handdator

Visa fullständig version : Får man snygg kropp med basövningarna?


Pretorian
2011-05-20, 16:28
Ja, larvig rubrik. Räcker det med basövningarna (typ marklyft, bänk, chins, stöt och ryck) för att få en snygg muskulös kropp? Kommer man åt alla muskler?

Ofta i trådarna kommer det alltid tillbaks till att dessa övningar är de bästa att köra. Därför undrar jag. Jag har inget emot att satsa på färre mövningar när jag tränar.

Är det en konstig fråga eller förstår ni mig?

Spridis
2011-05-20, 16:29
Javisst får man det!

qqq111
2011-05-20, 16:31
Det gör man säkert, men jag tror det blir snyggare om man lägger till biceps/triceps-övningar, hantellyft åt sidan, någon slags rodd, flies, vadpressar osv. Beror på hur mycket tid man vill lägga ner på't.

rooz
2011-05-20, 16:31
Stora basmövningar äger!

SiSenior
2011-05-20, 16:31
Kommer man åt alla muskler?
Ja, mer eller mindre.

Räcker det med basövningarna?
Personligen tror jag inte det räcker. Jag tror isolationsövningar fyller en stor funktion om man vill bli så stor som möjligt.

kettlebellGuden
2011-05-20, 16:35
Det beror ju helt på vilket utseende du är ute efter.

Exempel på en herre som kör mestadels ryck och stöt. Säkerligen lite böj som komplement.

http://crossfitktown.com/wp-content/uploads/2010/02/olympic-lifter.jpg

StampChamp
2011-05-20, 16:43
Det beror ju helt på vilket utseende du är ute efter.

Exempel på en herre som kör mestadels ryck och stöt. Säkerligen lite böj som komplement.

http://crossfitktown.com/wp-content/uploads/2010/02/olympic-lifter.jpg

Självklart finns det undantag som i allt annat. Sedan har han nog tränat en och annan övning till. Jag tror inte heller basövningar räcker till riktigt för att få en riktigt bra välsvarvad fysik.

kettlebellGuden
2011-05-20, 16:48
Självklart finns det undantag som i allt annat. Sedan har han nog tränat en och annan övning till. Jag tror inte heller basövningar räcker till riktigt för att få en riktigt bra välsvarvad fysik.

Jag är helt övertygad om att hans huvudsakliga träning har kretsat runt ryck, stöt, och en hel del front böj. Hans fysik är väl inte ens något utöver det ovanliga i tyngdlyftningssammanhang? Kolla på lätt+mellan-viktarna i större tyngdlyftningstävlingar så ser du välsvarvad fysik efter välsvarvad fysik. Ofta med bulgariskt upplägg på träningen som är ryck & stöt + böj om och om igen.

kanske har han någon enstaka gång lagt in någon enstaka komplementsövning men det är ju knappast basvaran eller något som försigår regelbundet och/eller ofta.


Själv är jag väl lite så att jag vet inte vad TS menar med snygg kropp.

Fredrik_S
2011-05-20, 16:50
Räcker kanske det gör, det beror på utgångsläge, det är långt ifrån bästa träningen för maximal muskelvolym på alla muskler, tror jag iaf. Sällan bodybuilders ägnar sig så mycket åt de övningarn tex.
Vill du ha en snygg muskulös kropp är nog säkraste kortet att träna likt en kroppsbyggare även om det finns andra fungerande vägar att gå.

kettlebellGuden
2011-05-20, 16:52
Sällan bodybuilders ägnar sig så mycket åt de övningarn tex.
.

Det är väl knappast ont om bodybuilders som ägnar sig åt chins, marklyft, bänk, och böj?

Hejnomax
2011-05-20, 16:53
Finns ingen anledning att inte komplettera med curls till exempel.

Stoitsov på bilden har testat positivt för doping.

kettlebellGuden
2011-05-20, 16:57
Stoitsov på bilden har testat positivt för doping.

Omg! en dopad tyngdlyftare. That's a surprise. :thumbup:

pwnyou
2011-05-20, 17:03
Bänkpress och Chins täcker tillsammans hela axlarna, hela armarna, bröst och stora delar av ryggen.

Knäböj och raka marklyft (raka för hamstrings) borde i sin tur ta hand om hela underkroppen, midjepartiet och även de delar av ryggen som inte tränas så mycket i chins.

Så 4 övningar tror jag räcker för att täcka allt, egentligen. Men som fredrik S säger så är det kanske bra att lägga till fler övningar för att vara på den säkra sidan.

Pretorian
2011-05-20, 17:26
Jag ska ivarjefall börja köra dessa övningar mer och mer. Men när jag kär bröst så tycker jag press med hantlar tar bättre, dessutom kan jag bara släppa hantlarna om det blir för mycket till skillnad från bänkpress med skivstång.

Och det jag är ute efter, vad som är snyggt, är åt fittnesshållet men bilden som visades är helt klart "godkänd".

kettlebellGuden
2011-05-20, 17:32
Jag ska ivarjefall börja köra dessa övningar mer och mer. Men när jag kär bröst så tycker jag press med hantlar tar bättre, dessutom kan jag bara släppa hantlarna om det blir för mycket till skillnad från bänkpress med skivstång.

Och det jag är ute efter, vad som är snyggt, är åt fittnesshållet men bilden som visades är helt klart "godkänd".

20 rep clean & jerk-rutinen är ju gammal och beprövad för att bygga massa om inte annat. Jag tror många undviker att köra de här övningarna (ryck & stöt specifikt) för de är tekniskt svåra och speciellt med mycket vikter.

Grabben på bilden tränar ju då inte alls för utseendets skull utan för sin sport. :)

olle111
2011-05-20, 17:33
Brukar aldrig få ngn kontakt i baksida axlar i ngn av basövningarna. Många säger säkert "Men duh du behöver inte kontakt för att växa". ok. Tror inte du kan få en fin kropp av bara dem, men lägg till extra övningar för de muskler som är mer inaktiva.

willtjam
2011-05-20, 17:36
Jag får en jäkla träningsvärk i baksida axlar av "svenska" pull-ups, så nånting måste ju hända där.

z_bumbi
2011-05-20, 17:47
Kommer man åt alla muskler?
Ja, mer eller mindre.

Räcker det med basövningarna?
Personligen tror jag inte det räcker. Jag tror isolationsövningar fyller en stor funktion om man vill bli så stor som möjligt.

+1

Även om man kan styra vilka basövningar man använder för att få olika effekt så är det troligen sällan att det ger samma effekt som ett blandat urval basövningar kompletterar med isolationsövningar.

Spridis
2011-05-20, 17:48
Bred stångrodd med armbågarna utåt brukar ge ganska bra träningsvärk i bland annat baksida axlar.

lirberr
2011-05-20, 17:55
Ja. Cutler brukar ju köra knäböj och mark för att sen gå hem och fika.

kettlebellGuden
2011-05-20, 17:56
Ja. Cutler brukar ju köra knäböj och mark för att sen gå hem och fika.

Synd bara att Cutler inte har snygg kropp.

lirberr
2011-05-20, 18:03
Synd bara att Cutler inte har snygg kropp.

haha ja det har du rätt i.

http://akorahim.com/
http://axon.blogg.se/
http://aldrigvila.se/

Dessa tre har väl snygga kroppar, antar jag. Kolla hur dom tränar.

Tediiieee
2011-05-20, 18:03
http://imageshack.us/m/9/1904/1305910529728copy.jpg

StampChamp
2011-05-20, 18:09
Basövningar + komplettering är det bästa :) Man ska inte utesluta någon av delarna.

kettlebellGuden
2011-05-20, 18:11
haha ja det har du rätt i.

http://akorahim.com/
http://axon.blogg.se/
http://aldrigvila.se/

Dessa tre har väl snygga kroppar, antar jag. Kolla hur dom tränar.

Snabb koll verkar vara träning uppbyggt kring basövningar + komplement.

Pretorian
2011-05-20, 18:21
haha ja det har du rätt i.

http://akorahim.com/
http://axon.blogg.se/
http://aldrigvila.se/

Dessa tre har väl snygga kroppar, antar jag. Kolla hur dom tränar.

Just det. Jag följer dagligen Akos och Hollstens blogg.

Pretorian
2011-05-20, 18:25
Axons ska jag börja läsa. Utdrag från bloggen:
Basövningar (knäböj, marklyft, bänkpress men även chins, skivstångsrodd, utfall, militärpress) ska ALLTID utgöra grunden i ett styrketräningsschema oavsett målet med träningen eller om man är tjej eller kille.

BengtBurk
2011-05-20, 19:19
Det är väl knappast ont om bodybuilders som ägnar sig åt chins, marklyft, bänk, och böj?

Chins är det väl inte många bodybuilders som ägnar sig åt? (Tänker på Olympia-killarna).

rooz
2011-05-20, 19:25
Axons ska jag börja läsa. Utdrag från bloggen:
Basövningar (knäböj, marklyft, bänkpress men även chins, skivstångsrodd, utfall, militärpress) ska ALLTID utgöra grunden i ett styrketräningsschema oavsett målet med träningen eller om man är tjej eller kille.
Trollar du oss eller vad?

Partiella reps, när du är för klen för vanliga!

kettlebellGuden
2011-05-20, 19:27
Chins är det väl inte många bodybuilders som ägnar sig åt? (Tänker på Olympia-killarna).

Robby Robinson har nämnt det som en av sina absolut favoritövningar.

BengtBurk
2011-05-20, 19:28
Robby Robinson har nämnt det som en av sina absolut favoritövningar.

Känns som mer ett undantag än regel.

kottovic
2011-05-20, 19:34
Jag som trodde basövningar innebar : Bänk, böj och mark.

kettlebellGuden
2011-05-20, 19:39
Känns som mer ett undantag än regel.

Kan inte tänka mig annan anledning till att de undviker den än att de helt enkelt är för svaga för att utföra den.

lirberr
2011-05-20, 19:40
Jag som trodde basövningar innebar : Bänk, böj och mark.

Bänk, böj och mark är dom tre stora. Basövningar är alla övningar där man använder mer än en led.

Rätta mig om jag har fel.

lirberr
2011-05-20, 19:42
Finns det någon fitness-profil som har sagt att Starting Strength och allt sånt är bra för nybörjare? Eller är det bara alla semi-biffar som säger att det är bra?

Om man kollar z-bumbis nybörjar schema, jay cutlers, axons osv så är alla 3 eller 4 splittar med mycket isolationsövningar. Ändå säger alla att man bara ska köra massa basövningar?

Fredrik_S
2011-05-20, 19:43
Bänk böj och Mark är alla tre övningar jag personligen ytterst sällan gör. Det är definitivt inte basen i min träning, utan mer något som råkar hända ibland

liggande Hantelpress, dips(jättedjupa) chins/pullups, handstand pushups leglifts samt bicepscurl, skulle jag säga är grunden de flesta av mina träningsdagar

kettlebellGuden
2011-05-20, 19:43
Finns det någon fitness-profil som har sagt att Starting Strength och allt sånt är bra för nybörjare? Eller är det bara alla semi-biffar som säger att det är bra?

Det är nog inte jättemånga som rekommenderar SS, men de absolut flesta verkar rörande överrens om att basövningar är vad man ska ha som grund och komplettera med isolation.

kottovic
2011-05-20, 19:44
Bänk, böj och mark är dom tre stora. Basövningar är alla övningar där man använder mer än en led.

Rätta mig om jag har fel.

Då är alltså basövningar och flerledsövningar samma sak. Lite synd för just Bänk, Mark och Böj är väl ändå dom övningarna som aktiverar flest muskler?

Carcer
2011-05-20, 19:44
Jag har tänkt så här, det finns pressövningar, dragövningar och böjövningar.

Jag tog ut tre övningar i varje kategori som jag tycker är bra samt arbetar i olika riktningar

Press: bänkpress, militärpress och dips.
Drag: marklyft, chins och rodd.
Böj: Knäböj, frontböj och utfall.

Landar då på nio övningar, kör man med dessa så tycker ajg att det ger en bra bas.

kettlebellGuden
2011-05-20, 19:49
Då är alltså basövningar och flerledsövningar samma sak. Lite synd för just Bänk, Mark och Böj är väl ändå dom övningarna som aktiverar flest muskler?

Det är väl lite omdiskuterat vad som är basövning.. För mig beror det lite på vilket kontext vi rör oss i.. basövningar för en tyngdlyftare är ju något annat.

Generellt så menar jag bänk, mark, böj, militärpress, rodd och frivändningar som basövningar.

Jag har tänkt så här, det finns pressövningar, dragövningar och böjövningar.

Jag tog ut tre övningar i varje kategori som jag tycker är bra samt arbetar i olika riktningar

Press: bänkpress, militärpress och dips.
Drag: marklyft, chins och rodd.
Böj: Knäböj, frontböj och utfall.

Landar då på nio övningar, kör man med dessa så tycker ajg att det ger en bra bas.

Jag finfördelar lite annorlunda (horisontal drag + press, vertikal drag + press, hip hinge/posterior chain, böj, rotational). Säkert inget som passar en body builder :) :)

kettlebellGuden
2011-05-20, 19:50
Då är alltså basövningar och flerledsövningar samma sak. Lite synd för just Bänk, Mark och Böj är väl ändå dom övningarna som aktiverar flest muskler?

turkish get up. Aktiverar "fler" ;)

kottovic
2011-05-20, 19:56
turkish get up. Aktiverar "fler" ;)

Ja men hur effektivt? ;) Swingcurl aktiverar säkert lika mycket rätt utfört :D

kettlebellGuden
2011-05-20, 20:00
Ja men hur effektivt? ;) Swingcurl aktiverar säkert lika mycket rätt utfört :D

Den är enormt effektiv till det den är till för.

Också är det, vid mätningar, en av de absolut bästa för att träna magen.

Men det hel kan ju kvitta... mark och böj är en bra bas för alla som vill bli stora. helt klart :)

Carcer
2011-05-20, 20:02
Jag finfördelar lite annorlunda (horisontal drag + press, vertikal drag + press, hip hinge/posterior chain, böj, rotational). Säkert inget som passar en body builder :) :)

Jag är ingen bodybuilder så utveckla gärna *popcorn*

lirberr
2011-05-20, 20:03
10 set bänk. 10 set marklyft. 10 set chins. 10 set militärpress.

Om man kör det var fjärde dag i ett år, tror ni man får bra ökningar? :P

kottovic
2011-05-20, 20:04
10 set bänk. 10 set marklyft. 10 set chins. 10 set militärpress.

Om man kör det var fjärde dag i ett år, tror ni man får bra ökningar? :P

Byt militär mot böj *popcorn* Trist att köra samma skit under så lång tid.

kettlebellGuden
2011-05-20, 20:24
Jag är ingen bodybuilder så utveckla gärna *popcorn*

Det är rätt vanlig indelning för GPP.. resulterar i lite samma som du har i slutändan.

Du har horisontella drag (t.ex. rodd), vertikala drag (t.ex. chins), samma med pressar (t.ex. armhävningar och militärpress), "hip hinge/posterior chain" (t.ex. marklyft), böj (t.ex. frontböj), och sen rotation/antirotation. och tanken är väl då att man ska få jämn balans mellan dem över veckan.

10 set bänk. 10 set marklyft. 10 set chins. 10 set militärpress.

Om man kör det var fjärde dag i ett år, tror ni man får bra ökningar? :P

Jag tror du får helt ok ökningar i de lyften om inte annat. Förmodligen en del massa också om du äter bra.

von huff
2011-05-20, 20:30
Jag tycker bänk,mark å böjj är bra men man kan också byta dom mot hantelpress,stångrodd och ...käböj:)Det finns inte en enda övning man måste träna för att bli stor och stark och jag tycker int att t.ex stångrodd är sämre att bygga rygg än marklyft.Militärpress,liggande tricepex.,underarmcurl osv gör nog att man får ännu bätrte resultat än att bara träna de tre stora

kettlebellGuden
2011-05-20, 20:46
Lite svårt att tänka ett liv där man inte har en god dos greppträning som huvudfokus. Resterande är bra komplement ;)

Matsa
2011-05-20, 21:50
Jag tror att svaret på detta varierar från person till person. Är man byggd på ett sätt som är 'optimalt' i böj så tror jag att man kan få en komplett benutveckling utan att köra så värst mycket annat än böj, för att ta ett exempel. Själv har jag definitivt inte någon optikropp för böj men jag har ändå märkt att mina ben växer bättre sedan jag slutade med de flesta komplementen och började nöta en jäkla massa böj i stället. Jag har spräckt merparten av mina byxor denna våren...

Samtidigt tycker jag mig definitivt behöva komplement för att utveckla andra muskelgrupper, mina biceps växer t.ex inte mycket av chins trots att många andra uppger att deras gör det. Jag har inte tränat curls speciellt mycket det senaste året och under den tiden har mitt armmått stadigt legat runt 44-45cm trots att jag har blivit starkare i dragövningar som chins och rodd. Det kanske har ökat en halv cm i bästa fall men det beror säkert på att jag gått upp i vikt.

Jag tror på att börja med ett program som innehåller basövningar samt lite komplement och där fokus ligger på att bli starkare i basövningarna. Givetvis är det bra att bli starkare i komplementen men det är underordnat basövningarna. Detta modifierar man sedan sakta och lite i taget, ändrar man för mycket på en gång så kommer man förmodligen inte att veta vad som gjorde nytta och då har man inget att bygga vidare på. Man kör programmet en tid och sedan utvärderar man och försöker komma fram till vad som verkar funka och utifrån detta lägger man till eller tar bort komplement. Lägger man till komplement måste man förmodligen dra ned på en basövning och vice versa. Om en basövning verkar funka bra kan man ju helt enkelt ta bort komplement för att kunna träna den mer.

Jag tror att detta är en process som man måste låta ta tid och växa fram. Effektiv träning tror jag bygger på erfarenhet (din egen eller en tränares) och erfarenhet får man av att träna. Det fina med program som 5x5 eller vad fan man nu vill välja för nybörjarprogram är att de är så enkla och därför lätta att bygga vidare på. Det är minimalt med plotter som förvirrar.

Väldigt generellt och det kanske är självklarheter jag rapar upp nu, men det är så jag ser på det.

greenfish
2011-05-20, 22:28
EDIT; Skrev i fel tråd tidigare, fixat nu!

Väldigt intressant läsning får jag säga. Körde själv bara basövningar i cirka 3-4 månaders tid. Kan vara värt att nämna att jag har aldrig tidigare i mitt liv styrketränat (28 år gammal). Den sista tiden blev jag så lack på att träna att mina vilo veckor blev snart en hel månad.

Efter att ha läst olika trådar på body och kolozzeum, pratat med diverse folk på gym så kom jag fram tid att jag skiter fullständigt om man som nybörjare ska träna i flera år med enbart basövningar. Hade jag fortsatt med enbart basövningar så hade jag inte styrketränat mer.

Har nu snart styrketränat i snart 9 månader, och trivs som F-A-N! Jag har struntat i olika "råd" och bla bla bla på gymmet, lånade istället en bok på bibloteket med en rad olika övningar, gick igenom den utmärkta exrx sidan för bilder etc och självklart tog hjälp av detta forumet.

Just nu kör jag en 4 split varje vecka, och tycker själv att resultaten tar sig fram betydligt fortare än att enbart köra basövningar.

Det primära för just mig som nybörjare är att hitta en stil som jag tycker är roligt, att enbart köra basövningar passar inte mig. Självklart kör jag de flesta basövningar man kan tänka sig som viktiga, dock kombinerat med en rad andra övningar som isolerar.

Det är fullt möjligt att jag kanske skulle ha kört ett helt år innan jag började med splitt, men som sagt jag trivs med 4 split schema, och jag tror det är det viktigaste.

Efter att ha kört 4 split i snart 2-3 månaders tid, tänker jag nu lägga till ännu fler övningar, är det bättre för mig, kommer jag att växa mer, är det sämre?

Har inte svaren själva, men jag tänker i alla fall göra mitt bästa och testa mig fram.

Tack för att ni läste mitt inlägg!!

Här är mitt nuvarande schema om någon ville se:

Dag 1 Bröst, Mage

Bänkpress 4x6 50kg
Bänkpress, Lutande 4x6 40kg
Benlyft med hantel 4x6 6kg
Mage

Dag 2 Ben, Biceps

Skivstångscurl 4x6 15kg
Koncentrationscurl 4x6 22kg
Knäböj 4x6 50kg
Stående Vadpress 4x6 100kg
Sittande Vadpress 4x6 40kg

Dag 4 Axlar, Triceps

Liggande tricepspress 4x6 15kg
Triceps Pushdown 4x6 Pos 13
Hantelpress 4x6 27kg
Stående Militärpressar 4x6 35kg

Dag 5 Rygg, mage

Chins, alt latsdrag till bröstet 4x6 Pos 9
Sittande Rodd 4x6 Pos 10
Marklyft 4x6 60kg
Mage

Tänker lägga till fler övningar på mitt bröst pass, eftersom jag inte är nöjd, även utöka benpassen.

Adama, SO SAY WE ALL

spoon
2011-05-20, 22:30
Jag orkade inte läsa igenom ditt inlägg men det var kul att du postade.

greenfish
2011-05-20, 22:32
Jag orkade inte läsa igenom ditt inlägg men det var kul att du postade.

Ursäkta? :confused:

Crocker
2011-05-20, 22:36
Brukar aldrig få ngn kontakt i baksida axlar i ngn av basövningarna. Många säger säkert "Men duh du behöver inte kontakt för att växa". ok. Tror inte du kan få en fin kropp av bara dem, men lägg till extra övningar för de muskler som är mer inaktiva.
Vilka muskler är inaktiva do?

greenfish
2011-05-20, 22:41
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/blood_and_chalk_vol_9_jim_wendler_talks_big_weight s

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/who_wants_to_be_a_novice_you_do&cr=

Väldigt intressant läsning

lirberr
2011-05-20, 22:41
Ursäkta? :confused:

Han är nog bitter..

Jag har struntat i olika "råd" och bla bla bla på gymmet, lånade istället en bok på bibloteket med en rad olika övningar, gick igenom den utmärkta exrx sidan för bilder etc och självklart tog hjälp av detta forumet.


Det där nog vad jag måste göra. Blir så sne på alla som säger att de är si och så utan att sitta på någon nämnvärd erfarenhet eller kunskap.

Carcer
2011-05-20, 22:47
EDIT; Skrev i fel tråd tidigare, fixat nu!

Väldigt intressant läsning får jag säga. Körde själv bara basövningar i cirka 3-4 månaders tid. Kan vara värt att nämna att jag har aldrig tidigare i mitt liv styrketränat (28 år gammal). Den sista tiden blev jag så lack på att träna att mina vilo veckor blev snart en hel månad.

Efter att ha läst olika trådar på body och kolozzeum, pratat med diverse folk på gym så kom jag fram tid att jag skiter fullständigt om man som nybörjare ska träna i flera år med enbart basövningar. Hade jag fortsatt med enbart basövningar så hade jag inte styrketränat mer.

Har nu snart styrketränat i snart 9 månader, och trivs som F-A-N! Jag har struntat i olika "råd" och bla bla bla på gymmet, lånade istället en bok på bibloteket med en rad olika övningar, gick igenom den utmärkta exrx sidan för bilder etc och självklart tog hjälp av detta forumet.

Just nu kör jag en 4 split varje vecka, och tycker själv att resultaten tar sig fram betydligt fortare än att enbart köra basövningar.

Det primära för just mig som nybörjare är att hitta en stil som jag tycker är roligt, att enbart köra basövningar passar inte mig. Självklart kör jag de flesta basövningar man kan tänka sig som viktiga, dock kombinerat med en rad andra övningar som isolerar.

Det är fullt möjligt att jag kanske skulle ha kört ett helt år innan jag började med splitt, men som sagt jag trivs med 4 split schema, och jag tror det är det viktigaste.

Efter att ha kört 4 split i snart 2-3 månaders tid, tänker jag nu lägga till ännu fler övningar, är det bättre för mig, kommer jag att växa mer, är det sämre?

Har inte svaren själva, men jag tänker i alla fall göra mitt bästa och testa mig fram.

Tack för att ni läste mitt inlägg!!

Här är mitt nuvarande schema om någon ville se:

Dag 1 Bröst, Mage

Bänkpress 4x6 50kg
Bänkpress, Lutande 4x6 40kg
Benlyft med hantel 4x6 6kg
Mage

Dag 2 Ben, Biceps

Skivstångscurl 4x6 15kg
Koncentrationscurl 4x6 22kg
Knäböj 4x6 50kg
Stående Vadpress 4x6 100kg
Sittande Vadpress 4x6 40kg

Dag 4 Axlar, Triceps

Liggande tricepspress 4x6 15kg
Triceps Pushdown 4x6 Pos 13
Hantelpress 4x6 27kg
Stående Militärpressar 4x6 35kg

Dag 5 Rygg, mage

Chins, alt latsdrag till bröstet 4x6 Pos 9
Sittande Rodd 4x6 Pos 10
Marklyft 4x6 60kg
Mage

Tänker lägga till fler övningar på mitt bröst pass, eftersom jag inte är nöjd, även utöka benpassen.

Adama, SO SAY WE ALL

Tränat i 9 månader och kör böj på 50kg????? Vad väger du?????

Madonna
2011-05-20, 23:03
Ja, jägarns Greenfish. Känns som om något är lurt.

Jag har styrketränat i 7 veckor och tog 67,5 i böj idag, 5x5. Är 180 lång och väger 72,5 kg.

greenfish
2011-05-20, 23:14
Han är nog bitter..


Det där nog vad jag måste göra. Blir så sne på alla som säger att de är si och så utan att sitta på någon nämnvärd erfarenhet eller kunskap.

Alla har så många olika åsikter inom styrketräning, det är riktigt svårt att ta sig fram i jungeln, lättast är nog att man själv försöker göra det bästa, lycka till!

Tränat i 9 månader och kör böj på 50kg????? Vad väger du?????

Ja, jägarns Greenfish. Känns som om något är lurt.

Jag har styrketränat i 7 veckor och tog 67,5 i böj idag, 5x5. Är 180 lång och väger 72,5 kg.

Kön: Man
Ålder: 28
Längd: 173.5CM
Vikt: 74kg

Jag har inte kört bänkpress på 50kg i 9 månader, började först med stång och sedan ökade jag lite. Var väldigt svag i hela kroppen när jag började, märkte när jag körde bänkpress med bara stången att jag fick väldigt ont i mina triceps. Vet att under någon vilo period, la jag bänkpress på hyllan eftersom jag hade nämvärt ont i mina triceps.

Just nu kör jag 4x6 bänkpress 50kg, är helt slut i sista setet, möjligt att ökningen för "böjen" är dålig, har ni något förslag på hur jag ska öka i bänken?

Jag kan ta 60kg, men jag orkar inte fullfölja 60kg på 4x6.

Hatwalker
2011-05-20, 23:58
Tränat i 9 månader och kör böj på 50kg????? Vad väger du?????

Jag reagerade också, med nästan lika många frågetecken. Har tränat i snart 4 månader (eller nåt sånt) och böjt 90x5 som mest, 87.5x5 med bra teknik.

Du har nog mycket mer styrka än vad du tror, känns det som. Samma om marklyften.

Zoidy
2011-05-21, 02:55
Jag reagerade också, med nästan lika många frågetecken. Har tränat i snart 4 månader (eller nåt sånt) och böjt 90x5 som mest, 87.5x5 med bra teknik.

Du har nog mycket mer styrka än vad du tror, känns det som. Samma om marklyften.

Jag reagerade annars på att han är starkare i koncentrationscurls än i vanliga skivstångscurls??? Haha, det är ju inte varje dag man ser direkt...

Klein
2011-05-21, 03:20
För att återgå till trådens ursprungsfråga: För att få en snygg fysik - så som jag definerar den - så ska man träna allsidigt (och hålla kroppsfettet nere på klädsam nivå). Dvs styrketräning + både explosiv och uthållig löpträning. För att bli så stor som möjligt ren så ska man satsa på frekventa helkroppspass där man inleder med tung benträning och avslutar med komplement / isoleringsövningar. Att köra 5-splittar eller liknande är extremt ineffektivt för en odopad person.

Pretorian
2011-05-21, 08:30
Det verkar ju inte finnas ETT enkelt svar på min fråga, (det anade jag nog), men det är mycket intressant och höra hur ni andra gör. Det känns som att jag fortsätter med en blandning av basövningarna och komplement.

Sen handlar det självklart om kosten också, eftersom jag vill få ner kroppsfettet. Det är ju mycket därför jag frågar, för att se om basövningarna är bra att träna för att behålla (kanske tom öka?) muskelmassa medans jag håller ett lågt kaloriintag.

Eddie Vedder
2011-05-21, 08:33
Blir så sne på alla som säger att de är si och så utan att sitta på någon nämnvärd erfarenhet eller kunskap.

Tyckte väl jag hörde ljudet av ett glashus som krossades när jag låg och sov. Nu vet jag varifrån ljudet kom.

ChrisA
2011-05-21, 08:40
För att återgå till trådens ursprungsfråga: För att få en snygg fysik - så som jag definerar den - så ska man träna allsidigt (och hålla kroppsfettet nere på klädsam nivå). Dvs styrketräning + både explosiv och uthållig löpträning. För att bli så stor som möjligt ren så ska man satsa på frekventa helkroppspass där man inleder med tung benträning och avslutar med komplement / isoleringsövningar. Att köra 5-splittar eller liknande är extremt ineffektivt för en odopad person.

Hur kommer det sig att det är "extremt" ineffektivt att köra split om man inte dopar sig? Innebär det hormonella påslaget (antar att det är syftet med tunga benträningen) verkligen att du kommer öka enormt mkt i muskelmassa? Intressant med folk som säger att split är skit för hypertrofi om man inte trycker..

Stoltz
2011-05-21, 08:41
Blir så sne på alla som säger att de är si och så utan att sitta på någon nämnvärd erfarenhet eller kunskap.


Wow. Alltså... Wow.
Självinsikten är ta mig fan helt obefintlig.

Spartansk
2011-05-21, 08:45
Snygg i den mening att många tjejer tänker "oh my god oh my god, hoppas han tar mig här och nu" när man tar av tröjan: Garanterat!

Snygg i den mening att koloiter kommer svara "oh my god oh my god, optifysik!" när man lägger upp spännisbilder: Tveksamt.

filmjölk
2011-05-21, 09:16
Att mestadels basera sin träning på basövningar kommer att ge dig en blockig ful fysik med bred midja. Bara efter ett par år kommer du att se ut så här:

http://images.hugi.is/heilsa/141084.jpg

Visst, du kanske får stora muskler och kan snebänka 230kg som Greg på bilden, men det kommer ändå att se jävligt ut.

För en mer estetisk fysik är det bättre med kontakt, känsla och shapeing excersises. Tänk Jersey Shore på gymmet.

Så vill du ha en fysik som Greg Kovacs eller Mike Situation Sorentino? Valet är ditt.

rajjan_dammit
2011-05-21, 09:26
Jag fattar inte syftet med den här sortens diskussioner?
Räcker det med bara basövningarna för att få en snygg fysik?
Måste jag verkligen träna tre gånger i veckan för att bli snygg till beach 201x?
Kan man inte bara ta ett piller och få optifysik direkt?

VA FAN?!

Jag tränar för att det är KUL! Om jag kör cable cross gör jag väl det för att jag tycker det är roligt att köra den övningen? Inte för att jag tror att den ger mer än bänkpress.

Ni verkar tycka att träning är ett nödvändigt ont för att få snygga muskler och ju mindre man behöver träna desto bättre! Hur kan man tro att man ska få resultat när man egentligen tycker det är tråkigt att träna?

ChrisA
2011-05-21, 09:29
Jag fattar inte syftet med den här sortens diskussioner?
Räcker det med bara basövningarna för att få en snygg fysik?
Måste jag verkligen träna tre gånger i veckan för att bli snygg till beach 201x?
Kan man inte bara ta ett piller och få optifysik direkt?

VA FAN?!

Jag tränar för att det är KUL! Om jag kör cable cross gör jag väl det för att jag tycker det är roligt att köra den övningen? Inte för att jag tror att den ger mer än bänkpress.

Ni verkar tycka att träning är ett nödvändigt ont för att få snygga muskler och ju mindre man behöver träna desto bättre! Hur kan man tro att man ska få resultat när man egentligen tycker det är tråkigt att träna?

Amen!

thefuhrer
2011-05-21, 09:32
För att återgå till trådens ursprungsfråga: För att få en snygg fysik - så som jag definerar den - så ska man träna allsidigt (och hålla kroppsfettet nere på klädsam nivå). Dvs styrketräning + både explosiv och uthållig löpträning. För att bli så stor som möjligt ren så ska man satsa på frekventa helkroppspass där man inleder med tung benträning och avslutar med komplement / isoleringsövningar. Att köra 5-splittar eller liknande är extremt ineffektivt för en odopad person.


Om vi nu ska ens tro på det där, så borde det väl vara tvärtom. Återhämtningsförmågan hos en erfaren lyftare som dopar sig är mycket bättre än hos en odopad, och bör således träna muskelgrupperna oftare än vad man kan om man delar upp kroppen i en 5split?

Den här tråden är ju ändå komisk, såklart du får en snyggare (symmetrisk) kropp om du tränar samtliga muskler i kroppen än om du kör tre styckna basövningar? Känns allmänt som att man runkar av övningen marklyft lite väl ofta på det här forumet, bara "för att man ska" och på nåt sätt förknippas till en stor pungsäck? För "utseendets" skull gör axelpressar eller Chins/latsdrag mer för en snygg fysik än marklyft eller knäböj.

Springer
2011-05-21, 09:33
För att återgå till trådens ursprungsfråga: För att få en snygg fysik - så som jag definerar den - så ska man träna allsidigt (och hålla kroppsfettet nere på klädsam nivå). Dvs styrketräning + både explosiv och uthållig löpträning.

Hur gör löpträningen fysiken snyggare, som inte går att göra med styrketräning och justerat kalorintag?

Springer
2011-05-21, 09:35
... och ju mindre man behöver träna desto bättre!?

Det är vad jag tycker, för då kan jag antingen a) lägga mer tid på annat eller b) träna mer för att bli ännu bättre.

Så bra resultat som möjligt med så lite insats som möjligt är mitt motto. Tr'na effektivt!

Rikard Jansson
2011-05-21, 09:37
Med bara Basövningarna (kolo tm)? Nja, fattas lite biceps, vader, underarmar m.m.

Med bara basövningar? Givetvis. Marklyft, Knäböj, Bänkpress, Militärpress, Stångcurl (ohyes), Chins, Farmers Walk, Ok, Arm Over Arm så ;)

rajjan_dammit
2011-05-21, 09:38
Det är vad jag tycker, för då kan jag antingen a) lägga mer tid på annat eller b) träna mer för att bli ännu bättre.

Så bra resultat som möjligt med så lite insats som möjligt är mitt motto. Tr'na effektivt!

Resultat är inte allt, inte för mig iaf. Jag försöker göra tråkiga saker effektivt för att kunna ägna mig åt det jag tycker är kul, träna t.ex.

Hatwalker
2011-05-21, 09:53
Enligt min definition av en "snygg kropp" så känns det definitivt som att jag är påväg mot rätt håll iaf, så JAG skulle nog säga ja. Kör mark, bänk och böj och trivs bra med det.

Efter snart 4 månader (varav lite mindre än 3 med basövn.) så har jag dels gått ner i midje/magmått, ökat i kroppsvikt, blivit starkare och fått bättre muskler overall. Inga stora muskelökningar, självklart, men om något år så ska det nog synas bra.

Så enligt min smak blir jag nog väldigt nöjd med bara basövningar. Detta tänker dock inte hindra mig från att köra in lite bicepscurls och andra komplement när jag nått mina styrkemål, för då ska jag börja tänka på beachen. :cool:

greenfish
2011-05-21, 10:05
Jag reagerade också, med nästan lika många frågetecken. Har tränat i snart 4 månader (eller nåt sånt) och böjt 90x5 som mest, 87.5x5 med bra teknik.

Du har nog mycket mer styrka än vad du tror, känns det som. Samma om marklyften.

Jag får pröva och lägga på lite mer KG nästa vecka då i bänken, hahahaha, återkommer med resultat senare *flex*:D

greenfish
2011-05-21, 10:19
Märkligt det verkar som att några av er inte förstår riktigt vad lirberr menade med sitt uttalande?

På mitt gym har vi 450st experter, alla har en åsikt. Om jag som nybörjare hade följt alla råden har jag suttit på gymmet med några tusen olika variationer av scheman och råd. Hade även börjat bulkeffat!

Det är likadant på kollo, här finns över några tusen så kallade "experter".

"är det bra att köra x split"? NEJ!

"ska jag köra marklyft och kombinera med (...)" JA! NEJ; marklyft e för fetton"

"blir jag stor av att köra x*x?" "NEJ DU BLIR FET, JOrrår du får en fysik som arnold"

"har hört att knäböj botar cancer"

Rikard Jansson
2011-05-21, 10:20
greenfish; det är roligt, för lirberr är värst av oss allihop när det gäller sånt :)

stridis
2011-05-21, 10:31
Hur gör löpträningen fysiken snyggare, som inte går att göra med styrketräning och justerat kalorintag?

Gillar du stora vader så är löpning effektivare(längs med sandstrand oyeah), sedan så lär ju du minska på det viscerala fettet bättre.

Spartansk
2011-05-21, 10:35
Jag fattar inte syftet med den här sortens diskussioner?
Räcker det med bara basövningarna för att få en snygg fysik?
Måste jag verkligen träna tre gånger i veckan för att bli snygg till beach 201x?
Kan man inte bara ta ett piller och få optifysik direkt?

VA FAN?!

Jag tränar för att det är KUL! Om jag kör cable cross gör jag väl det för att jag tycker det är roligt att köra den övningen? Inte för att jag tror att den ger mer än bänkpress.

Ni verkar tycka att träning är ett nödvändigt ont för att få snygga muskler och ju mindre man behöver träna desto bättre! Hur kan man tro att man ska få resultat när man egentligen tycker det är tråkigt att träna?

Vad ädelt av dig. Men du lär inte omvända någon av oss förtappade själar som tränar i huvudsyfte att se ut som grekiska gudar. Och om man tycker cable cross och bänkpress är exakt lika kul, kan det då inte vara värt att fråga vilken som gör en hunkigast? For the record råkar jag ha turen att tycka träning är väldigt kul, samtidigt som det leder mig mot mina utseendemål.

filmjölk
2011-05-21, 10:45
Gillar du stora vader så är löpning effektivare(längs med sandstrand oyeah), .

Juapp, bara att jämföra Sarah Wedlund med Hossein Rezazadeh så ser man att löpning bygger massa bättre på vaderna än styrketräning:/

stridis
2011-05-21, 10:55
Juapp, bara att jämföra Sarah Wedlund med Hossein Rezazadeh så ser man att löpning bygger massa bättre på vaderna än styrketräning:/

Rezazadeh är ju ett fetto respektive Sarah är ju anorektisk, så den jämförelsen är inte rättvis.

Matsa
2011-05-21, 11:44
Den här tråden är ju ändå komisk, såklart du får en snyggare (symmetrisk) kropp om du tränar samtliga muskler i kroppen än om du kör tre styckna basövningar? Känns allmänt som att man runkar av övningen marklyft lite väl ofta på det här forumet, bara "för att man ska" och på nåt sätt förknippas till en stor pungsäck? För "utseendets" skull gör axelpressar eller Chins/latsdrag mer för en snygg fysik än marklyft eller knäböj.

Men du, vem har sagt något om tre basövningar? Du vet väl att basövningarna innefattar mer än böj bänk och mark? TS nämner ju för fan rentav själv chins, stöt och ryck. Du kan även slänga in stångrodd, militärpress etc och fortfarande bara köra basövningar.

Resultat är inte allt, inte för mig iaf. Jag försöker göra tråkiga saker effektivt för att kunna ägna mig åt det jag tycker är kul, träna t.ex.

Jag älskar att träna, det är verkligen skitkul men samtidigt är resultaten en mycket viktig del av vad som gör det roligt. Det är tillfredsställande att sätta upp ett mål och slita för att nå det, utan den delen skulle det inte längre vara roligt. Att lallträna för att själva övningarna är roliga i sig skulle inte hålla länge för mig.

Hank
2011-05-21, 11:59
Men varför alltid komplicera det så förbannat??

Att bygga muskler i slutändan handlar bara om kontinuerlig överbelastning över lång tid.

En helt vanlig 3 split med de 3 stora som stomme i passet kommer ge bra resultat för alla.

exempel;

Bröst, triceps, axlar - Bänkpress, lutande hantelpress, militärpress, dips, frenchpress, pushdowns

Rygg, biceps - Marklyft, chins, rodd, stångcurls, hantelcurls

Ben, mage - Böj, benpress, bencurls, situps, benlyft

Träna hårt, bli starkare, ät mycket, bygg muskler.

Klein
2011-05-21, 12:05
Hur gör löpträningen fysiken snyggare, som inte går att göra med styrketräning och justerat kalorintag?

Bättre vader, bättre steg, bättre hållning. Det finns inget fulare än en pumpad person som aldrig löptränar. Ett onaturlig och klumpigt steg blir resultatet.

lirberr
2011-05-21, 12:19
tyckte väl jag hörde ljudet av ett glashus som krossades när jag låg och sov. Nu vet jag varifrån ljudet kom.

:d :d :d

PepzAdept
2011-05-21, 12:39
För att återgå till trådens ursprungsfråga: För att få en snygg fysik - så som jag definerar den - så ska man träna allsidigt (och hålla kroppsfettet nere på klädsam nivå). Dvs styrketräning + både explosiv och uthållig löpträning. För att bli så stor som möjligt ren så ska man satsa på frekventa helkroppspass där man inleder med tung benträning och avslutar med komplement / isoleringsövningar. Att köra 5-splittar eller liknande är extremt ineffektivt för en odopad person.

Lustigt att du skriver så. Har alltid kört "5-splittar eller liknande" och är helt ren. Nu blir man ju väldigt nyfiken på hur mycket grövre jag hade varit om jag inte tränat fel i alla år..... enligt dig. Tycker du är på tok för snabb på att utmåla absoluta sanningar Klein! *slap*

Jag fattar inte syftet med den här sortens diskussioner?
Räcker det med bara basövningarna för att få en snygg fysik?
Måste jag verkligen träna tre gånger i veckan för att bli snygg till beach 201x?
Kan man inte bara ta ett piller och få optifysik direkt?

VA FAN?!

Jag tränar för att det är KUL! Om jag kör cable cross gör jag väl det för att jag tycker det är roligt att köra den övningen? Inte för att jag tror att den ger mer än bänkpress.

Ni verkar tycka att träning är ett nödvändigt ont för att få snygga muskler och ju mindre man behöver träna desto bättre! Hur kan man tro att man ska få resultat när man egentligen tycker det är tråkigt att träna?
Mycket bra skrivet. Allt man gör behöver väl fan inte vara så genomtänkt och optimalt?! Så länge man tränar hårt och gör framsteg så blir det bra i slutändan. :thumbup:

kettlebellGuden
2011-05-21, 13:13
Det verkar ju inte finnas ETT enkelt svar på min fråga, (det anade jag nog), men det är mycket intressant och höra hur ni andra gör. Det känns som att jag fortsätter med en blandning av basövningarna och komplement.

Sen handlar det självklart om kosten också, eftersom jag vill få ner kroppsfettet. Det är ju mycket därför jag frågar, för att se om basövningarna är bra att träna för att behålla (kanske tom öka?) muskelmassa medans jag håller ett lågt kaloriintag.

Här är mitt tips:

Lyssna och läs på. Välj en träningsmetodik som verkar vettig, prova den i 3-4 månader. Följ sen upp med att utvärdera hur det gick. Repeat.

hejhopp79
2011-05-21, 13:37
Finns det någon fitness-profil som har sagt att Starting Strength och allt sånt är bra för nybörjare? Eller är det bara alla semi-biffar som säger att det är bra?

Om man kollar z-bumbis nybörjar schema, jay cutlers, axons osv så är alla 3 eller 4 splittar med mycket isolationsövningar. Ändå säger alla att man bara ska köra massa basövningar?

Kolozzeum är vinklat åt SL-hållet, därav starting strength och liknande.

Mark, knäböj och bänk är bra övningar onekligen, men verkligen inget måste att köra överhuvudtaget om man vill ha en schysst kropp.

Hatwalker
2011-05-21, 13:41
Jag får pröva och lägga på lite mer KG nästa vecka då i bänken, hahahaha, återkommer med resultat senare *flex*:D

Aha, fast det vi reagerade på var knäböjen främst. Där tror jag bestämt du kan ta mer än 50-60 efter så pass lång tid. : )

Tror jag iaf, var både trött å lite berusad igårkväll.

Klein
2011-05-21, 14:10
Lustigt att du skriver så. Har alltid kört "5-splittar eller liknande" och är helt ren. Nu blir man ju väldigt nyfiken på hur mycket grövre jag hade varit om jag inte tränat fel i alla år..... enligt dig. Tycker du är på tok för snabb på att utmåla absoluta sanningar Klein! *slap*


Visst du har fått fina resultat av din träning. Grattis. Du visar att bra gener och hårt jobb över lång tid ger resultat. Det förändrar inte att majoriteten av gymmare skulle tjäna på att övergå till helkroppspass.

Matsa
2011-05-21, 14:11
Visst du har fått fina resultat av din träning. Grattis. Du visar att bra gener och hårt jobb över lång tid ger resultat. Det förändrar inte att majoriteten av gymmare skulle tjäna på att övergå till helkroppspass.

Varför? Var mer specifik.

1684_
2011-05-21, 14:17
Kan iaf gaarantera att tybngdlyftningsträning, ryck, stöt, ryckdrag/stötdrag, frontböjar, militärpress, pushpress, ryck ifrån midja mm e jäävligt sugit på för kroppen. De tar mycket på trapzen många övningar med om inget annat. Rygg å ben, axlar får jobba gott.

MEEEEEEEN jag tycker bänkpress å latsdrag e två viktiga basövningar också!!!

1684_
2011-05-21, 14:19
å angående vader, kör jag aldrig vadträning förutom mina (jävla) promenader å löprundor, för mig funkar det. Bra kondition men fan va vaderna har växt! Aldrig haft såna här stora vader under mina 11år som aktiv idrottare iaf.

Klein
2011-05-21, 14:27
Varför? Var mer specifik.

Därför att man med vettiga helkroppspass kan träna igenom kroppen mer frekvent än om man delar upp den uan att för den sakens skulle måste lägga ned särskilt mycket tid på sin träning. Att träna varje muskel ofta, särskilt de stora muskelgrupperna, är nyckeln till progression. Eventuella hormonella fördelar av helkroppspass är bara en bonus. Är man villig att lägga ned väldigt mycket tid och energi på sin träning så finns det bevisligen fler vägar att gå men vill man få maximal utdelning per investerad tidsenhet så är helkroppspass utan tvekan vägen att vandra.

Helkroppspass som sådana har givetvis samma utrymme för variation som godtyckliga splittar.

Matsa
2011-05-21, 14:46
Därför att man med vettiga helkroppspass kan träna igenom kroppen mer frekvent än om man delar upp den uan att för den sakens skulle måste lägga ned särskilt mycket tid på sin träning. Att träna varje muskel ofta, särskilt de stora muskelgrupperna, är nyckeln till progression. Eventuella hormonella fördelar av helkroppspass är bara en bonus. Är man villig att lägga ned väldigt mycket tid och energi på sin träning så finns det bevisligen fler vägar att gå men vill man få maximal utdelning per investerad tidsenhet så är helkroppspass utan tvekan vägen att vandra.

Helkroppspass som sådana har givetvis samma utrymme för variation som godtyckliga splittar.

Det är inte svårt att träna en muskel mer än en gång per vecka med en split, många vettiga splitar tränar de flesta musklerna två gånger per vecka men med lite finurlighet kan man göra det tre gånger med. Det är fint med basövningar som tränar många muskler, har man med sådana i sin split tränar man förmodligen igenom kroppen ett par gånger i veckan fast de flesta inte ens tänker på det.

Jag håller med PepzAdept, det du säger stämmer inte överens med den verklighet jag upplever. De flesta som jag känner verkar växa mycket bra med splittade upplägg. Visst vet jag ett fåtal som har fått bättre resultat efter att ha bytt till helkropp men jag vet även de som har fått bättre resultat av split.

Jag föredrar halvkropp men om jag vore tvungen att välja mellan helkropp och split hade jag i min nuvarande situation valt helkropp. Det ger fler tillfällen att träna specifika övningar och det tror jag är viktigt om man vill bli bra på just de övningarna. För muskelbygge är jag däremot inte alls lika säker på att jag skulle välja helkropp. Jag skulle nog satsa på en tresplit. Kanske press/ben/drag split, eventuellt komplettera med att stoppa in t.ex lite lättare böj på presspasset för att stimulera benen ytterligare (vilket skulle göra det en smula mer likt halvkropp men fortfarande en split).

Zoidy
2011-05-21, 18:35
För att bli så stor som möjligt ren så ska man satsa på frekventa helkroppspass där man inleder med tung benträning och avslutar med komplement / isoleringsövningar.

Det där köper inte jag alls. Finns alldeles för många som lyckats riktigt bra på splitar för att det där ska stämma, speciellt när du avslutar med att man måste vara dopad för att lyckas bra med en split

Seb74
2011-05-21, 19:01
Kommer man åt alla muskler?
Ja, mer eller mindre.

Orkar inte läsa hela tråden, men mellersta delts är väl en rätt visuell muskel som man inte kommer åt (alls?) med bara de övningarna?

Springer
2011-05-21, 19:03
Bättre vader, bättre steg, bättre hållning. Det finns inget fulare än en pumpad person som aldrig löptränar. Ett onaturlig och klumpigt steg blir resultatet.

Det kan ligga något i det. ;)

Pretorian
2011-05-21, 19:44
Okey... visste inte att denna fråga skulle vara så het. Bara för att klargöra lite saker:
jag är inte ute efter att hitta ett piller som ger mig massor med muskler, eller försöka komma undan med så enkel träning som möjligt. Och självklart är det bästa att prova det rent praktiskt, vilket jag gör.
Men jag vill veta mer generellt om dessa basövningar är bra för att få en snygg fysik. jag hade inte, eller har inte, planer på att endast köra 5-6 övningar totalt. Men verkar det som att dessa övningar är bra så kommer jag lägga in dem mer och mer tillsammans med andra övningar. Sen får jag se på resultatet.

Jag kan väl inte vara ensam om att träna för utseendets skull så så konstig tycker jag inte frågan är.

Crocker
2011-05-21, 21:03
Orkar inte läsa hela tråden, men mellersta delts är väl en rätt visuell muskel som man inte kommer åt (alls?) med bara de övningarna?
Bra fråga. Den jobbar med adduktion av axelleden 15-90°. Någon som har svar?

mike mike
2011-05-22, 01:15
Rekommenderar en artikel av Bradley J. Steiner, googla på Hard Work On Basic Exercises

Klein
2011-05-22, 01:21
Det är inte svårt att träna en muskel mer än en gång per vecka med en split, många vettiga splitar tränar de flesta musklerna två gånger per vecka men med lite finurlighet kan man göra det tre gånger med. Det är fint med basövningar som tränar många muskler, har man med sådana i sin split tränar man förmodligen igenom kroppen ett par gånger i veckan fast de flesta inte ens tänker på det.

Jag håller med PepzAdept, det du säger stämmer inte överens med den verklighet jag upplever. De flesta som jag känner verkar växa mycket bra med splittade upplägg. Visst vet jag ett fåtal som har fått bättre resultat efter att ha bytt till helkropp men jag vet även de som har fått bättre resultat av split.

Jag föredrar halvkropp men om jag vore tvungen att välja mellan helkropp och split hade jag i min nuvarande situation valt helkropp. Det ger fler tillfällen att träna specifika övningar och det tror jag är viktigt om man vill bli bra på just de övningarna. För muskelbygge är jag däremot inte alls lika säker på att jag skulle välja helkropp. Jag skulle nog satsa på en tresplit. Kanske press/ben/drag split, eventuellt komplettera med att stoppa in t.ex lite lättare böj på presspasset för att stimulera benen ytterligare (vilket skulle göra det en smula mer likt halvkropp men fortfarande en split).

Jag tror nog vi alla är överens om att det viktigaste är att faktiskt träna. De som sitter inne med de bästa resultaten är de som tränast med störst volym och minst uppehåll under årens gång. Jag har själv tränat 4-split och var betydligt större på den tiden än jag är nu men det är mest för att jag då tränade och nu knappt tränar alls.

Får jag fråga vad som gör en 3-split bättre än helkropp i din mening? Kan det inte bara vara så att det är väldigt få seriösta byggare som tränar helkroppspass jämfört med splittar och att dataunderlaget därför är skevt? Sedan kan det ju också förhålla sig som så att split fungerar bättre ju mer erfaren man är och att resultaten jämnar ut sig på sikt jämfört med helkroppspass.

Klein
2011-05-22, 01:24
Det där köper inte jag alls. Finns alldeles för många som lyckats riktigt bra på splitar för att det där ska stämma, speciellt när du avslutar med att man måste vara dopad för att lyckas bra med en split

Jag säger inte att man måste vara dopad för att lyckas bra med en split. Det jag säger är att helkroppspass ger betydligt snabbare resultat än en split för en odopad person. I slutändan når dock de flesta progressivt tränande samma genetiska gräns oavsett split eller helkropp. Det är bara en fråga om tid.

Zoidy
2011-05-22, 01:58
Jag säger inte att man måste vara dopad för att lyckas bra med en split. Det jag säger är att helkroppspass ger betydligt snabbare resultat än en split för en odopad person.

Vad baserar du det här på? Du säger ju själv att dataunderlag inte finns för att direkt visa det här, så vad får dig 100% säker på att det skulle ge så mycket snabbare ökningar? Precis som Matsa säger så kan man ändå lägga upp det så att man tränar igenom kroppen flera ggr i veckan om man känner att man behöver det, det är ingenting som hindras för att man kör splitar

Sen kommer, som Matsa sa innan, också många av övningarna ta på samma muskler, triceps tränas ju tex flera ggr i veckan oavsett hur du gör i princip. Ryggen lär tränas både på ryggdagen och bendagen (om du kör böj dvs) osv

Jag är med på att man kan lyckas bra med helkroppspass också, förstår bara inte varför du tror att det skulle vara så överlägset allt annat?

Klein
2011-05-22, 06:44
Vad baserar du det här på? Du säger ju själv att dataunderlag inte finns för att direkt visa det här, så vad får dig 100% säker på att det skulle ge så mycket snabbare ökningar? Precis som Matsa säger så kan man ändå lägga upp det så att man tränar igenom kroppen flera ggr i veckan om man känner att man behöver det, det är ingenting som hindras för att man kör splitar

Sen kommer, som Matsa sa innan, också många av övningarna ta på samma muskler, triceps tränas ju tex flera ggr i veckan oavsett hur du gör i princip. Ryggen lär tränas både på ryggdagen och bendagen (om du kör böj dvs) osv

Jag är med på att man kan lyckas bra med helkroppspass också, förstår bara inte varför du tror att det skulle vara så överlägset allt annat?

Dataunderlag saknas i så måtto att det inte går att dra några slutsatser utifrån vad ens "bekanta" lyckats med då det är så mycket vanligare med split än helkropps.

Visst kan man lägga upp split så att man tränar igenom *hela* kroppen oftare än 1 gång i veckan men till vilken nytta jämfört med helkroppspass? Det förefaller bara onödigt komplicerat och tidskrävande jämfört med helkroppspass och de flesta som tränar 4-split eller högre kör hur som helst bara igenom de stora muskelgrupperna såsom ben och rygg en gång i veckan.

Vad gäller studier så tänker jag väl mest på denna (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21327794):

Rønnestad BR, Nygaard H, Raastad T. Physiological elevation of endogenous hormones results in superior strength training adaptation. Eur J Appl Physiol. 2011 Feb 16.

PepzAdept
2011-05-22, 19:10
Jag tror nog vi alla är överens om att det viktigaste är att faktiskt träna. De som sitter inne med de bästa resultaten är de som tränast med störst volym och minst uppehåll under årens gång. Jag har själv tränat 4-split och var betydligt större på den tiden än jag är nu men det är mest för att jag då tränade och nu knappt tränar alls.

Får jag fråga vad som gör en 3-split bättre än helkropp i din mening? Kan det inte bara vara så att det är väldigt få seriösta byggare som tränar helkroppspass jämfört med splittar och att dataunderlaget därför är skevt? Sedan kan det ju också förhålla sig som så att split fungerar bättre ju mer erfaren man är och att resultaten jämnar ut sig på sikt jämfört med helkroppspass.

Det där håller jag verkligen med om, kontinuitet är nyckeln till framgång!

Personligen ogillar jag helkroppspass rätt så mycket faktiskt. Känns inte som att man kan träna någonting ordentligt med det. Även om du har rätt och det hade tagit mig till den fysiken jag besitter idag på kortare tid så är jag mycket tveksam till att det också hade genererat samma styrkestats som jag har idag kombinerat med den här fysiken. Det är alla fall hur jag ser på saken.

rockdemon
2011-05-24, 07:18
Jag orkade inte läsa igenom ditt inlägg men det var kul att du postade.

hahahaha! klockrent

davkei
2011-05-24, 11:55
Definierade TS vad en basövning är?