handdator

Visa fullständig version : Kost efter graviditet


madde1988
2011-05-19, 20:12
Hello!

Nu har jag hittat hit!

Jag är en tjej, 23 år och ca 178 cm lång. Vikten är svårt att sätta ett finger på däremot. Det är så att jag är gravid nu, och jag har gått upp närmare 20 kg och har beräknat 8 veckor kvar till förlossning. Så det är inte enbart gravid-kilona med vätska och bebis som tillkommit, utan en hel del dumma matval.

Jag har läst runt på google och olika forum om hur pass tätt efter graviditeten man kan börja träna, och de flesta säger att promenader och lätt motion går finfint så länge det inte gör ont, men man ska vänta med styrketräning och tyngre motion tills minst 6 veckor efter förlossning, dvs när kroppen är ihopläkt.

Nu är det framför allt kosten jag tänker på här. Jag kommer ju amma under de första 4-6 månaderna, och jag vill absolut inte stressa någon viktnedgång bara föt att jag måste få mitt gamla jag tillbaka så fort som möjligt. Men det jag har läst är att det inte är någon fara att börja tänka i lite viktnedgångs-tankar, bara man får i sig alla näringsämnen som jag och barnet behöver, annars kan jag hålla mig till det som jag brukar äta normalt, dvs ca 2000 kcal/dag. Då får bebisen i sig den energin den behöver, och min kropp går på lite underskott.

Det blev ett jäkla långt inlägg, men jag tänkte att kanske någon har lite tips/idéer eller kanske erfarenhet av dessa jäkla extra kilon? En del har skrivit att de blir av med nästan allt när de väl börjar amma eftersom det bränner mycket kalorier. Meeeeen i mitt fall är jag tveksam=P

Är supertacksam om någon vill inflika med något i alla fall^^

Spridis
2011-05-19, 20:44
Välkommen!

Varför inte kontakta rådgivningen/läkare angående detta? Skulle jag vara ammande mor så skulle jag inte våga ta råd av nån "random forum expert" ;)
Ta mitt inlägg positivt!

madde1988
2011-05-19, 21:06
Ja jo det är sant! Jag har befunnit mig i Norge under hela graviditeten så jag tänkte vänta med sådana frågor tills jag kommer hem till min svenska barnmorska. Det är skönt att få höra all sådan viktig information på svenska så man inte gör några fel;P

Men det är ganska kul att läsa på forum, mest för att det verkligen finns idioter till allt, men så kommer det några sådana bra och värdefulla råd här och var=)

Men jag tar mig ett seriöst snack i Sverige nästa vecka! =D

Pepz
2011-05-19, 22:12
amningen ger ett underskott i sig för de flesta. att aktivt försöka gå ner i vikt är onödigt.
börja träna på den nivå du känner och träna smart.

När bebisen slutat amma då kan du börja dieta

Blomstrande
2011-06-05, 15:52
amningen ger ett underskott i sig för de flesta. att aktivt försöka gå ner i vikt är onödigt.
börja träna på den nivå du känner och träna smart.

När bebisen slutat amma då kan du börja dieta

Håller med!

Amning tar ca 500 kcal dagligen, så om du ska göra någonting ska du äta mer, inte mindre...

Kroppen är byggd för att gå upp under graviditeten och ner efteråt, så du kanske blir glatt överraskad :)

Grattis till bebisen förresten, jag ska själv ha en i slutet av augusti.

Anna.L
2011-06-05, 17:13
Vi fick vårt första barn för snart sju veckor sedan. Jag gick upp ca. 20 kg under graviditeten men vägde lite mer än jag brukar redan när jag blev gravid. De första 13 kilona gick jag ner på drygt en månad bara genom förlossningen och amningen. Tänkte inte mer på kosten än att jag åt som innan jag blev gravid.

Nu har jag drygt 10 kilo kvar att gå ner innan jag ligger på den vikten som var normalvikt för mig tidigare och jag rasar inte i vikt lika snabbt. Nu måste jag vara mer noggrann med vad jag äter och se till att ta mina promenader för att det ska gå neråt. Min barnmorska har sagt att långsam viktnedgång är helt ok.

Jag har inga problem med amningen men jag vet att det finns dem som har svårt med mjölkproduktionen. Då kan det vara viktigt att man vilar mycket och äter (och dricker) ordentligt.

Jag vet hur frustrerande det är att se sig i spegeln och se en annan kropp än den man är van vid. Man får påminna sig själv om att låta det ta den tid det tar.

Grattis till bebisen!