handdator

Visa fullständig version : Hårddisk dunkar


PowPow
2011-05-19, 15:01
Hej,

Köpte en WD MyBook Essential extern hårddisk för ett tag sedan. Fungerar utmärkt bortsett från att den börjar låta lite märkligt efter några timmar eller dagar (det varierar lite verkar det som). Det klickar inte, utan låter mer som om det dunkar. Inte jättehögt men högt nog att störa mig i vardagsrummet. Den gör detta med ganska jämna mellanrum och startar jag om hårddisken så slutar det låta.

Självklart kan jag reklamera den men med tanke på att det nog kommer innebära lite arbete (den fungerar ju och de kommer inte kunna återskappa dunkandet om de inte låter den jobba en bra stund), så tänkte jag höra om ni har några tips. Bra hdd-diagnosprogram som kan hitta eventuella fel, till exempel?

Kan en omformatering av någon anledning vara till hjälp?

Det är en sånhär (som dock körs på USB 2.0 nu)
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/extern-harddisk/desktop-3_5-tum/westerndigital-mybookessential1tbusb30/145217.4089/

Kurash
2011-05-19, 15:13
Så brukar mina låta innan dom ger upp helt. Det är typ några skadade sektorer som gör att läsarmen far fram och tillbaka för att leta efter något. Klonk of death.

Akerhage
2011-05-19, 15:15
Gör en backup iaf snarast!

PowPow
2011-05-19, 16:02
Okej.. Men är det inte märkligt att den bara gör det efter en viss tids arbete? Program man kan scanna den med för att säkerställa att det är felet?

Haha, klonk of death? Click of death har jag hört om och upplevt flera gånger, men detta var något nytt för mig :D

Backup är lugnt. Inga viktiga saker på den.

Skjaves
2011-05-19, 16:22
Har själv använt Crystal Disk Info till sådant tidigare. Den lyckades iallafall förutspå framtiden för mina diskar.

Kan laddas ner här:
http://download.cnet.com/CrystalDiskInfo/3000-2086_4-10832082.html

PowPow
2011-05-20, 08:56
Så. Körde ett hdd-test under natten. Inga skadade sektorer enligt den. MEn just nu dunkar den iofs inte. Kanske ska vänta tills den börjar dunka och köra ett testa då.