handdator

Visa fullständig version : 40+ Noob


johojaha
2011-05-19, 23:00
Välkommen till min träningsdagbok :)

Jag börjar med att berätta lite om min bakgrund och mina målsättningar. Jag är att betrakta som en nybörjare i gymmet. En fullständig noob! Jag har ingen bakgrund som elitidrottare, har endast mediokra framgångar inom fotboll och hockey på pojklagsnivå. Har tränat styrketräning i kortare omgångar. Några år med ett hemmagym som tonåring (fick synliga resultat åtminstone vad gäller biceps utan någon kunskap på området) och cirka 1 år på gym 1999-2000 (med hjälp av Ove Rytters bok fick jag lite grövre biceps och triceps). Efter att sommaren 2010 ha fått läkarorder om att börja motionera så startade jag med långpromenader i augusti 2010. Fortsatte med lättare jogging september-oktober 2010. Under perioden november 2010 - februari 2011 körde jag styrketräning. Hämtade inspiration från Axon och andra internet-gurus, men jag tror att det var fel upplägg för en gubbe (40+) som jag. Jag drog på mig en tennisarmbåge och fick känningar i en axel. Avbröt därför styrketräningen och återgick till långpromenader och jogging mars - maj 2011. Jag tror att mina skador berodde på en kombination av att jag för snabbt ökade vikterna och att jag tränade för likt en styrkelyftare.

Under min paus från styrketräningen har jag upptäckt en annan internet-guru (RobbanColeman) som förespråkar ett mer traditionellt bodybuilding-upplägg (dvs att koncentrera sig på "kontakt" med aktiverad muskel istället för hur många kg man lyfter). När jag återupptar gymmandet kommer jag att försöka träna mer i hans anda. Hans metoder passar nog mig bäst. Jag tror att hans sätt att träna är effektivast för maximal muskelutveckling. Dessutom torde hans metod innebära att skaderisken minimeras (särskilt vad gäller leder och muskelfästen). Jag kommer dessutom att välja bort flerledsövningar som knäböj (squats) eftersom jag tror att enledsövningar är effektivare för muskeluppbyggnad. Dock kommer jag att köra marklyft eftersom den övningen tar bra i korsryggen.

Min målsättning med min träning är att bygga muskelmassa. Ökad styrka är ointressant (jag är för gammal för att tävla styrkelyft och liknande kraftsporter). Jag kommer att dra ner på joggandet eftersom det tydligen kan ha en negativ effekt om man vill växa i muskelmassa. Men jag kan inte sluta helt med joggning eftersom det har en lugnande effekt när jag känner mig lite nervig. Dessutom är "runners high" en skön känsla. Användande av anabola steroider och andra dopingpreparat är uteslutet eftersom min lever har varit i taskigt skick pga många års överintag av alkohol och lugnande tabletter. Jag nöjer mig med att vräka i mig protein. Enda kosttillskottet blir vassleprotein och EAA (eventuellt kreatin också). Kroppsbyggningen kommer i huvudsak att bedrivas på ett välutrustat gym, men om jag får tidsbrist pga mitt jobb så kör jag på mitt hemmagym.

Jag återkommer med info om nuvarande mått och vikt.

johojaha
2011-05-19, 23:02
Idag (19 maj) var det dags för mitt första gympass sedan 23 februari. Uppehållet beror på att mina muskelfästen i höger armbåge inflammerades (antagligen ett resultat av att jag lyft för många kg) och att höger axel började kännas skum. Har vilat fullständigt från gymmet och varvat att käka anti-inflammatoriskt (Voltaren) med att smörja in armbåge och axel med anti-inflammatorisk gel (Voltaren). Smärtan i min armbåge är så gott som fullständigt försvunnen och min axel känns bara skum vid enstaka tillfällen.

Under dagens gympass körde jag försiktigt igenom hela kroppen (dock ej bröst). Vikterna var betydligt lägre än före min paus från gymmet. Inspirerad av internet-gurun RobbanColeman eftersträvade jag "kontakt" med aktiverad muskel och maximerad TUT (Time Under Tension). Jag undvek att sträcka ut fullständigt för att inte tappa muskelkontakt och för att minimera påfrestningar på leder och muskelfästen. Således ej full ROM (Range Of Motion). Jag kunde inte köra bröstövningar som liggande hantelpress, maskinpress eller kryssdrag eftersom de resulterade i att jag fick ont i höger axel. Annars kändes kroppen jävligt bra. För att inte få problem med höger armbåge undvek jag underarmsövningar.

Jag körde följande övningar (jag bryr mig inte om att ange vikt):
Rygg: Assisterade Chins i maskin (4 set a 15 reps)
Baksida lår: Lårcurl (4 set a 15 reps)
Axlar: Sittande maskinpress (4 set a 15 reps)
Framsida lår: Benspark (4 set a 15 reps)
Biceps: Skivstångscurl (4 set a 15 reps)
Vader: Sittande vadpress (4 set a 15 reps)
Triceps: Tricepspress i dragmaskin (4 set a 15 reps)

Min kropp är helt klart redo för mer lyftning. Men nu blir det minst tre dygns vila från gymmet! Även om jag efter passet hade lust att köra ett pass till :)