handdator

Visa fullständig version : Dra en bil.. för hand?


Ciirree
2011-05-20, 11:58
Fick just höra från en kompis att när han tränar ibland ute vid hans stuga så har han någon som sitter i bilen och styr medans han drar bilen några hundra meter för träning av armar och ben.. (drar med vanlig bogseringslina då)

.. för mig låter det nästan som man sliter på ryggen bara. Jag kan se det framför mig, att det lär kännas rejält i ryggen! Finns det någon här på forumet som vet om det är träning eller bara idiotiskt? :)

Lindrian
2011-05-20, 12:05
Givetvis är det träning. Är ju nästan som strongman-grenen när man drar en lastbil. Han tränarhela kroppen, varje steg han tar för att dra bilen är ju i princip "knäböj", givet att han drar korrekt. Men förutom ben så tränar han i princip hela kroppen när han drar bilen.

Ciirree
2011-05-20, 12:07
Givetvis är det träning. Är ju nästan som strongman-grenen när man drar en lastbil. Han tränarhela kroppen, varje steg han tar för att dra bilen är ju i princip "knäböj", givet att han drar korrekt. Men förutom ben så tränar han i princip hela kroppen när han drar bilen.


Jasså, på så vis. Det trodde jag faktiskt inte, har du testat nån gång?

kettlebellGuden
2011-05-20, 12:13
Jag brukade dra/putta runt 4-tons truck förr när jag hade lite ledig tid på jobbet. Bra träning för precis allt i hela kroppen.

Ciirree
2011-05-20, 12:15
Jag brukade dra/putta runt 4-tons truck förr när jag hade lite ledig tid på jobbet. Bra träning för precis allt i hela kroppen.


Jaha okej. Och du kände aldrig att du hade ont efteråt? eller hade du bara vanlig träningsvärk typ? :)

Lindrian
2011-05-20, 12:15
Jasså, på så vis. Det trodde jag faktiskt inte, har du testat nån gång?

Nej jag har inte provat det. Tror att jag har på tok för dålig kondition för det just nu, men kanske i framtiden!

kettlebellGuden
2011-05-20, 12:18
Jaha okej. Och du kände aldrig att du hade ont efteråt? eller hade du bara vanlig träningsvärk typ? :)

Nej jag hade aldrig ont efteråt. Det är som allting annat att gör man det på ett "säkert" sätt så får man inte ont. Som träningsform känns det duktigt mycket "säkrare" än t.ex. knäböj och marklyft. Både knäböj och marklyft kräver ju lite teknik och vem kan ärligt säga att de inte fått ont av någon av de här för de betett sig som idioter under stången? Dra/putta bil blir rätt naturlig rörelse och det krävs lite mindre teknik för att hålla det säkert.

träningsvärk får man lite överallt.

Ciirree
2011-05-20, 12:34
Nej jag har inte provat det. Tror att jag har på tok för dålig kondition för det just nu, men kanske i framtiden!

Sounds good! :D :thumbup:

Ciirree
2011-05-20, 12:36
Nej jag hade aldrig ont efteråt. Det är som allting annat att gör man det på ett "säkert" sätt så får man inte ont. Som träningsform känns det duktigt mycket "säkrare" än t.ex. knäböj och marklyft. Både knäböj och marklyft kräver ju lite teknik och vem kan ärligt säga att de inte fått ont av någon av de här för de betett sig som idioter under stången? Dra/putta bil blir rätt naturlig rörelse och det krävs lite mindre teknik för att hålla det säkert.

träningsvärk får man lite överallt.


Jaa precis. Jag vet vad du menar. Träningsvärk lite överallt låter bra det :D hehe.
Men jag har ju tillgång till grusväg alldeles utanför mig, den är cirka 1,5 km lång och där åker aldrig några bilar. Kanske kan börja testa lite och se hur det känns :)

prOtotype
2011-05-20, 12:43
Det borde väl vara säkrare än många andra övningar. Om du failar i det så är vikten död på stället medans i knäböj och mark så måste du ju faktiskt dumpa vikten på något sätt och kanske inte hinner släppa/sluta innan skadan är skedd.