handdator

Visa fullständig version : Hur vanligt är det att vara analytiskt lagd och vara lyftare?


mikaelj
2011-05-20, 12:52
På förekommen anledning.

Hittar man oftare människor med vänsterdominant hjärna bland lyftare?

Minimjölk
2011-05-20, 12:58
Jag väljer att svara ändå. Jag har alltid varit teoretisk analytiskt lagd och även uppskattat att lyfta tunga vikter och utmana mig mot maxvikter i SL-grenar (på motionär-nivå och raw). Jag har dock utvecklat mer av min högra hjärnhalva de senaste 5 åren och gått ifrån lita av det jag var tidigare och detta har även inneburit att jag inte längre värderar att lyfta tungt lika mycket. Vet dock inte om det sambandet man skulle kunna se här verkligen finns.

ceejay
2011-05-20, 13:00
jag använder ingen hjärnhalva :/ hur svarar jag då?


jag analyserar väl litegrann, vet alltid vad jag redan klarat av passet innan och försöker alltid toppa det.

Juxta
2011-05-20, 13:04
Hm.
Jag programmerar(programmerade) men är väldigt kreativ inom både musik och film/foto. Samt lyfter.
Var hamnar jag då?

Spartansk
2011-05-20, 13:05
Kan det vara så att analytiskt lagda personer oftare är disciplinerade?

Jag är höger-hjärnad (konstnärligt lagd) men analyserar ändå en massa, så vet inte riktigt vilket pollalternativ jag ska välja.

eternallord
2011-05-20, 13:07
Jag är extremt analytisk men jag tror siffrorna blir missvisande här på brädan då det är just analytiska personer som dras till forum.

Nitrometan
2011-05-20, 13:11
Jag är extremt analytisk men jag tror siffrorna blir missvisande här på brädan då det är just analytiska personer som dras till forum.

Vad baserar du det på?

Skickat med tappat talk från min GalackS

Ristretto
2011-05-20, 13:13
Jag programmerar inte och hatar matte, men analyserar det mesta när tillfälle ges. Särskilt min mat och min träning.

hurril
2011-05-20, 13:18
Men hur fan vet man vilken hjärnhalva man använder mest?

filmjölk
2011-05-20, 13:18
Jag är extremt dålig på matte, hatar siffror, och är inte ett dugg analytisk. Jag lyfter gärna vikter, men är ingen lyftare.

Lyftare är lite diffust, när klassas man som lyftare? om man bär möbler som sitt jobb? Om man gillar att lyfta matkassar från affären? Om man motionsstyrketränar? Om man tävlar i någon lyftsport? Om man lyfter aptunga vikter som komplement till en annan idrott?

Jag tycker att man får kalla det styrkelyftare isf. om man avser de som tävlar/tränar styrkelyft.

eternallord
2011-05-20, 13:19
Vad baserar du det på?

Skickat med tappat talk från min GalackS
Inte precis någon vetenskaplig studie eller något, men jag tror folk kommer till exempelvis Kolozzeum för att de söker mer optimala tillvägagångssätt för att nå sina mål, vill diskutera olika metoder och upplägg, lära sig mer osv, vilket kan peka på analytiskt tänkande. Men samtidigt finns det många som aldrig skulle hänga på ett träningsforum och det kan kanske bero på mindre analytiskt tänk.

Edit: jag tror bara TS menar folk i allmänhet som styrketränar, oavsett "rang" men jag kanske har fel?

Minimjölk
2011-05-20, 13:20
En liten notis. Pollen kommer bli väldigt missvisande då du startar den på ett träningsforum med huuvudelen styrkeintresserade personer. Dessutom är det väl mest vänsterhjärnade som sitter framför en dator med kaffet i hand en fredagseftermiddag och slösurfar Kolozzeum. ;)

Minimjölk
2011-05-20, 13:22
Men hur fan vet man vilken hjärnhalva man använder mest?

Lägg händerna på huvudet i 2 minuter slickan sedan på handflatorna för att avgöra vilken som avger mest värme. Detta gamla husmorsknep är väldigt precis och väl fungerande även idag. med din kalufs rekommenderar jag dock att du utökar tiden till låt säga 15minuter.

Spartansk
2011-05-20, 13:25
Men hur fan vet man vilken hjärnhalva man använder mest?

Är du bra på matte och naturvetenskapliga ämnen = vänster. Är du konstnärlig = höger. Typ.

hurril
2011-05-20, 13:25
Lägg händerna på huvudet i 2 minuter slickan sedan på handflatorna för att avgöra vilken som avger mest värme. Detta gamla husmorsknep är väldigt precis och väl fungerande även idag. med din kalufs rekommenderar jag dock att du utökar tiden till låt säga 15minuter.

Vad sägs om att du kommer över och slickar en smula på min kalufs istället? =)

hurril
2011-05-20, 13:26
Är du bra på matte och naturvetenskapliga ämnen = vänster. Är du konstnärlig = höger. Typ.

Då är jag schizofren för jag är duglig åt båda hållen.

Spartansk
2011-05-20, 13:26
Då är jag schizofren för jag är duglig åt båda hållen.

Man ska tydligen kunna vara lika bra på båda, så du får rösta albatross på Lidl.

L-Sami
2011-05-20, 13:27
Jag har analyserande personlighetskaraktär och jag har tävlat i styrkelyft. Analyserade min träning rätt häftigt när det begav sig. Kan tillägga att jag blir mer analyserande när jag dricker kaffe.

Mourten
2011-05-20, 13:29
Jag analyser verkligen inte program å så utan tar befintliga eller matar bara på tungt.
Dock är jag bra i matte och NV.

Men röstade iaf lyfter och höger.

Loke
2011-05-20, 13:35
Vad menas med "analytiskt lagd"? Är det samma som "nördig"?

stevebc
2011-05-20, 13:35
Måste vi krångla till det med hjärnhalvor och stereotypa personligheter?

Räcker det inte att säga att det antagligen finns ett samband mellan att vara analytisk i sin träning och tävla i en sport (typ styrkelyft), och ett samband mellan att gå och halvlattja i sin träning och att inte tävla, utan träna för skojs/ångestens skull.

Eller frågan är kanske snarare, är det så att SL och liknande aktiviteter lockar lite av nördtypen mer än andra aktiviteter som fotboll och hockey? Ja, det tror jag. Fast nu gick jag in på en stereotyp.

filmjölk
2011-05-20, 13:36
Är du bra på matte och naturvetenskapliga ämnen = vänster. Är du konstnärlig = höger. Typ.


haha, om man inte är något av det?

Spartansk
2011-05-20, 13:44
haha, om man inte är något av det?

Då är du förhoppningsvis välhängd.

häftig
2011-05-20, 13:45
Föredrar du att sitta till höger eller vänster på bussen?

hurril
2011-05-20, 13:50
haha, om man inte är något av det?

Tur att du har utseendet med dig då! =)

AlexEr
2011-05-20, 13:50
Jag är ju enbart en lekman inom lyftning men i alla fall, jag är extremt vänster lagd när vi talar om hemisfärer. Väldigt logisk, matematisk och analytisk, men ja är även kreativ och med relativt bra bildförmåga och formkänsla. Dock är jag absolut inte musikalisk och ganska svårt för människor :/ Tämligen känslokall om jag får säga det själv också.

När det gäller träning så försöker jag stänger av hjärnan under träningen, men självklart analyserar jag och planerar träningen noggrant :whipped:

lanzal
2011-05-20, 13:54
Är du bra på matte och naturvetenskapliga ämnen = vänster. Är du konstnärlig = höger. Typ.

Jag är dålig på matte och naturvetenskap samt värdelös på att måla..

*gah!*

C.E.J.
2011-05-20, 13:56
Hur vanligt är det att vara analytiskt lagd och ha tendens att överanalysera saker?

hurril
2011-05-20, 13:59
Hur vanligt är det att vara analytiskt lagd och ha tendens att överanalysera saker?

Eller att som man tillskriva sig allt positivt mellan himmel och jord. Joråföffan, nog är jag mästerälskare/ninja/analytisk och sen ritar jag ganska fint också.

(För MIG stämmer de där sakerna så klart!)

AlexEr
2011-05-20, 14:00
Hur vanligt är det att vara analytiskt lagd och ha tendens att överanalysera saker?

Jag räknas nog in under den kategorin iaf :Virro

Spartansk
2011-05-20, 14:09
Eller att som man tillskriva sig allt positivt mellan himmel och jord. Joråföffan, nog är jag mästerälskare/ninja/analytisk och sen ritar jag ganska fint också.

(För MIG stämmer de där sakerna så klart!)

Stämmer inte på mig, jag är inte ninja.

hurril
2011-05-20, 14:11
Stämmer inte på mig, jag är inte ninja.

Och jag ritar fult :/

C.E.J.
2011-05-20, 14:12
Eller att som man tillskriva sig allt positivt mellan himmel och jord. Joråföffan, nog är jag mästerälskare/ninja/analytisk och sen ritar jag ganska fint också.

(För MIG stämmer de där sakerna så klart!)

Jas då?

hurril
2011-05-20, 14:15
Jas då?

Viggen jas menar du?

spoon
2011-05-20, 14:17
Jag är dålig på matte och naturvetenskap samt värdelös på att måla..

*gah!*

:D

Jag med.

Jag tränar för att bli stark och på vägen så har jag nördat ned mig i scheman för att se vad som funkar. Vet jag vad som funkar så är jag inte längre intresserad tills det slutar att funka, då nördar jag lite till.

Mitt svar. Nja

LoveMachine
2011-05-20, 14:34
Som nyutexaminerad rymdingenjör så vill jag i alla fall tro att jag är analytiskt lagd. Fast jag är inte en total ingenjörs-autist (ännu, det kryper närmare) utan fungerar bland folk. Vad det gäller träning så göra jag det för att bli starkare och inte ha min kropp som största fiende längre. Träningen är helt klart mer SL än BB. Men att tävlingslyfta är mig helt främmande, att tävla intresserar mig inte speciellt mycket faktiskt. Hur bra andra är skiter jag i om jag är nöjd med min prestation. Att vara bäst betyder inte att man är bra.

tano
2011-05-20, 14:51
Jag programmerar, läser teknisk fysik och är nog mest lagd åt det analytiska hållet.

Tävlar i styrkelyft så är lyftare. Gillar helt klart att analysera min träning, men har minskat det betänkligt mot tidigare. Finns så mycket annat att fokusera på i livet och är tveksam hur mycket positivt det faktiskt ger att analysera allt minutiöst, kan snarast ge omvänt resultat om det blir för mycket. Om man redan tränar i princip varje dag så blir det mycket funderingar över träningen oavsett.

Yes
2011-05-20, 15:06
Jag har analyserat det där om vänster respektive höger hjärnhalva och kommit fram till att det mest verkar vara populärvetenskapligt hittepå. Vet inte hur jag ska rösta. Jag använder förvisso vänster hjärnhalva men jag tycker alternativen diskriminerar den högra.

hurril
2011-05-20, 15:07
Jag har analyserat det där om vänster respektive höger hjärnhalva och kommit fram till att det mest verkar vara populärvetenskapligt hittepå. Vet inte hur jag ska rösta. Jag använder förvisso vänster hjärnhalva men jag tycker alternativen diskriminerar den högra.

Du har analyserat det där...

Yes
2011-05-20, 15:10
Försök inte vara konstnärlig nu.

Spartansk
2011-05-20, 15:15
Jag har analyserat det där om vänster respektive höger hjärnhalva och kommit fram till att det mest verkar vara populärvetenskapligt hittepå. Vet inte hur jag ska rösta. Jag använder förvisso vänster hjärnhalva men jag tycker alternativen diskriminerar den högra.

Håller egentligen med. Jag är bra på konst (höger), halvbra på matte (vänster), och hopplös socialt (höger). Vad är jag?

stevebc
2011-05-20, 15:20
Jag har analyserat det där om vänster respektive höger hjärnhalva och kommit fram till att det mest verkar vara populärvetenskapligt hittepå. Vet inte hur jag ska rösta. Jag använder förvisso vänster hjärnhalva men jag tycker alternativen diskriminerar den högra.Det kanske är för att alla ska få vara bra på något. Skiljer man på konstnärlig/estetisk/praktisk talang och analytisk/matematisk dito så blir väl de flesta bra på något.

Men den typen av förenklingar är väl lika ointressanta och intetsägande som de tre kroppstyperna med medföljande personlighetsdrag. Min personlighet skulle väl bäst representeras av en snubbe på 2,10 med 15 i BMI.

Eddie Vedder
2011-05-20, 15:22
Vad menas med "analytiskt lagd"? Är det samma som "nördig"?

Jag undrar detsamma. Jag har väldigt svårt med siffror och skulle aldrig kunna syssla med fysik eller matte.

Men analyser av det jag hör och läser gör jag ständigt. Så fort jag följer en diskussion börjar jag vrida och vända på resonemang och felkällor in absurdum och kan aldrig bestämma mig för A eller B, svart eller vitt.

Men om dataprogrammering är utgångspunkten är jag inte analytiskt lagd enligt trådens definition.

Till och med resonemanget om vad analytisk är analyserar jag tydligen sönder. :D

Yes
2011-05-20, 15:28
Om jag minns rätt(det var ett tag sedan jag läste, men det går säkert att hitta en hel del på pubmed om man är intresserad) så funkar de båda hjärnhalvorna mer i någon slags symbios.

Det stämmer också med hur de olika sysslorna är uppdelade. Jag menar, om man nu t.ex. håller på med något konstnärligt finns det också massor med saker att analysera. Det finns säkert även programmerare som tänker väldigt bildligt.

Minimjölk
2011-05-20, 17:19
Om jag minns rätt(det var ett tag sedan jag läste, men det går säkert att hitta en hel del på pubmed om man är intresserad) så funkar de båda hjärnhalvorna mer i någon slags symbios.


Tur det, har aldrig sett en lobotomerad som är extremt analytisk.

OnT:
En snabb känsla säger mig att min vänstra hjärnhalva bestämmer men jag tänker inte lägga någon vidare eftertanke gällande det, bara en käsnla jag har.

Imni
2011-05-20, 17:21
Tog precis en paus i programmerandet och kikade in på kolo, så ja, jag lyfter och är analytisk.

Spartansk
2011-05-20, 19:54
Nu till den verkliga frågan: Kommer jag få större biceps om jag blir mer analytisk?

Baan
2011-05-20, 20:34
Analys är gay, nuff said.

tntballe
2011-05-20, 20:58
Det man behöver vara än en smula retard.

Beelz
2011-05-20, 22:18
Jag svarar albatross!

jimmyboy
2011-05-21, 09:38
Tror att min högra hjärnhalva blev saboterad medan jag låg i mors mage...är tondöv, taktlös, kan inte ens måla en streckgubbe utan att huvudet hamnar någonstans på armen i stället för halsen...

Men tycker det här med höger och vänster halva är riktigt intressant. Som Eddie skrev om att han är väldigt analytisk fastän han har dominerande höger hjärnhalva så håller jag som är väldigt vänsterhalva på med musik. Det märks väldigt bra om man jämför mig med andra musiker i min omgivning. Jag har inte lika mycket känsla för spelandet, de andra lär sig genom "höra, känna" bla bla. Jag lär mig i stället genom att hitta matematiska mönster i låtar och bara memorerar allting. Detta sätter ju uppenbarligen käppar i hjulet men det går att lära sig ändå, men man "lär sig på ett annat sätt". Så då kanske Eddies analytiska tänkande skiljer sig från till exempel mitt analytiska tänkande? Helt klart jätteintressant!