handdator

Visa fullständig version : Träna upp en nybörjare?


Storhövdingen
2011-05-19, 21:47
I sommar tänkte jag rivstarta min lillebrors gymkarriär eftersom han börjar utvecklas till en soffpotatis. Har därför börjat fundera på ett bra upplägg som kan fungera både för honom som är nybörjare och som kan låta mig utvecklas lite under sommarmånaderna.

Vad jag har läst så brukar nybörjare rekommenderas att köra helkroppspass några gånger i veckan, är det för att man som nybörjare ändå inte behärskar övningarna och svarar precis lika bra på träning oavsett i vilken form den ges eller behöver man köra färre set per muskel i början?

Personligen hade jag velat köra dubbla tresplittar varje vecka och åtminstone få med honom på hälften.

Chaliza
2011-05-19, 21:57
Man bör ju köra lätt i början för att hinna stärka upp fästen då de tar mycket längre tid att anpassa de till träningen än vad musklerna tar.

Kolla upp z-bumbis nybörjarschema eller starting strength, sett många rekommendera dem!

Storhövdingen
2011-05-19, 22:15
Starting strenght, om det är vad en googling säger, verkar vara lite för tungt för fullständig nybörjarträning men Z-bumbis schema ser ut att passa bra.

Exakt vad menas med att köra lätt? Är det högt antal reps eller att inte köra tills man inte klarar fler reps? Jag vill gärna pressa stackarn så att han inte lägger av sen för att han har för lätt att inte orka träna.

axelanderz
2011-05-20, 01:24
skulle tro att det viktigaste är att du hittar något som han kommer tycka är roligt, annars kommer han aldrig att fortsätta.

prOtotype
2011-05-20, 09:07
Börja lätt. Gärna med lite maskiner som är enkla att utföra. Även om de flesta här verkar föredra fria vikter (jag gör det också) så blir det ofta svårt för en nybörjare när det blir så många moment som man ska försöka lära sig samtidigt.
Kör inte slut på honom de första passen, utan låt han gärna få några lättare pass så att han förhoppnigsvis kan hitta någon skillnad i spegeln först. Då blir han förhoppningsvis själv sugen på träningen och då kan du pusha honom mot hårdare träning och han kommer uppskatta träningsvärken istället för att tycka att det bara gör ont.

För någon som ALDRIG tränat så skulle jag nog bara låta dom ha ett uppvärmingsset och ett eller två arbetsset per övning och köra
framsida ben
baksida ben
bröst
rygg
axlar
mage

När du säger totalt otränad så tänker jag på tex en jobbarkompis som hade träningsvärk efter 10 armhävningar. Då tror jag att det är viktigt att få honom att gilla det och att få in det som en vana innan det blir dags att börja jobba på form och övningsval.