handdator

Visa fullständig version : Fettprocent på våg!


cherokee
2011-05-20, 21:33
Hej!

Är lite nyfiken på vad folk har för erfarenhet av sådana vågar som mäter fettprocent?

Började träna med PT i början av April o vägde mig på en sådan våg då och hade 33% fett. Vägde mig igen en månad senare och trotts 2.2 kg viktminskning hade jag fortfarande 33% fett. Detta är alltså över vad som är hälsosamt (tjejer ska tydligen ha 20-30% fett) och tycker det verkar konstigt att jag i så fall skulle lida av lätt fetma?

Är 173 cm lång, midjemått (smal midja) ca 70 cm och vikt ca 65 kg. Och då styrketränar jag ändå en del, antar att jag hade vägt mindre annars! Enligt BMI är jag också hälsosam och då tar BMI ändå inte hänsyn till muskelmassa...

Mätte med kaliper en gång hos en kompis (alltså ej på träningsanläggning). Enligt honom hade jag 24% fett och vägde då ca 1 kg mindre än nu.

Är lite nyfiken på era erfarenheter av dessa vågar? Säger de ens något? Om min fettprocent minskar, kommer vågen då visa det? Tycker det är konstigt att jag tappat 2.2 kg och nästan 4 cm på tjockaste magstället utan att det ger resultat på vågens mätning av fett%...

Spridis
2011-05-20, 21:47
Dom ger en siffra men där slutar troligen sanningen.

vicarious
2011-05-20, 22:35
Inget att lita på.

Mokai
2011-05-20, 22:39
Inget man ska lita på

MissTiger
2011-05-21, 06:40
Jag och en kollegade testade en gång att väga mig på en tanitavåg (som bla mäter fett %) och sedan göra en kalipermätning direkt efteråt...har för mig att det skilde ca 10%. Så jag kan säga att jag litar inte på vågen när det gäller fett% utan kör kalipermätning istället..

cherokee
2011-05-21, 08:34
Jag och en kollegade testade en gång att väga mig på en tanitavåg (som bla mäter fett %) och sedan göra en kalipermätning direkt efteråt...har för mig att det skilde ca 10%. Så jag kan säga att jag litar inte på vågen när det gäller fett% utan kör kalipermätning istället..

Åh skönt att höra! Även om jag misstänkte att det var så är det ändå skönt att höra att andra haft samma upplevelse. Så att jag inte går runt och förnekar min lätta fetma genom att skylla på att det är vågens fel ;) haha

Almond
2011-05-21, 11:32
Jag och en kollegade testade en gång att väga mig på en tanitavåg (som bla mäter fett %) och sedan göra en kalipermätning direkt efteråt...har för mig att det skilde ca 10%. Så jag kan säga att jag litar inte på vågen när det gäller fett% utan kör kalipermätning istället..

Visade tanitavågen 10% mindre eller mer än kalipern?

MissTiger
2011-05-21, 13:45
Visade tanitavågen 10% mindre eller mer än kalipern?

Tanitavågen visade ca 10% mer :(

Almond
2011-05-21, 14:14
Tanitavågen visade ca 10% mer :(

Skojar du? Blir typ gråtfärdig isåfall eftersom jag också mätt mig på Tanitavåg..

Annaconda
2011-05-21, 14:49
Tror att Tanitavägen är mer känslig för vätskemängd i kroppen, hormoner, hur mycket som finns i magsäcken mm än kaliper. Min erfarenhet är att fettprocenten stämmer skapligt men att andelen muskelmassa flippar ur om man har extra vätska mm i kroppen.

BengtBurk
2011-05-21, 14:56
Sen kan man ju fråga sig hur väl en kalipermätning stämmer.

Silencer
2011-05-21, 15:02
De är helt värdelösa. Jag har en själv, den mäter inte, utan gissar.

T.ex. om jag väger mig på min användare som jag gjort som normal person säger den 13-15% fett. Det finns en inställning där man kan välja att man är "athlete" då sjunker genast procenten till 11-12%. Det är sånt jävla bluff och båg, det är ju den som ska tala om för mig hur fet jag är, inte jag själv som ska ge den alla svaren!

Mixtrar man med längden eller åldern så får man också andra siffror. Den är inte värd materialet den är gjord av.

Rusk
2011-05-21, 18:59
Dom är skit och jag förstår inte hur dom ens kan få säljas, det är imo falsk marknadsföring. Ställde mig på en på gymmet och hade inte en enda ruta synlig, vågen visade 6% bf haha:D

Almond
2011-05-21, 20:24
De är helt värdelösa. Jag har en själv, den mäter inte, utan gissar.

T.ex. om jag väger mig på min användare som jag gjort som normal person säger den 13-15% fett. Det finns en inställning där man kan välja att man är "athlete" då sjunker genast procenten till 11-12%. Det är sånt jävla bluff och båg, det är ju den som ska tala om för mig hur fet jag är, inte jag själv som ska ge den alla svaren!

Mixtrar man med längden eller åldern så får man också andra siffror. Den är inte värd materialet den är gjord av.

Det kan vara så att du får ställa in athlete så att inte BMI-värdet visar på övervikt eller dylikt..