handdator

Visa fullständig version : Vad har ni för B12-värden?

JacobHeitmann
2011-05-20, 13:48
När tog ni det senaste blodprovet och vad hade ni för pmol/l?
Tar ni B12-tabletter eller injektioner?
Om ni tar tabletter, tar ni hydroxokobalamin, adenosylkobalamin, metylkobalamin eller cyanokobalamin?

Tack

lirberr
2011-05-20, 15:06
Jag får i mig ungefär 400% rdi, så jag gissar på att jag har ganska höga värden.

Rikard Jansson
2011-05-20, 15:08
Nio

Batistuta
2011-05-20, 15:19
Jeg mener mitt nivå av b12 lå på 712, kan det stemme? Lå litt over det som det egentlig er innenfor normalen.

Zorgus
2011-05-20, 15:32
Låg på drygt 500 senaste testet, ref intervall 180-700 pmol/L. Köttätare, uthållighetsidrottare och tar extra B-vitamin.

Rallare
2011-05-20, 15:37
Hur gör man ett sånt prov? Går man till läkaren eller går det att köpa?

Kan provet analysera resten av mineralvärdena och hur tillförlitligt är det?

Sverker
2011-05-20, 16:58
Varför mäter man B12 ?
Antingen har man anemi eller så har man det inte. Har man anemi så är det troligt brist på B12. Då kan man lika gärna ta extra folsyra också.

Antagligen finns det fler brister i kosten samtidigt. Specillt som man inte är blandätare.

Anders The Peak
2011-05-20, 17:12
Mer eller mindre alltid är bristsymptom av b12 pga bakomvarande sjukdomar såsom IF och inte pga brist av intag av B12. För det mesta har man ett lager i levern av B12 som räcker över flera år med bristtillstånd.

salmiak
2011-05-20, 17:24
Varför mäter man B12 ?
Antingen har man anemi eller så har man det inte. Har man anemi så är det troligt brist på B12. Då kan man lika gärna ta extra folsyra också.

Antagligen finns det fler brister i kosten samtidigt. Specillt som man inte är blandätare.

Vid anemiutredning kan man ta blodstatus och se hur blodkropparna ser ut först och sen börja utesluta. Anemi och stora röda blodkroppar kan vara ett tecken på b12- och/eller folatbrist. Orsaker kan vara dåligt intag från föda, parasiter i magen, perniciös anemi eller typ crohns eller liknande(dåligt upptag).
Man kan dock även ha myelodysplastiskt syndrom, något som som dock visar på normala nivåer av b12.

edit: Som Anders nämner är det perniciös anemi som är vanligaste orsaken till b12-brist här uppe i norr. Problem med intrinsic factor (IF).

Zorgus
2011-05-20, 18:07
Varför mäter man B12 ?

För mig ingick det bland en mängd andra prover i hälsoundersökningen, det var inte speciellt för B12.

JacobHeitmann
2011-05-20, 18:36
Låg på drygt 500 senaste testet, ref intervall 180-700 pmol/L. Köttätare, uthållighetsidrottare och tar extra B-vitamin.

Tack! Vad är det för slags kobalamin du tar?

JacobHeitmann
2011-05-20, 18:39
Hur gör man ett sånt prov? Går man till läkaren eller går det att köpa?

Kan provet analysera resten av mineralvärdena och hur tillförlitligt är det?

Du kan gå till din närvård och säga att du är en vegan som är orolig över dina B12-värden. Då brukar de bli snälla och inte ta extra betalt.

Lillleif
2011-05-20, 18:54
Orolig över att dina bananer inte ger dig tillräckligt med vitaminer?

JacobHeitmann
2011-05-20, 19:00
Orolig över att dina bananer inte ger dig tillräckligt med vitaminer?

Nej.

Sverker
2011-05-20, 19:02
Jag trodde att alla tillskott var hydroxocobolamin:confused:
Hydroxo- har bäst löslighet, bäst upptag och är billigast att få fram...vad jag vet.

JacobHeitmann
2011-05-20, 19:11
Hydroxo- har bäst löslighet, bäst upptag och är billigast att få fram...vad jag vet.

Cyanokobalamin är det populäraste och mest använda bland kosttillskott tillverkare. Metyl- och hydroxo- verkar ge bäst resultat än om man tar cyano-.

Zorgus
2011-05-20, 19:17
Tack! Vad är det för slags kobalamin du tar?

Det står Cyanocobalamin på paketet, 50 µg.

-squat-
2011-05-20, 23:22
Jag ligger på 1 mg cyanokobalamin (Behepan) per dag. Vet inte vad mitt värde ligger på, men det är i alla fall bra.

Sverker
2011-05-21, 06:27
Svårt att misslyckas med B12. Tål man bara mjölkproteinet så ger en liter mjölk dagsbehovet. Samma sak med låglaktosvarianterna.

Att kräma på med 1 mg cobolamin är direkt onödigt.
Upptaget är helt beroende av mängden IF.Det går inte att trycka in cobolaminen genom kraftig överdosering. 1 mg är 300 ggr mer än dagsbehovet.

Crocker
2011-05-21, 10:35
Svårt att misslyckas med B12. Tål man bara mjölkproteinet så ger en liter mjölk dagsbehovet. Samma sak med låglaktosvarianterna.

Upptaget är helt beroende av mängden IF.Det går inte att trycka in cobolaminen genom kraftig överdosering. 1 mg är 300 ggr mer än dagsbehovet.
Bara bekräftelse.
Om man har brist, bör man inte inta intravenöst? Jag har för mig att något hormon behövs för att absorberas eller hur fasen det låg till. :Virro

salmiak
2011-05-21, 10:45
Bara bekräftelse.
Om man har brist, bör man inte inta intravenöst? Jag har för mig att något hormon behövs för att absorberas eller hur fasen det låg till. :Virro

Du behöver många saker för ett bra upptag: fungerande magsäck, fungerande tarm, fungerande pankreas, fungerande lever osv osv.. Intrinsic factor, R-proteiner, transcobalaminer.
Finns en lång rackarns text att läsa på wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12#Absorption_and_distribution

-squat-
2011-05-21, 11:25

Visst är det så, men jag har fått mitt B12 förskrivet av en läkare, då min mage tar upp B12 och järn dåligt.

z_bumbi
2011-05-21, 11:38

Ett större upptag inte har ett linjärt samband med intag så man måste upp rejält i dos för att få ganska så små ökningar och har man väl fått en brist som syns så måste man upp högt i intag för att få återfylla kroppens förråd. Kombinerar man detta med ett försämrat upptag så måste man upp ännu mer.
Jag har också 1 mg/dag men ingångsdosen första månaden var 2x2 mg just av ovanstående skäl.

hejhopp79
2011-05-21, 12:02
Jag får i mig ungefär 400% rdi, så jag gissar på att jag har ganska höga värden.

Det där är BS dock.

Många med b12-brist får i sig långt mer än RDI. Det handlar om aktiv form av b12 och en massa mer. En del kan inte tillgodogöra sig vissa ämnen särskilt effektivt pga mag/tarm-problem

hejhopp79
2011-05-21, 12:04

metylcobalamin

Juxta
2011-05-21, 12:41
Testade för ca 1 år sen. Hade "mer än perfekta" värden. Tar inga vitamintillskott.

Brukar testa ibland efter morsan läst någon vegan som dött i B12-brist i Aftonbladet eller annan valfri skräptidning. Har jag överlevt som vegan i 13 år ska jag nog överleva ett tag till.

KingCobra
2011-05-22, 22:08
Tog ett test för 1 vecka sen, anledningen var att jag lider av "myrkrypningar" i benen och har ett litet helsike varje kväll när jag skall sova. jag hade hört att det fanns hjälp att få med medicin (Sifrol) men för att få dom utskrivna var jag tvungen att ge blod så de kunde se om det var någon annan orsak.

Svaret jag fick var att jag låg väldigt nära undre gränsen på just B12. Detta är lite underligt när jag äter mineral och vitamintillskott (en om dagen sportvariant apotekets) + att jag äter vitaminberikad Gainer (eller gjorde, har börjat diet denna veckan)

Jag funderar på om hård träning kan säkna detta värdet.. eller kan det vara så att jag lider av magkatarr?? Jag har blivit tvingad att börja med lactosfria produkter sen ett år tillbaka för magen pajar direkt om jag äter/dricker Lactosprodukter.
Läste att lågt B12 värde kan bero på magkatarr.

Lågt B12 värde kan ge symptomet myrkrypningar i ben och armar...... så kanske mitt grundproblem är magkatarr...som orsakar B12 brist...som ger myrkrypningar...som ger åt helsike för lite sömn....som troligtvis förvärrar magkatarren...som..... ushh man blir knäpp på detta :)

Jag köpte B12 tabletter på Apoteket och får väl kolla värdet hos doktorn om ett par månader igen :)

Madame
2011-07-05, 20:36
Jag hade galet lågt B12 för 1,5 år sen, lägsta värdet min läkare nånsin hade sett (minns ej siffra) och det var långt under godkännt. Hade väldigt ont i underarmarna så fort jag behövde använda händerna och hade väldigt svagt grepp, kunde inte hålla ordentligt i saker. Började även bli lite snurrig i huvvet. Detta var i samband med en mentalt påfrestande period i mitt liv, så kanske triggades det av stress --> sämre upptag, osv.
Äter nu B12-tillskott i höga doser som jag får utskrivet :)

Lellan
2011-07-05, 20:44
Jag fick med berömt godkänt vad gällde b12 efter 7 veckor på nutrilettpåsar och lång tids bantande, hade tappat typ hälften av håret dock men hade inga brister what so ever.

Som Madame är inne på så har jag en kompis som har ont i underarmarna, hon är sjukskriven för utbrändhet, har det stressat och har myrkrypningar ibenen, särskilt på natten (sover dåligt). Hon har fått b12 utskrivet, men inget kostråd, jag tipsade om mjölk eftersom hon är vegitarian. Men får hoppas b12 pillrena gör susen!

mikaelj
2011-07-05, 20:49
B12-piller hjälper inte alltid. Är man alldeles för stressad och har en dålig mage (trasig, bokstavligen, t ex glutenöverkonslighet eller för mycket fibrer) kan man helt enkelt inte ta upp det. Då kan det behövas B12-injektioner.

Madame
2011-07-05, 21:02
jag fick testa om mina B12-värden ett par veckor efter att jag börjat med dem för att se att det gick i rätt riktning, och det gjorde det. Annars hade jag fått injektioner :)