handdator

Visa fullständig version : Dåligt för ryggen att öka för snabbt i Marklyft?


KalleTeodor
2011-05-20, 15:00
Hej

Jag har gymmat sen mars och innan det i 6månader men med ett 6 månaders uppbehåll imellan.

Jag har precis upptäckt den fantastiska övningen marklyft och får en känsla av att om jag ökar för snabbt så kan jag skada ryggen? Är det så? Ska jag ta det lugnt de första 5-6 markpassen för att vänja kroppen eller kan jag gå på för fullt redan nu. Jag har kört två pass
mark totalt. Det första gick jag upp på 50kg. Idag 80 kg. Jag känner att jag skulle klara 100 men frågan är om det är bra för ryggen? Ska jag ta det lugnt på 80 ett tag eller bara kötta på?

Tar 8 reps på 100 i djupa benböj och tar runt 75-80 i bänkpress om ni behöver veta.

Fugly
2011-05-20, 15:03
Kör på.

Trashcan
2011-05-20, 15:16
Jag vill också veta. Så länge jag har bra form, kan jag lasta på hur mycket som helst? Gjorde pb på 140 häromdagen, och kände mig lite stel i ryggen några dagar efteråt, sådär så att man vill "knäcka" lederna lite.

Thornblom
2011-05-20, 16:15
Så länge du har rätt teknik kan du kötta på. Men risken finns att du slarvar med svank osv om du tar för tungt.

Loke
2011-05-20, 16:56
Jag har kört två pass
mark totalt. Det första gick jag upp på 50kg. Idag 80 kg. Jag känner att jag skulle klara 100 men frågan är om det är bra för ryggen? Ska jag ta det lugnt på 80 ett tag eller bara kötta på?

Det finns absolut ingen anledning att stressa. Kör från 80 och öka 2.5 kg varje pass. Det är fortfarande en snabb takt. Tänk på hur kul det kommer vara att sätta personbästa varje pass en bra tid framöver. Kör du två pass i veckan så innebär ju det 120 om två månader.

Så länge du har rätt teknik kan du kötta på. Men risken finns att du slarvar med svank osv om du tar för tungt.

Är tveksam till detta, tror inte rätt teknik är en garanti. Problemet är att en nybörjare med stor sannolikhet är olika stark och uthållig i olika delar av ryggen. Det gör att man upplever sig ha mycket energi kvar, trots att någon del av ryggsträckaren kanske belastats mycket hårt och till slut ger upp med skador som följd.

Thornblom
2011-05-20, 17:06
Är tveksam till detta, tror inte rätt teknik är en garanti. Problemet är att en nybörjare med stor sannolikhet är olika stark och uthållig i olika delar av ryggen. Det gör att man upplever sig ha mycket energi kvar, trots att någon del av ryggsträckaren kanske belastats mycket hårt och till slut ger upp med skador som följd.

Självklart är det ingen garanti. Speciellt inte när man är nybörjare, som du säger.
Gjorde ett PB i tisdags med rätt mycket tyngre än vad jag brukar köra. Fick inga somhelst känningar i ryggen. Dock är det nog som du säger att det beror på hur van ryggen är på att lyfta.

Anders The Peak
2011-05-20, 17:15
Man kan oftast nöta på under många år utan skador. Oftast smäller det bara till utan förvarning.

panzerpig
2011-05-20, 19:49
Mitt tips är att ta det lugnt. Finns ingen anledning att stressa.

Unik
2011-05-20, 20:12
Så länge du har rätt teknik samt att du lyssnar på din kropp så bör det inte vara några problem.
Det är ju egentligen endast du som kan svara på ifall din kropp pallar med det eller ej.

eternallord
2011-05-20, 20:29
Jag vill också veta. Så länge jag har bra form, kan jag lasta på hur mycket som helst? Gjorde pb på 140 häromdagen, och kände mig lite stel i ryggen några dagar efteråt, sådär så att man vill "knäcka" lederna lite.

Känns det inte troligt att du under ditt PB har slarvat lite med tekniken i någon del av övningen?

Kaerra
2011-05-20, 21:24
Jag har hört att man får STOR midja av marklyft och det e juh ända nackdelen med marklyft ? nån som vet ifall det stämmer?... Annars tycker jag marklyft e nog bland den bästa övningen:D

ceejay
2011-05-20, 21:26
Jag har hört att man får STOR midja av marklyft och det e juh ända nackdelen med marklyft ? nån som vet ifall det stämmer?... Annars tycker jag marklyft e nog bland den bästa övningen:D

arnold schwarzenegger var rätt bra i mark. Han hade en rätt schyst midja ;)

Fartman
2011-05-20, 21:29
Jag har hört att man får STOR midja av marklyft och det e juh ända nackdelen med marklyft ? nån som vet ifall det stämmer?... Annars tycker jag marklyft e nog bland den bästa övningen:D
Tja, marklyft spöar ju bålen riktigt mycket så visst kan den säkert växa lite också. Men du blir inte "fet" av marklyft.

Nykropp
2011-05-20, 21:45
Skulle ta det lugnt och ökat sakta. Du lär känna om du inte orkar hålla ryggen. Då får du gå ner i vikt lite så inte tekniken blir lidande. Ha inte för bråttom är mitt råd.

JojjeG
2011-05-20, 22:20
Fan va fet midja ;)

http://pi.b5z.net/i/u/230085/i/Ronnie_Coleman.jpg

ceejay
2011-05-20, 22:22
Fan va fet midja ;)

http://pi.b5z.net/i/u/230085/i/Ronnie_Coleman.jpg

ööööö.. ja. över 100cm

gunhamn
2011-05-20, 22:24
jag ökade grymt snabbt i början i mark(även än idag) och det slutade med att det högg till något fruktansvärt i en av fileérna, dock så fick jag en förvarning passet innan men lyssnade inte på min kropp. Detta hände sedan 2 gånger igen med korta mellanrum. Så om jag vore dig skulle jag ta det lugnare i början och lyssna på alla signaler som kroppen ger, dvs om det känns konstigt ellet obekvämt att lyfta.

Reticulum
2011-05-20, 23:03
Jag vill också veta. Så länge jag har bra form, kan jag lasta på hur mycket som helst? Gjorde pb på 140 häromdagen, och kände mig lite stel i ryggen några dagar efteråt, sådär så att man vill "knäcka" lederna lite.

Det här upplever jag ofta när jag har kört marklyft. Någon som vet vad och hur pass vanligt det är?

Hatwalker
2011-05-21, 00:04
Det här upplever jag ofta när jag har kört marklyft. Någon som vet vad och hur pass vanligt det är?

Tog ett marklyftspass i onsdags efter att inte ha kört det på 1.5-2 veckor, fick samma känsla. Tog 110x5 som PB. Kanske lite ovaneträningsvärk?

Har inte känt av nåt sånt då jag tränade det 1-2 ggr i veckan iaf. Men vilken anledning det än må ha ska jag hoppa tillbaka till 100 å se över tekniken lite.

Omelett
2011-05-21, 08:40
Testade för första gången att göra marklyft förra gången jag tränade rygg. Drog upp 140kg och skulle antagligen ha klarat lite till om jag försökte. Har läst att man helst bör ha plana skor då man lyfter, hade vanliga skor vid tillfället, gör det någon skillnad vilka skor man har?

Rikard Jansson
2011-05-21, 08:42
What Gunhamn said, om det är ngn på forumet som ökat fort i mark så lär de väl varit han ^^

Kaerra
2011-05-21, 21:17
Tja, marklyft spöar ju bålen riktigt mycket så visst kan den säkert växa lite också. Men du blir inte "fet" av marklyft.
Nae mena inte fet.. Alltså man vill juh ha en så smal midja som möjligt:D
arnold schwarzenegger var rätt bra i mark. Han hade en rätt schyst midja ;)

okey..

rooz
2011-05-21, 21:31
Gått från 2x120 till 1x210 på dryga 6 månader. Inga problem än:confused:

Martinio0o
2011-05-21, 21:46
Gått från 2x120 till 1x210 på dryga 6 månader. Inga problem än:confused:

Liknande utveckling här. Började på runt 80kg och drog 230kg för några veckor sedan. Lite mer än 6 månader mellan. Har inte känt av något än, men det är nog dags att sakta ned lite och grundträna, min teknik är allt för dålig. Dessutom lönar sig nog långsam utveckling i längden.

Seb74
2011-05-21, 21:50
Det här upplever jag ofta när jag har kört marklyft. Någon som vet vad och hur pass vanligt det är?

Funderade just på det...antar att träningsvärk i ryggsträckarna är annorlunda än övrig träningsvärk.
Träningsvärk i biceps tex gör ju inte att man får direkt sämre rörlighet i armen, det bara känns lite skönt, men när ryggsträckarna får träningsvärk så påverkas väl hela ryggen och rörligheten hela vägen minskas och det känns därmed rejält stel....inte skön-träningsvärk som det ju är i typ resten av kroppen. Musklerna går ju överallt där liksom, massa småmuskler som fäster på alla revben och längs hela ryggraden osv osv...drar de ihop sig lite så lär det fan märkas på ett otrevligt sätt.

Så jag antar att träningsvärk i ryggsträckarna upplevs som stelhet, right?

dyxeldoff
2011-05-22, 00:57
mitt tips är att ta det lugnt. Finns ingen anledning att stressa.

+1

z_bumbi
2011-05-22, 10:38
Tränar man för att bli stark är ju en viss långsiktighet ett krav och då tjänar man troligen på att hålla igen lite under inkörningen på nya övningar och/eller träningen. Strukturer utöver musklerna stärks på intet sätt lika fort som musklerna.
Det innebär däremot inte att man måste slöträna då det går utmärkt att träna med lite lägre belastningar och ändå få ut något av det på sikt, i alla fall för nybörjare som fortfarande klarar sig bra med linjära träningsprogram.