handdator

Visa fullständig version : Vilka muskler arbetar aktivt och indirekt i marklyft respektive militärpress?


Sweety87
2011-05-19, 21:01
Vilka muskler arbetar aktivt i marklyft och militärpress, och vilka muskler stabiliserar i marklyft och militärpress?

Sheogorath
2011-05-19, 21:10
Man kan nog hitta sätt för varenda muskel i kroppen att arbetar på NÅGOT sätt i båda övningarna, så det gäller för dig att avgränsa frågeställningen lite.

Knaz
2011-05-19, 22:21
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

the_matsson
2011-05-19, 22:32
LxOeG3myCdU&NR=1

Sweety87
2011-05-21, 21:22
Man kan nog hitta sätt för varenda muskel i kroppen att arbetar på NÅGOT sätt i båda övningarna, så det gäller för dig att avgränsa frågeställningen lite. Alltså, vilka muskler kontraheras för att vikten ska upp?

Jag gissar på främre och mellersta axlar, triceps, övre bröst och övre trapezius. Stämmer det?

Marklyft: framsida lår och rumpa?

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

Jag har givetvis kollat där, men hur skulle erector spinae kontraheras i marklyft? Den håller väl bara ryggen rak?

C.E.J.
2011-05-21, 21:23
Den håller väl bara ryggen rak?

Vilket brukar vara önskvärt.

Vunnis
2011-05-21, 21:25
Jag har givetvis kollat där, men hur skulle erector spinae kontraheras i marklyft? Den håller väl bara ryggen rak?
Du aktiverar bara en muskel när du kontraherar den.

BengtBurk
2011-05-21, 21:32
Du aktiverar bara en muskel när du kontraherar den.

Vad menar du nu?

Crocker
2011-05-21, 21:34
Alltså, vilka muskler kontraheras för att vikten ska upp?

Jag gissar på främre och mellersta axlar, triceps, övre bröst och övre trapezius. Stämmer det?

Marklyft: framsida lår och rumpa?



Jag har givetvis kollat där, men hur skulle erector spinae kontraheras i marklyft? Den håller väl bara ryggen rak?
Mellersta axlar bör väl inte användas i större grad, det bör vara framsida axlar m. deltoideus pars anterior.

Vunnis
2011-05-21, 21:37
Vad menar du nu?

Det funkade inte så bra att rätta någon när jag skrev fel. Ursäktar. Det ska så klart vara ett "inte" där också =/

Morrris
2011-05-21, 21:41
Det funkade inte så bra att rätta någon när jag skrev fel. Ursäktar. Det ska så klart vara ett "inte" där också =/

Vad gör du ute i den djupa delen av kolozzeumpoolen?

Vunnis
2011-05-21, 21:42
Vad gör du ute i den djupa delen av kolozzeumpoolen?

Men det blir ju fel också ser du väl? >.<

Sweety87
2011-05-21, 21:52
Vilket brukar vara önskvärt.

Du aktiverar bara en muskel när du kontraherar den.

Men frågan gällde ju vilka muskler som KONTRAHERAS, och drar upp vikten.

Drar erector spinae upp vikten?

Librish
2011-05-21, 22:57
Bak och hamstrings för att räta på ryggen, lår för att räta på benen. Eller tänker jag fel nu?

Med dessa menar jag då de stora rörelserna, något annat är för svårt för mig att analysera.

kettlebellGuden
2011-05-21, 22:59
Annat som är "aktivt" involverat i att få upp vikten när du militärpressar: biceps (den långe) och latissimus dorsi.

BengtBurk
2011-05-21, 23:58
Det funkade inte så bra att rätta någon när jag skrev fel. Ursäktar. Det ska så klart vara ett "inte" där också =/

Då är jag med :)

hurril
2011-05-22, 00:00
Annat som är "aktivt" involverat i att få upp vikten när du militärpressar: biceps (den långe) och latissimus dorsi.

O RLY?

Serratus däremot.

C.E.J.
2011-05-22, 00:01
Men frågan gällde ju vilka muskler som KONTRAHERAS, och drar upp vikten.

Drar erector spinae upp vikten?

Omvänt: Kommer en maximal vikt att dras upp om erector spinae inte är kontraherade? Nej.

hurril
2011-05-22, 00:02
Klart erektor spinnae kontraheras för att lyfta ett marklyft. Sluta tramsa.

Sweety87
2011-05-22, 01:37
Annat som är "aktivt" involverat i att få upp vikten när du militärpressar: biceps (den långe) och latissimus dorsi. Anatomisk förklaring eller källa?

Sweety87
2011-05-22, 01:44
Klart erektor spinnae kontraheras för att lyfta ett marklyft. Sluta tramsa. Okej, men är det den primära muskeln som används?

kettlebellGuden
2011-05-22, 01:55
O RLY?

Serratus däremot.

Anatomisk förklaring eller källa?

RLY.

Biceps agerar från bottenläget där stången är på bröstet upp till humerus ungefär parallell med marken. Likaså latsen förstås. Sätt gärna på elektroder och mät själva.

Anatomisk förklaring hittas i närmsta anatomibok. :thumbup:

Sheogorath
2011-05-22, 02:38
RLY.

Biceps agerar från bottenläget där stången är på bröstet upp till humerus ungefär parallell med marken. Likaså latsen förstås. Sätt gärna på elektroder och mät själva.

Anatomisk förklaring hittas i närmsta anatomibok. :thumbup:

Öm. Latsen i militärpress? Hur? Biceps och coracobrachialis: ja. Men latsen...?

(jag behöver nog inte berätta för dig att jag både äger och läser anatomiböcker)

kettlebellGuden
2011-05-22, 09:06
Öm. Latsen i militärpress? Hur? Biceps och coracobrachialis: ja. Men latsen...?

(jag behöver nog inte berätta för dig att jag både äger och läser anatomiböcker)

Ok. På med mätutrustning och försök militärpressa utan någon aktivering av latsen i en strikt militärpress. Kolla specifikt precis i starten på vägen upp och specifikt när du drar ner stången på vägen ner.


:edit: Nej det behöver du inte berätta för mig. Utgår väl lite från att de flesta här på forat äger och läser anatomiböcker.

Termy
2011-05-22, 09:40
Ok. På med mätutrustning och försök militärpressa utan någon aktivering av latsen i en strikt militärpress. Kolla specifikt precis i starten på vägen upp och specifikt när du drar ner stången på vägen ner.


:edit: Nej det behöver du inte berätta för mig. Utgår väl lite från att de flesta här på forat äger och läser anatomiböcker.

På något sätt troligen som en stabiliserande muskel, inte som du skriver att aktivt hjälpa till att få upp vikten, då den förlängs under rörelsen till skillnad mot de aktivt pressande musklerna som förkortas.

Mago
2011-05-22, 10:05
Jag har givetvis kollat där, men hur skulle erector spinae kontraheras i marklyft? Den håller väl bara ryggen rak?

När man pratar om muskelarbete så brukar man säga kontraktion så fort en muskel spänns. Det betyder alltså inte att den måste arbeta under förkortning, utan det kan även vara arbete utan rörelse eller arbete under förlängning av muskeln.

Sheogorath
2011-05-22, 11:16
Ok. På med mätutrustning och försök militärpressa utan någon aktivering av latsen i en strikt militärpress. Kolla specifikt precis i starten på vägen upp och specifikt när du drar ner stången på vägen ner.


:edit: Nej det behöver du inte berätta för mig. Utgår väl lite från att de flesta här på forat äger och läser anatomiböcker.

Man "drar" inte ner stången. Man håller emot för att den inte ska slå i bröstet för hårt d.v.s. gör precis motsatt rörelse. Man kan t.o.m. tänka sig att latsen aktivt inhiberas för att inte motverka deltoideus arbete. Att man får EMG-utslag (det får stå för dig) kan t.ex. ha att göra med att muskeln stabiliserar över leden axelleden. Läs min första post: man kan säkert hitta sätt för alla muskler (varför inte nämna solues t.ex.) att arbeta under en militärpress eller ett marklyft. Det betyder inte att det är relevant. Jag kan fortfarande inte se hur en muskel som sitter dorsalt och fäster in nerifrån på överarmens insida kan flektera humerus. Det går liksom helt enkelt inte biomekaniskt.

Vad har du fått detta med latsen ifrån? Har du fått träningsvärk där efter att ha militärpressat? I så fall har du förmodligen helt enkelt förväxlat latsen med serratus anterior, precis som hurril skriver. Lätt hänt.

hurril
2011-05-22, 11:18
Okej, men är det den primära muskeln som används?

Nej, men det är en annan fråga.

Klein
2011-05-22, 11:59
Jag brukar iaf få en sjuhelvetes träningsvärk i latsen av militärpress efter ett träningsuppehåll.

Sheogorath
2011-05-22, 12:04
Jag brukar iaf få en sjuhelvetes träningsvärk i latsen av militärpress efter ett träningsuppehåll.

Serratus anterior. Löper delvis under latsen så om man trycker på latsen med fingrarna så kommer man åt detta lite djupare muskellager. Man får ont och tror att det är för att man har ont i latsen. Slår man en latsspread så aktiveras serratus anterior för att abducera skulderbladen och så tolkar man det som att man har ont för att man flexar latsen. Det är jättevanligt att träningsvärk i serratus tas för träningsvärk i latsen.

kettlebellGuden
2011-05-22, 13:00
Man "drar" inte ner stången.

You're doing it wrong. Har du sådant utförande så förstår jag att du har svårt att hitta latsen i militärpressen.

Det rör sig inte om någon förväxling.

Kolla även på den kontraktion du gör i lats precis vid lockout.

hurril
2011-05-22, 13:01
You're doing it wrong. Har du sådant utförande så förstår jag att du har svårt att hitta latsen i militärpressen.

Det rör sig inte om någon förväxling.

Vad för utförande talar vi om då?

kettlebellGuden
2011-05-22, 13:19
Vad för utförande talar vi om då?

Strikt militärpress pratar jag om iaf. Hälar ihop, fötterna vinklade utåt i lämplig gradtal, strikt press utan något lutande bakåt, ordentlig lockout som aktiverar lats, och aktivt drag neråt.

Librish
2011-05-22, 13:28
Klart erektor spinnae kontraheras för att lyfta ett marklyft. Sluta tramsa.

Om man håller ryggen rak, borde inte den vara lika sammadragen genom hela rörelsen? Alltså jobba statiskt menar jag.

BengtBurk
2011-05-22, 13:36
Om man håller ryggen rak, borde inte den vara lika sammadragen genom hela rörelsen? Alltså jobba statiskt menar jag.

Då kontraheras den ju, dock inte under varken förlängning eller förkortning.

Librish
2011-05-22, 14:05
Är inte en kontraktion en ihopdragning, dvs förkortning?

C.E.J.
2011-05-22, 14:08
Strikt militärpress pratar jag om iaf. Hälar ihop, fötterna vinklade utåt i lämplig gradtal, strikt press utan något lutande bakåt, ordentlig lockout som aktiverar lats, och aktivt drag neråt.

Här på planeten jorden faller saker naturligt ned mot marken om de inte hänger fast i något, så vi jordlingar behöver inte dra ner stången.

Stefan J
2011-05-22, 14:14
Här på planeten jorden faller saker naturligt ned mot marken om de inte hänger fast i något, så vi jordlingar behöver inte dra ner stången.

Han kanske är oerhört stel? :)

Rikard Jansson
2011-05-22, 14:16
Här på planeten jorden faller saker naturligt ned mot marken om de inte hänger fast i något, så vi jordlingar behöver inte dra ner stången.

Hört talas om bänktröja? ;)

BengtBurk
2011-05-22, 14:48
Är inte en kontraktion en ihopdragning, dvs förkortning?

Jag tror du tänker på flexion.

Mago
2011-05-22, 15:54
Är inte en kontraktion en ihopdragning, dvs förkortning?

Ordet i sig betyder sammandragning, men som jag skrev på föregående sida:

När man pratar om muskelarbete så brukar man säga kontraktion så fort en muskel spänns. Det betyder alltså inte att den måste arbeta under förkortning, utan det kan även vara arbete utan rörelse eller arbete under förlängning av muskeln.

hurril
2011-05-22, 16:09
Strikt militärpress pratar jag om iaf. Hälar ihop, fötterna vinklade utåt i lämplig gradtal, strikt press utan något lutande bakåt, ordentlig lockout som aktiverar lats, och aktivt drag neråt.

Hälar ihop? Aktivt drag nedåt? Strikt press utan att luta bakåt? Du snackar goja...

Klein
2011-05-22, 22:54
Serratus anterior. Löper delvis under latsen så om man trycker på latsen med fingrarna så kommer man åt detta lite djupare muskellager. Man får ont och tror att det är för att man har ont i latsen. Slår man en latsspread så aktiveras serratus anterior för att abducera skulderbladen och så tolkar man det som att man har ont för att man flexar latsen. Det är jättevanligt att träningsvärk i serratus tas för träningsvärk i latsen.

Ok. Intressant. Jag kanske borde studera lite anatomi.

Falle_
2011-05-22, 23:50
När man pratar om muskelarbete så brukar man säga kontraktion så fort en muskel spänns. Det betyder alltså inte att den måste arbeta under förkortning, utan det kan även vara arbete utan rörelse eller arbete under förlängning av muskeln.

Stämmer det verkligen?
*popcorn*

hurril
2011-05-22, 23:50
Stämmer det verkligen?
*popcorn*

Ja. Excentrisk kontraktion.

Zoidy
2011-05-23, 00:03
Hälar ihop? Aktivt drag nedåt? Strikt press utan att luta bakåt? Du snackar goja...

Jag undrar också lite hur han tänker här? Står man helt spikrakt genom hela pressen så slår man ju i hakan med stången? Väldigt sällan jag försöker dra ner stången när jag pressar upp den också...

Falle_
2011-05-23, 00:03
Ja. Excentrisk kontraktion.

Tack, blev osäker eftersom jag fick för mig att kontrahera betyder dra ihop. Men nu är jag på det klara igen :thumbup:

hurril
2011-05-23, 16:36
Jag undrar också lite hur han tänker här? Står man helt spikrakt genom hela pressen så slår man ju i hakan med stången? Väldigt sällan jag försöker dra ner stången när jag pressar upp den också...

Ja. Överkroppen måste vara aktiv. Först för att man inte ska slå sig i hakan, sen för att luta sig framåt/ in i stången så att man i toppläget mer eller mindre har huvudet framför stången.


Tack, blev osäker eftersom jag fick för mig att kontrahera betyder dra ihop. Men nu är jag på det klara igen :thumbup:

Det kan det mycket väl göra, jag är osäker på etymologin. Men muskler kan kontraheras antingen utan rörelse eller med en förkortande eller förlängande sådan.

BengtBurk
2011-05-23, 17:31
Tack, blev osäker eftersom jag fick för mig att kontrahera betyder dra ihop. Men nu är jag på det klara igen :thumbup:

Det betyder dra ihop enligt SAOL men kontraktion i dessa sammanhang betyder inte nödvändigtvis att muskeln drar ihop sig. Kanske att det kommer av att aktinfilamenten dras ihop.

Falle_
2011-05-23, 23:47
Det betyder dra ihop enligt SAOL men kontraktion i dessa sammanhang betyder inte nödvändigtvis att muskeln drar ihop sig. Kanske att det kommer av att aktinfilamenten dras ihop.

Tänkte faktisk exakt samma tanke när jag vaknade idag, det var den mest logiska förklaringen som jag kunde komma på. Så jag köper det tills någon bättre vetande övertygar mig om något annat. *popcorn*

Arnoldski
2011-05-23, 23:58
Det är helt klart så att muskeln kan kontrahera under förlängning. Tänk bara att du gör en bicepscurl. Slppnar du helt av i armen när du är klar och inte spänner armen alls så rasar ju hanteln nedåt så klart. Så gör man normalt inte utan man "håller emot" på vägen ned, det är ju fortfarande biceps som arbetar, bara med den skillnaden att kraften den utvecklar nu är mindre än tyngdkraftens påverkan på hanteln med konsekvensen att den rör sig nedåt. Det är ju som de flesta säkert förstår inte så att det plöttsligt är triceps som tar över när man sänker hanteln.
Själva muskelcellerna drar ihop sig när muskeln "spänns". En muskelcell kan inte göra så mycket annat än att spännas i olika grad och slappna av.

Jag kanske tar i i överkant nu vad gäller tydlighet men detta var sannerligen en flummig diskussion på en skum nivå tycker jag.

Falle_
2011-05-24, 00:23
Jag ifråga satte inte det excentriska arbetet en muskel kan utföra, utan jag reagerade på ordvalet kontrahera. Tycker inte det är konstigt att man kan missuppfatta ordet eftersom det precis konstaterats att det betyder dra samman. Vilket visuellt inte sker när man jobbar excentriskt, där av min fråga. Hade det varit bättre om jag inte frågade och gått runt i okunskap?

Scratch89
2011-05-24, 10:00
Koncentrisk kontraktion, isometrisk kontraktion, excentrisk kontraktion. Snurrigt är det, men så är det. :Virro

För att svara på utgångsfrågan; rörelsen är väl ungefär densamma för alla som markar, men vilka som är mest aktiva och var man får träningsvärk är nog högst individuellt. Jag får mest träningsvärk i vaderna, arslet, bröstet och underarmarna av marklyft, och övre delen av bröstet, ryggen och triceps av militärpress. :D

entropy
2011-05-24, 12:30
Vid muskelarbete rör sig två trådformade proteiner, aktin och myosin, relativt varandra. Detta sker genom att små utskott/huvuden hos myosinet hakar i specifika platser på aktinet och "drar" - muskeln, eller mer exakt den specifika sakromeren, kontraherar. Dessa platser, där myosin hakar i aktin, är normalt dolda av andra protein, tropomyosin och troponin. Vid en nervsignal kommer kalcium frisättas och binda till troponinet, vilket gör att tropomyosinet inte längre döljer aktinet. Det som reglerar om muskeln förlängs eller förkortas är antalet nervsignaler och där med hur många av dessa kontraktioner som sker.

TL;DR: Muskeln består av mindre enheter som kontraherar och det är antalet kontraktioner hos dessa som avgör om muskeln förlängs eller förkortas.

Arnoldski
2011-05-24, 22:07
Muskeln består av mindre enheter som kontraherar och det är antalet kontraktioner hos dessa

...i relation till kraften som ska utvecklas (dvs vikten man förflyttar),

som avgör om muskeln förlängs eller förkortas.

Sweety87
2011-05-26, 17:59
Man kan nog hitta sätt för varenda muskel i kroppen att arbetar på NÅGOT sätt i båda övningarna, så det gäller för dig att avgränsa frågeställningen lite. Vilka muskler är de primära förflyttarna i båda övningarna?

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html Hur kan Erector Spinae göra ett marklyft?

Sheogorath
2011-05-26, 18:01
Vilka muskler är de primära förflyttarna i båda övningarna?

Hur kan Erector Spinae göra ett marklyft?

Erector spinae hindrar ryggraden från att krummas. Eftersom vikten i ett marklyft är så stor räcker denna isometriska kontraktion för att muskeln ska få så mycket pisk att många anser att den är den viktigaste target-muskeln för övningen.

Sweety87
2011-05-26, 18:06
Erector spinae hindrar ryggraden från att krummas. Eftersom vikten i ett marklyft är så stor räcker denna isometriska kontraktion för att muskeln ska få så mycket pisk att många anser att den är den viktigaste target-muskeln för övningen. Okej, men vilka muskler är det som verkligen lyfter då?

ceejay
2011-05-26, 18:12
Okej, men vilka muskler är det som verkligen lyfter då?

rumpa och hamstrings lyfter la dynamiskt

hurril
2011-05-26, 18:15
rumpa och hamstrings lyfter la dynamiskt

+ framlår. Latsen sträcker höften den med men kanske så pass lite i sammanhanget att det blir hårklyveri att nämna.