handdator

Visa fullständig version : Maskinrodd vs. Stångrodd


Silencer
2011-05-20, 14:34
Förlorar man egentligen någonting om man kör maskinrodd istället för stångrodd? Förutsatt att man tränar marklyft också. Jag gillar verkligen maskinrodd, jag kan verkligen fokusera på ryggen när jag kör den. Stångrodd däremot har jag aldrig fått till korrekt, den ger mer en allmän känsla av metabol utmattning och besvärlighet i hela kroppen, medan maskinrodden sätter 100% ansträngning på ryggen.

pialia
2011-05-20, 14:35
ZlRrIsoDpKg

Jag skulle aldrig välja att sätta mig ner när jag kan stå upp.

Lindrian
2011-05-20, 14:37
Jag kör själv stångrodd, utmärkt övning. Stående då och lutar mig framåt. Fortsätter du köra stångrodd kommer du öva upp mer än endast ryggen, nämligen de muskler du blir trött i innan ryggen. Tycker du ska fortsätta med stångrodd och komplettera med maskinrodd.

pialia
2011-05-20, 14:43
Jag kör själv stångrodd, utmärkt övning. Stående då och lutar mig framåt. Fortsätter du köra stångrodd kommer du öva upp mer än endast ryggen, nämligen de muskler du blir trött i innan ryggen. Tycker du ska fortsätta med stångrodd och komplettera med maskinrodd.

Vilka muskler?

Finns det någon fördel till att komplettera med maskinrodd? Låter bara som att man kompletterar en komplett övning för i stort sätt hela ryggen med en som bara gör hälften, no?

entropy
2011-05-20, 14:52
Jag tycker vi kan blanda in kabelrodd också. Vad är de stora fördelarna med stångrodd, om marklyft ändå nöts?

Lindrian
2011-05-20, 15:27
Vilka muskler?

Finns det någon fördel till att komplettera med maskinrodd? Låter bara som att man kompletterar en komplett övning för i stort sätt hela ryggen med en som bara gör hälften, no?
Jag vet inte. Fråga TS. Kanske hans core? Han blir trött i hela kroppen säger han. Han kommer inte stärka det som krävs av att endast köra maskinrodd. Så om han inte lyckas ta ut ryggen i stångrodd tycker jag han bör fortsätta med den för att träna upp de andra muskler som behöver tränas och sedan kompletterar ryggträningen med maskinrodd. Vad är det som är oklart?

ceejay
2011-05-20, 15:52
jag kör både stångrodd och sittande rodd. Tycker sittande rodd är lättare att träffa ryggen med.

Proxy
2011-05-20, 15:56
Jag skulle aldrig välja att sätta mig ner när jag kan stå upp.

Varför?

Båda övningar har sina fördelar. Nej, du kommer nog inte förlora något på att köra sittande rodd istället för stångrodd.

Fartman
2011-05-20, 21:01
Jag gillar stångrodd som fan och det är en jävligt bra övning. Men, jag vet själv att har jag kört ordentligt tunga marklyft så orkar jag inte köra stångrodd på såna vikter som jag tycker ger en vettig träning av lats och övre rygg då jag är för slut i korsryggen. Därför brukar jag ofta köra någon annan form av rodd som inte är lika djävlig för korsryggen och jag tycker mig då inte förlorat ett skit på att inte köra stångrodd.

Wennström
2011-05-20, 21:32
Stångrodd + hantelrodd är det bästa enligt mig.. Men kör det du tycker tar bäst! :D

filmjölk
2011-05-20, 21:38
Det är ju ingenting du måste välja emellan. Variera dig, kör med stången när du lessnar på maskinen och vice versa.

Baler Evans
2011-05-20, 21:55
Vill du bygga rygg så gör vad du vill. Vill du kunna lyfta seriöst tunga saker ute i livet så skulle jag säga att stångrodden är en mycket lämpligare kandidat, allt handlar om vad man vill ha. Att träna för funktionerlig styrka och kontakt träna är olika saker. Sen blir man fan bred av stång rodd så det finns egentligen ingen ursäkt att inte använda den såvida du inte är skadad eller har roterat in tunga hantelroddar!

halvordsson
2011-05-20, 22:03
Hantelrodd? Show me!

Wennström
2011-05-20, 22:08
Hantelrodd? Show me!

http://www.muscles.se/styrkeovningar/enhands-hantelrodd/

Baler Evans
2011-05-20, 22:11
Hantelrodd? Show me!


http://www.youtube.com/watch?v=D7jAIdoORxI

sp123ltd1
2011-05-20, 22:18
Tycker du det funkar bäst med maskinrodd så kör på det men ge stångrodd en chans för den är riktigt skön tycker jag.

Matsa
2011-05-20, 22:44
Ibland undrar jag om inte sittande rodd är en av de mer underskattade övningarna, förstår faktiskt inte vad vissa funktionalitetsfantaster har emot den. Visst, jag ser en viss poäng i att det oftast är bättre att sitta än stå men ta en närmre titt på övningen för jösse namn. I sittande rodd (och nu är det kabelversionen jag talar om) så måste man spjärna emot ganska ordentligt med fötterna, både benen och bålen får jobba en hel del om man tränar på lite tyngre vikter. Det är definitivt en "funktionell" övning. Visserligen tycker jag att stångrodd belastar ländryggen mer men sittande rodd tar en del på den med och om man främst är ute efter att belasta ländryggen så finns det bättre övningar än bägge.

En fördel är att det förmodligen är lättare att träna strikt i sittande kabelrodd än i stångrodd, åtminstone tycker jag att det ofta verkar vara så. Om man jämför med det sätt som de flesta utför stångrodd på (mer som en power shrug) så tror jag fan att sittande rodd är bättre. Om man jämför med en vettigt utförd stångrodd* så tror jag att bägge har sina fördelar. Man kan t.ex ofta ändra höjden på trissan i sittande rodd och därigenom få den lite annorlunda, det är svårare att justera stångrodd på samma vis.

Den största nackdelen med sittande rodd är väl att man kan växa ur den om man inte har ett tillräckligt stort viktmagasin.

Snackar vi andra maskiner som t.ex friviktsmodeller så finns det förtjänster även med dem. Hammers roddmaskiner är helt jävla underbara för muskelbygge och jag tror inte att de är obrukbara för styrka heller. (Hint: Bolton listar hammer roddar som ett av sina favoritkomplement.)

*När jag säger vettigt utförd stångrodd så menar jag inte nödvändigtvis att överkroppen måste vara parallell med golvet, en viss lutning går med bra.

Zoidy
2011-05-21, 03:15
Ibland undrar jag om inte sittande rodd är en av de mer underskattade övningarna, förstår faktiskt inte vad vissa funktionalitetsfantaster har emot den. Visst, jag ser en viss poäng i att det oftast är bättre att sitta än stå men ta en närmre titt på övningen för jösse namn. I sittande rodd (och nu är det kabelversionen jag talar om) så måste man spjärna emot ganska ordentligt med fötterna, både benen och bålen får jobba en hel del om man tränar på lite tyngre vikter. Det är definitivt en "funktionell" övning. Visserligen tycker jag att stångrodd belastar ländryggen mer men sittande rodd tar en del på den med och om man främst är ute efter att belasta ländryggen så finns det bättre övningar än bägge.

Den största nackdelen med sittande rodd är väl att man kan växa ur den om man inte har ett tillräckligt stort viktmagasin.

+1

Det håller jag på att göra på mitt gym. Jag kommer bli enormt sorgsen när jag blir tvungen att sluta med övningen

Proxy
2011-05-21, 11:52
+1

Det håller jag på att göra på mitt gym. Jag kommer bli enormt sorgsen när jag blir tvungen att sluta med övningen

Kör mer och mer strikt eller släng på hantlar på viktmagasinet. :)

Zoidy
2011-05-21, 12:21
Kör mer och mer strikt eller släng på hantlar på viktmagasinet. :)

Mer och mer strikt kan man göra iofs... har blivit lite orolig att jag måste lära mig stångrodd, jag är inte vän med den övningen, tycker det är mycket svårare att känna att det faktiskt är latsen som arbetar osv.

Jag har tänkt på det där om man slänger på hantlar, sitter de kvar på viktmagasinet? Vikterna brukar ju flyga upp med rätt hög fart så jag bara tänker om de ramlar av eller så om man har dem uppe på?

Proxy
2011-05-21, 12:41
Jag låter mina sjuka paint-skills tala för sig själva. :cool:

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=417&pictureid=2060

Båda alternativen har fungerat för mig. Det bästa är om du kan göra som på bilden till vänster, lägga hanteln över kakorna, men om det inte går och du har en "vägg" bakom kakorna så kan alternativet till höger också fungera.

Pungis
2011-05-21, 13:04
Maskinrodd är ju mer isolerat. Kör helst stångrodd då det är en mer komplett övning, men det är klart man kan kompletera med maskin.
Prova köra rodden ganska upprätt, med bälte och supinerat grepp

Rikard Jansson
2011-05-21, 13:14
Har alltid nött både maskinrodd och stångrodd i oändlighet känns det som, aldrig fått några nämnvärda resultat, känningar i muskler, kontakt eller träff eller pump. Så bestämde mig för att strunta i de övningarna och kör numer hantelrodd och farmers walk istället, best decision of my life. ^^ Konstant träningsvärk! :D

Matsa
2011-05-21, 13:58
Mer och mer strikt kan man göra iofs... har blivit lite orolig att jag måste lära mig stångrodd, jag är inte vän med den övningen, tycker det är mycket svårare att känna att det faktiskt är latsen som arbetar osv.

Jag har tänkt på det där om man slänger på hantlar, sitter de kvar på viktmagasinet? Vikterna brukar ju flyga upp med rätt hög fart så jag bara tänker om de ramlar av eller så om man har dem uppe på?

Fixa en extra sprint och stick den genom en viktplatta så att den hänger på viktmagasinet, det funkar oftast. Se bara till att kolla med de som ansvarar för utrustningen först, en del blir griniga om man fipplar med grejerna på det viset då garantin inte gäller om man överbelastar och det går sönder (tror jag). På Gymbolaget har vi en särskild anordning för att hänga extravikter på viktmagasin så de verkar inte ha något emot det i alla fall. Roddmaskinen höll när Årsjö lastade på ett gäng 25or extra så den bör hålla för vad jag nu kan tänkas hitta på. :D

Silencer
2011-05-21, 14:52
Körde pendlay rows eller vad de heter på senaste passet. De kändes väl helt ok, men jag tycker fortfarande jag träffar ryggen bättre i maskinrodd.

Redan när jag ställde frågan hade jag på känn att det antagligen inte skulle vara någon förlust att välja maskinrodd framför stångrodd, eftersom marklyft ändå tränar korsryggen, bålen och alla stabiliserande muskler som till viss del kopplas ur i maskinrodd.

Men det är alltid kul med olika infallsvinklar och att se hur folk tänker. Jag ska ge pendlay rows en chans och se hur det utvecklar sig.

WHITEFOLKS
2011-05-21, 15:38
Jag skulle välja mark+hantelrodd över mark+maskin.

För mig är hantelrodd tillsammans med mark de absolut bästa ryggövningarna.

Silencer
2011-05-21, 15:42
Jag skulle välja mark+hantelrodd över mark+maskin.

För mig är hantelrodd tillsammans med mark de absolut bästa ryggövningarna.

Jag körde hantelrodd fram tills nu eftersom jag är så satans stark där (vilket alla är...).

Men jag har fått lägga ner den nu för det hugger till nere i höften när jag kör tungt. Har nog någon disk som är på väg åt helvete.

Scratch89
2011-05-21, 16:52
Jag känner som du. Det beror på hur man drar, och om man har lätt för att stå i en framåtlutad ställning och dra. Numera kör jag endast kabelrodd med långt ROM, eller så kör jag en variant av stångrodd där jag inte är så framåtlutad och får rätt så kort ROM men hög TUT. Nästan lite som Yates, men ändå inte.