handdator

Visa fullständig version : Vad är fördelarna med att träna kondition?


Joel Hedberg
2011-05-20, 13:43
Ja, vad är fördelarna? Och de negativa med att träna kondition?

Fredrik_S
2011-05-20, 13:44
Vill börja med att säga att morgonpromenader och liknande inte är kontitionsträning.

Silveta
2011-05-20, 13:51
Jag är en smula nyfiken på det också då jag tänkte köra igång med tabata intervaller en eller två dagar i veckan, icke styrkedagar givetvis.

kettlebellGuden
2011-05-20, 14:47
För din hjärnas välmående finns det en hel radda stora fördelar med medelintensitet på dryga 45 minuter om dagen. HIIT ger inte alls samma fina fördelar.

robbob
2011-05-20, 15:00
För din hjärnas välmående finns det en hel radda stora fördelar med medelintensitet på dryga 45 minuter om dagen. HIIT ger inte alls samma fina fördelar.

Det var intressant! Är det ca 45 min totalt under dagen eller vid ett pass?
Är det tiden träning eller träningsnivån som gör skillnaden jämfört mot HIIT?

Ungefär vad menas med medelintensivt? Lättare jogg?

Du kanske rentav har någon bra länk?

Eddie Vedder
2011-05-20, 15:09
För din hjärnas välmående finns det en hel radda stora fördelar med medelintensitet på dryga 45 minuter om dagen. HIIT ger inte alls samma fina fördelar.

Hur skiljer sig resultaten åt när de jämförs då? Vilken mekanism gör att den intensiva träningen inte påverkar hjärnan positivt när det i övrigt alltid ger samma positiva hälsoeffekter?

Här har du lite allmän läsning Joel:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2779044/

http://www.informaworld.com/smpp/ftinterface~content=a921352711~fulltext=713240928~ frm=content

http://www.smj.org.uk/0510/pdfs/Editorial%203.pdf

kettlebellGuden
2011-05-20, 15:10
Det var intressant! Är det ca 45 min totalt under dagen eller vid ett pass?
Är det tiden träning eller träningsnivån som gör skillnaden jämfört mot HIIT?

Ungefär vad menas med medelintensivt? Lättare jogg?

Du kanske rentav har någon bra länk?

Ingen länk, men spana in boken Spark!: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain av John J. Ratey . Den har iirc en hel radda fina studier som den pekar på. Om inte annat så har jag ett bokmärke någonstans.. ska leta.

hugok
2011-05-20, 15:23
Fördelar:
Bra hjärta
Bra lungor
Sover bättre (för mej i alla fall)
Allmännt många bra hälsoeffekter

Nackdelar:
Sämre effekt av gymtränandet om jag förstått det rätt.

luderlasse
2011-05-20, 16:11
man kan springa fortare under längre tidsperioder, det tycker jag är fördelaktigt...

Inge Enveten
2011-05-20, 16:23
Producerar ganska så skön känsla av välmående för min del i alla fall

SiSenior
2011-05-20, 16:28
Producerar ganska så skön känsla av välmående för min del i alla fall

+1

Att starta morgonen med någon timme på cykeln eller i löparskorna gör att man mår bra hela dagen.

All mat man sedemera får vräka i sig är ännu en bonus som får en att må bra :)

andnel
2011-05-20, 16:50
Det finns så sjukt mycket fördelar. Det är precis som med gymträning - nästan bara fördelar, bara man inte gör övningar eller moment "fel".
Sen beror ju allt på vad man tränar för.. men det är ju en annan fråga.

Eddie Vedder
2011-05-20, 17:57
För din hjärnas välmående finns det en hel radda stora fördelar med medelintensitet på dryga 45 minuter om dagen. HIIT ger inte alls samma fina fördelar.

Hur skiljer sig resultaten åt när de jämförs då? Vilken mekanism gör att den intensiva träningen inte påverkar hjärnan positivt när det i övrigt alltid ger samma positiva hälsoeffekter?

Du missade mitt inlägg kbG. Vad skulle det bero på om det är som du säger? Vilka mekanismer diskuterar man? Jag har aldrig stött på den hypotesen nämligen.

fredz
2011-05-20, 18:08
Ingen länk, men spana in boken Spark!: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain av John J. Ratey . Den har iirc en hel radda fina studier som den pekar på. Om inte annat så har jag ett bokmärke någonstans.. ska leta.

SPARK! är en en RIKTIGT bra bok. Men jag håller inte med dig om att den dissar intervallträning. Läs sidan 257 exempelvis.

Fredszky
2011-05-20, 18:57
Du får ett bättre blodcirkulationssystem, med mindre risk för hjärt/kärlsjukdommar, ett hjärta som klarar mer påfrestning, stress biter inte på samma sätt på din kropp, ökat allmänt välbefinnande.

Sen inbillar jag mig att man har en bättre chans att leva längre då man sänker vilopulsen.

BengtBurk
2011-05-20, 19:27
Du får ett bättre blodcirkulationssystem, med mindre risk för hjärt/kärlsjukdommar, ett hjärta som klarar mer påfrestning, stress biter inte på samma sätt på din kropp, ökat allmänt välbefinnande.

Sen inbillar jag mig att man har en bättre chans att leva längre då man sänker vilopulsen.

Det finns hypoteser från en del forskare/läkare som stödjer detta.