie Vedder
2011-05-22, 08:06
Det vet jag inte om man gör. SLV skriver:
"Tallriksmodellen åskådliggör hur man komponerar en bra måltid - lunch eller middag. Modellen visar proportionerna mellan olika ingredienser i måltiden."

Jag vet inte riktigt var det kommer ifrån att äta fördelningen av makro som de rekomenderar men några sorts studier antar jag ligger bakom, de borde ju inte tagit fram den enbart på en chansning.

Jag har ju redan svarat på det där två gånger nu. Det är inte så starka vetenskapliga fakta som man kanske kunde hoppas. Jag förstår att det kan kännas tungt men det är fakta.

Bättre att vara glad och inse att det inte spelar någon roll alls om man skiter fullständigt i tallriksdieten. Är råvarorna bra tror jag fördelningen är av mindre betydelse. Och nej det finns inga tydliga stöd för att deras fördelning ska vara bäst.

Den är en kvarleva från politiska beslut som hetsades fram på 70-talet där man inte ansåg att det fann tid nog för att forska ordentligt. Hellre fel råd än inga råd.

För övrigt behöver du inte hänvisa till SLV som om jag inte visste vad de skriver. Jag kan rabbla deras riktlinjer i sömnen. Det betyder inte att jag köper det.

nisse1976
2011-05-22, 08:26
Bättre att vara glad och inse att det inte spelar någon roll alls om man skiter fullständigt i tallriksdieten. Är råvarorna bra tror jag fördelningen är av mindre betydelse.

Jag ser det som en rekomendation till en väldigt stor grupp människor som är ganska enkel att följa. Det är ett väldigt enkelt sätt att se ett exempel på hur man kan äta och få i sig en bra och varierad kost. Jag tycker inte det behöver vara bevisat att nånting måste vara det bästa för att man skall kunna ge det som rekomendation.

Det rekomenderas även 30 minuters fysisk aktivitet per dag, även det tycker jag är ett bra råd till en stor befolkning även om det säkert finns aktivitetsupplägg som är ännu bättre.

Eddie Vedder
2011-05-22, 08:32
Jag ser det som en rekomendation till en väldigt stor grupp människor som är ganska enkel att följa. Det är ett väldigt enkelt sätt att se ett exempel på hur man kan äta och få i sig en bra och varierad kost. Jag tycker inte det behöver vara bevisat att nånting måste vara det bästa för att man skall kunna ge det som rekomendation.

Enkelt att följa är det ju bevisligen inte då ingen gör det. Och varför ställs då de kraven på annan typ av kost? Om nu den som påstås vara optimal för alla friska inte har några evidenskrav varför ska då andra påhitt plötsligt få de evidenskraven? På vilka grunder tycker du att begränsningen 10% mättat fett är trovärdig och vad stödjer en fördel med att ligga på uppemot 60% kolhydrater med 10 % tillsatt socker och sedan ytterligare socker från ett par frukter om dagen?

För mig är det ofattbart att man inte kritiserar mer. Att du spontant tycker att det låter så rimligt är u för att det är vad du fostrats till att tro. Har man sett en modell hela sitt liv utgår man ju från att den är "rätt" eftersom det är normen. Men då ska man inte tro att det är något annat än just en konstruktion och inte har med fysiologiska behov att göra.

Ljuvligt
2011-05-22, 08:40
För mig är det ofattbart att man inte kritiserar mer. Att du spontant tycker att det låter så rimligt är u för att det är vad du fostrats till att tro. Har man sett en modell hela sitt liv utgår man ju från att den är "rätt" eftersom det är normen. Men då ska man inte tro att det är något annat än just en konstruktion och inte har med fysiologiska behov att göra.

Ja, bra skrivit! För att svara på den första meningen, utifrån mig själv, så förutsatte jag någonstans att det självklart måste finnas forskning som stödjer denna metod/modell/detta förhållningssätt och tycker att det är väldigt konstigt att det inte finns (jag är uppriktigt förvånad). Men som du säger, så är det en så inkörd väg att folk inte ifrågasätter den speciellt mycket. Mycket säkert också eftersom rekommendationen kommer ifrån SLV.

Almond
2011-05-22, 08:43
Enkelt att följa är det ju bevisligen inte då ingen gör det. Och varför ställs då de kraven på annan typ av kost? Om nu den som påstås vara optimal för alla friska inte har några evidenskrav varför ska då andra påhitt plötsligt få de evidenskraven? På vilka grunder tycker du att begränsningen 10% mättat fett är trovärdig och vad stödjer en fördel med att ligga på uppemot 60% kolhydrater med 10 % tillsatt socker och sedan ytterligare socker från ett par frukter om dagen?

För mig är det ofattbart att man inte kritiserar mer. Att du spontant tycker att det låter så rimligt är u för att det är vad du fostrats till att tro. Har man sett en modell hela sitt liv utgår man ju från att den är "rätt" eftersom det är normen. Men då ska man inte tro att det är något annat än just en konstruktion och inte har med fysiologiska behov att göra.

Eddie, hur äter du själv om jag får fråga? Bara LCHF?

Eddie Vedder
2011-05-22, 08:46
Ja, bra skrivit! För att svara på den första meningen, utifrån mig själv, så förutsatte jag någonstans att det självklart måste finnas forskning som stödjer denna metod/modell/detta förhållningssätt och tycker att det är väldigt konstigt att det inte finns (jag är uppriktigt förvånad). Men som du säger, så är det en så inkörd väg att folk inte ifrågasätter den speciellt mycket. Mycket säkert också eftersom rekommendationen kommer ifrån SLV.

Nu menar jag dock inte att råden är rena gissningar men hela min poäng är att kostråd vilar på ganska svag vetenskaplig grund i de flesta fall. Mestadels observationsstudier och kortare studier som ser till akuta mekanismer och surrogatmarkörer.

Den svaga evidensen framgår dock inte, istället rekommenderas energiprocent hit och dit och man skuldbelägger människor som vill njuta av grädde och fet ost som om de gör ett ohälsosamt val. Vilket är långt ifrån klarlagt. Och ska man säga till en hel befolkning att äta på ett visst sätt tycker jag kraven borde vara större på evidens, alternativt att man river upp från grunden.

Eddie, hur äter du själv om jag får fråga? Bara LCHF?

Jag har aldrig ätit LCHF. Kommer förmodligen aldrig göra heller. Vad har min kosthållning med saken att göra?

nisse1976
2011-05-22, 08:51
Enkelt att följa är det ju bevisligen inte då ingen gör det. Och varför ställs då de kraven på annan typ av kost? Om nu den som påstås vara optimal för alla friska inte har några evidenskrav varför ska då andra påhitt plötsligt få de evidenskraven? På vilka grunder tycker du att begränsningen 10% mättat fett är trovärdig och vad stödjer en fördel med att ligga på uppemot 60% kolhydrater med 10 % tillsatt socker och sedan ytterligare socker från ett par frukter om dagen?

Det är väl väldigt många som äter kött, kolhydratskälla och sallad till maten? Jag tycker det är en väldigt enkel beskrivning av en bra och varierad kost.

Att den skulle vara optimal för alla friska människor tycker jag som sagt inte att de antyder.

Det känns som att du tycker: Om man inte kan bevisa att en kostsammansättning är den bästa skall man inte ge nåt råd.

Jag tycker: Om man kan ge ett råd på en kostsammansättning som ger kroppen allt den behöver så är det ett bra råd även om det är möjligt att det finns variabler i den som antagligen inte är de optimala.

Sen vet jag inte riktigt om vi pratar om samma sak när du pratar procentsiffror av fett mm.
Med tallriksmodellen menar jag en bild av en tallrik som visar ungefär hur du skall sätta ihop din måltid av kött/fisk/fågel - pasta/potatis - sallad. Inte råden hur många procent som skal komma från socker, mättat fett mm, det är för detaljerat för gemene man.

Eddie Vedder
2011-05-22, 08:53
Med tallriksmodellen menar jag en bild av en tallrik som visar ungefär hur du skall sätta ihop din måltid av kött/fisk/fågel - pasta/potatis - sallad.

Men varför ska jag göra det? Baserat på vad? Och vad händer för alla oss som äter väldigt olikt det? Att du tycker att det verkar så bra är som sagt för att du är fostrad in i det. Då känns det ju som det mest naturliga. Precis som det i Norge är det mest naturliga i världen att käka en smörgås till lunch. Har människor från Norge ett fysiologiskt bevisat smörgåsbehov vid lunchtid som övriga världen saknar?

Almond
2011-05-22, 08:53
Nu menar jag dock inte att råden är rena gissningar men hela min poäng är att kostråd vilar på ganska svag vetenskaplig grund i de flesta fall. Mestadels observationsstudier och kortare studier som ser till akuta mekanismer och surrogatmarkörer.

Den svaga evidensen framgår dock inte, istället rekommenderas energiprocent hit och dit och man skuldbelägger människor som vill njuta av grädde och fet ost som om de gör ett ohälsosamt val. Vilket är långt ifrån klarlagt. Och ska man säga till en hel befolkning att äta på ett visst sätt tycker jag kraven borde vara större på evidens, alternativt att man river upp från grunden.



Jag har aldrig ätit LCHF. Kommer förmodligen aldrig göra heller. Vad har min kosthållning med saken att göra?

Jag tycker bara det är intressant att du talar negativt om kolhydrater i de flesta av dina sammanhang, och då tycker jag det är befogat att leva som man lär.

nisse1976
2011-05-22, 08:56
Men som du säger, så är det en så inkörd väg att folk inte ifrågasätter den speciellt mycket. Mycket säkert också eftersom rekommendationen kommer ifrån SLV.

Jag tycker den ifrågasätts dagligen, hälften av allt som skrivs nuförtiden handlar ju om fördelarna med låghydratskost.

Eddie Vedder
2011-05-22, 08:56
Jag tycker bara det är intressant att du talar negativt om kolhydrater i de flesta av dina sammanhang, och då tycker jag det är befogat att leva som man lär.

Jag har inte talat negativt om kolhydrater. Men jag tycker att det förmodligen är ganska onödigt att äta. Jag äter själv mycket kolhydrater, det är ju gott. Jag förstår inte varför jag skulle käka på ett speciellt sätt bara för att jag tror att det kan vara mer hälsosamt för mig.

Angående tallriksdieten så är jag inte negativt inställd till den heller egentligen. Men den är i mina ögon en modediet bland många och därför tycker jag att det är konstigt att den får sån status som allmän rekommendation från myndighetsnivå. Vill man köra den dieten så är det ju inga fel naturligtvis. :)

nisse1976
2011-05-22, 09:03
Men varför ska jag göra det? Baserat på vad? Och vad händer för alla oss som äter väldigt olikt det? Att du tycker att det verkar så bra är som sagt för att du är fostrad in i det. Då känns det ju som det mest naturliga. Precis som det i Norge är det mest naturliga i världen att käka en smörgås till lunch. Har människor från Norge ett fysiologiskt bevisat smörgåsbehov vid lunchtid som övriga världen saknar?

Baserat på att om du äter enligt de rekomendationera så kommer din kropp att fungera bra. Om du äter en smörgås till lunch så kommer din kropp fortfarande att fungera bra. Däremot om du äter på donken 4 dagar i veckan så kommer du med stor sannolikhet drabbas av övervikt och kassa värden, ex: USA.

Återigen: Det är ett exempel på hur man kan sätta samman sin kost på ett bra sätt och ge kroppen vad den behöver.

Det är klart att deras kostråd skulle kunna vara: Om du ser till att kroppen får alla essensiella näringsämnen och en bra omega-6/Omega-3 ratio med 1 g protein per kilo kroppsvikt så kommer din kropp att fungera bra oavsett procentsammansättning av makronutrienter men det är ett kostråd som är väldigt svårt att förstå och ta till sig av allmänheten.

Ljuvligt
2011-05-22, 09:05
Nu menar jag dock inte att råden är rena gissningar men hela min poäng är att kostråd vilar på ganska svag vetenskaplig grund i de flesta fall. Mestadels observationsstudier och kortare studier som ser till akuta mekanismer och surrogatmarkörer.

Den svaga evidensen framgår dock inte, istället rekommenderas energiprocent hit och dit och man skuldbelägger människor som vill njuta av grädde och fet ost som om de gör ett ohälsosamt val. Vilket är långt ifrån klarlagt. Och ska man säga till en hel befolkning att äta på ett visst sätt tycker jag kraven borde vara större på evidens, alternativt att man river upp från grunden.



Nej, det förstår jag att du inte menar:). Du gör en viktig poäng!

Eddie Vedder
2011-05-22, 09:08
Återigen: Det är ett exempel på hur man kan sätta samman sin kost på ett bra sätt och ge kroppen vad den behöver.

Det är klart att deras kostråd skulle kunna vara: Om du ser till att kroppen får alla essensiella näringsämnen och en bra omega-6/Omega-3 ratio med 1 g protein per kilo kroppsvikt så kommer din kropp att fungera bra oavsett procentsammansättning av makronutrienter men det är ett kostråd som är väldigt svårt att förstå och ta till sig av allmänheten.

Fast det är ju uppenbarligen tallriksmodellen också, eller hur? Ingen bryr sig ju om den. Möjligtvis de fanatiker som bespottar den. Jag tycker överhuvudtaget inte man behöver rekommendera en massa tjafs om näringen hit och dit eftersom majoriteten inte är intresserad av det.

Att den är ett "bra" sätt som du skriver får stå för dig. Jag hävdar ju att det inte är så starkt bevisat som du påstår. Så ja, jag tycker hellre att man kan sluta ge allmänna konkreta råd om kost helt om de inte har tillräcklig evidens. Typ som att man kan ge allmänna råd om att inte röka eftersom jag tycker att det finns tillräckligt starkt stöd för att rökning är skadligt.

nisse1976
2011-05-22, 09:13
Vi tycker olika helt enkelt vilket är helt OK.

Sverker
2011-05-22, 09:35
Tittar vi på läroplanen för Hem- och konsumentkounskap http://www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16138/func/kursplan/id/3871/titleId/HKK1010%20-%20Hem-%20och%20konsumentkunskap


Hittar vi
Med resurshushållning avses hushållning med såväl mänskliga som ekonomiska och andra materiella resurser och naturresurser, både lokalt och globalt. Förståelsen av samspelet mellan hushåll, samhälle och natur utgör grunden för elevens aktiva deltagande i formandet av en medveten livsstil och ett hållbart samhälle.

Detta sammanfaller bra med försvarsmaktens mål under 1960 - 1980-talet om att vara självförsörjande vid konflikter i närområdet.

Går vi ut och tittar vad som finns på fälten och i stallarna hittar vi råvarorna till det vi kallar Husmanskost. Nötkött, fläskött, smör, mjölk, ägg, potatis, korn, vete, havre, vitkål, morötter, ärtor, bönor, raps etc, etc. Bor vi nära havet finns det fisk i förråden eller lax på hösten från ån.

Det blir som legoklossar, bara till att bygga upp en måltid på tallriken. Vad får vi ?

Tallriksmodellen kanske:D

Eddie Vedder
2011-05-22, 09:39
Tallriksmodellen kanske:D

Ja kanske, eller något helt annat beroende på hur man fördelar. :)

christofer79
2011-05-22, 09:42
Jag undrar bara om det finns någon låndtidsstudie över tallriksmodellen (eller liknande) och om någon i så fall har tillgång till ett PMID-nr eller så?

Tack på förhand!:)

(Obs! jag är bara intresserad om det gjorts en sådan studie eller ej, jag är inte ute efter något speciellt resultat).

Mer än 15000 pat står i kö för en gastric bypass, den högsta mortaliteten är komplikationer från fetman. Fetman ökar i Sverige hela tiden. Och vi är rekomenderade att äta SNR eller enl tallriksmodellen. Så ja det finns klara belägg att våra rekomendationer ökar till fetma. Sen att de som är feta inte följer SNR till punkt och prikar är ju en ensak, men en ökning av fetma finns till de rekomendationer som finns!!

Sverker
2011-05-22, 10:10
Du har tydligen inte läst läroplanerna. Vad lärarna i nian vill att vi skulle ta med oss ut i livet
http://www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16138/func/kursplan/id/3872/titleId/IDH1010%20-%20Idrott%20och%20h%E4lsa


Där står det bla.
Ämnet idrott och hälsa har ett brett innehåll. Ämnets kärna är idrott, lek och allsidiga rörelser utformade så att alla oavsett fysiska eller andra förutsättningar ska kunna delta, erhålla upplevelser och erfarenheter samt utvecklas på sina egna villkor. Grundläggande är ett hälsoperspektiv som innefattar såväl fysiskt och psykiskt som socialt välbefinnande. Ämnet förmedlar därmed en syn på idrott och hälsa som har betydelse för både uppväxttiden och senare skeden i livet. Ämnet stimulerar och engagerar alla att själva ta ett ansvar för uppläggning och genomförande av motion och fysisk träning.

Eftersom vi har skolplikt i landet har vi alla stöpts i samma form:D.

Tolkia
2011-05-22, 10:49
Jag är inte helt säker på vem "man" är, som skuldbelägger personer som äter ost. Jag är inte så säker på att det är typ Livsmedelsverket, svenska myndigheter eller sjukvårdsapparaten. Mitt intryck hittills är att de som är utan konkurrens bäst på att skuldbelägga personer som äter på [insert random sätt att äta som någon kan störa sig på] är de vars egna intresse för kroppens form och utseende (och i någon mån hälsan, men det är ganska ofta svårt att avgöra vad som egentligen är vad här, tycker jag, och hälsa och utseende används gärna som något slags synonymer, vilket de by far inte är, även om jag inte skall riva av ett brandtal om det här och nu) är aningen över gränsen för det neurotiska. Vilket är VÄLDIGT många, särskilt på kvinnosidan. Jag vet inte hur många gånger jag t.ex. hör folk kommentera vad andra handlar (OMG; hon köpte MUNKAR! Fast hon var så tjock!!11"), och då är kommentatorerna väldigt vanliga människor. Med god hjälp av damtidningar, kvällspress samt tusen och en tillverkningsindustrier som tjänar på att folk mår dåligt över hur de ser ut (allt från modeindustri till bantningsmedelstillverkning). Att lägga ansvaret för den i samhället blott alltför vanliga tjockisbashingen (och annan utseendebashing) på myndigheterna tycker jag i någon mån är att försöka att inte låtsas om individens ansvar.

Klein
2011-05-22, 11:53
I skolidrotten fick jag iaf lära mig att det var bäst att skära bort fettet från steken och i skolmatsalen blev jag serverad mestadels halvfabrikat. Och hemma fick jag stödja mig på potatis och pasta då det var billigast. Sövel var en lyx. En sak är säker: utan den pastöriserade mjölken så hade min kost under uppväxten varit katastrofalt dålig.

Ekonomi/naturresurser, traditioner och politiska påbud formar matkulturen. Finns inte så mycket utrymme för vetenskap i den processen.

Zoidy
2011-05-23, 00:50
Mer än 15000 pat står i kö för en gastric bypass, den högsta mortaliteten är komplikationer från fetman. Fetman ökar i Sverige hela tiden. Och vi är rekomenderade att äta SNR eller enl tallriksmodellen. Så ja det finns klara belägg att våra rekomendationer ökar till fetma. Sen att de som är feta inte följer SNR till punkt och prikar är ju en ensak, men en ökning av fetma finns till de rekomendationer som finns!!

Hur tänker du här egentligen? De som är så satans tjocka att de behöver en gastric bypass äter inte enligt livsmedelsverkets rekommendationer, det kan jag satsa min hatt på. Så nej, det finns inga som helst bevis på att deras rekommendationer skulle leda till fetma. Det hade ju på något sätt krävts att de som fick problem faktiskt följde rekommendationerna.

Eddie Vedder
2011-05-23, 08:22
Det hade ju på något sätt krävts att de som fick problem faktiskt följde rekommendationerna.

Man kanske har försökt till en början? Och det är ju inte så att det är rekommendationers FEL men vem som helst kan ju se att de som finns är ogjort arbete som helt saknar önskad effekt.

mikaelj
2011-05-23, 09:16
I skolidrotten fick jag iaf lära mig att det var bäst att skära bort fettet från steken och i skolmatsalen blev jag serverad mestadels halvfabrikat. Och hemma fick jag stödja mig på potatis och pasta då det var billigast. Sövel var en lyx. En sak är säker: utan den pastöriserade mjölken så hade min kost under uppväxten varit katastrofalt dålig.

Ekonomi/naturresurser, traditioner och politiska påbud formar matkulturen. Finns inte så mycket utrymme för vetenskap i den processen.

Bra sagt.

z_bumbi
2011-05-23, 10:30
men vem som helst kan ju se att de som finns är ogjort arbete som helt saknar önskad effekt.

Hur ser du det?

Eddie Vedder
2011-05-23, 10:32
Hur ser du det?

Därför att allt det man vill jobba preventivt mot bara ökat. Man får ha extremt lågt ställda krav för att tycka att de visat något positivt. Jag har frågat dig tidigare men du undvek (förmodligen medvetet) att svara. Så jag tar det igen:

Säg vilka livsstilsrelaterade sjukdomar/symptom som blivit mycket bättre i Sverige efter att råden införts och som inte kan förklaras av mindre rökning och bättre akutvård?

stevebc
2011-05-23, 10:33
(OMG; hon köpte MUNKAR! Fast hon var så tjock!!11"):laugh:

Mjo, det där känner man igen.

z_bumbi
2011-05-23, 10:54
Därför att allt det man vill jobba preventivt mot bara ökat. Man får ha extremt lågt ställda krav för att tycka att de visat något positivt. Jag har frågat dig tidigare men du undvek (förmodligen medvetet) att svara. Så jag tar det igen:

Säg vilka livsstilsrelaterade sjukdomar/symptom som blivit mycket bättre i Sverige efter att råden införts och som inte kan förklaras av mindre rökning och bättre akutvård?

Varför har Sverige en mindre försämring än många andra länder i motsvarande utvecklingsgrad vad gäller t ex fetman och övervikt? En förbättring är ju på intet sätt ett krav för att ett råd eller en åtgärd ska vara befogad.

Att råden inte får genomslag i hela samhället är inte heller rådens fel och i de fall då de har genomslag så tycks de ge bra effekt och då framför allt inom vården av överviktiga och ätstörningar. I alla fall har nästan alla jag träffat som jobbat/jobbar med sådana problem sagt att de får bra effekt så länge de får tillräcklig tid med de som de behandlar. Utöver det ett antal som gått igenom samma vård säger att det funkade för att få dem att återfå kollen på vad normalt ätande var. I vissa fall används vägning och räkning men då i kombination med att lära ögonen hur det ser ut på tallriken då det inte är varken praktiskt eller önskvärt att någon ska behöva väga maten resten av livet.

På tal om att upprepa frågor så kan du ju förklara vilken typ av kostråd man enkelt kan ge till många människor? T ex om du har en grupp 10-12 åringar som bör lära sig lite om hur de bör tänka när de väljer mat för att undvika övervikt och dessutom få i sig en allsidig kost. Eller för den delen till nästan valfri grupp som helst i samhället.
Att börja prata siffror är lockande (jag har gjort det vid ett flertal tillfällen) men på något sätt förutsätter man då att folk tänker börja väga och räkna maten för annars är det ganska meningslöst. Så vad finns det kvar?

Zoidy
2011-05-23, 10:58
Man kanske har försökt till en början? Och det är ju inte så att det är rekommendationers FEL men vem som helst kan ju se att de som finns är ogjort arbete som helt saknar önskad effekt.

Jag har personligen aldrig sett nån tjockis som äter en halv kg frukt varje dag och ser till att följa livsmedelsverkets rekommendationer. Har för mig att jag såg nån siffra på det för ett tag sen, och det var ju inte en jättestor procent av Sveriges befolkning över lag som följde deras rekommendationer. Kommer inte ihåg nån exakt siffra dock

Min erfarenhet är att de flesta som är tjocka har blivit det genom att äta helt annorlunda än rekommendationerna. Tex genom mycket skräpmat (hur stor procent av alla inne på ett arbetarfik är tjocka?), äta för mycket godis/bakverk, dricka för mycket öl etc etc, eller någon kombination

Sen är det helt möjligt att deras rekommendationer inte är helt optimala, men att säga att deras rekommendationer har gjort Sveriges befolkning tjock är ju en lögn så det skriker om det. Jag tror inte ens de flesta har nån koll på vad rekommendationerna är om du frågar random person på stan, eventuellt att de börjar rabbla nåt osammanhängande om kostcirkeln. Jag är helt övertygad om att så är fallet

mikaelj
2011-05-23, 11:02
Jag har personligen aldrig sett nån tjockis som äter en halv kg frukt varje dag och ser till att följa livsmedelsverkets rekommendationer.

Det har jag. Gå till valfritt Friskis eller dyl. Du hittar dem på spinning- och gympapassen.

Min erfarenhet är att de flesta som är tjocka har blivit det genom att äta helt annorlunda än rekommendationerna. Tex genom mycket skräpmat (hur stor procent av alla inne på ett arbetarfik är tjocka?), äta för mycket godis/bakverk, dricka för mycket öl etc etc, eller någon kombination

Mackor och pasta. De äter väl ungefär som de flesta andra skulle jag säga. Det ger dessutom en indikation att motion inte hjälper särskilt mycket mot övervikt, tvärtemot vad folk verkar tro.

Sen är det helt möjligt att deras rekommendationer inte är helt optimala, men att säga att deras rekommendationer har gjort Sveriges befolkning tjock är ju en lögn så det skriker om det.

Vilken sorts mat gör att du äter efter mättnad och vilken gör det inte? Det är en bättre fråga att ställa sig.

Jag tror inte ens de flesta har nån koll på vad rekommendationerna är om du frågar random person på stan, eventuellt att de börjar rabbla nåt osammanhängande om kostcirkeln. Jag är helt övertygad om att så är fallet

Kostcirkeln är kostrekommendationerna. Titta på SLV.se

Eddie Vedder
2011-05-23, 11:03
Varför har Sverige en mindre försämring än många andra länder i motsvarande utvecklingsgrad vad gäller t ex fetman och övervikt?

Det är på de absolut sista åren. Knappast något som förbättrats från dess att råden infördes eller hur?

På tal om att upprepa frågor så kan du ju förklara vilken typ av kostråd man enkelt kan ge till många människor? T ex om du har en grupp 10-12 åringar som bör lära sig lite om hur de bör tänka när de väljer mat för att undvika övervikt och dessutom få i sig en allsidig kost. Eller för den delen till nästan valfri grupp som helst i samhället.

Hur många gånger behöver jag svara på det där? Du frågar jämt och jag svarar jämt. Jag tycker ju inte att vi ska ha officiella kostråd, jag tycker det är ogjort arbete. Jag måste ha svarat dig hundra gånger i den frågan.

Jag tycker att man från början ska lära folk matlagning och kännedom om råvaror så att sundare matvanor kommer spontant. Ovetenskapliga råd som alla skiter i ser jag ingen mening med.

Jag har personligen aldrig sett nån tjockis som äter en halv kg frukt varje dag och ser till att följa livsmedelsverkets rekommendationer.

Och jag har aldrig sett någon "icke-tjockis" som tackar SLV för detta. Äter du själv varje dag utifrån våra officiella kostrekommendationer? Men feta som trycker i sig frukt har jag sett. Varenda gång jag någonsin suttit på ett möte.

Zoidy
2011-05-23, 11:11
Det har jag. Gå till valfritt Friskis eller dyl. Du hittar dem på spinning- och gympapassen.



Mackor och pasta. De äter väl ungefär som de flesta andra skulle jag säga. Det ger dessutom en indikation att motion inte hjälper särskilt mycket mot övervikt, tvärtemot vad folk verkar tro.



Vilken sorts mat gör att du äter efter mättnad och vilken gör det inte? Det är en bättre fråga att ställa sig.



Kostcirkeln är kostrekommendationerna. Titta på SLV.se

Jag delar upp svaren i siffror istället så blir det inte så mycket indelning:

1) Jag tycker inte att de som brukar vara på passen på mitt friskisgym är särskilt tjocka. Det kanske är annorlunda på ditt.

2) Det tycker jag absolut inte. Arbetare kör inte direkt långa löprundor varje dag. De gör helt enkelt inte av med särskilt mycket kcal över sin arbetsdag i jämförelse med vad de äter. Inget konstigt med det.

3) Jag har inga som helst problem med något sånt. Äter ungefär samma oavsett om jag äter mycket kolhydrater eller mycket fett. Jag blir inte helt tokig av hunger bara för att jag äter pasta till middagen.

4) Kostcirkeln är en del av rekommendationerna. Deras rekommendationer säger ganska mycket mer än kostcirkeln. Jag får ingen uppfattning om ett halvt kg frukt ifrån den? Tror du att de flesta i Sverige kan rabbla upp deras rekommendationer? Jag tror fortfarande inte det. Och jag hade blivit enormt förvånad om de flesta som är tjocka följde den

Eddie Vedder
2011-05-23, 11:15
4) Kostcirkeln är en del av rekommendationerna. Deras rekommendationer säger ganska mycket mer än kostcirkeln. Jag får ingen uppfattning om ett halvt kg frukt ifrån den? Tror du att de flesta i Sverige kan rabbla upp deras rekommendationer? Jag tror fortfarande inte det. Och jag hade blivit enormt förvånad om de flesta som är tjocka följde den

Vi pratar inte om kostcirkeln som sagt. Utan tallriksmodellen. Och ja du kan vara säker på att om du frågar runt om vad som är "nyttig" mat så får du höra "fettsnålt, fiberrikt, frukt och grönsaker och fritt från tillsatser". Majoriteten "vet" vad som är nyttigt och hur man "ska" leva. Och frågar du om det är nyttigt med en entrecote med vitlökssmör lär de allra flesta svara nej.

Zoidy
2011-05-23, 11:16
Ovetenskapliga råd som alla skiter i ser jag ingen mening med.



Och jag har aldrig sett någon "icke-tjockis" som tackar SLV för detta. Äter du själv varje dag utifrån våra officiella kostrekommendationer? Men feta som trycker i sig frukt har jag sett. Varenda gång jag någonsin suttit på ett möte.

Precis det där jag vill få fram. Folk skiter i rekommendationerna. Folk vet inte vad rekommendationerna är. Det handlar om att LCHF:are och folk som förespråkar andra modedieter ska ha nånting att beskylla. Då är livsmedelsverket himla praktiskt att lägga över all skuld på. "Inte mitt fel att jag väger 150 kg efter att ha ätit helt fel hela mitt liv, det är deras rekommendationers fel! Äta mackor?!?!?! Galenskap!", ja, du har väl hört snacket själv antar jag. Det är löjligt.

Återigen, de flesta äter inte enligt deras rekommendationer. Hur blir det då ok att säga att deras rekommendationer gjort en tjock? De har vare sig gjort från eller till i vare sig min kost eller liv. Och ja, självklart finns det tjocka som äter frukt. Men jag tror inte majoriteten av dem ser till att regelbundet få i sig ett halvt kg om dan.

mikaelj
2011-05-23, 11:19
1) Jag tycker inte att de som brukar vara på passen på mitt friskisgym är särskilt tjocka. Det kanske är annorlunda på ditt.

Västra Hamngatan, Turion, Johanneberg. Jympa medel och intensiv, spinning, skivstångspass.

Överlag har de ganska mycket trivselvikt som man kan tänka sig att någon som motionerar inte borde ha, om motion nu är så fantastiskt mot övervikt.

2) Det tycker jag absolut inte. Arbetare kör inte direkt långa löprundor varje dag. De gör helt enkelt inte av med särskilt mycket kcal över sin arbetsdag i jämförelse med vad de äter. Inget konstigt med det.

Mm, se ovanstående.

3) Jag har inga som helst problem med något sånt. Äter ungefär samma oavsett om jag äter mycket kolhydrater eller mycket fett. Jag blir inte helt tokig av hunger bara för att jag äter pasta till middagen.

Jag önskar att jag spelat in alla gånger jag har hört "wow, jag blir inte sugen på frukt/macka vid 10-tiden när jag ätit en frukost som inte bestod av huvudsakligen mackor/gröt/etc."

Bra för dig att du inte blir det. För de flesta är det inte så.

4) Kostcirkeln är en del av rekommendationerna. Deras rekommendationer säger ganska mycket mer än kostcirkeln. Jag får ingen uppfattning om ett halvt kg frukt ifrån den? Tror du att de flesta i Sverige kan rabbla upp deras rekommendationer? Jag tror fortfarande inte det. Och jag hade blivit enormt förvånad om de flesta som är tjocka följde den

Matcirkeln: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Matcirkeln/
Tallriksmodellen: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Tallriksmodellen/

Särskilt tallriksmodellen är definitionen av hur det skall se ut på Livsmedelsverket.

De säger också att man skall äta äta mycket spannmål men låta bli matfett, och alltid välja den mest magra proteinkällan man hittar (lättost, minimjölk, osv.). Gör underverk med mättnaden!

Precis det där jag vill få fram. Folk skiter i rekommendationerna. Folk vet inte vad rekommendationerna är. Det handlar om att LCHF:are och folk som förespråkar andra modedieter ska ha nånting att beskylla. Då är livsmedelsverket himla praktiskt att lägga över all skuld på. "Inte mitt fel att jag väger 150 kg efter att ha ätit helt fel hela mitt liv, det är deras rekommendationers fel! Äta mackor?!?!?! Galenskap!", ja, du har väl hört snacket själv antar jag. Det är löjligt.

Berätta vad som är modediet i sammanhanget, tack.

Återigen, de flesta äter inte enligt deras rekommendationer. Hur blir det då ok att säga att deras rekommendationer gjort en tjock? De har vare sig gjort från eller till i vare sig min kost eller liv. Och ja, självklart finns det tjocka som äter frukt. Men jag tror inte majoriteten av dem ser till att regelbundet få i sig ett halvt kg om dan.

Klart de gör. De äter ett halvt kilo frukt om dagen till massa mellanmål (inte ens Livsmedelsverket rekommenderar längre mellanmål!) utan att behöva det vilket kvaddar hungerskänslorna, sedan äter de sin stora pastatallrik trots att de är mestadels stillasittande och därför har dålig tålighet för kolhydrater. Du tycker att det låter som en bra idé?

Zoidy
2011-05-23, 11:20
Vi pratar inte om kostcirkeln som sagt. Utan tallriksmodellen. Och ja du kan vara säker på att om du frågar runt om vad som är "nyttig" mat så får du höra "fettsnålt, fiberrikt, frukt och grönsaker och fritt från tillsatser". Majoriteten "vet" vad som är nyttigt och hur man "ska" leva. Och frågar du om det är nyttigt med en entrecote med vitlökssmör lär de allra flesta svara nej.

Jag vet, jag säger att jag tror att de flestas kunskap om rekommendationerna sträcker sig ungefär så långt.

Jag tror det är många som hade vart helt lost om de skulle svara på frågan om jag ska vara helt ärlig. Men visst, det finns säkert flera som hade svarat så också. Spelar dock fortfarande ingen roll eftersom de inte följer rekommendationerna, eller hur? Jag kan bli fet och skylla på LCHF för det också, trots att jag inte ätit enligt LCHF. Hur blir det annat än korkat?

mikaelj
2011-05-23, 11:22
Jag vet, jag säger att jag tror att de flestas kunskap om rekommendationerna sträcker sig ungefär så långt.

Jag tror det är många som hade vart helt lost om de skulle svara på frågan om jag ska vara helt ärlig. Men visst, det finns säkert flera som hade svarat så också. Spelar dock fortfarande ingen roll eftersom de inte följer rekommendationerna, eller hur? Jag kan bli fet och skylla på LCHF för det också, trots att jag inte ätit enligt LCHF. Hur blir det annat än korkat?

Återigen: vilken sorts mat tenderar du att överäta, vilken mat tenderar du att äta till mättnad? Om vi hypotetiskt kommer fram till att det är svårt att hålla sig mätt på en fettsnål och inte särskilt proteinrik högkolhydratkost, var hamnar vi då?

Eddie Vedder
2011-05-23, 11:22
Jag vet, jag säger att jag tror att de flestas kunskap om rekommendationerna sträcker sig ungefär så långt.

Jag tror det är många som hade vart helt lost om de skulle svara på frågan om jag ska vara helt ärlig. Men visst, det finns säkert flera som hade svarat så också. Spelar dock fortfarande ingen roll eftersom de inte följer rekommendationerna, eller hur? Jag kan bli fet och skylla på LCHF för det också, trots att jag inte ätit enligt LCHF. Hur blir det annat än korkat?

Men det borde ju räcka då tycker man? Men som du säger skiter alla i det. De är alltså onödiga och kan avvecklas så lägger vi resurser på något annat. Det har prövats, det var ineffektivt, nu får man leta andra sätt.

Zoidy
2011-05-23, 11:28
Västra Hamngatan, Turion, Johanneberg. Jympa medel och intensiv, spinning, skivstångspass.

Överlag har de ganska mycket trivselvikt som man kan tänka sig att någon som motionerar inte borde ha, om motion nu är så fantastiskt mot övervikt.



Mm, se ovanstående.



Jag önskar att jag spelat in alla gånger jag har hört "wow, jag blir inte sugen på frukt/macka vid 10-tiden när jag ätit en frukost som inte bestod av huvudsakligen mackor/gröt/etc."

Bra för dig att du inte blir det. För de flesta är det inte så.



Matcirkeln: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Matcirkeln/
Tallriksmodellen: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Tallriksmodellen/

Särskilt tallriksmodellen är definitionen av hur det skall se ut på Livsmedelsverket.

De säger också att man skall äta äta mycket spannmål men låta bli matfett, och alltid välja den mest magra proteinkällan man hittar (lättost, minimjölk, osv.). Gör underverk med mättnaden!



Berätta vad som är modediet i sammanhanget, tack.



Klart de gör. De äter ett halvt kilo frukt om dagen till massa mellanmål (inte ens Livsmedelsverket rekommenderar längre mellanmål!) utan att behöva det vilket kvaddar hungerskänslorna, sedan äter de sin stora pastatallrik trots att de är mestadels stillasittande och därför har dålig tålighet för kolhydrater. Du tycker att det låter som en bra idé?

1) Västra hamngatan har jag tränat på nån enstaka gång, kollade inte efter spinningtanterna då. Johanneberg var väldigt längesen jag tränade på, men jag vet inte om jag tyckte att de var så satans tjocka? Vi kanske har olika definition på tjock dock. Enligt mig kan inte nån som är så värst tjock följa med under ett pass

2) Alltså, jag vet inte hur mycket passen bränner så jag kan inte riktigt säga nåt om det. Men träning bränner mindre kcal än vad folk tror över lag, det kan jag hålla med om

3) Just frukost är ju en lömsk måltid att gå efter dock. Det är rätt många som inte klarar av att äta särskilt mycket vid frukost, och därför väntar några timmar och äter på jobbet istället innan lunch. Men visst, en skål flingor håller inte särskilt länge

4) Nu inbjuder du mig till att försvara deras rekommendationer, och det är inget jag vill göra. Min enda punkt jag ville få fram är att de flesta som är rejält överviktiga inte direkt följt rekommendationerna till punkt och pricka, och då är det också konstigt att skylla på att det är de som gjort en fet. Det är det väl visst inte?

Zoidy
2011-05-23, 11:33
Återigen: vilken sorts mat tenderar du att överäta, vilken mat tenderar du att äta till mättnad? Om vi hypotetiskt kommer fram till att det är svårt att hålla sig mätt på en fettsnål och inte särskilt proteinrik högkolhydratkost, var hamnar vi då?

Jag har personligen ganska svårt för att överäta pasta, jag blir väldigt mätt av det. Är det nånting man överäter så är det ju snarare godis, bullar etc. Godis speciellt är riktigt farligt om man inte har bra koll på hur mycket man ätit, vilket de flesta inte har

Då hamnar vi i att det kanske hade vart bra med mer protein. Är det inte så att fett inte är särskilt mättande enligt mättnadsindex? Om du försöker spinna vidare det här till LCHF så ser jag bara saken som att folk börjar äta mer "ordentligt", får ofta i sig mer protein omedvetet, och blir mindre hungriga. Inget konstigt med det

Men det borde ju räcka då tycker man? Men som du säger skiter alla i det. De är alltså onödiga och kan avvecklas så lägger vi resurser på något annat. Det har prövats, det var ineffektivt, nu får man leta andra sätt.

Men det har jag inte sagt emot. Det enda jag sagt är att man inte kan skylla sin fetma på en diet man inte följt. Det är ju befängt.

mikaelj
2011-05-23, 11:47
Jag har personligen ganska svårt för att överäta pasta, jag blir väldigt mätt av det. Är det nånting man överäter så är det ju snarare godis, bullar etc. Godis speciellt är riktigt farligt om man inte har bra koll på hur mycket man ätit, vilket de flesta inte har

Då hamnar vi i att det kanske hade vart bra med mer protein. Är det inte så att fett inte är särskilt mättande enligt mättnadsindex? Om du försöker spinna vidare det här till LCHF så ser jag bara saken som att folk börjar äta mer "ordentligt", får ofta i sig mer protein omedvetet, och blir mindre hungriga. Inget konstigt med det



Men det har jag inte sagt emot. Det enda jag sagt är att man inte kan skylla sin fetma på en diet man inte följt. Det är ju befängt.

Lite av det som åtminstone jag försöker få fram är att dieten är svår att följa.

* Exempel: äta fettsnålt och helst låta bli proteinrik kost eftersom det ger cancer och/eller gör dig fet.
* Exempel: äta en bit bröd med smör, ost och kanske lite sylt eller en bulle. Vad är skillnaden? Ingen. Det är fortfarande kolhydrater. Det senare hade ingen sagt är nyttigt, det förra hade hade man sagt är helt okej.
* Exempel: välj så kalorisnålt som möjligt, alltid. Men man måste ju få i sig tillräckligt med energi under dygnet, eller hur? Så varför propsa på kalorisnål mat som bara mättar i någon timme innan man börjar äta igen. Ju oftare du äter, desto hungrigare blir du.

Dietens riktlinjer i sig leder alltså, bevisligen, till att man börjar äta på ett sätt som gör en överviktig. Det är då både rekommendationer om kost samt fördelningen energi per måltid(!) som är problematiska.

(alltså, att rekommendera hur mycket man skall äta per måltid är verkligen helt bisarrt. det finns inga belägg för fördelningen som förespråkas av SLV)

stevebc
2011-05-23, 11:49
Det har jag. Gå till valfritt Friskis eller dyl. Du hittar dem på spinning- och gympapassen.Tänker du inte på mysfeta svenssons då? Jag tror Zoidy menar sjukligt överfeta människor.

mikaelj
2011-05-23, 11:52
Tänker du inte på mysfeta svenssons då? Jag tror Zoidy menar sjukligt överfeta människor.

Jag tänker på mysfeta svenssons. Trenden är att de har blivit allt mer mysfetiga. Och ju äldre de blir, desto närmare rör de sig feta och typ 2-diabetes...

Min poäng var att de borde se ut som Zzyz med tanke på hur många timmar de lägger på att röra sig.

stevebc
2011-05-23, 11:57
Jag tänker på mysfeta svenssons. Trenden är att de har blivit allt mer mysfetiga. Och ju äldre de blir, desto närmare rör de sig feta och typ 2-diabetes...

Min poäng var att de borde se ut som Zzyz med tanke på hur många timmar de lägger på att röra sig.Mm, håller med. Vi har ju inte heller så stor andel sjukligt överfeta (typ 130 kg+) människor här som typ USA. De flesta är väl smårökande, smådrickande mysfeta människor med kvasimetabolt syndrom.

häftig
2011-05-23, 12:13
Men samtidigt finns det väl (?) ett visst miljötänk inbäddat i tallriksmodellens struktur. Skulle alla äta LCHF och springa marathonlopp varje dag så hade vi antagligen behövt ett par extra jordklot.

Zoidy
2011-05-23, 12:27
Lite av det som åtminstone jag försöker få fram är att dieten är svår att följa.

* Exempel: äta fettsnålt och helst låta bli proteinrik kost eftersom det ger cancer och/eller gör dig fet.
* Exempel: äta en bit bröd med smör, ost och kanske lite sylt eller en bulle. Vad är skillnaden? Ingen. Det är fortfarande kolhydrater. Det senare hade ingen sagt är nyttigt, det förra hade hade man sagt är helt okej.
* Exempel: välj så kalorisnålt som möjligt, alltid. Men man måste ju få i sig tillräckligt med energi under dygnet, eller hur? Så varför propsa på kalorisnål mat som bara mättar i någon timme innan man börjar äta igen. Ju oftare du äter, desto hungrigare blir du.

Dietens riktlinjer i sig leder alltså, bevisligen, till att man börjar äta på ett sätt som gör en överviktig. Det är då både rekommendationer om kost samt fördelningen energi per måltid(!) som är problematiska.

(alltså, att rekommendera hur mycket man skall äta per måltid är verkligen helt bisarrt. det finns inga belägg för fördelningen som förespråkas av SLV)

Det kan jag köpa. Klart man inte behöver plåga sig själv för att gå ner i vikt. Så himla svårt är det ju inte. Jag skulle dock hellre vilja peka ut aftonbladet mfl, deras artiklar om "såhär går du ner 40 kg på 3 veckor", där dietisten de har med säger att folk är för dåliga på att äta mellanmål, tror jag inte gör särskilt gott för befolkningen i stort

Tänker du inte på mysfeta svenssons då? Jag tror Zoidy menar sjukligt överfeta människor.

Jag menade folk som man hade kallat feta helt enkelt. De på spinningpassen brukar ligga lite högre i fettprocent än om de hade vart i bra form, men de är absolut ingen jag hade sett på stan och kallat fet

z_bumbi
2011-05-25, 13:57
Så nu har jag petat undan annat som krävde ork.

Det är på de absolut sista åren. Knappast något som förbättrats från dess att råden infördes eller hur?

Fast innan de nuvarande kostråden dök upp så fanns det ju redan kostråd som de nuvarande bygger på och de råden bygger i sin tur på de som var innan dessa osv hur förväntar du dig att överhuvudtaget kunna se effekten sett i hela landet just vid införande av SNR? Samt om du förväntar dig att se en effekt så hur snabbt tror du att du ser den? Inom många områden var ju inte förändringen särskilt stor och inom vissa t o m obefintlig från hur det var tidigare.

Hur många gånger behöver jag svara på det där? Du frågar jämt och jag svarar jämt. Jag tycker ju inte att vi ska ha officiella kostråd, jag tycker det är ogjort arbete. Jag måste ha svarat dig hundra gånger i den frågan.

Jag tycker att man från början ska lära folk matlagning och kännedom om råvaror så att sundare matvanor kommer spontant. Ovetenskapliga råd som alla skiter i ser jag ingen mening med.


Och varje gång uppkommer följdfrågor av typen.

Hur ska det finansieras?
På vems ansvar ska det ligga?
Vem ska välja ut vilka råvarorna som man ska undervisa om?
Vem ska välja ut vad man ska laga?
Vad är sunda matvanor?
Enligt vad ska man lära ut näringsinnehållet?

Att alla skiter i råden är ju något som du fortfarande inte har visat.

Eddie Vedder
2011-05-25, 14:13
Och varje gång uppkommer följdfrågor av typen.

Hur ska det finansieras?
På vems ansvar ska det ligga?
Vem ska välja ut vilka råvarorna som man ska undervisa om?
Vem ska välja ut vad man ska laga?
Vad är sunda matvanor?
Enligt vad ska man lära ut näringsinnehållet?

Att alla skiter i råden är ju något som du fortfarande inte har visat.

Och varje gång svarar jag ju. Har du ingen lust att läsa det jag skriver så säg det istället för att hitta på att jag inte svarar.

De som finansierar skolsystemet finansierar naturligtvis även den delen i skolan. Man kan ju bland annat tjäna in genom att dra ner på pengar som bekostas av att slösa pengar på att utforma råden.

Råvaror i mat har man kunnat använda innan råden kom till, tror du aldrig människro kunnat tänka innan? Fanns det ingen som kunde laga mat förut? Tror du att strömming med potatismos och köttbullar med potatis var helt okänt för människor innan en myndighet berättade för dom hur de ska leva sitt liv?

Angående att folk skiter i råden måste du skämta. Det erkänner ju SLV själva och alla undersökningar på kostvanor visar det. Och jag skiter ju själv i dom och alla jag känner också.