handdator

Visa fullständig version : Fler än ett pass per dag/kondition vid periodisk fasta?


ATJL
2011-05-21, 07:25
Om man använder sig av periodisk fasta enligt följande...

Fastande tränings- protokoll
Styrketränar 11.30-1230, 10g BCAA före/efter
Ätfönster 1400-2200
Kaloriunderskott 300-500 kcal/dygn (mao deff)
Lågt på kolh , högt på protein, medelhögt på fett (således inget nytt under solen direkt)

...och sedan kommer att göra följande tilläg i sin träning/vardagsaktivitet:

2-3 dagar i veckan kommer jag att cykla till/från arbetet. Låg- till medelintensivt tempo, ca 60 min enkel väg, vid 0600 resp 1700.

Det är lite olika skäl till varför, jag är fullt medveten om att cardio inte är ett nödvändigt inslag vid deff.

Eftersom cykelpassen är separerade med minst 4 timmar från styrketräningen så bör det ju innebära en viss "damage controll" på de negativa effekterna som cardio har på ett styrketräningspass(?). Inte opti, jag vet, men livet är ju som bekant inte optianpassat :-)

Finns det ngt jag kan göra för ytterligare begränsing av neg effekt? För att inte bryta fastan på morgonen och eftersom jag förstått det så att EAA eller BCAA inte motverkar proteinnedbrytning vid cardio som de gamla dogmerna hävdar, så har jag valt bort att ta detta innan första cykelpasset. Tänker jag rätt här, eller skulle det ha någon fördel?

Eftermiddags- cyklingen innebär att jag cyklar mellan mål PostWO målet och middagen, kan tex EAA göra någon nytta där pre/under/post?

Antar att jag bör höja energimängden dessa dagar till motsvarande/strax under den mängd som den ökade aktiviteten kräver? Har jag i samma syfte någon nytta av att förändra makro fördelningen, högre på kolhydraterna eller fettet tex?

Svar av typen "oroa dig inte" kan jag förekomma redan nu (jag vet att det är i all välmening, bara för att bespara er mödan mina vänner)

Jag oroar mig inte, jag kommer att cykla enligt planen, jag optinojjar inte utan jag vill bara höra er uppfattning om vad jag skulle kunna göra mer och sedan fundera på om det är värt mödan att tillämpa era tips och kunskaper.

MVH

Inge Enveten
2011-05-21, 07:41
Förstår inte varför periodisk fasta skulle påverka träningsfrekvensen

Spartansk
2011-05-21, 07:44
Oroa dig inte. Du optinojar.

Att cykla i lågt/medelintensivt tempo är typ som att promenera och inget som kommer påverka din styrketräning negativt på ett märkbart sätt.

Dock förbränner det en del kalorier, så du kan behöva justera kaloriintaget om du går ner för snabbt.

Peace.

vicarious
2011-05-21, 08:50
Antar att jag bör höja energimängden dessa dagar till motsvarande/strax under den mängd som den ökade aktiviteten kräver?



Detta är det enda jag hade justerat för att inte hamna på för stort underskott de dagarna.

ATJL
2011-05-21, 21:48
Förstår inte varför periodisk fasta skulle påverka träningsfrekvensen

...och jag förstår inte riktigt frågan?

Det var väl inte riktigt vad mitt ämne handlade om, eller var jag otydlig?

MVH

ATJL
2011-05-21, 21:50
Oroa dig inte. Du optinojar.

Att cykla i lågt/medelintensivt tempo är typ som att promenera och inget som kommer påverka din styrketräning negativt på ett märkbart sätt.

Dock förbränner det en del kalorier, så du kan behöva justera kaloriintaget om du går ner för snabbt.

Peace.

Tnx!

Inge Enveten
2011-05-22, 07:57
...och jag förstår inte riktigt frågan?

Det var väl inte riktigt vad mitt ämne handlade om, eller var jag otydlig?

MVH

Fler än ett pass per dag/kondition vid periodisk fasta?

Min tolkning är definitivt inte orimlig utifrån rubriken.

Läste inte hela ditt inlägg dock. Ska mycket till för att jag ska läsa en wall of text-post när rubriken innehåller frågeställningen.