handdator

Visa fullständig version : Ni som lyckats få vaderna att växa...


Gädda
2011-05-20, 18:00
Ni som genom träning lyckats få vaderna att växa markant, skulle ni vilja beskriva ganska detaljerat hur ni tränat vaderna? (Hur fan bär man sig åt?)

Nu när shortssäsongen kommer så inser jag i vanlig ordning hur otroligt mkt mina vader släpar i förhållande till resten av kroppen. Har lagt ner vadträningen helt o hållet de senaste månaderna eftersom alla försök till att träna dem har misslyckats ändå. Försökt träna dem precis på så sätt som jag fått alla andra muskler på kroppen att växa bra på, med stående vadpressar 9-12 set a 8-12 reps per vecka främst men vaderna tycks inte funka likadant...

Så nu för att iaf kanske hyfsa till vaderna till nästa sommar är jag mkt tacksam och lyhörd för tips! Set-reps-intensitet-belastning-volym mm mm... Bara från er som faktiskt lyckats med det omöjliga *kissass*

Sheogorath
2011-05-20, 18:35
Jag tror inte man kan styrketräna sig till stora vader. Som jag ser det har du tre alternativ:

1. Var tjej.
2. Var kille och ha rätt föräldrar.
3. Ät dig förbannat jävla övertjock och traska runt på de där vaderna ett par månader. Deffa sedan ner dig.

Alternativ 4 är jag inte säker på om det funkar, men ska utforskas av mig efter deffen: spinning. Cyklister har stora vader. En sak vet jag: inget träningsupplägg för vaderna som involverar styrketräning har funkat. De håller sig proportionerligt så små/stora som de är. Blir jag större blir de större, men inte förhållandevis större vilket är målet.

Silencer
2011-05-20, 18:37
Sheo, varför har tjejer generellt så feta vader? Varför kan inte jag också få det?
*gah!*

Inge Enveten
2011-05-20, 18:38
Sheo, varför har tjejer generellt så feta vader? Varför kan inte jag också få det?
*gah!*

Högklackat?

Sheogorath
2011-05-20, 18:38
Sheo, varför har tjejer generellt så feta vader? Varför kan inte jag också få det?
*gah!*

Jag vet inte. Dom har det bara. Asen.

ceejay
2011-05-20, 18:39
jag tror mina armar nu är större än mina vader :(

bearwolf
2011-05-20, 18:43
alternativ 3 funkar bra ;)
men deffen har jag inte riktigt kommit till än :P men ligga på 100kg+ hela livet har nog hjälpt

944RS
2011-05-20, 18:43
Jag tror inte man kan styrketräna sig till stora vader. Som jag ser det har du tre alternativ:

1. Var tjej.
2. Var kille och ha rätt föräldrar.
3. Ät dig förbannat jävla övertjock och traska runt på de där vaderna ett par månader. Deffa sedan ner dig.

Alternativ 4 är jag inte säker på om det funkar, men ska utforskas av mig efter deffen: spinning. Cyklister har stora vader. En sak vet jag: inget träningsupplägg för vaderna som involverar styrketräning har funkat. De håller sig proportionerligt så små/stora som de är. Blir jag större blir de större, men inte förhållandevis större vilket är målet.

Haha, jag har gjort 2, 3 & 4. Det fungerar!

Gädda
2011-05-20, 18:57
Jag har börjat cykla ganska mycket, får se om det kan ha effekt då...Men har verkligen cyklister stora vader? Är de inte bara väldefinierade (och ser hyfsat stora ut för att cyklister är rätt tunna)?

Men jag har väl också egentligen kommit fram till att vanlig styrketräning faktiskt inte har någon effekt. Inte på mig iallafall. Har dessutom för mig att man studerat saken och mätt massa biokemiska variabler i vadmuskeln och den studien visade på att vadmuskeln skiljde sig från andra muskler.

Men det kan ju finnas andra sätt, jag funderar på om hopprep skulle fungera? Eller högreps, typ 20-30 reps?

Sheogorath
2011-05-20, 18:59
Haha, jag har gjort 2, 3 & 4. Det fungerar!

Feltolkat. Allt funkar för att du har "Nr 2": rätt föräldrar. ;)

BonkyBo
2011-05-20, 19:01
Jag tror inte man kan styrketräna sig till stora vader. Som jag ser det har du tre alternativ:

1. Var tjej.
2. Var kille och ha rätt föräldrar.
3. Ät dig förbannat jävla övertjock och traska runt på de där vaderna ett par månader. Deffa sedan ner dig.

Alternativ 4 är jag inte säker på om det funkar, men ska utforskas av mig efter deffen: spinning. Cyklister har stora vader. En sak vet jag: inget träningsupplägg för vaderna som involverar styrketräning har funkat. De håller sig proportionerligt så små/stora som de är. Blir jag större blir de större, men inte förhållandevis större vilket är målet.

2. That would be me. Behöver verkligen inte träna mina vader mer än att bli starkare i dem.

johanhej
2011-05-20, 19:02
Högklackat?

what he said.

Fan har många gånger funderat på om man inte ska införskaffa sig ett par såna att ha när man går rundor här hemma.

Insulinus
2011-05-20, 19:02
Skaffa barn! Hemligheten ligger i det där eviga puttandet av en barnvagn ;)

Silencer
2011-05-20, 19:07
Jag brukar få en satans träningsvärk i vaderna när jag sprungit i högt tempo 20-30 min. Har aldrig ens närmat mig hälften av den träningsvärken vid styrketräning för vaderna.

StarkaUlf
2011-05-20, 19:09
Spring i backe, sandtag :)

Gädda
2011-05-20, 19:09
Jag kan verkligen få träningsvärk efter ett vadpass på 12 set. Men det blir ingen muskeltillväxt av det.

ChrisA
2011-05-20, 19:24
Prova vaskulär ocklusion, googla kaatsu. Har sett någon skriva om det här på brädan. Ska själv testa det

Medusa
2011-05-20, 19:28
jag har hemligheten till stora vader, men det är ingenting jag tänker dela med mig av ännu, man måste ju få ha lite nytta av det först ;)

Gädda
2011-05-20, 19:31
jag har hemligheten till stora vader, men det är ingenting jag tänker dela med mig av ännu, man måste ju få ha lite nytta av det först ;)

Bildbevis tack, jag tror dig inte.

Springer
2011-05-20, 19:31
Börja orientera! :D

Medusa
2011-05-20, 19:40
Bildbevis tack, jag tror dig inte.

då måste jag raka vaderna först, det har jag inte tid eller lust med ikväll, men jag vet hur man skall göra, du kommer på det snart... :D

Gädda
2011-05-20, 19:44
då måste jag raka vaderna först, det har jag inte tid eller lust med ikväll, men jag vet hur man skall göra, du kommer på det snart... :D

Haha, sicket skitsnack :)

Fortfarande ingen som svarat på min fråga. EFter lite egen research så verkar det enda vettiga vara att träna vaderna, fast sjuukt mycket mer än andra muskler eftersom de blir så påfrestade av vanlig vardagsmotion.

Sheogorath
2011-05-20, 19:46
Haha, sicket skitsnack :)

Fortfarande ingen som svarat på min fråga. EFter lite egen research så verkar det enda vettiga vara att träna vaderna, fast sjuukt mycket mer än andra muskler eftersom de blir så påfrestade av vanlig vardagsmotion.

Jag har haft en "vad-dag" med om jag inte minns fel 32 set vader. Körde så åtminstone ett halvår. Gav mig inte en centimeter.

kottovic
2011-05-20, 19:46
Har inte grub presenterat en studie som visar att vadträning är bortkastad tid? Har själv vader som kvinnor skulle vilja dö för att få....

Nykropp
2011-05-20, 19:49
Skottar har jävligt bra gener när det kommer till just vader. Sällan du ser en skotte i kilt med klena vader. :)

mattilainen
2011-05-20, 19:50
Fast mina vader växer av min styrketräning iaf. Och jag nog ganska bra vader faktiskt :) Har väl ca 43 - 44 cm vader och 39 - 41 cm biceps (beror på en del faktorer haha)

lirberr
2011-05-20, 19:50
Jag fick stora vader under tonåren och det enda jag körde då var konditionsträning.

En annan intressant fråga, varför skulle man vilja ha stora vader?

mattilainen
2011-05-20, 19:53
Jag fick stora vader under tonåren och det enda jag körde då var konditionsträning.

En annan intressant fråga, varför skulle man vilja ha stora vader?

Bara att flasha på närmsta krog så har du med dig tjejen hem.

(för att förklara så är det jävligt snyggt!)

rajjan_dammit
2011-05-20, 19:59
Känns som att vaderna max kan växa ett par-tre centimeter av att styrketräna dem, beroende på gener såklart. Annars är det nog springa i trappor som brevbärare i trettio år som gäller.

Stora vader vill man ha för att de som vet hur svårt det är att få ska bli avundsjuka ;)

Denniss
2011-05-20, 19:59
Inlinesåkning har byggt mina vader :)

lirberr
2011-05-20, 20:00
Vader är ungefär som ben och ådror. Bara dom som gymmar bryr sig om det.

Kolla på Entourage dom som inte tror mig!

mij82
2011-05-20, 20:16
Vader är ungefär som ben och ådror. Bara dom som gymmar bryr sig om det.

Kolla på Entourage dom som inte tror mig!

http://masterdev.dyndns.dk/drslog/not_sure_if_serious.jpg
;)

Unik
2011-05-20, 20:22
Jag tror inte man kan styrketräna sig till stora vader. Som jag ser det har du tre alternativ:

1. Var tjej.
2. Var kille och ha rätt föräldrar.
3. Ät dig förbannat jävla övertjock och traska runt på de där vaderna ett par månader. Deffa sedan ner dig.

Alternativ 4 är jag inte säker på om det funkar, men ska utforskas av mig efter deffen: spinning. Cyklister har stora vader. En sak vet jag: inget träningsupplägg för vaderna som involverar styrketräning har funkat. De håller sig proportionerligt så små/stora som de är. Blir jag större blir de större, men inte förhållandevis större vilket är målet.

Skidor/slalom är rätt bra träning för vader dock så är det ju inte snö året runt :D

SiSenior
2011-05-20, 20:27
En tung kropp i kombination med löpning bygger grova vader. Får tacka min fotbollskarriär för de fina vaderna jag fått.
Postat via en mobil enhet

Gädda
2011-05-20, 20:28
Skidor/slalom är rätt bra träning för vader dock så är det ju inte snö året runt :D

Slalom låter ju fullstäntigt ologiskt eftersom foten och fotleden i princip är helt fixerad i pjäxan. Så länge det inte är telemark då menar.

Springer
2011-05-20, 20:30
Kolla på Entourage dom som inte tror mig!

Okej, nu blev jag nyfiken. Vad har detta med Entourage att göra?

Medusa
2011-05-20, 20:59
Haha, sicket skitsnack :)

Fortfarande ingen som svarat på min fråga. EFter lite egen research så verkar det enda vettiga vara att träna vaderna, fast sjuukt mycket mer än andra muskler eftersom de blir så påfrestade av vanlig vardagsmotion.

ok, jag ska skriva om hemligheten till stora vader ikväll, men först lite nöjen här i backstugan... ! *kissass* tålamod, så ska du få veta!..

hur stora vader vill du ha? :Virro

<Mike>
2011-05-20, 21:08
Vader är nog det som avgörs mest av gener skulle jag vilja påstå (utan att egentligen veta ett skit :D). Man ser aldrig någon kille som inte tränar / inte har tränat som samtidigt har riktigt grova armar. Däremot ser man förhållandevis ofta killar som inte tränar alls som ändå har riktigt grova vader.

Det är väl bara att acceptera antar jag.

Matthew_90
2011-05-20, 21:18
http://www.google.co.uk/imgres?imgurl=http://www.portlandmercury.com/images/blogimages/2008/08/26/r_1219775104_calves.jpg&imgrefurl=http://blogtown.portlandmercury.com/BlogtownPDX/archives/2008/08/26/in-defense-of-ballet&usg=__iwLYB9M0Y7t4GnilzqKGW4YQKLo=&h=300&w=400&sz=13&hl=en&start=0&zoom=1&tbnid=Mw2v1f26_vWelM:&tbnh=166&tbnw=228&ei=68vWTZb5AciM-wbs-8GLBw&prev=/search%3Fq%3Dballet%2Bcalves%26um%3D1%26hl%3Den%26 biw%3D1280%26bih%3D664%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=153&vpy=101&dur=3628&hovh=194&hovw=259&tx=203&ty=143&sqi=2&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0

http://www.google.co.uk/imgres?imgurl=http://www.portlandmercury.com/images/blogimages/2008/08/26/r_1219775104_calves.jpg&imgrefurl=http://blogtown.portlandmercury.com/BlogtownPDX/archives/2008/08/26/in-defense-of-ballet&usg=__iwLYB9M0Y7t4GnilzqKGW4YQKLo=&h=300&w=400&sz=13&hl=en&start=0&zoom=1&tbnid=Mw2v1f26_vWelM:&tbnh=166&tbnw=228&ei=68vWTZb5AciM-wbs-8GLBw&prev=/search%3Fq%3Dballet%2Bcalves%26um%3D1%26hl%3Den%26 biw%3D1280%26bih%3D664%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=153&vpy=101&dur=3628&hovh=194&hovw=259&tx=203&ty=143&sqi=2&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0

Balett är svaret. X antal timmar per dag tippande på tårna.

JojjeG
2011-05-20, 21:22
Ako måste ha gjort nånting rätt

http://media.akorahim.com/2011/05/IMG_23751-300x224.jpg

vrok
2011-05-20, 21:25
Cykla, springa med framfota löpsteg, springa upp för trappor två trappsteg i taget i intervaller. Samtliga aktiviteter utförs 5 dagar i veckan i kombination under cirka 3-4 timmar, helst med extra vikt.

(hint: brevbärare)

bear.flowertwig
2011-05-20, 21:43
Förutom ren genetik är jag övertygad om gångstil och hur man belastar vaderna i vardagen har stor betydelse. Vad är X antal set på ett gym per vecka i jämförelse med decenniers belastning i vardagslivet.

P.S. Jag byter bort 2 x 10 cm vadomkrets mot dito underamsmått. Eller så får jag helt enkelt börja gå på händer...

lirberr
2011-05-20, 22:27
Okej, nu blev jag nyfiken. Vad har detta med Entourage att göra?

Johnny Drama (gymmare) vill ha stora vader. Alla andra säger "Who gives a fucK?" och tycker han är weird.

Kimball
2011-05-20, 22:56
Förutom ren genetik är jag övertygad om gångstil och hur man belastar vaderna i vardagen har stor betydelse. Vad är X antal set på ett gym per vecka i jämförelse med decenniers belastning i vardagslivet.

P.S. Jag byter bort 2 x 10 cm vadomkrets mot dito underamsmått. Eller så får jag helt enkelt börja gå på händer...

+1
Jag får av någon anledning ibland grymt jobbig pump/mjölksyrebildning i vader under såväl promenader som ibland när jag kör crosstrainer, och vaderna mina, med tanke på att de aldrig tränas specifikt, är förmodligen en av mina bästa muskelgrupper. En del övervikt som yngre och genetik har självklart gjort sin del också antar jag, men just hur mycket de små asen aktiveras utan att man tänker på det borde inte vara helt oviktigt heller.

Armada
2011-05-20, 22:57
Förutom ren genetik är jag övertygad om gångstil och hur man belastar vaderna i vardagen har stor betydelse. Vad är X antal set på ett gym per vecka i jämförelse med decenniers belastning i vardagslivet.

P.S. Jag byter bort 2 x 10 cm vadomkrets mot dito underamsmått. Eller så får jag helt enkelt börja gå på händer...


Där är troligt vis svaret, har en polare i klassen som har riktigt biffiga vader och i hela hans liv har han haft en framåt lutande gångstil så det ser ut som om han kör vadpress i vartenda steg.:cool:

http://i.imgur.com/zwHFV.png

la till en bild för att visa.
Vanlig gångstil då man sätter ner hälen först är den till höger och hans framåt lutande gång är den till vänster då man sätter i tårna först och "trippar på tå" hela tiden.

fredz
2011-05-20, 23:11
Ako måste ha gjort nånting rätt

http://media.akorahim.com/2011/05/IMG_23751-300x224.jpg

Det roliga med bilden på Akos vader är att den inte är tagen efter ett brutalt vadpass, utan efter en promenad...*gah!*

Medusa
2011-05-20, 23:21
är svårt att se hur stora dom där vaderna är med det perspektivet, tror agda 75 skulle få stora vader ur den vinkeln med... dessutom mer vaskulär..

Danne2k
2011-05-20, 23:30
Det roliga med bilden på Akos vader är att den inte är tagen efter ett brutalt vadpass, utan efter en promenad...*gah!*

Vi kan alltså sammanfatta denna tråd med att powerwalks, gärna med framåtlutat gångstil, ger stora vader.


Tråd låst.

fredz
2011-05-20, 23:33
är svårt att se hur stora dom där vaderna är med det perspektivet, tror agda 75 skulle få stora vader ur den vinkeln med... dessutom mer vaskulär..

Jag vill ha Agdas vader!

TheGhr
2011-05-21, 03:40
Där är troligt vis svaret, har en polare i klassen som har riktigt biffiga vader och i hela hans liv har han haft en framåt lutande gångstil så det ser ut som om han kör vadpress i vartenda steg.:cool:

http://i.imgur.com/zwHFV.png

la till en bild för att visa.
Vanlig gångstil då man sätter ner hälen först är den till höger och hans framåt lutande gång är den till vänster då man sätter i tårna först och "trippar på tå" hela tiden.

Bra idé, i alla fall när man är hemma för jag tycker denna gångstil är helt åt helvete ful om jag ska vara ärlig. :P

Benx
2011-05-21, 06:43
RID:D Alla hästtjejer har sjukt bra size på vaderna;) haha

Sheogorath
2011-05-21, 06:53
Var tjej! Alla tjejer har sjukt bra size på vaderna ;)

Fixed.

Inge Enveten
2011-05-21, 07:03
Jag har haft en "vad-dag" med om jag inte minns fel 32 set vader. Körde så åtminstone ett halvår. Gav mig inte en centimeter.

Not sure if srs

Sheogorath
2011-05-21, 07:11
Not sure if srs

Det är sant. Förutom det passet körde jag sen ett par set sittande vadresningar på mitt benpass för att ge dem pisk ytterligare en dag. Som sagt: gav inte ett skit. Jag kan med gott samvete säga att jag för egen del bekräftat studierna: styrketräning (av vaderna) bygger inte vader. Om jag skulle säga NÅGOT som MÖJLIGEN gett mig bättre vader är det större volym på benträningen generellt.

Frantic
2011-05-21, 07:45
Pga av en skada i armbågen kunde jag inte utföra någon form av överkroppsträning mer än för magen. Under denna tiden tränade jag i princip enbart frontböj, mage, konditionsträning och just vader. Låren växte och blev större och starkare men vaderna blev enbart lite starkare. Trots att jag körde dem flera gånger i veckan växte de inte en endaste millimeter och detta var ändå under en tid på 1-2 år. Vaderna kördes med en jäkla massa set minst 3 gånger i veckan.

Som några andra är inne på tror jag att nyckeln* ligger i hur man använder sina vader i vardagen. När jag går som jag normalt sett gör så känner jag inget alls i vaderna oavsett hur långt och snabbt jag går. När jag tänker på att använda dem ordentligt så får jag pump efter bara någon minut.

Förutom genetiken vilket säkert gör 95% av jobbet ;)

Raasken
2011-05-21, 07:46
Spela fotboll och tejpa benskydden lite för hårt.
Sheo, du har inte provat att dela upp de där 32 seten på typ 3-4 pass och köra igenom vaderna det första du gör.

Onigiri
2011-05-21, 08:01
Ni har fel. Det gäller bara att ha varit jävligt fet och bantat ner sig, vaderna lossnar inte i första taget.

Unik
2011-05-21, 08:12
Slalom låter ju fullstäntigt ologiskt eftersom foten och fotleden i princip är helt fixerad i pjäxan. Så länge det inte är telemark då menar.

Jo, glömde skilja dom åt.
Slalom med pjäxor får du lite träning, men som sagt, det känns inte som opti.
Dock telemark får du "bättre" träning på vader samt ben :)

kalaskonrad
2011-05-21, 08:15
Sheo: Jag tror absolut på din teori där med spinning om du kör tüngt. I min yngre dagar cyklade jag bmx dagligen, vill minnas att vaderna var riktigt brutala (jämfört med andra kroppsdelar då) Har bilder här hemma där vaderna är lika stora som då jämnlånga, brudars lår som hade "grov benstomme" :)

Frantic
2011-05-21, 08:22
Ni har fel. Det gäller bara att ha varit jävligt fet och bantat ner sig, vaderna lossnar inte i första taget.

Du kan inte komma in i en tråd och säga att "vi" har fel när många har sagt helt olika saker. Speciellt inte när din egen teori redan är presenterad.

z_bumbi
2011-05-21, 10:19
Som efterfrågat
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4673854&postcount=3

Är man inte van vid att faktiskt träna vaderna så kan man köra en längre inkörning.

Jag kan med gott samvete säga att jag för egen del bekräftat studierna: styrketräning (av vaderna) bygger inte vader.

Vilka studier skulle det vara?

Little T
2011-05-21, 10:50
Jag har haft en "vad-dag" med om jag inte minns fel 32 set vader. Körde så åtminstone ett halvår. Gav mig inte en centimeter.

Testa köra detta 2-3ggr i veckan samt se till att "dra foten åt fel håll" i bottenläget för att verkligen få hela rörelsen. Man bör nog använda sig av gigantset för att få hög volym/tid. Bumbis länk är även läsvärd.

filmjölk
2011-05-21, 10:57
Mina vader är små trots att jag är tjock. har helt gett upp om dom, det är bara att glömma den kroppsdelen.

Ett tag hade jag riktig noja på det där med att få mina vader att växa, så jag satte dom på en stenhård bootcamp med massiv träning flera ggr i veckan. vadpress, sittande vadpress, donkey raises, enbensvadpress, vadpress i benpress, kobent, hjulbent, högreps, lågreps, dropsets, supersets, långsamma reps, snabba reps, barnvagnspromenad i uppförsbackar, hopprep, intervallöpning, jogging, promenader.

Tränade dom såpass hårt och mycket att de konstant var i ett slags kramptillstånd så att jag fick våldsstretcha ens för att kunna gå på benen (tårna pekade alltid rakt ner annars) om jag hade suttit ner mer än i ett par minuter. för att kunna gå ur sängen på morgonen fick jag sparka i sänggaveln tills att fötterna pekade plant i golvets riktning.

efter lite mer än ett halvår med sådan träning hade jag lyckats med konsstycket att ha ökat lite i styrka och hela 0,5cm i omkrets:/ då la jag ner den idén och all vadträning. Efter c:a ytterligare tre veckor hade de krympt ner den där halva centimetern och styrkan jag hade ökat försvann lika fort den med.

Sheogorath
2011-05-21, 10:58
Testa köra detta 2-3ggr i veckan samt se till att "dra foten åt fel håll" i bottenläget för att verkligen få hela rörelsen. Man bör nog använda sig av gigantset för att få hög volym/tid. Bumbis länk är även läsvärd.

32 set vader 2-3 ggr i veckan? Nej tack. Jag har faktiskt annat att göra förutom att träna vader. Läs filmjölks inlägg ovan: det är inte LÖNT.

Fugly
2011-05-21, 11:01
32 set vader 2-3 ggr i veckan? Nej tack. Jag har faktiskt annat att göra förutom att träna vader. Läs filmjölks inlägg ovan: det är inte LÖNT.

Haha.

Mina vader tycker jag är proportionella med resten av min kropp, kanske t.o.m. större. Vad träning sysslar jag inte med förutom det de får i lårcurlen.

Edit: 36cm omkrets och jag är inte fet.

solari
2011-05-21, 11:15
Skaffa barn! Hemligheten ligger i det där eviga puttandet av en barnvagn ;)

+1
Har aldrig haft större vader än nu, trots mindre träning av dem. Knuffar dock barnvagn ofta...

Little T
2011-05-21, 11:15
32 set vader 2-3 ggr i veckan? Nej tack. Jag har faktiskt annat att göra förutom att träna vader. Läs filmjölks inlägg ovan: det är inte LÖNT.

Det fina med gigantset är att man sparar tid på onödig vila. Mitt stora vadpass (ca32 set) tar ungefär 20 - 30 min beroende på dagsform och tillgång till utrustning.

bear.flowertwig
2011-05-21, 11:28
32 set vader 2-3 ggr i veckan? Nej tack. Jag har faktiskt annat att göra förutom att träna vader. Läs filmjölks inlägg ovan: det är inte LÖNT.

Kan plusetta det där för underarmar. Är man inte predisponerad för att utveckla det två muskelgrupperna verkar det vara ett helvete och nästintill omöjligt att öka (effekt förbjudna horom/tesop-prep möjligen?).

Jag har haft underarmsprio i över ett halvår nu och det har inte hänt mkt kan jag säga... Har kört upp till 3-4 pass i veckan med ca 15-20 set. Nada. Ja eller ok, lite starkare och nån cm eller två till men som beskrivet ovan och av filmjölk känns det inte värt det och jag tror jag kommer tappa det omgående om jag inte ligger kvar på den träningsvolym jag har nu.

Att jämföra med... ett extrajobb jag hade för många år sen som till stor del gick ut på att gräva (i jord/grus blandat med sten) och dra mycket fastrostade muttrar i 8 h/dag. Underarmarna var fullständigt paj. Men när de började vänja sig så kom volymen och hade jag jobbat några år till... Men att stimulera dem på motsvarade sätt på ett gym är helt enkelt inte värt tiden. Man får acceptera att man helt enkelt inte kan modellera om kroppen precis som man vill och vara nöjd med det man fått (till) :)

emi23j
2011-05-21, 11:35
Jag har väl alltid haft rätt schtora vader... Men den sommar jag tränade med jumpsoles så fick jag intrycket att det blev ytterliggare volym, speciellt högt upp på vaderna. Har inget som helst bevis att det verkligen var så men som sagt så var det intrycket jag fick...

Intressant teori om cyklister. De brukar i af har riktigt väldefinerade vader (dem jag har sett).
Annars så är kanske hopprep också något att prova.
Jag vill dock inte ha större vader, vill snarare få dem mindre. men men...

stevebc
2011-05-21, 11:37
Väg mycket/mer.

Det fungerar ganska bra för mig och jag slipper träna. Alternativt promenera/småjogga mer. Småjoggar jag springer jag mer med belastningen högre upp på foten så att vaden belastar mer. Går jag sätter jag alltid i hälen först så att vaden inte belastas så mycket utan mer knän och höft.

bear.flowertwig
2011-05-21, 11:42
Apropå spinning och cyklister, jag tror snarare en större upplevd volym beror på att de ofta gärna rakar benen och definition. Jag kör själv spinning men den belastning och effekt jag upplever av spinning är inte i närheten/i samma galax som av löpning, inte minst backintervaller. Jag får inte fysiken i det hela att gå ihop heller. Vid löpning belastar man, om jag inte minst fel(?), varje steg med 2-3 ggr sin kroppsvikt. Vid spinning/cykling... x 0,5?

robbob
2011-05-21, 11:44
När jag i gymnasieålder för många år sedan tränade styrketräning i något som i efterhand bör kallas bodybuilderstil (jag glömde tyvärr bort biten med ätande, annars kanske jag hade blivit stor) så fick jag bra utväxling på vader genom att främst köra sittande vadpress tungt utav bara helvete och köra till failure varje gång. Vaderna är så starka att de tål rejält med stryk. Jag hade då inga tankare eller teorier om det hela utan körde bara på och fick bra resultat. Sedan måste erkännas att jag hade något större vader än mina vänner från början och fick mycket bättre utväxling, men samtidigt var det en av mina favvoövningar. O jag tror ingen av dem körde vader lika brutalt som jag. Så kontentan enligt mig: kanske spelar anlag in, det ger iallafall en inledande fördel, men sedan sitter allt i träning och återträning. Jag lyckades med mina vader trots att jag som tonåring tränade splitat som en bodybuilder men inte hade en tanke på ätande, jag åt förlite.

bear.flowertwig
2011-05-21, 11:52
Väg mycket/mer.

Det fungerar ganska bra för mig och jag slipper träna. Alternativt promenera/småjogga mer. Småjoggar jag springer jag mer med belastningen högre upp på foten så att vaden belastar mer. Går jag sätter jag alltid i hälen först så att vaden inte belastas så mycket utan mer knän och höft.

Apropå promenera/småjobba mer. Jag bytte just löparskor till ett par med betydligt mindre dämpning och plattare sula än jag haft tidigare vilket gör att jag lägger mycket mer vikt på framfoten = mer vadaktivering (och det känns).

Ett par Nike Free 3.0 V2
http://images.citysports.com/f/726/28361/4h/www.citysports.com/assets/product_images/193581_md.jpg

Tar man det ett par steg till mot barfotalöpning och använder sig av tex Vibram Five fingers (med ännu mer utpräglad bar/-framfotalöpning) har jag förstått att vissa får sån sjuk vadaktivering i början att det är långsam tillvänjning som gäller och i vissa fall tom stödjande "skydd" för vaderna.
http://2.bp.blogspot.com/_rJ-yKZhwpb0/SgVOghzIL0I/AAAAAAAAAfY/jRMnsTT3A64/s400/FiveFingers.jpg

Vilket skulle kunna tala för att just fotisättning har stor betydelse för just vadträningen/aktiveringen.

emi23j
2011-05-21, 11:57
Apropå promenera/småjobba mer. Jag bytte just löparskor till ett par med betydligt mindre dämpning och plattare sula än jag haft tidigare vilket gör att jag lägger mycket mer vikt på framfoten = mer vadaktivering (och det känns).

Ett par Nike Free 3.0 V2
http://images.citysports.com/f/726/28361/4h/www.citysports.com/assets/product_images/193581_md.jpg

Tar man det ett par steg till mot barfotalöpning och använder sig av tex Vibram Five fingers (med ännu mer utpräglad bar/-framfotalöpning) har jag förstått att vissa får sån sjuk vadaktivering i början att det är långsam tillvänjning som gäller och i vissa fall tom stödjande "skydd" för vaderna.
http://2.bp.blogspot.com/_rJ-yKZhwpb0/SgVOghzIL0I/AAAAAAAAAfY/jRMnsTT3A64/s400/FiveFingers.jpg

Vilket skulle kunna tala för att just fotisättning har stor betydelse för just vadträningen/aktiveringen.


Kan säga att jag fick tillräckligt sjuk aktivering av nike free 3.0. tror att jag gick lite för snabbt fram och det ledde till en liten muskelbristning i vaden. Oerhört ont gjorde det även fast det var en liten bristning. Hoppar snart upp på "hästen" igen, men denna gång blir det en "mjukare" start.

stevebc
2011-05-21, 11:57
Jag testade att springa så och landa på den främre delen av foten och helvete vad jag trodde att mina vader skulle sprängas. Efter 5 min. Jag har alltid gått och sprungit direkt på hälen. Det ska tydligen inte vara så bra. Kanske därför man har utvecklat små vader hittills i sitt liv :)

bear.flowertwig
2011-05-21, 12:13
Kan säga att jag fick tillräckligt sjuk aktivering av nike free 3.0. tror att jag gick lite för snabbt fram och det ledde till en liten muskelbristning i vaden. Oerhört ont gjorde det även fast det var en liten bristning. Hoppar snart upp på "hästen" igen, men denna gång blir det en "mjukare" start.

Intressant. Själv sprang jag min första 3 pass 3 dagar på raken i dem utan problem men funderade på hur det varit för andra. Jag har hyfsat stora vader och använder dem rätt aktivt annars tror jag. Om mina vader klarade övergången bättre än dina skulle det kunna stödja idén om vadvolym kopplat till vardaglig fotisättning.

Jag testade att springa så och landa på den främre delen av foten och helvete vad jag trodde att mina vader skulle sprängas. Efter 5 min. Jag har alltid gått och sprungit direkt på hälen. Det ska tydligen inte vara så bra. Kanske därför man har utvecklat små vader hittills i sitt liv :)

Man ska väl inte bli för mycket framfotataliban heller, vill minnas att även bland riktiga barfotalöpare, dvs de som vuxit upp med det naturligt, landar så stor del som 30% på hälen. Däremot vet jag inte de landar lika hårt och förmodligen inte på asfalt...

Vi får starta en kontrollgrupp på kolo som får börja framfotalöpa och mäta vaderna före och efter övergången :)

cero
2011-05-21, 12:22
Varför tränar bodybuilders vader om dem inte svarar på styrketräning, Sheo?

spoon
2011-05-21, 12:24
Apropå spinning och cyklister, jag tror snarare en större upplevd volym beror på att de ofta gärna rakar benen och definition. Jag kör själv spinning men den belastning och effekt jag upplever av spinning är inte i närheten/i samma galax som av löpning, inte minst backintervaller. Jag får inte fysiken i det hela att gå ihop heller. Vid löpning belastar man, om jag inte minst fel(?), varje steg med 2-3 ggr sin kroppsvikt. Vid spinning/cykling... x 0,5?

Spinner inte det här vidare på din teori om att det behövs hög volym ? Cyklister kan ju jobba i 4-5h på långpass och man ska vara tuff om man kör backintervaller en hel förmiddag. Vad är ett bra vadmått förresten ? På en 90kg man ?

spoon
2011-05-21, 12:26
Varför tränar bodybuilders vader om dem inte svarar på styrketräning, Sheo?

Inplantat är väl inte helt ovanligt ? Jag går bara på hörsägen här dock.

emi23j
2011-05-21, 12:30
Intressant. Själv sprang jag min första 3 pass 3 dagar på raken i dem utan problem men funderade på hur det varit för andra. Jag har hyfsat stora vader och använder dem rätt aktivt annars tror jag. Om mina vader klarade övergången bättre än dina skulle det kunna stödja idén om vadvolym kopplat till vardaglig fotisättning.



Man ska väl inte bli för mycket framfotataliban heller, vill minnas att även bland riktiga barfotalöpare, dvs de som vuxit upp med det naturligt, landar så stor del som 30% på hälen. Däremot vet jag inte de landar lika hårt och förmodligen inte på asfalt...

Vi får starta en kontrollgrupp på kolo som får börja framfotalöpa och mäta vaderna före och efter övergången :)


Ja fast jag har ju själv rätt stor volym på vaderna=)...

Men eftersom jag är basket spelare och är van med relativt hög klack så blir det ju en oerhörd skillnad och utsträckning av vaderna jämfört med vad jag är van vid... men ja.

Zoidy
2011-05-21, 12:42
Haha.

Mina vader tycker jag är proportionella med resten av min kropp, kanske t.o.m. större. Vad träning sysslar jag inte med förutom det de får i lårcurlen.

Edit: 36cm omkrets och jag är inte fet.

Inte för att vara elak nu, men 36 cm omkrets på vaderna är ju seriöst ingenting? Jag har större än så, och jag tycker mina är supersmå

Gabriel174
2011-05-21, 12:44
Trappor

bear.flowertwig
2011-05-21, 13:18
Spinner inte det här vidare på din teori om att det behövs hög volym ? Cyklister kan ju jobba i 4-5h på långpass och man ska vara tuff om man kör backintervaller en hel förmiddag. Vad är ett bra vadmått förresten ? På en 90kg man ?

Jo men vilken typ av volym är ju avgörande. Går gör man ju hela dagen men sättet man går på skiljer sig ju rejält. Bara för att spinningvolymen är hög innebär ju inte det per automatik att aktiveringen är väldigt hög. Vanlig löpning ger 2-3 ggr kroppsvikten vid varje löpsteg, backintervaller är ju väldigt mycket hårdare än så. Vanlig löpning kan man ju ägna ett par timmar i veckan åt... Kombinera det med en gångstil som naturligt belastar vaderna mer än genomsnittet och givetvis... anlag för att öka.

40+ uppåt 45?

bear.flowertwig
2011-05-21, 13:20
Ja fast jag har ju själv rätt stor volym på vaderna=)...

Men eftersom jag är basket spelare och är van med relativt hög klack så blir det ju en oerhörd skillnad och utsträckning av vaderna jämfört med vad jag är van vid... men ja.

Jag har själv spelat basket och minns hur det var i början med brinnande vader efter alla hoppövningar så jag skulle snarare gissa på att basketen byggt vaderna... ;)

Detective
2011-05-21, 13:27
Mycket backlöpning. Det är så jag fått den lilla volymen jag har

z_bumbi
2011-05-21, 13:31
Det verkar vara ganska många som blandar ihop att "det är jobbigt och jag ids inte" jämfört med att det inte går. Jag har full förståelse för att man inte tycker det är nödvändigt konta insatsen men det har ju inget med att om det går att göra.

Fartman
2011-05-21, 16:14
Jag har också haft en period då jag bombade vaderna på en egen dag, en massa sett stående vadpress där man trappade upp till typ 300kg och så dundrade man på tills repsen började bli lägre för att sen droppa ner tills man hade bara en viktskiva på varje sida (typ 50kg). Efter det var det sittande där man stegade upp till en tung vikt och brände iväg iaf 5set där och sen dropp ner igen. Jag ökade nog endel under den här tiden, inte så mycket men ändå endel och det är nog tyvärr år av sånt här bombande som gäller..
Numera har jag dock nästan slutat träna vaderna, det är så jobbigt/tråkigt och dom är redan stora nog för att ställa till i skor med höga skaft (ligger kanske runt 43 eller så). Rent estetiskt vill jag såklart ha större vader.

cero
2011-05-21, 17:03
Det verkar vara ganska många som blandar ihop att "det är jobbigt och jag ids inte" jämfört med att det inte går. Jag har full förståelse för att man inte tycker det är nödvändigt konta insatsen men det har ju inget med att om det går att göra.

Hur tränar man vader då?

z_bumbi
2011-05-21, 17:18
Hur tränar man vader då?

Jag länkade in ett förslag tidigare i tråden.

Fugly
2011-05-21, 17:23
Inte för att vara elak nu, men 36 cm omkrets på vaderna är ju seriöst ingenting? Jag har större än så, och jag tycker mina är supersmå

Då är det väl jag som är liten..:cryout:

ceejay
2011-05-21, 17:27
mina vader är apsmå. 40,5-41,5cm... :(:(:(

stargate
2011-05-21, 17:55
jag har ca 40cm i avslappnat läge och tycker mina vader ser extremt små ut. Men jag ska försöka köra igenom dom rejält minst en gång i veckan nu och se om det händer något.

Kan tillägga att jag är 185 cm lång

frong
2011-05-21, 18:16
mina vader är apsmå. 40,5-41,5cm... :(:(:(

Det va ju litet *rolleyes*

Zoidy
2011-05-21, 18:48
Det va ju litet *rolleyes*

Ceejay är ju runt 2 meter lång också, då kan jag tänka mig att 41 cm vader inte ser speciellt enorma ut :) Jag ligger runt 39-40 cm, men jag är bara 1,74 lång. Tycker fortfarande mina vader ser pyttesmå ut :D Egentligen borde ju det mest opti vara att ha vader som är lika stora som överarmarna tror jag. Det hade nog sett symmetriskt ut tror jag

catchinglingdong
2011-05-21, 19:01
Jag är 175 och har 44:or, men tycker fortfarande att dem är små, iallafall när jag tittar framifrån*gah!*

Mats J
2011-05-21, 19:51
Mina är ca 38 cm till 191 cm, har försökt med allt utan resultat. Skiter jag att träna de i huvudtaget eller kör stenhårs prioritering ger marginell skillnad i volym, dock lite i markering/vaskularitet etc.

Kan ju tillägga att jag kört seriöst senaste 20 åren också.

JojjeG
2011-05-21, 19:59
42cm 180cm 97kg
stora eller små?
BTW Snygga sockar.

kottovic
2011-05-21, 20:02
42cm 180cm 97kg
stora eller små?
BTW Snygga sockar.

Om inte annat grym bränna :D Finns det en bildtråd på vader?

catchinglingdong
2011-05-21, 20:48
42cm 180cm 97kg
stora eller små?
BTW Snygga sockar.

små tycker jag.

Fredszky
2011-05-21, 21:06
33 cm / 193

/Tråd låst

Kaerra
2011-05-21, 21:23
42,5 i vader
42,2 i biceps:P tycker båda är små:/

är 172cm typ:d

JojjeG
2011-05-21, 21:25
Om inte annat grym bränna :D Finns det en bildtråd på vader?

Ny tävlingsfärg, den kallas "Älvsbyn 20-35-grader December-Mars"

Zoidy
2011-05-21, 22:33
42,5 i vader
42,2 i biceps:P tycker båda är små:/

är 172cm typ:d

Låter ärligt talat som att du har lite skev kroppssyn. De allra flesta hade tyckt att det var stora armar på en så kort kille.

ceejay
2011-05-21, 23:48
33 cm / 193

/Tråd låst

åh *cry*

Sheogorath
2011-05-22, 02:42
Jag har större vadmått än överarmsmått, men det hjälper inte om man har fem meter långa underben och är 186 cm lång med taniga överarmar.

Scoffan
2011-05-22, 07:10
Tycker att vaderna har börjat växa rätt bra, eller i alla fall i takt med resten av kroppen. Det blir för tillfället 2 pass med vader i veckan, 8set sittande rep 8set stående pressar med 30-20 reps lätta vikter. Utöver det så går jag 2km fram och 2km tillbaka 4ggr i veckan till gymmet, kanske ger något vet inte.

RobbanColeman
2011-05-22, 08:15
Pumpa vaderna på gymmet, stretcha dem inte i övningarna utan spänn dem konstant. Hem och ät och väx.

Jag har nu efter hälsporreproblem endast 44cm men har normalt 46cm, ska nog va där igen inom en månad.

Morrris
2011-05-22, 08:17
Växer som bäst ungefär runt den här tiden på året. Väger maximalt och går mycket.

Kaerra
2011-05-22, 12:21
Låter ärligt talat som att du har lite skev kroppssyn. De allra flesta hade tyckt att det var stora armar på en så kort kille.

Jag är 17år och tränat snart 1år:P
Stora ? nae tkr jag verkligen inte, och tror ingen annan tycker heller:)

Oljeblixten
2011-05-22, 12:26
Det som har funkat för mig är att sporadiskt träna sönder vaderna 2ggr/kvartalet, och springa samt göra viktade upphopp. :]

BengtBurk
2011-05-22, 12:34
Mycket löpning på fotbollsplanen tror jag är den störst bidragande orsaken.

MilkmaN
2011-05-22, 12:37
Hade kring 43-44 cm på 85kg 190cm när jag sprang och spänstade mycket. Slutade med det, vägde 93 med 40cm i vader. Nu börjat träna dem 2ggr i veckan bara brutalpumpande, ungefär som robban beskriver. +1.5cm thus far.

944RS
2011-05-22, 16:28
Feltolkat. Allt funkar för att du har "Nr 2": rätt föräldrar. ;)

Sant. Men det var bara morsan som hade hyffsat stora vader på en relativt stor kropp.

Sedan så kanske jag inte har så stora vader om man mäter dem, men de ser ganska stora ut i sin utformning*rolleyes*

Kan tillägga att det finns ingen träning som gett mig mer träningsvärk i vaderna som trappträning. Spring upp och ner för en lång och brant trappa i 20min och vaderna värker i flera dagar!!!

Zoidy
2011-05-22, 18:05
Jag är 17år och tränat snart 1år:P
Stora ? nae tkr jag verkligen inte, och tror ingen annan tycker heller:)

Behöver en 1,72 lång kille ha 50 cm armar innan det ser ok ut med andra ord tycker du då? 42 är ju stort för nån som är så kort och bara tränat ett år. Om du inte väger 100 kg då, men det utgår jag från att du inte gör på den längden. Det är den enda förklaringen jag kan se till att dina armar skulle se "små ut", att du är tjock

cero
2011-05-22, 19:54
Någon som har testat att träna vader med extremt hög volym och frekvens? Typ massvis med sets dagligen eller något.

emi23j
2011-05-22, 20:10
Jag har själv spelat basket och minns hur det var i början med brinnande vader efter alla hoppövningar så jag skulle snarare gissa på att basketen byggt vaderna... ;)

Det är ju möjligt...

som respons på senare inlägg. Mätte mina nyss i alla fall och vänstern är 43cm (hoppbenet) och högern är 44cm. EDIT: kan tillägga att jag är 178cm väger ca 83.

ceejay
2011-05-22, 20:32
mitt hoppbens vad är också 1cm mindre än den andra vaden

Gädda
2011-05-23, 17:16
Hade kring 43-44 cm på 85kg 190cm när jag sprang och spänstade mycket. Slutade med det, vägde 93 med 40cm i vader. Nu börjat träna dem 2ggr i veckan bara brutalpumpande, ungefär som robban beskriver. +1.5cm thus far.

Trevligt med mätbart resultat! Förstår dock inte metoden i detalj, med brutalpumpande menar du högreps till utmattning då? Hur många reps och hur många set?

Sj har jag aldrig provat högreps (20-30) på vaderna, så det skulle kanske vara mitt sista försök på att få vaderna att växa.

Kaerra
2011-05-23, 17:29
Behöver en 1,72 lång kille ha 50 cm armar innan det ser ok ut med andra ord tycker du då? 42 är ju stort för nån som är så kort och bara tränat ett år. Om du inte väger 100 kg då, men det utgår jag från att du inte gör på den längden. Det är den enda förklaringen jag kan se till att dina armar skulle se "små ut", att du är tjock

Ne jag väger inte 100pannor :D Men kan också vara som så att man själv tycker dom är små, medans andra tkr dom e stora:D

Zoidy
2011-05-23, 17:51
Ne jag väger inte 100pannor :D Men kan också vara som så att man själv tycker dom är små, medans andra tkr dom e stora:D

Var det jag menade med att din bild av dig själv kanske inte riktigt överensstämmer med hur andra ser dig. En 1,72 kille med 42 cm armar ser vältränad ut om han inte är tjock

Kaerra
2011-05-23, 21:44
Var det jag menade med att din bild av dig själv kanske inte riktigt överensstämmer med hur andra ser dig. En 1,72 kille med 42 cm armar ser vältränad ut om han inte är tjock

:D fast man ser juh alltid sig själv som liten oavsett om man är stor som ett hus?:D äh 50cm armar there we go :D

panzerpig
2011-05-23, 22:15
Jag har alltid haft hyffsat stora vader. Har sen högstadiet alltid cyklat till skola och jobb, ofta haft +6 km enkel väg, så över en mil per dag. Tror detta byggde grunden (aldrig sprungit och promenerat mycket).

Senaste halvåret är första gången jag verkligen tränat vader. Åtminstone 1-2 cm har dom växt. Mätte dom nu 47,5 cm helt opumpat.

Såhär har jag tränat:
Endast stående vadpress, kort och intensivt pass ca 1 ggr vecka.

set 1: uppvärmning, ca halva magasinet 15 reps (vet inte vad magasinet har som max, 200-250kg?)
set 2: uppvärmning, 2/3 magasin, 15-20 reps
30 sek vila
Set 3: maxvikt 15-20 reps, nära fail
30 sek vila
Set 4:maxvikt försöker träna ett ben i taget till fail (det är lite tungt, går inte ner i botten men går hela vägen upp) 5-8 reps/ben
direkt därefter: bägge benen till total fail.

Fail är oftast när det gör för ont, vaderna är tåliga och orkar mycket, det är sällan jag inte orkar fler reps.
Lite doggcrapp inspirerat, kort vila, till fail varje set.

Medusa
2011-05-23, 22:43
exakt hur är det DC inspirerat?

panzerpig
2011-05-24, 08:06
exakt hur är det DC inspirerat?

Som jag skrev: Lite doggcrapp inspirerat, kort vila, till fail varje set
:)
Jag klockar inte 30 sek utan brukar köra 15 djupa andetag som timer.
Så det blir lite liknande DC-s restpause.

davvvan
2011-05-24, 08:27
186 cm lång, 86-87 kg. Vader 36 cm typ. När jag var uppe på 91 kg så mätte vaderna 37.5 cm som mest. Alltid varit tanig, vägt runt 70 kg och haft en grym heelstrike, vilket jag fortfarande har. Spelat fotboll 6-22 år gammal och det har inte gett ett skit för mina vader iaf. Cyklat hur mycket som helst fram till 16 års ålder iaf, gav absolut ingenting.

Slutsats: Gener, vikt och fotisättning bestämmer vadstorleken. Båda mina föräldrar har riktigt usla vader, min lillebror har dock bra men då har han en framfotsisättning.

Edit. Ska testa framfotalöpning i sommar. Och backträning. Kanske trappor. Nice and slow. Testade att springa i högsta lutningen på en löpband i vintras på vaderna. Klarade typ 5 minuter innan vaderna sprängdes...

Spunken
2011-05-24, 08:52
Som några redan nämnt tror jag att hopprep kan vara en ideé, speciellt s.k. "double unders".

davkei
2011-05-24, 11:56
Har själv stora vader och det går väl att leva med men lite jobbigt med jeans ibland. Spela fotboll ger väl allmänt stora påkar?

Gädda
2011-05-24, 16:31
Verkar ändå någorlunda tydligt att de som fått resultat som kan relateras till träning verkar ha tränat högreps, 15-20 reps nånstans. Måste börja prova det.

Inge Enveten
2011-05-24, 16:52
Skumt. Fick träningsvärk av 4 set 20 reppare i vadpressen.

En rolig grej - i ett Colemanseminar som hölls nyligen sa hans fruga att hon ibland inte kunnat hitta Ronnie så har hon letat och till slut funnit honom på gymmet där han befunnit såg för att köra vader. Undrar nästan hur ofta han körde vader då. Flera gånger per dag? Och ändå hade han inte så "galna" vader, typ jmf Fankhouser/Pakulski.

Upptaget
2011-05-24, 17:10
Hur faen får ni med 45cm+ på er ett par jeans? har själv 42 cm och flertalet jeansmodeller så spänner det runt vaderna, ser verkligen förjävligt ut..

Sheogorath
2011-05-24, 18:02
Alltså, att få TRÄNINGSVÄRK i vaderna är liksom inga problem. Geez.... Relevans is under 9000.

Gädda
2011-05-24, 19:35
Alltså, att få TRÄNINGSVÄRK i vaderna är liksom inga problem. Geez.... Relevans is under 9000.

Exakt, skulle vnarare säga att det är ovanligt lätt att få träningsvärk i vaderna. Men det kan vi ju den som vill diskutera nånannanstans.

Denna tråd var tänkt att handla om metoder som med stor sannolikhet lett till hypertrofi i vaderna. Det enda konkreta (icke långsökta historier om att man spelade fotboll när man va 13) som kommit fram är några som kört högreps och fått mätbara resultat.

Sheogorath: Du verkar ju iaf tränat vader mycket, men hur pass mkt testade du på högrepsträning?

Sheogorath
2011-05-24, 19:42
Exakt, skulle vnarare säga att det är ovanligt lätt att få träningsvärk i vaderna. Men det kan vi ju den som vill diskutera nånannanstans.

Denna tråd var tänkt att handla om metoder som med stor sannolikhet lett till hypertrofi i vaderna. Det enda konkreta (icke långsökta historier om att man spelade fotboll när man va 13) som kommit fram är några som kört högreps och fått mätbara resultat.

Sheogorath: Du verkar ju iaf tränat vader mycket, men hur pass mkt testade du på högrepsträning?

Inte särskilt mycket. Jag lade mig mellan 6 och 15 reps typ. Däremot väldigt kort vila, egentligen superset mellan "baksida underben" (vader) och "framsida underben" (tibilis anterior) nonstop tills jag använt upp mina 32 set. Den dagen var det bara tunga tåhävningar med raka ben för vaderna. På min vanliga bendag körde jag igenom vaderna med sittande tåhävningar ett par set för att ge dem lite genomblödning och smisk ytterligare en dag. Detta upplägg gav ingenting alls. Det enda som MÖJLIGEN gett mig någonting har varit högre kroppsvikt och högre totalvolym på övrig benträning. Men det är liksom inte som att de helt plötsligt började stå ut som en bra muskelgrupp, långt ifrån.

Gädda
2011-05-24, 19:53
Inte särskilt mycket. Jag lade mig mellan 6 och 15 reps typ. Däremot väldigt kort vila, egentligen superset mellan "baksida underben" (vader) och "framsida underben" (tibilis anterior) nonstop tills jag använt upp mina 32 set. Den dagen var det bara tunga tåhävningar med raka ben för vaderna. På min vanliga bendag körde jag igenom vaderna med sittande tåhävningar ett par set för att ge dem lite genomblödning och smisk ytterligare en dag. Detta upplägg gav ingenting alls. Det enda som MÖJLIGEN gett mig någonting har varit högre kroppsvikt och högre totalvolym på övrig benträning. Men det är liksom inte som att de helt plötsligt började stå ut som en bra muskelgrupp, långt ifrån.

Okej, du kanske ska testa ligga på 15+ reps ett tag då *flex*

Livankaret
2011-05-24, 20:02
Någon cm hit och dit kan ni säkert lyckas få till, har man dock "dåliga" pinnar från start så är det bara att lägga sig på operationsbordet om man vill ha volym.

Sheogorath
2011-05-24, 20:02
Okej, du kanske ska testa ligga på 15+ reps ett tag då *flex*

Eller träna vaderna varje dag. Eller var tredje dag med lågreps. Eller med lång stretch i botten +15 reps. Eller med +20 studsreps på hög vikt, eller....etc. Du ser? Oavsett vilket upplägg som presenteras kan man presentera ett antal andra som KAN vara vadernas heliga Graal. Sanningen är nog den att hade det funnits effektiva sätt att styrketräna vaderna för att få dem större hade de här trådarna inte poppat upp titt som tätt. Så nej, efter 10 år på gymmet tänker jag utforska andra sätt att få vaderna att växa härefter. Styrketräna dem kommer jag att göra, men jag inbillar mig inte längre att jag ska kunna ändra storleksförhållandet mellan lår och vader med hjälp av styrketräning.

Clabben
2011-05-24, 20:08
Jag har fått jobba ikapp överkroppen istället :P Vaderna har väl växt en aning sen dess, men mestadels blivit "senigare"

Inge Enveten
2011-05-24, 20:26
Alltså, att få TRÄNINGSVÄRK i vaderna är liksom inga problem. Geez.... Relevans is under 9000.

Om du syftade på mig så vet jag. Tyckte bara att det var intressant hur som helst då jag inte tror att det är något som skulle gå att uppnå med någon annan muskel.

z_bumbi
2011-05-24, 20:32
Det är ett väldigt prat om reps och antal set men utan att bli starkare så det ju bara tillfälliga åtgärder så se till att mäta även den faktorn.

RobbanColeman
2011-05-24, 20:45
Det är ett väldigt prat om reps och antal set men utan att bli starkare så det ju bara tillfälliga åtgärder så se till att mäta även den faktorn.

Det saknas inte folk på gymmen som lyfter vikter i vadövningar, det saknas däremot folk som kan spänna vaderna genom seten och få dem att växa.

Fredriiik
2011-05-24, 20:49
Har för mig att jag läst att vaderna inte har någon proteinsyntes och att de behövde tränas med högreps för att något skulle hända. Med tanke på den dagliga belastningen och att då köra typ åtta repetitioner inte var så mycket när de bär runt på ens kroppsvikt hela dagarna. Har jag fel här så rätta mig gärna :)

Jag kör högreps nu och superset med stående vadpress 50reps+ och sittande vadpress typ 20reps. helvette så fint det känns i dem och någon millimeter större har de nog blivit :)

Fartman
2011-05-24, 21:41
Har för mig att jag läst att vaderna inte har någon proteinsyntes och att de behövde tränas med högreps för att något skulle hända. Med tanke på den dagliga belastningen och att då köra typ åtta repetitioner inte var så mycket när de bär runt på ens kroppsvikt hela dagarna. Har jag fel här så rätta mig gärna :)

Jag kör högreps nu och superset med stående vadpress 50reps+ och sittande vadpress typ 20reps. helvette så fint det känns i dem och någon millimeter större har de nog blivit :)

Utan proteinsyntes så skulle inte vaderna finnas, så det kan man direkt avskriva.

MilkmaN
2011-05-25, 11:29
Trevligt med mätbart resultat! Förstår dock inte metoden i detalj, med brutalpumpande menar du högreps till utmattning då? Hur många reps och hur många set?

Sj har jag aldrig provat högreps (20-30) på vaderna, så det skulle kanske vara mitt sista försök på att få vaderna att växa.

Såhär ser min taktik ut:

1. Kör barfota, tycker kontakten blir klart bättre då.
2. Kör explosivt utan att överdriva med gung och ryckande. Tryck ut vaden till max anspänning i toppläget (fungerar mkt bättre barfota).
3. Kör tills du inte kan låsa ut mer.
4. "Gunga" eller pumpa så högt du kan tills du känner att du exploderar om du gör 1 rep till.
5. Gå inte så långt ner att du sträcker ut vaden fullt, jag brukar nöjd mig med straxt under horisontalläge.
6. Ha förbannat ont i vaderna.

z_bumbi
2011-05-25, 12:29
Det saknas inte folk på gymmen som lyfter vikter i vadövningar.

Iofs gör det det också men det har ju inget med det jag skrev att göra dvs att se till att lyfta mer vikter.

Salus
2011-05-25, 14:02
Det saknas inte folk på gymmen som lyfter vikter i vadövningar, det saknas däremot folk som kan spänna vaderna genom seten och få dem att växa.

Det viktigaste är nog precis som alltid att lyfta tyngre och tyngre viktmässigt.

Finns nog inte med riktigt bra vader, som är svag i dem.


:MrT:

cero
2011-05-25, 15:23
Det saknas inte folk på gymmen som lyfter vikter i vadövningar, det saknas däremot folk som kan spänna vaderna genom seten och få dem att växa.

Så du har lyckas bygga vader?

RobbanColeman
2011-05-25, 15:30
Så du har lyckas bygga vader?

Ja annars skulle jag inte svarat i tråden...

Jag tränar dessutom inte vaderna tungt. Mindre vikter än de flesta, det kan jag lova.

cero
2011-05-25, 15:32
Ja annars skulle jag inte svarat i tråden...

Jag tränar dessutom inte vaderna tungt. Mindre vikter än de flesta, det kan jag lova.

Då kan du väl redovisa dina ökningar samt hur du tränar?

RobbanColeman
2011-05-25, 15:36
Då kan du väl redovisa dina ökningar samt hur du tränar?

Light weigth med kontakt. Då växer dem. Annars blir det mest åderbrock och blåmärken... :D

Jag har ökat dem kanske 9-10cm i omkrets sen jag började styrketräna. Samma som överarmarna på samma tid ungefär.

Crocker
2011-05-25, 15:37
Light weigth med kontakt. Då växer dem. Annars blir det mest åderbrock och blåmärken... :D

Jag har ökat dem kanske 9-10cm i omkrets sen jag började styrketräna. Samma som överarmarna på samma tid ungefär.
Övningar?
Repsintervall?
Setintervall?
Vila?

Gädda
2011-05-25, 17:48
Såhär ser min taktik ut:

1. Kör barfota, tycker kontakten blir klart bättre då.
2. Kör explosivt utan att överdriva med gung och ryckande. Tryck ut vaden till max anspänning i toppläget (fungerar mkt bättre barfota).
3. Kör tills du inte kan låsa ut mer.
4. "Gunga" eller pumpa så högt du kan tills du känner att du exploderar om du gör 1 rep till.
5. Gå inte så långt ner att du sträcker ut vaden fullt, jag brukar nöjd mig med straxt under horisontalläge.
6. Ha förbannat ont i vaderna.

Ungefär så jag börjat och tänker köra nu. Låter som ett bra tips!

Tänker ligga på 15-20 repetitioner och om inte barfota så iaf så ska jag se till att ha ett par skor med väldigt tunna sulor.

Crocker
2011-05-25, 18:34
Jag har fått jobba ikapp överkroppen istället :P Vaderna har väl växt en aning sen dess, men mestadels blivit "senigare"
Kört någon konditionssport eller gjort liknande? *drool*

Micke1990
2011-05-25, 19:31
Jag vet inte riktigt vad som hade hänt. Om vi blickar tillbaka ca 1,5 år så gick jag ALDRIG, och jag menar ordagrant ALDRIG i shorts eller någonting (inte i tidigare barndom heller). Jag skämdes så mycket över mina vader. Håriga, bleka som tänder...kanske Sveriges vitaste och smalaste vader (seriöst talat).

Och sedan jag började styrketräna i februari 2010 trodde jag aldrig att volymen skulle dyka upp i vaderna. Jag kollade varje dag i spegeln och ingenting hände. Sedan slutade jag i somras 2010 att kolla på dem helt. Jag la väl mer eller mindre ingen tid på att titta på dem förrän nu detta året. Mina vader har blivit kolossalt mycket större, jag bestämde mig även för att raka benen (JA, DET GJORDE JAG) och solade solarium som fan.

Idag går jag ständigt runt i shortsen och showar mina legs för damerna. Och ja, dem uppskattar dem väldigt mycket! ;)

Kämpa på. När du känner att det börja brännas så kör 3-4 reps till...bara fortsätt. Tänk inte för mycket. Kör tungt, gärna 15-20 reps. Variera med reps & sets, dropset och läs inte för mycket av det som står på denna sidan. 80% är b*shit och folk tror för mycket. Dra vidare till BB.com isåfall och läs vettigare saker där.


Lycka till!

Clabben
2011-05-25, 20:40
Kört någon konditionssport eller gjort liknande? *drool*

Fotboll och friidrott (kortdistans)

Sheogorath
2011-05-25, 20:55
Jag vet inte riktigt vad som hade hänt. Om vi blickar tillbaka ca 1,5 år så gick jag ALDRIG, och jag menar ordagrant ALDRIG i shorts eller någonting (inte i tidigare barndom heller). Jag skämdes så mycket över mina vader. Håriga, bleka som tänder...kanske Sveriges vitaste och smalaste vader (seriöst talat).

Och sedan jag började styrketräna i februari 2010 trodde jag aldrig att volymen skulle dyka upp i vaderna. Jag kollade varje dag i spegeln och ingenting hände. Sedan slutade jag i somras 2010 att kolla på dem helt. Jag la väl mer eller mindre ingen tid på att titta på dem förrän nu detta året. Mina vader har blivit kolossalt mycket större, jag bestämde mig även för att raka benen (JA, DET GJORDE JAG) och solade solarium som fan.

Idag går jag ständigt runt i shortsen och showar mina legs för damerna. Och ja, dem uppskattar dem väldigt mycket! ;)

Kämpa på. När du känner att det börja brännas så kör 3-4 reps till...bara fortsätt. Tänk inte för mycket. Kör tungt, gärna 15-20 reps. Variera med reps & sets, dropset och läs inte för mycket av det som står på denna sidan. 80% är b*shit och folk tror för mycket. Dra vidare till BB.com isåfall och läs vettigare saker där.


Lycka till!

YEAH!!! Speaking like a tru bodybuildah! Här! Ta ett GASP-linne!

Zoidy
2011-05-25, 22:33
YEAH!!! Speaking like a tru bodybuildah! Här! Ta ett GASP-linne!

:laugh: awesome!

DGARD
2011-05-26, 09:14
Har sjukt tunna vader och inte blev min högervad bättre av att vara gipsad 6 månader i ungdomen heller.

Har nu börjat komma igång med träningen efter 10års uppehåll och just nu kör jag 1 dropset med ca 20,10,8,8 reps stående vadpress i maskin. Går inte ner och töjer för mycket utan försöker behålla spänningen. Sen kanske nåt set sittande vadpress. Detta körs ca var 4 - 5 dag.

Inte mätt nånting men min fru (som hatar mina pinnvader. fast egentligen är hon bara avundsjuk o vill ha mina smalisar) kommenterade dom faktiskt och sa att dom såg liite större ut. Kan ju vara en illusion för att jag håller på o skala av späcket. Ska mäta ikväll o göra en ny mätning till hösten.

ARMSTARK
2011-05-26, 10:17
Som mång redan har skrivit; man måste träna vaderna mycket hårdare än resten av kroppen för att de ska börja växa.

I tidningen B&K fanns ett träningsprogram nån gång på 90-talet, hehe nån som har den liggande och kan scana in den? Brutal-hårt program, men flera som jag tränade med körde det och fick riktigt bra resultat.

Gabriel174
2011-05-26, 10:54
YEAH!!! Speaking like a tru bodybuildah! Här! Ta ett GASP-linne!

ahahahahahahahahahahahahahahah

prOtotype
2011-05-26, 13:25
Jag tror på framfotalöpning. Alltså springa så som kroppen är gjord för. Brorsan har fått klart fetare vader sen han började löpa i vibram fivefingers. Mina har växt litegrann, men inte jättemycket, av att jag börjat hoppa mycket mer. Explosiva frånstamp osv. Men det har också ackompanjerats av mer träning barfota och longboardåkande så det är svårt att hitta en ensam faktor.

Men jag tror garanterat att att barfota is the way to go för att belasta mer naturligt.

En sidtanke. De två människor jag känner med brutalast vader (vi snackar problem att få byxor över dom) går båda två lite på utsidan av foten, så det känns som att de lär belasta tårna lite annorlunda i stegen. Det kan vara värt att ta med i beräkningen.

Frejaa
2011-05-26, 13:33
Att springa i trappor brukar få endels vader att växa enormt. Sedan jag började med stående vadpress 4 set två gånger i veckan har mina ökat på bra. 12-15 reps med lagom belastning. Kör utan skor, tycker det går enklast så och ser till att inte gunga i botten.

z_bumbi
2011-05-26, 13:55
I tidningen B&K fanns ett träningsprogram nån gång på 90-talet, hehe nån som har den liggande och kan scana in den? Brutal-hårt program, men flera som jag tränade med körde det och fick riktigt bra resultat.

Det är inte det som ligger i Best of?

ARMSTARK
2011-05-26, 14:04
Ska kolla...

ARMSTARK
2011-05-26, 14:13
Njaaee, det jag minns av instruktionstexten var att man skulle inte räkna repsen föränns man började få mjölksyra. Kommer ihåg hur grabbarna som körde programmet brölade som skadeskjutna älgar när de försökte ta sig igenom vadpassen. *screwy* Men det funkade på dem.

Fatcan
2011-05-26, 23:10
Ni som kör fivefingers, funkar Classic-modellen att springa/sprinta i eller borde jag absolut försöka få tag på Sprint-modellen? (den med ett spänne över foten), har bara sett Classic i butiken som säljer FF här.

Hemi
2011-05-27, 12:47
Finns det några riktigt bra knäböjare med kassa vader? Man använder väl vaderna en hel del i böjen också, för att korrigera hela kroppen om det går för långt fram exempelvis och det är mycket vikt på stången.

I övrigt har jag själv tränat tårna separat med vader, om det haft effekt vet jag inte. Annars har 8 timmars dagliga farmerswalks i och med mitt tidigare jobb gett effekt på vaderna det vet jag.

emi23j
2011-05-27, 13:22
Hur faen får ni med 45cm+ på er ett par jeans? har själv 42 cm och flertalet jeansmodeller så spänner det runt vaderna, ser verkligen förjävligt ut..

Nu har jag inte 45+ men 44. jag skiter helt enkelt i att använda jeans, använder jeans knske 1 gång i månaden=).
dock inte pga av mina vader utan mer på grund av röven. för stor helt enkelt.

Silencer
2011-05-27, 13:28
Testa springa på tårna. Gjorde det tidigare. Helvete vilken träningsvärk!!!

Stryc9
2011-05-27, 13:54
Vad anses vara tungt i sittande vadpress? Ja, det är individuellt men ni som anser er ha starka vader, vad anser ni är tungt?

ARMSTARK
2011-05-27, 14:14
Vad anses vara tungt i sittande vadpress? Ja, det är individuellt men ni som anser er ha starka vader, vad anser ni är tungt?

80 kg strikt, ända ner och ända upp, och stop i uppeläget. 15-20 reps/set.
Mer än det dubbla om man kör som random gymkille som kör halva rörelsen utan stop.

RobbanColeman
2011-05-28, 06:50
Vad anses vara tungt i sittande vadpress? Ja, det är individuellt men ni som anser er ha starka vader, vad anser ni är tungt?

Det måsta väl vara "tungt" att lasta på mest vikter på hela gymmet utan att ha några vader att tala om... :D

Alltså, mina vader, och samtliga delar av min kropp förresten, har växt utan progression sista åren, jag har bara minskat vikterna faktiskt. När det gäller sittande vadpress har jag nog minskat ner till 1/3 av min gamla vikter. Mina vader mätte över 47cm som mest, nu 46cm. Då jag var "stark" i vaderna var dem max 42cm...

Jag tränar vader varannan dag, 4-9 set per gång, 25 reps men aldrig ens i närheten av fail. Jag bara pumpar in blod i dem, höjer vikten och trycket set efter set.

Det tar där man träffar, det märks på pumpet var man har träffat, sen hem och äta ordentligt med protein framförallt. Då växer man. Jag menar jag kan ta ett hantelpar tyngre varje gång på biceps några veckor nu om jag vill men det leder bara till överträning och inte har man fått större överamar på 3 veckor för det, möjligtvis av en inflammation med vätskeansamling som följd.

Så kul med med detta machoforum, jag menar jag var viktkåt när jag var yngre men här är det religion. :)

Matjord
2011-05-28, 07:10
Är inte helt 100% på vad den slags maskin heter men tror den heter 'Liggande bencurl' (?)

Men i alla fall.
Kör på riktigt högt motstånd på cykeln och cykla väldigt intensivt i en 10minuter åt gången. Så kör du så 4 gånger med en 5minuters vila mellan "seten"

Alltså 10 x 4 = 40 + 5x3 = 55 minuter + den liggande bencurlen 8x5 så borde dina vader förhoppningsvis växa.

Körde själv denna version en gång i veckan i ett år och mina vader har växt ungefär 6-7 cm i omkrets.

Kanske har bra föräldrar också för det, vem vet. Men tycker det borde vara värt ett försök :-)

Sheogorath
2011-05-28, 07:17
Är inte helt 100% på vad den slags maskin heter men tror den heter 'Liggande bencurl' (?)

Men i alla fall.
Kör på riktigt högt motstånd på cykeln och cykla väldigt intensivt i en 10minuter åt gången. Så kör du så 4 gånger med en 5minuters vila mellan "seten"

Alltså 10 x 4 = 40 + 5x3 = 55 minuter + den liggande bencurlen 8x5 så borde dina vader förhoppningsvis växa.

Körde själv denna version en gång i veckan i ett år och mina vader har växt ungefär 6-7 cm i omkrets.

Kanske har bra föräldrar också för det, vem vet. Men tycker det borde vara värt ett försök :-)

Helt klart intressant. Gastrocnemius som jobbar i liggande bencurl (och cykling, särskilt om man har fastlåsta fötter så att man kan dra runt pedalerna) har högre andel typ IIx-fibrer som har bäst förmåga till muskelhypertrofi.

Halldin
2011-05-28, 07:57
Liggande bencurl för vaderna?

http://www.deviantart.com/download/151493494/The_LOL_WUT_Pear_by_miss_fetus_cock_slap.jpg

Matjord
2011-05-28, 08:57
Jag är som sagt INTE helt hundra på vad maskinen heter..

Man ligger i alla fall på mage och pressar vaderna mot baksidan av låren.

Sheogorath
2011-05-28, 10:56
Liggande bencurl heter den.

Matjord
2011-05-28, 11:07
Liggande bencurl heter den.

Tack för att du konformerade det för mig, så känner jag mig inte helt lost i alla fall.

Hodik
2011-05-28, 11:38
Eller träna vaderna varje dag. Eller var tredje dag med lågreps. Eller med lång stretch i botten +15 reps. Eller med +20 studsreps på hög vikt, eller....etc. Du ser? Oavsett vilket upplägg som presenteras kan man presentera ett antal andra som KAN vara vadernas heliga Graal. Sanningen är nog den att hade det funnits effektiva sätt att styrketräna vaderna för att få dem större hade de här trådarna inte poppat upp titt som tätt. Så nej, efter 10 år på gymmet tänker jag utforska andra sätt att få vaderna att växa härefter. Styrketräna dem kommer jag att göra, men jag inbillar mig inte längre att jag ska kunna ändra storleksförhållandet mellan lår och vader med hjälp av styrketräning.

Inse att det är du som inte tränat vaderna rätt och att det går utmärkt att få dem att öka i volym om man gör rätt. Givetvis är det mycket gener men ditt prat om att styrketräning inte hjälper är skitsnack.

bear.flowertwig
2011-05-28, 11:39
Liggande bencurl för vaderna?

http://www.deviantart.com/download/151493494/The_LOL_WUT_Pear_by_miss_fetus_cock_slap.jpg

+1 Liggande bencurl låter rätt långsökt :Virro

Sheogorath
2011-05-28, 11:43
Inse att det är du som inte tränat vaderna rätt och att det går utmärkt att få dem att öka i volym om man gör rätt. Givetvis är det mycket gener men ditt prat om att styrketräning inte hjälper är skitsnack.

Men nutte då.

bear.flowertwig
2011-05-28, 11:43
Inse att det är du som inte tränat vaderna rätt och att det går utmärkt att få dem att öka i volym om man gör rätt. Givetvis är det mycket gener men ditt prat om att styrketräning inte hjälper är skitsnack.

Kontentan, om jag får lägga orden i Sheos mun, var nog snarare att han inte tyckte det var värt ansträngningen för att det krävdes så mycket mer tid för vaderna att växa. Det förstår jag mycket väl och jag börjar få samma inställning till underarmsträning efter att ha kört extremt prioriterat och hårt nu 7-8 månader med resultat som är långt ifrån vad andra muskelgrupper svarar med.

Sheogorath
2011-05-28, 11:46
Kontentan, om jag får lägga orden i Sheos mun, var nog snarare att han inte tyckte det var värt ansträngningen för att det krävdes så mycket mer tid för vaderna att växa. Det förstår jag mycket väl och jag börjar få samma inställning till underarmsträning efter att ha kört extremt prioriterat och hårt nu 7-8 månader med resultat som är långt ifrån vad andra muskelgrupper svarar med.

Nästan så. Kontentan var att OM det krävs den volymen (vilket jag inte alls är övertygad om - det låter mest som ett desperat försök att hitta en helig Graahl som inte finns) så är det knappast värt det. Det är ju inte precis så att mina vader inte växer. De växer i takt med att allt annat växer. Men de blir inte större i förhållande till exempelvis låren.

LindaS
2011-05-28, 11:48
Har aldrig haft som mål att få vaderna att växa men tycker dom är ganska justa. Har tränat gymnastik, styrkelyft och tyngdlyftning(samt lite annat).

MicheG
2011-05-28, 12:03
Såhär ser min taktik ut:

1. Kör barfota, tycker kontakten blir klart bättre då.
2. Kör explosivt utan att överdriva med gung och ryckande. Tryck ut vaden till max anspänning i toppläget (fungerar mkt bättre barfota).
3. Kör tills du inte kan låsa ut mer.
4. "Gunga" eller pumpa så högt du kan tills du känner att du exploderar om du gör 1 rep till.
5. Gå inte så långt ner att du sträcker ut vaden fullt, jag brukar nöjd mig med straxt under horisontalläge.
6. Ha förbannat ont i vaderna.

Bästa tipset på länge. Igår så körde jag endast 10 set vader med högt tempo. 5 set stående vadpress i smith och 5 set sittande enbens vadpress i benpressen. Har en jävulskt träningsvärk redan nu.

I vanliga fall tränar jag vaderna ca 15set tungt med skor och tung belastning och brukar knappt märka av att jag har tränat dagarna efter.

Sheogorath
2011-05-28, 12:05
Som sagt. Att få träningsvärk i vaderna är inte problemet.

Zoidy
2011-05-28, 12:49
Det måsta väl vara "tungt" att lasta på mest vikter på hela gymmet utan att ha några vader att tala om... :D

Alltså, mina vader, och samtliga delar av min kropp förresten, har växt utan progression sista åren, jag har bara minskat vikterna faktiskt. När det gäller sittande vadpress har jag nog minskat ner till 1/3 av min gamla vikter. Mina vader mätte över 47cm som mest, nu 46cm. Då jag var "stark" i vaderna var dem max 42cm...

Jag tränar vader varannan dag, 4-9 set per gång, 25 reps men aldrig ens i närheten av fail. Jag bara pumpar in blod i dem, höjer vikten och trycket set efter set.

Det tar där man träffar, det märks på pumpet var man har träffat, sen hem och äta ordentligt med protein framförallt. Då växer man. Jag menar jag kan ta ett hantelpar tyngre varje gång på biceps några veckor nu om jag vill men det leder bara till överträning och inte har man fått större överamar på 3 veckor för det, möjligtvis av en inflammation med vätskeansamling som följd.

Så kul med med detta machoforum, jag menar jag var viktkåt när jag var yngre men här är det religion. :)

Egentligen borde jag väl inte mata trollet men...

Du har visst haft progression. Har man ett jobbigare utförande och höjer vikterna man kan utföra med det utförandet så är det fortfarande progression, även om vikterna är lägre än med opti-utförande. Klart det finns fler intensitetshöjande tekniker än en. Det blir jobbigare om man har 5 sekunders negativ fas istället för 1 sekunds negativ fas också, oavsett om du höjer vikterna eller ej. Tycker du ska sluta dumma dig så fort du får chansen. Det är fruktansvärt svårt att ta dig seriöst när du håller på som du gör.

RobbanColeman
2011-05-28, 13:54
Egentligen borde jag väl inte mata trollet men...

Du har visst haft progression. Har man ett jobbigare utförande och höjer vikterna man kan utföra med det utförandet så är det fortfarande progression, även om vikterna är lägre än med opti-utförande. Klart det finns fler intensitetshöjande tekniker än en. Det blir jobbigare om man har 5 sekunders negativ fas istället för 1 sekunds negativ fas också, oavsett om du höjer vikterna eller ej. Tycker du ska sluta dumma dig så fort du får chansen. Det är fruktansvärt svårt att ta dig seriöst när du håller på som du gör.

Bra att du vet vad jag gör. Här finns verkligen all hjälp man kan få. Vet du vad jag gör nu?

hurril
2011-05-28, 13:58
Liggande bencurl för vaderna?

http://www.deviantart.com/download/151493494/The_LOL_WUT_Pear_by_miss_fetus_cock_slap.jpg

Inga som helst konstigheter med det. Gastrocnemius fäster på lårbenet. Jag tror dock det snarare leder till att folk går runt med kassa baksidor än feta vader.

HerrCarlsson
2011-05-28, 15:14
Egentligen borde jag väl inte mata trollet men...

Du har visst haft progression. Har man ett jobbigare utförande och höjer vikterna man kan utföra med det utförandet så är det fortfarande progression, även om vikterna är lägre än med opti-utförande. Klart det finns fler intensitetshöjande tekniker än en. Det blir jobbigare om man har 5 sekunders negativ fas istället för 1 sekunds negativ fas också, oavsett om du höjer vikterna eller ej. Tycker du ska sluta dumma dig så fort du får chansen. Det är fruktansvärt svårt att ta dig seriöst när du håller på som du gör.

Här kommer ett till troll. Har sänkt vikterna, intensiteten och "ta i faktorn" senaste året, dvs praktiskt taget sänkt all sk. progression. Lustigt nog har vaderna inte riktigt fattat det, dem har växt, mer än när jag körde styrketränings-hardcore-svintungt-stirra sig blind på-progression-monsterintensiva vadpass.

hurril
2011-05-28, 15:20
Här kommer ett till troll. Har sänkt vikterna, intensiteten och "ta i faktorn" senaste året, dvs praktiskt taget sänkt all sk. progression. Lustigt nog har vaderna inte riktigt fattat det, dem har växt, mer än när jag körde styrketränings-hardcore-svintungt-stirra sig blind på-progression-monsterintensiva vadpass.

Hur mycket har du ökat i vikt under samma period?

Fatcan
2011-05-28, 15:32
Ni som kör fivefingers, funkar Classic-modellen att springa/sprinta i eller borde jag absolut försöka få tag på Sprint-modellen? (den med ett spänne över foten), har bara sett Classic i butiken som säljer FF här.

Still wondering! Hade tänkt köra barfotalöpning nu under sommaren för att se ifall det händer nått med vaderna.

HerrCarlsson
2011-05-28, 16:29
Hur mycket har du ökat i vikt under samma period?

Samma kost, lika lång tidsperiod - 0,5 cm vs 2 cm.
Oförändrat bf.

Zoidy
2011-05-28, 16:51
Bra att du vet vad jag gör. Här finns verkligen all hjälp man kan få. Vet du vad jag gör nu?

Du har ju för fan själv sagt att progression är viktigt. Skärp dig.

Här kommer ett till troll. Har sänkt vikterna, intensiteten och "ta i faktorn" senaste året, dvs praktiskt taget sänkt all sk. progression. Lustigt nog har vaderna inte riktigt fattat det, dem har växt, mer än när jag körde styrketränings-hardcore-svintungt-stirra sig blind på-progression-monsterintensiva vadpass.

Du får nog läsa om mitt inlägg igen, du verkar inte ha förstått vad jag menade överhuvudtaget :)

RobbanColeman
2011-05-28, 17:09
Du har ju för fan själv sagt att progression är viktigt. Skärp dig.



Du får nog läsa om mitt inlägg igen, du verkar inte ha förstått vad jag menade överhuvudtaget :)

Jag har skärpt mig, har lagt ned kolozzeum till 95%...

hurril
2011-05-28, 17:14
Samma kost, lika lång tidsperiod - 0,5 cm vs 2 cm.
Oförändrat bf.

Hur mycket ökade du i vikt?

HerrCarlsson
2011-05-28, 17:20
Hur mycket ökade du i vikt?

Mäter inte i kg.

bear.flowertwig
2011-05-28, 17:35
Still wondering! Hade tänkt köra barfotalöpning nu under sommaren för att se ifall det händer nått med vaderna.

Jag skrev ett par inlägg om det i stora löpartråden. Funderat över samma sak. Själv har jag just börjat springa i Nike Free och känner av mer vader. De flesta som går över till Fivefingers verkar ju få fruktansvärd, på gränsen till skadlig träningsvärk så det är väl inte omöjligt att det kan påverka en del. Men då ska man nog hålla sig till kortare exposivare löppass och i övrigt ligga på +kcal osv för att stimulera tillväxt.

Hemi
2011-05-28, 17:48
Jag vet inte om någon skrivit nåt liknande men som jag skrev förut, i knäböj använder man hela underbenen, ja i alla stående övningar gör man det. Om man jämför 2 program;

ett typiskt "gymmar"program där man gör benpress, lårcurl, lårsträck, sittande roddar mm, altså, benen/ryggen tränas liggandes/sittandes. Sedan lite vadpress på det.

Det andra; Marklyft, roddar, raka mark, knäböj, fronböj lite OL osv, OCH vadträning på det. Kanske lite kondis i form av jogg då och då, som idrottare skall. Vader (underbenen) tränas nästan hela tiden med rejäla vikter.

Ser ut som det finns en viss skildnad där. Men vad vet jag om det hjälper.

mysteak
2011-05-28, 23:32
Aiiiiight då ska man ge sig på ett försök att bygga lite vader då.

Planerar att köra 3 pass i veckan.

Varje pass ska innehålla stående vadpress med 3 st tunga set, där jag direkt efter varje set kör med någon enstaka viktplatta tills vaderna är helt slut. För varje repetition ska jag även försöka sträcka ut vaderna rejält i toppenläget och stanna där någon sekund (tolkade någon/några kommentar(er) att detta var bra).

Sedan så hade jag tänkt att avsluta med 3-4 set sittande vadpress.

Hur låter detta tycker ni?

Och angående stående vadpressen, vad tror ni är det bästa repsantalet till varje arbetsset här?

z_bumbi
2011-05-29, 07:58
Nog att det kan vara viktigt att gå upp i toppläget men bottenläget är det som jag ser flest slarva med. En del som faktiskt kör till botten är så stela att det ser ut som om de inte gör det och då är det dags att stretcha.

Du kan sprida ut seten från den första månaden över tre pass om du vill försöka med programmet, annars kan du i alla fall titta på set och reps och få en idé om fördelning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4673854&postcount=3

Proxy
2011-05-29, 15:55
Du har ju för fan själv sagt att progression är viktigt. Skärp dig.

Du får nog läsa om mitt inlägg igen, du verkar inte ha förstått vad jag menade överhuvudtaget :)

Du som spenderar så mycket tid med att hata på Robban et al. borde kanske se att han kritiserar den klassiska progressions-modellen. D.v.s. lyft med en säker teknik för att lyfta så tungt som möjligt, och stirra blint på vikt x antalet repetitioner, där vikt är belastning och antalet reps är tja, hur många reps du klarar.

Det är ju som dom flesta har märkt, många som har enligt den klassiska modellen haft bakåtvänd progression. Minskat vikterna istället, men ändå har vaderna växt. Ergo - "ingen progression" då vikterna inte ökar.

Men som vanligt, byggarna tycker att SL:arna konspirerar, och SL-fansen tycker att byggarna är helt pårökta. Missförstånd från båda sidor, just för att vi alla har olika åsikter om något som vi alla har en gemensam passion för. :)


För att tillföra något till tråden, så verkar det som att vaderna växer extremt lite eller inte alls på träning med styrka som mål. Det är inte sällan jag ser killar med över 300 ärliga kilon i sittande vadpress med pyttevader.

Slarti gjorde ju ett test med strypträning för vaderna, och det verkade ju fungera bra. Det verkar ju vara många andra som har lyckats bra med pump-träning, och t.o.m. så extremt som backlöpning o.s.v.

Zoidy
2011-05-29, 17:34
Du som spenderar så mycket tid med att hata på Robban et al. borde kanske se att han kritiserar den klassiska progressions-modellen. D.v.s. lyft med en säker teknik för att lyfta så tungt som möjligt, och stirra blint på vikt x antalet repetitioner, där vikt är belastning och antalet reps är tja, hur många reps du klarar.

Det är ju som dom flesta har märkt, många som har enligt den klassiska modellen haft bakåtvänd progression. Minskat vikterna istället, men ändå har vaderna växt. Ergo - "ingen progression" då vikterna inte ökar.

Men som vanligt, byggarna tycker att SL:arna konspirerar, och SL-fansen tycker att byggarna är helt pårökta. Missförstånd från båda sidor, just för att vi alla har olika åsikter om något som vi alla har en gemensam passion för. :)


För att tillföra något till tråden, så verkar det som att vaderna växer extremt lite eller inte alls på träning med styrka som mål. Det är inte sällan jag ser killar med över 300 ärliga kilon i sittande vadpress med pyttevader.

Slarti gjorde ju ett test med strypträning för vaderna, och det verkade ju fungera bra. Det verkar ju vara många andra som har lyckats bra med pump-träning, och t.o.m. så extremt som backlöpning o.s.v.

Nej jag köper att vaderna är annorlunda. Tror du kanske missförstod lite vad jag försökte få fram. Ska försöka förklara lite hur jag menade:

Som jag skrev finns det ju fler än en intensitetshöjande metod. Jag tror inte heller att vaderna växer bäst av att tränas på "klassiskt" sätt. Men det hindrar ju inte att man har progression i sin träning. Det är ju inte så att vaderna växer bäst av att få mindre pisk. De växer ju av att få mer pisk. I form av högre tut, fler reps etc etc. Och för att kunna ge vaderna mer och mer pisk så behövs ju någon form av progression, right?

Slartibartfast
2011-05-29, 17:51
Slarti gjorde ju ett test med strypträning för vaderna, och det verkade ju fungera bra. Det verkar ju vara många andra som har lyckats bra med pump-träning, och t.o.m. så extremt som backlöpning o.s.v.

Nej, det funkade inte alls. Det enda som hände var att vaderna blev mera deffade (mindre) vilket gjorde att dom ändrade utseende. Detta hade antagligen inte heller nåt att göra med strypträningen. Nån volym byggdes inte.

Jag hade fel.

tossefar
2011-05-29, 17:58
Mina vader vaknade till liv när jag började med knäböj. Helt vanliga stående pressar i smithen tycker jag har gett helt ok resultat också...

Fatcan
2011-07-22, 16:45
Still wondering! Hade tänkt köra barfotalöpning nu under sommaren för att se ifall det händer nått med vaderna.

Var ute och sprang med VFF i måndags, först nu har värken i vaderna börjat släppa, och då sprang jag bara runt 10% av min vanliga runda. Altså, träningsvärken i vaderna var ju brutal. Jag hade väldigt stora problem med att gå och det ser fortfarande lite roligt ut när jag tar mig fram...

Ska bli intressant att se ifall det händer nått med vaderna nu, hade tänkt gå över till intervaller och backlöpning så fort fötterna och underbenen har vant sig vid det här.

Supermicke
2011-07-23, 10:10
ni som säger att vaderna inte vuxit något, har armarna gjort det under tiden ni tränade vader? för ni måste ju tränat armar också dock kanske inte så prioriterat.. men om dem inte växer av träningen så kan jag inte tänka mig att vaderna skulle göra det heller. Man kan ju kötta armar flera set utan att dem växer pga man inte går upp i vikt tex. För jämför man vader med armar som är typ samma mått så tar det tid att få stora så 1års vadträning kanske inte är så mycket egentligen?

Går det att tänka på det här sättet tro? :rolleyes:

Anders The Peak
2011-07-23, 10:14
ni som säger att vaderna inte vuxit något, har armarna gjort det under tiden ni tränade vader? för ni måste ju tränat armar också dock kanske inte så prioriterat.. men om dem inte växer av träningen så kan jag inte tänka mig att vaderna skulle göra det heller. Man kan ju kötta armar flera set utan att dem växer pga man inte går upp i vikt tex. För jämför man vader med armar som är typ samma mått så tar det tid att få stora så 1års vadträning kanske inte är så mycket egentligen?

Går det att tänka på det här sättet tro? :rolleyes:

Det är bara att besöka valfritt gym i vilken del av världen som helst för att förstå varför armarna oftast växer bättre än vaderna.

Grotesk
2011-07-23, 13:47
Nej, det funkade inte alls. Det enda som hände var att vaderna blev mera deffade (mindre) vilket gjorde att dom ändrade utseende. Detta hade antagligen inte heller nåt att göra med strypträningen. Nån volym byggdes inte.

Jag hade fel.

Är du seriös? Jag har funderat på att prova detta. :(

smeander
2011-07-23, 16:55
Tips nr1. Att göra tvärtemot det som 90% på gymmet gör! Fråga dom som har bra vader och lyssna på dom (dom har tydligen gjort rätt, dom har ju stora vader).

Tips nr2. Sänk vikterna, nästan alla kör för tungt (alldeles för tungt) på vader.

Tips nr3. Tänk på utförandet! Tänk på hur du skulle springa uppför en trappa, inte fan stretchar du ut vaden varje trappsteg då utan du springer ju på tårna för att komma upp för trappen så snabbt som möjligt. Så ska utförandet se ut i vadträningen,

Ska man läsa här på kollo så kan du inte bygga vader, för det är bara en bråkdel som har genetik för att få stora vader *bs*...
90% av alla som styrketränar har inte dålig genetik för att få stora vader, nästan alla tränar vader fel (kanske för att dom gör som folk skriver på diverse forum).

rooz
2011-07-23, 17:11
Nu saknas ju bara en bild på smeanders massiva vader!

Illustrerade mannen
2011-07-24, 17:18
Har tränat kampsport/kampkonst sedan 1978... Tränar (nästan) aldrig vader på gymet... Det kommer troligen ta ca 30 år (om jag inte är död då) för min kropp att komma ikapp vaderna... Hoppandes upp och ner, fram och tillbaka, barfota, med hjälp av vaderna, i drygt 30 år, har satt sina spår... Högreps? Jo tack, minst sagt...

Dajollee
2011-07-24, 17:33
Har tränat kampsport/kampkonst sedan 1978... Tränar (nästan) aldrig vader på gymet... Det kommer troligen ta ca 30 år (om jag inte är död då) för min kropp att komma ikapp vaderna... Hoppandes upp och ner, fram och tillbaka, barfota, med hjälp av vaderna, i drygt 30 år, har satt sina spår... Högreps? Jo tack, minst sagt...

men kollar man på många i toppen av k-1 så har dom inte specellt bra vader tycker jag o dom lär ha tränat ett antal år..

Illustrerade mannen
2011-07-24, 17:44
Så kanske det är. Men mina vader är INTE i paritet med mina övriga muskler och jag tränar dem inte...

Sheogorath
2011-07-24, 17:45
Så kanske det är. Men mina vader är INTE i paritet med mina övriga muskler och jag tränar dem inte...

Du hade behövt en enäggstvilling som inte tränat kampsport för att vi skulle kunna dra några slutsatser.

feyin
2011-07-25, 06:21
Har hört att träning ska vara rätt bra för dem. Jag tror många har läst att vader är svårtränade och därav inte lägger samma fokus på dem utan tänker att vader går ju inte att träna ändå, så de skiter i det.

tenchi
2011-07-25, 06:47
Köp barfotaskor, ut och spring. "Det funkar för mig". Barfotalöpning tar rejält på vaderna och på mina klena vader så ser jag en skillnad.

Ondskapelsen
2011-07-25, 09:44
Du hade behövt en enäggstvilling som inte tränat kampsport för att vi skulle kunna dra några slutsatser.

Jag tycker vi satsar på en sådan studie!
Vi identifierar enäggstvillingar och så tvingar vi den ena att bli kampsportsmästare och den andra till att bli lite smalfet och så mäter vi vader över tid!

Fishtank
2011-07-25, 09:50
Det enda tipset jag har är orientering
Märker själv det på mig själv, min bror, en av mina kompisar
Alla vi har relativt stora vader utan minsta lilla isolation på vadträning utan bara orienteringslöpning

soulie
2011-07-25, 09:59
Jag skulle vilja få mindre vader, är det möjligt?
Har spelat bowling i herrans massa år (ca 10) slutade sedan och inte kört på snart 10 år igen, vaderna är dock lika stora som när jag spelade och har problem med att tex. byxor blir för tighta vid vaderna och perfekt passform annars, går absolut inte vika upp byxor som shorts.

I-lands problem ja men går det få mindre vader?

SiSenior
2011-07-25, 10:26
Jag skulle vilja få mindre vader, är det möjligt?
Har spelat bowling i herrans massa år (ca 10) slutade sedan och inte kört på snart 10 år igen, vaderna är dock lika stora som när jag spelade och har problem med att tex. byxor blir för tighta vid vaderna och perfekt passform annars, går absolut inte vika upp byxor som shorts.

I-lands problem ja men går det få mindre vader?

Växte dina vader av enbart bowling? Den har jag aldrig hört förut. Ballt.

King Grub
2011-07-25, 10:28
Jag skulle vilja få mindre vader, är det möjligt?
Har spelat bowling i herrans massa år (ca 10) slutade sedan och inte kört på snart 10 år igen, vaderna är dock lika stora som när jag spelade och har problem med att tex. byxor blir för tighta vid vaderna och perfekt passform annars, går absolut inte vika upp byxor som shorts.

I-lands problem ja men går det få mindre vader?

Har du så lätt för att få stora vadmuskler, lär det inte vara mindre än långvarigt sängliggande som skulle få dom att minska, dvs något som inte får ske.

z_bumbi
2011-07-25, 10:29
Illustrerade mannen: Det är inget intressant om vaderna är större än resten av kroppen om vaderna trots det inte är så stora så vad mäter vaderna, vad är kroppsvikten och vad mäter resten av kroppen?

soulie: Det kan funka om du belastar mindre än vad du gör idag under en längre period men det kräver oftast att man inte rör sig överhuvudtaget så det är inte direkt att rekommendera.

ChrisDEFC
2011-07-25, 10:32
Jag skulle vilja få mindre vader, är det möjligt?
Har spelat bowling i herrans massa år (ca 10) slutade sedan och inte kört på snart 10 år igen, vaderna är dock lika stora som när jag spelade och har problem med att tex. byxor blir för tighta vid vaderna och perfekt passform annars, går absolut inte vika upp byxor som shorts.

I-lands problem ja men går det få mindre vader?

Bygg upp lår och röv så det matchar vaderna :naughty:

JojjeG
2011-07-25, 12:58
Jag skulle vilja få mindre vader, är det möjligt?
Har spelat bowling i herrans massa år (ca 10) slutade sedan och inte kört på snart 10 år igen, vaderna är dock lika stora som när jag spelade och har problem med att tex. byxor blir för tighta vid vaderna och perfekt passform annars, går absolut inte vika upp byxor som shorts.

I-lands problem ja men går det få mindre vader?

Konstigt, då borde mina också växa. För jag har bowlat i snart 5 år...

goodie
2011-07-25, 14:46
Konstigt, då borde mina också växa. För jag har bowlat i snart 5 år...

Alla är vi genetiskt olika. Känner ett par stycken som har sjukt stora och muskulösa vader utan att träna dom alls.

Supermicke
2011-08-19, 11:32
Nej, det funkade inte alls. Det enda som hände var att vaderna blev mera deffade (mindre) vilket gjorde att dom ändrade utseende. Detta hade antagligen inte heller nåt att göra med strypträningen. Nån volym byggdes inte.

Jag hade fel.

jag har upplevt samma med mina vader, dem har blivit hårdare och mer deffade men det är samma mått som innan. Samma sak med mina lår, musklerna blev hårdare och konturerna blev synligare. Men det är väl tecken på att det fungerar eftersom det blir så i början när man börjar träna något?

Erection
2011-08-19, 12:18
Sätt på er en tung väska och promenera upp för trappor med endast tårna. Och för varje trappsteg som ni nått så gör ni typ en vadpress med den ena foten.... :D

Donkey Kong
2011-08-19, 13:06
Nu har jag inte läst alla inlägg här, men har 2 tips, eller 3-4. :D

1 Den killen jag personligen sett som har de bästa vaderna nånsin var/är simmare. Han påstår att han fått vaderna av simningen. Tydligen "bladar" de ut fötterna vid sparktagen och håller emot hela tiden för att få stora "fenor" och detta har gett honom vaderna.
2 Promenader/vandring med ryggsäck (gärna tung ryggsäck) gör jag ganska ofta.
3 Cykling, helst på tunga växlar, helst trampdynorna på pedalen, inte hela foten.
4 Trampbil (med fördel som barn) gav mig mina relativt stora vader.

Om jag minns rätt (kan vara en skröna) ska vaderna vaa en liten speciell sorts muskel. Inte glatt muskulatur, men besläktad med dem. Den tål alltså extrem utmattning på ett sätt som få andra muskler.

Apropå kvinnors vadmuskler så sitter fästena annorlunda, samt jag har sett att många kvinnor har väldigt korta skenben och vadben, vilket borde göra vaderna "större", kompaktare. Detta fick slalompjäxetillverkarna känna på på 70/80 talet då många kvinnor klagade över slalompjäxorna - allt från skavsår till inflamationer. Visste ni föressten att mycket strumpbyxereklam görs av herrar, för de har snyggare ben? Tänk på den så här på fredagseftermiddagen! ;)

Zoidy
2011-08-19, 13:41
Visste ni föressten att mycket strumpbyxereklam görs av herrar, för de har snyggare ben? Tänk på den så här på fredagseftermiddagen! ;)

Källa på detta?

OnMyWay
2011-08-19, 13:43
jag har ganska stora vader trots att jag inte tränat dem alls mycket på gym. Gissar att jag fått dem av cykling