handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott bakom dopningsökning


Guddi
2011-05-19, 15:21
Dags för en liten kampanj mot kostillskott verkar det som. Någon som har mer information om detta än vad TT anger i artiklarna?

http://www.svd.se/sport/kosttillskott-bakom-dopningsokning_6178939.svd
http://hd.se/sport/2011/05/19/kosttillskott-bakom-dopningsokning/

Edit: Jag hittade lite information själv. Det är tydligen produkterna Crack, Jack3d, Black Burn, Hyperdrive 3.0+, Novedex XT som det handlar om och ämnet metylhexanamin
http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Nyheter-Antidoping/Tavlingsidrottarevarnasforkosttillskott/

Kung atlas
2011-05-19, 15:35
Det har väl varit på tapeten länge med DMAA som det även kallas.En sk. nätdrog som hamnade i kosttillskott*screwy*

hurril
2011-05-19, 15:36
Det har väl varit på tapeten länge med DMAA som det även kallas.En sk. nätdrog som hamnade i kosttillskott*screwy*

Nätdrog? Mig veterligen användes den inom elitfriidrotten innan flashback började slicka på den.

Hejnomax
2011-05-19, 18:19
"Det blev en dramatisk ökning av antalet dopningsfall i Sverige i fjol, från 29 fall 2009 till 42 fall 2010. " -svd

Mer drastiska ökningar har man ju sett :P

hertzman
2011-05-19, 18:52
Visst är det tråkigt med misstagsdoping, men så svårt är det ändå inte att ha koll på vad man stoppar i sig. Mycket gnäll...

hariiis
2011-05-19, 19:54
Jack3d och liknande produkter har väl slutat säljas i Sverige, just på grund av DMAA?

hertzman
2011-05-19, 19:57
jack3d och liknande produkter har väl slutat säljas i sverige, just på grund av dmaa?

nä.

midwinterholes
2011-05-19, 20:24
Nätdrog? Mig veterligen användes den inom elitfriidrotten innan flashback började slicka på den.

Verkligen. Jag slickade på den redan 2007.

Kung atlas
2011-05-19, 20:45
Nätdrog? Mig veterligen användes den inom elitfriidrotten innan flashback började slicka på den.

Nya zeeland och Australien har haft en hel del problem med DMAA under många år långt innan flashback började slicka på den

midwinterholes
2011-05-19, 20:50
Verkligen. Jag slickade på den redan 2007.
Vad otydligt det blev, det ser ut som att jag tror att jag är elitidrottare.

Inge Enveten
2011-05-19, 21:18
"– Men jag måste äta kosttillskott, jag har inte en chans att äta så mycket som jag behöver då jag tränar sex timmar om dagen, säger Bielkheden"

Sicken jävla tomte. Geranamin finns vad jag vet endast i kalorifria kosttillskott, och om inte, så har tillskotten i fråga typ 25 kcal.

macsacre
2011-05-20, 06:18
Lol :P alla i eliten dopar sig annars skulle de aldrig orka träna så intensivt och hårt som de gör...

DMAA knark!? Nu får de ta och ge sig...

Sverker
2011-05-20, 06:25
Lol :P alla i eliten dopar sig annars skulle de aldrig orka träna så intensivt och hårt som de gör...

DMAA knark!? Nu får de ta och ge sig...

Hur gör de som dopar sig men ändå inte har den inre motivationen att träna och prestera ? Måste det inte vara knäckande att stå där med rakad nacke och se idrottarna försvinna vid horisonten ?

Aumega3
2011-05-20, 07:41
hur gör de som dopar sig men ändå inte har den inre motivationen att träna och prestera ? Måste det inte vara knäckande att stå där med rakad nacke och se idrottarna försvinna vid horisonten ?

+1

Maod
2011-05-20, 08:57
"– Men jag måste äta kosttillskott, jag har inte en chans att äta så mycket som jag behöver då jag tränar sex timmar om dagen, säger Bielkheden"

Sicken jävla tomte. Geranamin finns vad jag vet endast i kalorifria kosttillskott, och om inte, så har tillskotten i fråga typ 25 kcal.

På frågan varför han inte avstår helt ifrån kosttillskott.

HondaRider
2011-05-20, 11:24
Lol :P alla i eliten dopar sig annars skulle de aldrig orka träna så intensivt och hårt som de gör...

DMAA knark!? Nu får de ta och ge sig...

Skulle tro att väldigt få kroppsbyggare och styrkelyftare använder DMAA eftersom det är kontraproduktivt om man vill bli starkare.

Som fettförbränningstillskott är det inte heller mycket att ha.

mangemani
2011-05-20, 15:17
Jack3d och liknande produkter har väl slutat säljas i Sverige, just på grund av DMAA?

nej,inte på långa vägar och produkterna tycks utöka sej med.
crack,jack3d(samt alla kopior utav jack3d),hyperdrive 3.0 finns det inga som helst planer på att tas bort från marknaden(så vitt jag vet),men black burn,novedex håller långsamt på att tyna bort från marknaden.

Beelz
2011-05-20, 22:10
Skulle tro att väldigt få kroppsbyggare och styrkelyftare använder DMAA eftersom det är kontraproduktivt om man vill bli starkare.

Som fettförbränningstillskott är det inte heller mycket att ha.


Varför är DMAA kontraproduktivt? Jag skulle säga tvärtom...

HondaRider
2011-05-21, 13:42
Varför är DMAA kontraproduktivt? Jag skulle säga tvärtom...

Aptitminskande och har ingen som helst effekt på anaerob träning, kanske mer lyckat som en deff produkt men då i samband med aerob träning.

Jag är inte säker på om det minskar proteinsyntesen men om det funkar som deklarerat så gör det garanterat det.

Beelz
2011-05-21, 17:44
Aptitminskande och har ingen som helst effekt på anaerob träning, kanske mer lyckat som en deff produkt men då i samband med aerob träning.

Jag är inte säker på om det minskar proteinsyntesen men om det funkar som deklarerat så gör det garanterat det.

Hur minskar den proteinsyntesen?

HondaRider
2011-05-21, 23:34
Hur minskar den proteinsyntesen?

Tyvärr finns det INGA studier om saken på just DMAA (vilket var varför jag kvalificerade mitt svar med "om den funkar som deklarerat) men samtliga CNS stimulanter ökar kortisol utsöndringen i kroppen vilket leder till större muskelnedbrytning och minskad proteinsyntes.

Det gäller naturligtvis även xanthiner som koffein, teobromin och teofyllin (dessa har däremot visat sig höja testosteronutsöndingen vid träning vilket negerar effekten av det ökade kortisolet).

För att öka direkt styrka vid enstaka tillfällen (vid tävling) kan de vara värdefulla men att använda dem vid varje träning är inte att rekommendera. Vid tävling är dock DMAA förbjudet så... ;)

NiHa
2011-05-22, 12:13
"Jack3d och liknande produkter har väl slutat säljas i Sverige, just på grund av DMAA?"
Jajamänsan, helt stoppad till de som inte ska ha den som de tunga missbrukarna, vi andra vanliga är fortfarande betrodda att köpa den lång tid framöver ;)
I en del tillskott finns det tyvärr "skit" i som säkert kan ge liten positiv utveckling om det tas i stora kvantiteter men som är ytterst sparsamt doserade i dessa kosttillskott vilket får till följd att de visar svaga indikationer på att dopingrelaterade substanser använts. Dopingtesterna skiter i om det har varit medvetet eller omedvetet och vilka kvantiteter som använts utan ger endast utslag för sökta substanser, mycket tråkigt för den elittränande som inte hade en aning om att visst kosttillskott hade mikroskopiska mängder av för den aktivt tävlande icke tillåtna ämnen. Kommer nog alltid att finnas kosttillskott som spetsas med aktiva substanser för att "hypa" saluvärdet på kosttillskottet fast effekten är obefintligt men inte reagensen för doping.

Beelz
2011-05-22, 20:15
Tyvärr finns det INGA studier om saken på just DMAA (vilket var varför jag kvalificerade mitt svar med "om den funkar som deklarerat) men samtliga CNS stimulanter ökar kortisol utsöndringen i kroppen vilket leder till större muskelnedbrytning och minskad proteinsyntes.

Det gäller naturligtvis även xanthiner som koffein, teobromin och teofyllin (dessa har däremot visat sig höja testosteronutsöndingen vid träning vilket negerar effekten av det ökade kortisolet).

För att öka direkt styrka vid enstaka tillfällen (vid tävling) kan de vara värdefulla men att använda dem vid varje träning är inte att rekommendera. Vid tävling är dock DMAA förbjudet så... ;)

Intressant, om nu kortisolutsöndringen blir så stor så att man får en märkbar effekt på muskelbyggnaden.

Inge Enveten
2011-05-22, 20:25
På frågan varför han inte avstår helt ifrån kosttillskott.

Idiotursäkt att han påstår sig träna så mycket att han inte har tid att äta tillräckligt och att detta vore anledningen till varför han testats positivt för doping. Att ens kläcka ut sig det han gjort är så pinsamt att jag knappt vill tro att det är sant.

Ett slag för mycket mot kraniumet högst troligtvis.

Eddie Vedder
2011-05-22, 20:37
Idiotursäkt att han påstår sig träna så mycket att han inte har tid att äta tillräckligt och att detta vore anledningen till varför han testats positivt för doping. Att ens kläcka ut sig det han gjort är så pinsamt att jag knappt vill tro att det är sant.

Ett slag för mycket mot kraniumet högst troligtvis.

+1

Fruktansvärt löjligt att komma med den gamla vanliga idrottarlögnen om att det är kontaminerade proteinpulver det handlar om. Det är inte random vanlig gainer som innehåller otillåtna ämnen.

Men heter det inte kraniet?

Mersault
2011-05-22, 21:09
Någon vänlig själ som vill förklara om det finns en koppling mellan DMAA och DMAE som bla finns i ragex2?

Kung atlas
2011-05-22, 21:36
Nej , ingen koppling och DMAE är helt ok om du tävlar och testas enligt WADA. Finns naturligt i bl.a sardiner

Inge Enveten
2011-05-23, 07:49
Men heter det inte kraniet?

Jo. My bad. Troligtvis ett slag för mycket mot mitt kranium...... :D

Ska dock flicka in med att jag inte riktigt förstår varför DMAA är dopingklassat och snart dessutom olagligt (?). Tycker inte att det är "så bra". För min del funkar en mängd koffein, säg 4-600 mg minst lika bra om inte bättre i alla fall i fokus-syfte.

Maod
2011-05-23, 07:59
+1

Fruktansvärt löjligt att komma med den gamla vanliga idrottarlögnen om att det är kontaminerade proteinpulver det handlar om. Det är inte random vanlig gainer som innehåller otillåtna ämnen.

Men heter det inte kraniet?

Fast det är väl inte fallet här? Hur som så hjälper inga ursäkter eller bortförklaringar. Det är bara dumt och osmidigt och han har sig själv att skylla.

osk
2011-05-23, 08:32
Jo. My bad. Troligtvis ett slag för mycket mot mitt kranium...... :D

Ska dock flicka in med att jag inte riktigt förstår varför DMAA är dopingklassat och snart dessutom olagligt (?). Tycker inte att det är "så bra". För min del funkar en mängd koffein, säg 4-600 mg minst lika bra om inte bättre i alla fall i fokus-syfte.

Läge för dig att uppsöka läkare;)

Inge Enveten
2011-05-23, 08:37
Läge för dig att uppsöka läkare;)

Har nog blivit dyslektiker :Virro

Eddie Vedder
2011-05-23, 08:49
Fast det är väl inte fallet här?

Hans argument för att tillskott är ett måste var ju oförmågan att äta tillräckligt. Det köper jag fullt ut, vid en viss extrem träningsmängd lär man inte klara av att äta så mycket. Om man nu inte vill träna på spyfärdigt full mage.

Men kaloriargumentet håller ju inte i det här sammanhanget eftersom det inte är rena "kaloritillskott" man åker dit på. Man åker dit på andra grejer vars effekter inte har ett dugg med kaloriintaget att göra. Inte så att man tar suspekta prestationshöjare och testoboosters för att fylla upp kaloribehovet.

Maod
2011-05-23, 08:57
Men har Bielkheden själv använt kaloriargumentet för att försvara att han blivit fälld för doping? Inte heller tror jag han påstått att det var hans proteinpulver/gainer som orsakade "misstagsdopingen".

Eddie Vedder
2011-05-23, 09:00
Men har Bielkheden själv använt kaloriargumentet för att försvara att han blivit fälld för doping? Inte heller tror jag han påstått att det var hans proteinpulver/gainer som orsakade "misstagsdopingen".

Han sa ju att han måste äta tillskott för att han inte orkar äta i alla fall. Och det argumentet förstår jag inte här. Det har ju inte ett dugg med saken att göra så varför nämner han det ens?

häftig
2011-05-23, 09:15
Han sa ju att han måste äta tillskott för att han inte orkar äta i alla fall. Och det argumentet förstår jag inte här. Det har ju inte ett dugg med saken att göra så varför nämner han det ens?

Troligtvis för att svenssons utan kosttillskotterfarenheter ska hysa sympati för honom.

Eddie Vedder
2011-05-23, 09:17
Troligtvis för att svenssons utan kosttillskotterfarenheter ska hysa sympati för honom.

Ja precis, och det var det jag menade med "den gamla vanliga idrottarlögnen". Den kör de ju alltid med eftersom det finns tillräckligt många okunniga om kosttillskott som faktiskt tror på det.

Nu är ju det här ett gränsland, vi talar ju inte om doping i dess rätta bemärkelse. Men fortfarande ser jag just kaloriargumentet som ett billigt sätt att få lite sympatier från okunniga.

Maod
2011-05-23, 10:16
Jag skulle vilja påstå att det är okunskap hos media och gemene man om vad kostillskott egentligen är. Det är ganska stor skillnad på koffein och protein eller hur? Bielkheden svarar endast på varför han tar tillskott när RF rekommenderar att man helt avtår ifrån det. Vad jag kan se så använder han inte kaloriargumentet mot dopingen utan sitt användande av tillskott (protein och gainer).

z_bumbi
2011-05-23, 10:27
Jag skulle vilja påstå att det är okunskap hos media och gemene man om vad kostillskott egentligen är. Det är ganska stor skillnad på koffein och protein eller hur? Bielkheden svarar endast på varför han tar tillskott när RF rekommenderar att man helt avtår ifrån det. Vad jag kan se så använder han inte kaloriargumentet mot dopingen utan sitt användande av tillskott (protein och gainer).

Det är en fullt möjlig tolkning.

Sen verkar många ha någon sorts övertro på hur insatta idrottare är i tillskott och kemi, det är ju inte direkt så att de automatiskt får bättre koll än vad andra människor har bara för att de tävlar i en idrott. Visst är det klantigt att inte kolla upp vad man stoppar i sig men det är mer än en här på forumet som upptäckt att det som de har köpt inte är lagligt och/eller tillåtet vid tävlingar fast de köpt det i en vanlig butik och jag kan förstå att man faktiskt tror att det som köps i vanliga butiker är tillåtet.

HondaRider
2011-05-23, 12:41
Intressant, om nu kortisolutsöndringen blir så stor så att man får en märkbar effekt på muskelbyggnaden.

Eftersom det inte finns några studier på DMAA så vet man inte riktigt vad det har för effekter och sido effekter överhuvudtaget, det blir mest till att gissa genom att anta att det har samma effekter som liknande preparat (det mest liknande är koffein).

Frågan är bara varför man skulle ta något som ökar muskelnedbrytningen innan träning överhuvudtaget, det verkar inte speciellt inteliigent.