handdator

Visa fullständig version : diabetes vs kolhydrater


sandberg93
2011-05-20, 16:05
Hej, undrar om kolhydrats rik kost ökar risken för diabetes? är isf LFHC bättre idé om man ligger lite på gränsen till diabetes och bulkar samtidigt?

stridis
2011-05-20, 16:08
Hej, undrar om kolhydrats rik kost ökar risken för diabetes? är isf LFHC bättre idé om man ligger lite på gränsen till diabetes och bulkar samtidigt?

Ligger du på gränsen och tar och bulkar så är du en idiot.

Eddie Vedder
2011-05-20, 16:11
Hej, undrar om kolhydrats rik kost ökar risken för diabetes? är isf LFHC bättre idé om man ligger lite på gränsen till diabetes och bulkar samtidigt?

LFHC är alltså lite fett och massor av kolhydrater?

sandberg93
2011-05-20, 16:12
tar?

sandberg93
2011-05-20, 16:13
oj skrev fel ju, high fat low carbs menar jag. :)

JacobHeitmann
2011-05-20, 19:00
Hej, undrar om kolhydrats rik kost ökar risken för diabetes? är isf LFHC bättre idé om man ligger lite på gränsen till diabetes och bulkar samtidigt?

Om du håller dig över 75% av din kalorier från kolhydrater och väljer hela produkter framför halvfabrikat/raffinerade kolhydratkällor behöver du inte vara orolig för diabetes.

Tolkia
2011-05-20, 20:47
Om man redan ligger på gränsen till diabetes är det nog smartare att först ta reda på vad det är som gör att man ligger på gränsen till diabetes, och styra upp den faktorn FÖRST, istället för att försöka hitta något sätt att lura en kropp som redan verkar säga ifrån.

Edit: Särskilt om "93" i nicket står för att TS är född 93.

dyxeldoff
2011-05-21, 04:04
Om du håller dig över 75% av din kalorier från kolhydrater och väljer hela produkter framför halvfabrikat/raffinerade kolhydratkällor behöver du inte vara orolig för diabetes.

beror ju alldeles på hur mycket man äter
och vad

Klein
2011-05-21, 05:08
Att bulka bör man låta bli. Likaså att deffa om man inte är extremt överviktig. Att vara viktstabil på en någorlunda normal vikt är optimalt för hälsoparametrarna.

Vad gäller kostens sammansättning så finns det många typ-2 diabetiker som lyckas hålla blodsockret nere på hälsosamma nivåer genom träning, mindre kolhydrater och mer fett i kosten. Det är alltid en god idé att få i sig fiskolja, enkelomättade fetter, magnesiumrika livsmedel såsom sötmandlar, samt sparsamt tillagat rött kött.

Spridis
2011-05-21, 07:03
Gå in och läs här:http://www.diabetes.se/.
Här får du ändå bara svar av fjortisar eller självutnämnda extremdietister.

Eddie Vedder
2011-05-21, 07:18
Gå in och läs här:http://www.diabetes.se/.
Här får du ändå bara svar av fjortisar eller självutnämnda extremdietister.

Inte som att de skriver om mat för bulk där? ;) Det är ju en allmän sida om diabetes. Och är det något jag skulle undvika om jag hade diabetes så är det att äta mig ännu sjukare på den maten som fortfarande rekommenderas. Även om man från SBU kommit fram till att ingen kost är bättre än den andra så fullkornspåhitten kan man ju släppa.

Spridis
2011-05-21, 07:43
Angående sjukdom skulle jag aldrig ta råd från ett internetforum.
Fortfarande har jag större tilltro till vården än dom svar man får på ett intenet forum. Må vara att här finns många kunniga mäniskor, men hur ska -93 kunna veta vilka fakta som stämmer? Vem som helst kan ge helt horribla svar som i en novis öron låter helt korrekt.

Eddie Vedder
2011-05-21, 07:45
Fortfarande har jag större tilltro till vården än dom svar man får på ett intenet forum.

Ja jag håller med. Men fortfarande är ju kostråd för diabetiker ofta dåliga men rekommenderas ändå. Det bör man veta om.

Tolkia
2011-05-21, 09:15
Jag tycker att man är ute i väldigt grumliga vatten om man underblåser ett bulkprojekt hos en tonåring som enligt egen utsago ligger på gränsen till diabetes. OAVSETT vilken kostlinje man företräder. Att låta den diskussionen bli en prestigediskussion om kostfilosofi är vansinnigt.

salmiak
2011-05-21, 10:35
jag tycker att man är ute i väldigt grumliga vatten om man underblåser ett bulkprojekt hos en tonåring som enligt egen utsago ligger på gränsen till diabetes. Oavsett vilken kostlinje man företräder. Att låta den diskussionen bli en prestigediskussion om kostfilosofi är vansinnigt.

+1 !

Anton Fräs
2011-05-21, 11:21
jag tycker att man är ute i väldigt grumliga vatten om man underblåser ett bulkprojekt hos en tonåring som enligt egen utsago ligger på gränsen till diabetes. Oavsett vilken kostlinje man företräder. Att låta den diskussionen bli en prestigediskussion om kostfilosofi är vansinnigt.

+1000

stevebc
2011-05-21, 11:43
Som sagt, bulka inte om du ligger på gränsen till diabetes. Övervikt och överätning försämrar insulinkänsligheten.

Vad väger du? Ungefär hur hög är din bf%? Hur mycket motionerar du?

Perramja
2011-05-21, 13:13
Om du håller dig över 75% av din kalorier från kolhydrater och väljer hela produkter framför halvfabrikat/raffinerade kolhydratkällor behöver du inte vara orolig för diabetes.

Källa med statistiskt signifikant säkerhetsställda resultat för ditt påstående?

Eddie Vedder
2011-05-21, 16:17
Att låta den diskussionen bli en prestigediskussion om kostfilosofi är vansinnigt.

Fast det har ju ingen gjort.

sandberg93
2011-05-21, 17:23
Som sagt, bulka inte om du ligger på gränsen till diabetes. Övervikt och överätning försämrar insulinkänsligheten.

Vad väger du? Ungefär hur hög är din bf%? Hur mycket motionerar du?

190cm
77kg
2-3 timmar träning varje dag i snitt.

15-20% bf

Sverker
2011-05-21, 17:46
Överskattar du inte ditt kroppsfett ? 190 cm och 77 kg :confused:

TheIsh
2011-05-21, 18:21
Om jag får anta att 93 är ditt födelseår och du inte vräker i dig godis varje dag så har du inget att oroa dig över.. Typ 1 är genetiskt betingat och har till synes inget med hur man äter att göra (Jag låg i lumpen när jag fick det, dvs tränade och åt "skapligt", det är ju ingen höjdarmat kanske). Typ 2 är det till en stor procent äldre människor som fikar alldeles för mycket och aldrig rör sig som drabbas av.

Jag brukar säga såhär om typ 1: Jag kan äta det alla andra kan äta, men det blir jobbigt att förklara för sin läkare när man vill ha ut mer insulin att man brukar klämma 15dl cola å en chipspåse varje helg (insulin är svindyrt, och i stora mängder inte bra för kroppen). Så man låter helt enkelt bli. Det plus att det är i regel svårare att uppskatta hur mycket insulin som krävs med mat som har hög GI. Det får lite samma effekt som att sänka den där colan å sen få en insulinspik å sedan blir hänging efter ett tag. Dvs, om man inte redan vet exakt hur mycket som behövs, vilket kan vara riktigt lurigt.

Typ 2 är ju lite annorlunda, för man har en viss insulinproduktion kvar. Om man då sätter i sig en massa kolhyrater med högt GI så kommer inte insulinet hinna med att forsla bort allt ur blodet, du får högre blodsocker. Går man runt med ständigt förhöjt riskerar man en hel myriad av otrevligt saker, men det som jag personligen är mest rädd för är blindhet.

edit/ Har läkare sagt att du ligger i något slags riskområde? Med de där siffrorna och 2-3h motion dagligen i antagen ålder ser jag inte hur du skulle kunna vara i riskzonen? Typ 2 snackar vi nu.

sandberg93
2011-05-21, 18:38
Överskattar du inte ditt kroppsfett ? 190 cm och 77 kg :confused:

ser ut som 15+, men sen är nog inte vätskebalansen (tror det heter så) opti :P undernärd och ingen sömn senaste 3 dagarna :P

salmiak
2011-05-21, 18:38
Faktum är att man sett tydligare genetisk koppling på typ2 diabetes. 50-90% risk för en id tvilling.

Varför man får typ1 diabetes är inte helt klart. En teori man trott på är att virus agerar "trigger" till en immunmedierad attack på beta-cellerna (de som ordnar med insulinet). Genetiska faktorer spelar dock in i typ1 också.

Om det verkligen är så att du är på "gränsen" till diabetes, vilket låter lite underligt, så borde du ta kontakt med en läkare.

sandberg93
2011-05-21, 18:44
Faktum är att man sett tydligare genetisk koppling på typ2 diabetes. 50-90% risk för en id tvilling.

Varför man får typ1 diabetes är inte helt klart. En teori man trott på är att virus agerar "trigger" till en immunmedierad attack på beta-cellerna (de som ordnar med insulinet). Genetiska faktorer spelar dock in i typ1 också.

Om det verkligen är så att du är på "gränsen" till diabetes, vilket låter lite underligt, så borde du ta kontakt med en läkare.

min mor, mormor,morfar och 3 kusiner har diabetes, vad är chansen att jag får diabetes om jag sköter kost och träning? (kanske dum fråga)

TheIsh
2011-05-21, 18:45
edit/ Fuckade upp.

TheIsh
2011-05-21, 18:46
Om det verkligen är så att du är på "gränsen" till diabetes, vilket låter lite underligt, så borde du ta kontakt med en läkare.

Han skrev väl iofs inte att han var i riskzonen heller? Andra posten sa däremot OM.. I vilket fall som helst så är ett forum en dålig plats att ställa så pass allvarliga frågor.

edit/
Sandberg93@ Om det är typ1 så finns det inte mycket du kan göra. Handlar det som typ 2 är det bara äta nyttigt och motionera regelbundet. Undvik högt GI (kräver mer insulin).

sandberg93
2011-05-21, 18:48
Han skrev väl iofs inte att han var i riskzonen heller? Andra posten sa däremot OM.. I vilket fall som helst så är ett forum en dålig plats att ställa så pass allvarliga frågor.

edit/
Sandberg93@ Om det är typ1 så finns det inte mycket du kan göra. Handlar det som typ 2 är det bara äta nyttigt och motionera regelbundet. Undvik högt GI (kräver mer insulin).

frysen/kyld mat har lägre GI, yes?
vad är GI?

Sverker
2011-05-21, 18:57
Glykemiskt index. ett mått på hur mycket blodsockret stiger efter en viss mängd kolhydrater. Maltodextrin höjer blodsockret snabbt och har högt GI.
Fullkornsbröd höjer blodsockret långsammare och har lägre GI.

Tolkia
2011-05-21, 18:57
Nu börjar det bli VÄLDIGT luddigt.

TS: När du skriver "på gränsen till diabetes", vad menar du då? Har du ett fasteblodsocker på gränsen till diabetes, har du gjort en glukosbelastning och fått dåliga värden, eller menar du något annat med att vara "på gränsen"?

sandberg93
2011-05-21, 19:07
http://www.diabetesinfo.se/disease/diabetesinfose/index/HAR_JAG_DIABETES/symtom_pa_diabetes.html

är ovanligt hungrig (kan vara att jag inte har ätit så mycket de senaste dagarna, men brukar klara hunger och törst väldigt bra annars)
är ovanligt törstig
behöver gå på toaletten ovanligt ofta
är trött
ser sämre

Lillgrabben
2011-05-21, 19:21
http://www.diabetesinfo.se/disease/diabetesinfose/index/HAR_JAG_DIABETES/symtom_pa_diabetes.html

är ovanligt hungrig (kan vara att jag inte har ätit så mycket de senaste dagarna, men brukar klara hunger och törst väldigt bra annars)
är ovanligt törstig
behöver gå på toaletten ovanligt ofta
är trött
ser sämre

Om du är orolig, sök hjälp inom vården!

Man kan säga mycket om kostråden för diabetiker, MEN, vårdapparaten är alldeles lysande bra på att diagnosticera diabetessjukdomen, den funktionen är det inget fel på alls.

F.ö. är det ofta så att om man börjar läsa läkarböcker, kolla på internet, läsa läkarspalten i tidningen osv, kan man ofta hitta symptom på alla möjliga sjukdomar!

salmiak
2011-05-21, 19:42
min mor, mormor,morfar och 3 kusiner har diabetes, vad är chansen att jag får diabetes om jag sköter kost och träning? (kanske dum fråga)

http://www.diabetesinfo.se/disease/diabetesinfose/index/HAR_JAG_DIABETES/symtom_pa_diabetes.html

är ovanligt hungrig (kan vara att jag inte har ätit så mycket de senaste dagarna, men brukar klara hunger och törst väldigt bra annars)
är ovanligt törstig
behöver gå på toaletten ovanligt ofta
är trött
ser sämre

Vilken typ av diabetes har dina släktingar?
Det finns genetiska kopplingar i båda, 1an verkar dock utlösas av "miljön"/idiopatiskt, dvs man vet inte.
För typ 2: förstagradssläkting: 20-40% risk. (5-7% i normal population).

Radar du upp symtomen från sidan eller är det dessa du verkligen har?
Om så, kolla upp dig själv för satan istället för att snacka bulkrekommendationer på ett internetforum.
Får du typ-1, vilket som sagt är troligare utifrån de mått och den ålder vi/jag gissat, kan du hamna i väldigt farliga metabola tillstånd med riktigt tråkiga förlopp, typ koma.

sandberg93
2011-05-21, 19:48
min far är optiker, och vi testade ögonen för ett par veckor sen, det var ganska mycket sämre nu än var det var då. :P

kottovic
2011-05-21, 20:00
Är det inte bukfetma och arvsanlag som i 99% av fallen utvecklar diabetes? Jag drack ur sockerskålen från år 2-12 och det har inte get mig mer än usla tänder.

salmiak
2011-05-21, 20:02
min far är optiker, och vi testade ögonen för ett par veckor sen, det var ganska mycket sämre nu än var det var då. :P


Du har ju som sagt fått information om vilka symtom som kan uppstå och om vilka komplikationer som kan ske. Sök hjälp om du tror att du kan vara drabbad.

salmiak
2011-05-21, 20:08
Är det inte bukfetma och arvsanlag som i 99% av fallen utvecklar diabetes? Jag drack ur sockerskålen från år 2-12 och det har inte get mig mer än usla tänder.

Det är nästan alltid en "multifaktoriell etiologi", dvs summan av kardemumman. Gener spelar absolut in.
Typexemplet (för typ2) är en inledande insulinresistens följt av en beta-cellsdysfunktion.
Bukfetman är lite speciell som du nämner, fettet där tycks vara mer benäget att bidra till de processer som ger problemen.

Eddie Vedder
2011-05-21, 20:17
Bukfetman är lite speciell som du nämner, fettet där tycks vara mer benäget att bidra till de processer som ger problemen.

Och även där är det ju en fråga om en ond cirkel. De metabola rubbningarna, insulinsrestens exempelvis, ökar ju risken för att fettet ska lagras just där. Och vice versa förefaller det fettet mer inflammatoriskt bland annat.

Sverker
2011-05-22, 06:45
Ett fasteblodsocker och ett glukosbelastningstest är lätt fixat. Ett varv förbi vårdcentralen så kommer du att bli väl omhändertagen.
Långt bättre än en tråd på Kolozzeum.

TheIsh
2011-05-22, 15:10
Någon får gärna förklara varför (jag är inte säker på hur det ligger till) men om du testar på morgonen så ska värdet vara ganska lågt, typ 4-5 eller där ikring. Om du har diabetes av någon form så kommer det nästan garanterat vara mycket högre.
Även om jag har diabetes själv så är jag inte så insatt i just varför, men det har något med att göra med utsöndring av något (glukos?) i blodet för att få kroppen att vakna till som normalt tas om hand av insulin, vilket inte blir av = högre socker.

Någon som kan får gärna utveckla.

Sverker
2011-05-22, 17:16
Effekten är snarare att det inte finns insulin ( typ 1 ) eller att känsligheten är sämre för det egna insulinet ( typ 2 ). Båda fallen leder till högre blodsocker.

Att kroppen utsöndrar en del hormon, som kortisol, timmen innan vi vaknar för att höja blodsockret och aktivera kroppen, är lika för alla. Effekten blir bara brutalare för oss diabetiker.

Eddie Vedder
2011-05-22, 18:18
lika för alla.

Ja i princip. Lite off topic men kan tillägga att för människor som drabbats av utmattningssyndrom (kanske med känt i vardagligt tal som "utbrändhet") så är kortisolnivåer kroniskt låga. Att vakna på morgon och fortfarande känna sig lika trött som när man la sig är ett tecken.

stevebc
2011-05-22, 18:32
Är det inte bukfetma och arvsanlag som i 99% av fallen utvecklar diabetes? Jag drack ur sockerskålen från år 2-12 och det har inte get mig mer än usla tänder.Det är iofs irrelevant i valet av behandlingsmetod.

Jag tror diabetes, även typ II, är väldigt genetiskt betingad, men det ändrar ju inte det faktum att det fortfarande ofta handlar om mer motion och mindre mat för att bli kvitt symtomen.

TheIsh
2011-05-22, 19:28
Jag upplever snarare att det är typen mat och inte mängden som gör det mer eller mindre kontrollerbart. Jag har haft perioder med stor mängd snabba kolhydrater, och kontra långsamma är det som natt och dag. Det är lättare att på nått vis "veta i förväg" hur mycket insulin som krävs om man håller sig till 95% långsamma över sig en veckas tid.
Detta är inte vetenskapligt från min sida, men jag har haft typ 1 i 4 år, och så upplever jag det åtminstone.

nisse1976
2011-05-23, 06:46
Effekten är snarare att det inte finns insulin ( typ 1 ) eller att känsligheten är sämre för det egna insulinet ( typ 2 ). Båda fallen leder till högre blodsocker.

Att kroppen utsöndrar en del hormon, som kortisol, timmen innan vi vaknar för att höja blodsockret och aktivera kroppen, är lika för alla. Effekten blir bara brutalare för oss diabetiker.

Är det anledningen till att man känner sig piggare av att vakna av sig själv och inte av klockan? Det där borde ju ske när man vaknar av sig själv och inte ske när man vaknar av klockan.

Eddie Vedder
2011-05-23, 08:23
Är det anledningen till att man känner sig piggare av att vakna av sig själv och inte av klockan? Det där borde ju ske när man vaknar av sig själv och inte ske när man vaknar av klockan.

Ja. Det var det jag menade med mitt inlägg efter Sverkers. Fast den responsen slås ut vid utmattningssyndrom.

nisse1976
2011-05-24, 07:39
Möjligen en väldigt komplicerad fråga och lite väl OT men jag testar:
Vet man varför detta sker när man blir utbränd?

Eddie Vedder
2011-05-24, 07:48
Möjligen en väldigt komplicerad fråga och lite väl OT men jag testar:
Vet man varför detta sker när man blir utbränd?

Systemet slits ut. Är man ständigt stressad så är ju kortisolnivåer hela tiden högre än normalt. Vid normal stress höjs de ju för att sedan återgå till normalt, man återhämtar sig alltså.

Men vid en viss nivå orkar ju inte kroppen med och då blir man utmattad.

nisse1976
2011-05-24, 07:50
Vilket bra, enkelt och självklart svar!

Eddie Vedder
2011-05-24, 07:52
Vilket bra, enkelt och självklart svar!

Jag tentapluggar just det där as we speak så det sitter bra. :D