handdator

Visa fullständig version : Medicin


Fugly
2011-05-21, 09:11
Hej!

Jag har en fundering angående medicin i allmänhet. Hämmar det muskeluppbyggnaden? Jag vet att ibupofren(?) gör det och att det inte är så smart att kombinera det med träning. Men låt oss säga att jag känner att jag börjar bli förkyld efter jag tränat, kan jag ta en tablett för det då? Räknas salva/krämer (för hud) som medicin också?

Tolkia
2011-05-21, 09:16
Det finns liksom inte en gemensam regel för "medicin". ;) Medicinering handlar alltid om en avvägning mellan effekten och biverkningnarna, och så väljer man det som i ens situation är det vettigaste (cancermediciner kan t.ex. få en att må duktigt skit, men vad är alternativet, liksom?). Och ibuprofen botar inte förkylning.

Fugly
2011-05-21, 10:22
Det finns liksom inte en gemensam regel för "medicin". ;) Medicinering handlar alltid om en avvägning mellan effekten och biverkningnarna, och så väljer man det som i ens situation är det vettigaste (cancermediciner kan t.ex. få en att må duktigt skit, men vad är alternativet, liksom?). Och ibuprofen botar inte förkylning.

Okej, men hur är det med olika hudkrämer?

Jag vet att ibupofren inte botar förkylning, menade en annan sorts tablett för förkylning.:)

salmiak
2011-05-21, 10:26
Det är ("i allmänhet") ganska populärt att ta medicin antingen för att bli frisk från sjukdomen eller för minska dess negativa symtom. Mår man bra och är frisk är det lättare och ,(kanske viktigast), mindre farligt att träna.
Mediciner fungerar på olika sätt. En del krämer och salvor klassas som mediciner.

Du kan med stor sannolikhet ta en ibuprofen efter att du tränat utan att få några problem.
På fass.se kan du läsa om när man bör undvika vissa läkemedel, som ibuprofen om man har problem med astma.

salmiak
2011-05-21, 10:30
Okej, men hur är det med olika hudkrämer?

Jag vet att ibupofren inte botar förkylning, menade en annan sorts tablett för förkylning.:)

Vaddå olika hudkrämer? Olika krämer fungerar på olika sätt.
Man kan bota en bakteriell "förkylning" med antibiotika. Vanligtvis är dock "förkylningen" viral. Då fungerar inte antibiotika. Du kan med olika läkemedel dämpa sjukdomens negativa symtom, typ feber, inflammation, smärta.