handdator

Visa fullständig version : Koffein / kreatin


OnMyWay
2011-05-19, 14:19
Hej.

Jag är kaffeberoende och dricker alldeles för mycket.

Nu ska jag börja med kreatin och undrar då om jag måste sluta HELT med kaffe, eller kan jag ta 1-2 koppar per dag iaf?

Jag sökte runt lite och hittade då detta påstående:
http://www.expertpanelen.se/blogg/2008/08/kaffe-och-kreatin-2/


Alltså:

Försämrar kaffe kreatineffekten, och i så fall i vilka mängder kan man dricka utan att det påverkar (Vill ej få försämrad effekt av kreatinet).

Tack för svar

JJOHANSSON
2011-05-19, 14:35
Sålänge du inte sköljer ner kreatinet med 2L kaffe så ska det nog va lugnt :)

Det finns liknande trådar på forumet, bara att söka en stund så ska du få ett korrekt svar.

Thornblom
2011-05-19, 16:09
Förr sade man att man skulle ta kreatinet tillsammans med kaffe för att få en bättre effekt. (Koffeinet får ut det snabbare i blodet). Men sedan kom man på att eftersom kaffe är vätskedrivande och kreatinet binder vatten kanske det inte var någon bra kombo.

Så ta ett extra glas vatten efter du druckit kaffe så kommer det inte bli någon skillnad. Dricker själv 5-6 koppar om dagen, och käkar kreatin.

King Grub
2011-05-19, 16:26
Men sedan kom man på att eftersom kaffe är vätskedrivande och kreatinet binder vatten

Det är inte det det handlar om. Koffein förlänger relaxationstiderna på muskelfibrerna, medan kreatin förkortar dom. Det finns studier som har sett att kreatinets ergogena effekt helt elimineras av koffein.

HondaRider
2011-05-19, 16:34
Det är inte det det handlar om. Koffein förlänger relaxationstiderna på muskelfibrerna, medan kreatin förkortar dom. Det finns studier som har sett att kreatinets ergogena effekt helt elimineras av koffein.

Yup, med andra ord, inget koffein innan träning om du går på kreatin.

Thornblom
2011-05-19, 16:36
Det är inte det det handlar om. Koffein förlänger relaxationstiderna på muskelfibrerna, medan kreatin förkortar dom. Det finns studier som har sett att kreatinets ergogena effekt helt elimineras av koffein.

Okej, då har jag fått det om bakfoten. Men det är lite kul att man sade att koffeinet var bra för kreatinet för några år sedan..

Cevex
2011-05-19, 16:36
Om man dricker mycket kaffe, vilket jag gör på morgonen 07:00 och eftermiddagen 17-18:00 kan man då ta extra mycket kreatin, om jag säger att jag oftast tar 5g till efterträningsdrinken fylld med snabba kolisar vid 16:00 tiden, och en innan träningen med eller förstör kaffe kreatinet under hela dagen ?

HondaRider
2011-05-19, 16:41
Okej, då har jag fått det om bakfoten. Men det är lite kul att man sade att koffeinet var bra för kreatinet för några år sedan..

Ingen fara att ta koffeinet med kreatinet som i kaffe t ex, bara du inte gör det innan träningen, inlagringen är densamma i vilket fall och kanske lite bättre med koffein+ kolhydrater med tanke på insulinresponsen.

HondaRider
2011-05-19, 16:43
Om man dricker mycket kaffe, vilket jag gör på morgonen 07:00 och eftermiddagen 17-18:00 kan man då ta extra mycket kreatin, om jag säger att jag oftast tar 5g till efterträningsdrinken fylld med snabba kolisar vid 16:00 tiden, och en innan träningen med eller förstör kaffe kreatinet under hela dagen ?

koffeinet förstör bara effekten av kreatinet om du har koffein kvar när du tränar, så undvik kaffe några timmar innan du tränar.

King Grub
2011-05-19, 17:16
Koffein har en halveringstid på 3-4 timmar.

krubkungen
2011-05-19, 18:13
koffeinet förstör bara effekten av kreatinet om du har koffein kvar när du tränar, så undvik kaffe några timmar innan du tränar.

I princip alla PWO:s innehåller koffein + kreatin och dem brukar folk ta 15-10min innan träning.

OnMyWay
2011-05-19, 18:58
Koffein har en halveringstid på 3-4 timmar.

Nu blir jag helt förvirrad :(

King Grub verkar vara kunnig så jag ställer min fråga direkt till dig:

Om jag dricker 2-3 koppar kaffe på morgonen (klockan 07:00), påverkas min kreatineffekt under ett gympass 7-10 timmar senare?

HondaRider
2011-05-19, 19:25
I princip alla PWO:s innehåller koffein + kreatin och dem brukar folk ta 15-10min innan träning.

Ja?

Antingen vet de inte om de studier som finns ang. detta eller så bryr de sig helt enkelt inte och tror att folk i allmänhet kommer att köra deras produkter ändå...

Jag har personligen aldrig fattat PWO drinkar, vill jag har mycket pump vaxar jag bilen istället för att träna, pump bygger inga muskler.

Rikard Jansson
2011-05-19, 20:00
Kreatin; mer trüüück
Koffein; mer crazy power

combine for maximum results

krubkungen
2011-05-19, 20:01
Ja?

Antingen vet de inte om de studier som finns ang. detta eller så bryr de sig helt enkelt inte och tror att folk i allmänhet kommer att köra deras produkter ändå...

Jag har personligen aldrig fattat PWO drinkar, vill jag har mycket pump vaxar jag bilen istället för att träna, pump bygger inga muskler.

DE PAMP!

iMjG2s6UOaw

Okej.

Pump kanske inte bygger muskler men det är kanske den skönaste känslan man kan få, som Arnold beskriver så bra :D
PWO är för mig att få mer energi sen är det inte fel att den hjälper till att vidga blodkärlen så att man "enklare" kan få pump.

HondaRider
2011-05-19, 21:17
DE PAMP!

iMjG2s6UOaw

Okej.

Pump kanske inte bygger muskler men det är kanske den skönaste känslan man kan få, som Arnold beskriver så bra :D
PWO är för mig att få mer energi sen är det inte fel att den hjälper till att vidga blodkärlen så att man "enklare" kan få pump.

Jag avskyr den känslan, mitt träningspass är slut när den börjar komma för då kan jag inte köra tillräckligt tungt för att det ska ge nåt. Å andra sidan varar mina träningspass sällan längre än 30 minuter.

Koffein ger ingen som helst ergogenisk effekt vid anaerob träning och DMAA gör dig möjligtvis lite hög i skallen och skakig i fingrarna men det har knappast nån inverkan på tung träning.

davidandersson
2011-05-20, 13:25
I princip alla PWO:s innehåller koffein + kreatin och dem brukar folk ta 15-10min innan träning.

I bland blir jag så trött på denna bransch. Finns det någon mer oseriös?

Ex. Ibland måste kreatinet lösas i vatten och kan intas när som helst. Sen är det tvärtom. Samma med EAA. Ena stunden ska det tas före. Kanske också under passet? Eller kanske före OCH efter? Eller vafan det räcker nog med BARA efter.

Vad ditt inlägg anbelangar är ju frågan vem man ska lita på. Kosttilskottsindustrin eller folk på detta forum. Känns inte bra.

HondaRider
2011-05-20, 14:28
I bland blir jag så trött på denna bransch. Finns det någon mer oseriös?

Ex. Ibland måste kreatinet lösas i vatten och kan intas när som helst. Sen är det tvärtom. Samma med EAA. Ena stunden ska det tas före. Kanske också under passet? Eller kanske före OCH efter? Eller vafan det räcker nog med BARA efter.

Vad ditt inlägg anbelangar är ju frågan vem man ska lita på. Kosttilskottsindustrin eller folk på detta forum. Känns inte bra.

När det gäller kreatin så MÅSTE DET INTE LÖSAS men det hjälper magen om du löser det i varmt/hett vatten, kaffe, te eller vad du vill, det tar flera dagar innan det konverterar i några större mängder och även då är 5 gram fullt tillräcklig dos, det det konverterar till, kreatinin är helt ofarligt (allt det skitsnacket om hur känsligt kreatin är och hur farligt kreatinin är skapades av AAEFX, skaparen av Kre-Alkalyn vilket är vanligt kreatin och bikarbonat). När det gäller koffein är det en ny studie och om du vill lita på oberoende forskare eller de som säljer preparaten är upp till dig.

EAA, ta det före och under eller före och efter eller före och under och efter om du vill, på fastande mage eller inte, upplöst eller ej, det har inte någon större betydelse, de grammen du ökar mer på ett år för att du gjort exakt optimalt är inte av någon som helst betydelse, det är bara aminosyror.

davidandersson
2011-05-20, 14:36
När det gäller kreatin så MÅSTE DET INTE LÖSAS men det hjälper magen om du löser det i varmt/hett vatten, kaffe, te eller vad du vill, det tar flera dagar innan det konverterar i några större mängder och även då är 5 gram fullt tillräcklig dos, det det konverterar till, kreatinin är helt ofarligt (allt det skitsnacket om hur känsligt kreatin är och hur farligt kreatinin är skapades av AAEFX, skaparen av Kre-Alkalyn vilket är vanligt kreatin och bikarbonat). När det gäller koffein är det en ny studie och om du vill lita på oberoende forskare eller de som säljer preparaten är upp till dig.

EAA, ta det före och under eller före och efter eller före och under och efter om du vill, på fastande mage eller inte, upplöst eller ej, det har inte någon större betydelse, de grammen du ökar mer på ett år för att du gjort exakt optimalt är inte av någon som helst betydelse, det är bara aminosyror.

Oberoende forskning borde ju vara pålitligare. Det var därför jag blev lite förbannad när jag läste detta och konstaterade att branschen var oseriös. Och det står jag fast vid. Att kreatin inte är fullständigt utrett för länge sen är ju pinsamt. Kompisarna för 10 år sedan käkade ju detta och fortfarande vet man inte vad som gäller:furious:

Kung Karl
2011-06-04, 14:51
Det är inte det det handlar om. Koffein förlänger relaxationstiderna på muskelfibrerna, medan kreatin förkortar dom. Det finns studier som har sett att kreatinets ergogena effekt helt elimineras av koffein. Är effekten kronisk eller temporär?

Exempel: om man går på kreatin, och äter koffein på dag 1, och ska träna på dag 2, har man då förstört kreatinets ergogena effekt dag 2 genom att äta koffein dag 1?

King Grub
2011-06-04, 15:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5064671&postcount=10

Kung Karl
2011-06-04, 16:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5064671&postcount=10 Ja, jag är medveten om koffeins halveringstid. Jag tolkar dock ditt svar som att effekten endast är temporär. Säg gärna emot om jag har fel.

Barbastark
2012-04-29, 08:51
Koffein har en halveringstid på 3-4 timmar.

Ok, så om jag förstått det rätt så kommer kreatinet fortfarande lagras in i muskler på samma sätt vare sig man nyss intagit koffein eller ej. Dock motverkas troligtvis kreatinets effekt om man fortfarande har koffein i kroppen. Detta innebär alltså att för att få full effekt av kreatin utan att lägga av med koffeinet så rekommenderas att separera träning och koffeinintag under kreatinkur med ca 6-8h.

Rätt?

King Grub
2012-04-29, 10:01
Kanske.

Barbastark
2012-04-29, 10:08
Kanske.

Lol.

Hur lyder ditt resonemang som får dig att dra slutsatsen "kanske"?

King Grub
2012-04-29, 10:12
Någon studie har sett att deltagarna inte fick någon ergogen effekt. Tusentals personer använder kreatin och dricker kaffe och upplever att kreatinet ger effekt. I tidiga kreatinstudier blandade man t o m kreatinet i kaffe.

Ev effekt av koffein på kreatinets alla andra effekter är inte undersökt.

Hur lyder ditt resonemang som får dig att tycka att man kan dra andra slutsatser än "kanske" av sådant bristfälligt underlag för garanterade svar?

Barbastark
2012-04-29, 10:19
Någon studie har sett att deltagarna inte fick någon ergogen effekt. Tusentals personer använder kreatin och dricker kaffe och upplever att kreatinet ger effekt. I tidiga kreatinstudier blandade man t o m kreatinet i kaffe.

Ev effekt av koffein på kreatinets alla andra effekter är inte undersökt.

Hur lyder ditt resonemang som får dig att tycka att man kan dra andra slutsatser än "kanske" av sådant bristfälligt underlag för garanterade svar?

Jag tog till mig det du sade om coffeinets och kreatinets motverkade effekt på relaxionstid. Sökte sedan upp två studier där ditt resonemang stöddes av båda.

Kanske borde kolla upp fler dock.

Men, vet du något om hur det ser ut med just inlagringen av kreatin om man samtidigt intar koffein? Blir inlagringen lika effektiv bara det att kreatinet kanske inte får samma effekt om man fortfarande har koffein i kroppen?

King Grub
2012-04-29, 10:23
Den blir likvärdig tror jag.

Cr and Cr+C increased (P < 0.05) muscle PCr concentration by 4-6%.

J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7.

I övrigt förstår jag faktiskt inte vad det stora problemet är. Får man inte den ergogena effekt av kreatinet man är van vid eller förväntar sig om man dricker kaffe samtidigt - låt bli kaffet då och notera ev skillnad. Annars drick kaffe som man vill.

Barbastark
2012-04-29, 10:36
Den blir likvärdig tror jag.

J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7.

I övrigt förstår jag faktiskt inte vad det stora problemet är. Får man inte den ergogena effekt av kreatinet man är van vid eller förväntar sig om man dricker kaffe samtidigt - låt bli kaffet då och notera ev skillnad. Annars drick kaffe som man vill.

Likvärdig. Ok, det är ju bra i alla fall. I så fall känns det ju som att min slutsats lite längre upp där kan vara rimlig.

B0dybuilder1994
2012-05-27, 17:54
Kan King Grub som verkar basa här inne eller någon annan kunnig expert svara på denna fråga: hur är det med andra central-stimulerande och därmed vätske-drivande preparat, som t ex metylfenidat (har det på recept helt lagligt mot depression)? Vet man om det påverkar kreatinet på samma sätt som koffein?

Om man inte vet, kan ni inte gissa åtminstone? Ja litar på er!

Tack på förhand..!

Strand93
2012-05-27, 21:05
Jag tar alltid koffein innan träning, ibland en PWO/energidricka. Detta betyder alltså att jag har koffein i blodet under träningen och detta är inte bra för kreatinets effekt?

Om jag intar 5g kreatin varje morgon, får inte kreatinet full effekt om jag sen tar koffein i samband med träningen? Så det är alltså lite av ett val vad man prioriterar, koffein eller kreatin?

mattepatte
2013-08-12, 08:59
Jag har googlat, men seriöst, hittar inte, vad betyder ergogen/ergogen effekt?
Hur är det nu med kaffets halveringstid, bör man vänta 4 timmar efter att man tar kreatin om man druckit kaffe?
Blir tokig på det här.

krubkungen
2013-08-12, 09:05
Ergogen = prestationshöjande

spas
2013-08-12, 10:09
Optinojjans triumf.

mattepatte
2013-08-12, 15:50
Känns ju rätt surt om man köper kreatin helt i onödan menar jag.