handdator

Visa fullständig version : Enarmsmarklyft teknik och tips


robbob
2011-05-19, 13:37
Då har hemmagymmets begränsningar visat sig. Jag har för lite vikter för marklyft, har endast 120kg varav jag får på max 110kg på stången (vikter inklusive stång). Då jag nyligen började köra marklyft lite seriösare och så snabbt, trots succesiv ökning, nådde max vikt med mycket kvar att ge söker jag ett alternativ.
Jag kan köpa mer vikt men då det är en skolstång tror jag den är typad för mellan 100-150 kg. Sedan är det ganska dyrt med vikter. Så jag tänkte vara innovativ och köra gamla klassiska enarmsmarklyft ala alla gamle starkemän.

Så ni som kör enarmsmarklyft vad har ni för tips angående teknik? Jag har redan förstått att använda den fria armen som stöd mot låret är tydligen avgörande för att lyckas med lite mera vikt.
Men jag tar gärna emot andra tips och synpunkter.

Ett annat alternativ är ju att köra isometriskt, vilket jag funderar på att göra som komplement. Ska bara bygga ihop nån liten anordning.

hugok
2011-05-19, 13:49
Jag kan tyvärr inte ge några bra tips angående just tekniken i enarmsmark eftersom jag heller aldrig fått någon vettig balans på stången i den övningen. Men det är väl en greppövning i första hand som verkligen inte kan ersätta vanliga mark. Köp en riktig stång, det är en bra investering om du tänkt satsa på hemmagymmet. Dock dyrt att investera i ett helt nytt viktset och du bör ha en rätt så rejäl platå att köra på så att inte golvet tar skada när du kommer upp i högre vikter.

robbob
2011-05-19, 13:59
Jag har funderat på en riktig stång. men oftast ligger vikterna som kommer med runt ca 140kg. Så det är lite jag får den kostnad det med för. Sedan måste jag öka med fler vikter osv. Så min tanke är att ifall jag kör enarmsmark så utnyttjar jag min stång till fullo och kan därmed skjuta upp köpet av ny stång/vikter.

Sedan så är jag övertygad om att enarmsmarklyft kan ersätta vanligt marklyft. Jag kan ju ha fel men jag ska iallafall testa och om inte är det ju kul med ett starkt grepp.
Oftast brukar ju unilaterala övningar ge effekt på bilaterala. Medans det omvända inte är lika tydligt.

robbob
2011-05-19, 21:06
Nu har jag kört mitt första pass med enhandsmarklyft och vilken otroligt rolig övning det är!
Det första jag gjorde var att märka ut mitten på stången med en spritpenna, då balansen är A och O. Sedan läste jag detta

http://ditillo2.blogspot.com/2009/04/one-arm-deadlift-brooks-kubik.html

och blev lite extra taggad innan jag körde i gång.

Jag körde 1*3 straddle dvs stången mellan benen och 1*3 med stången som vid vanligt marklyft på 26 kg. Detta var endast uppvärmning men redan nu känns det att magen och ryggen får jobba lite, kanske är det för att hjälpa till att stabilisera stången.

Sedan körde jag 3*3 både straddle och vanlig med 40 kg. Trots att vikten kändes väldigt lätt så kändes den i magen och ryggen. Nu körde jag ingen högre vikt, då jag tänker ta det försiktigt med övningen så jag får in en bra teknink. Jag ska försöka öka 5kg varje vecka och köra övningen en gång i veckan med målet 100 kg 3*3. Vi får se hur lång tid det tar. Jag misstänker att den kommer att kännas ganska tung snart.

ATJL
2011-05-20, 07:02
Jag instämmer med tidigare, köp en ordentlig stång.

Det tar inte många månaders träningskort på en gymkedja vars namn rimmar på "Mats" att tjäna in den, den går alldrig (nåja) sönder, kan byggas vidare hur mycket som helst på sikt med vikter.

Leta på blocket, handla från utförsäljning av gym som konkursat, finns flera sätt att hitta billigt alternativ om du bara har lite tur.

Om du sedan känner någon som jobbar på verkstad och har tillgång till maskin för att skära plåt modell jättetjock, är det enkelt att tillverka extravikter som är tillräckligt bra till matrialkostnaden (aktuellt kg pris på stål) och ev arbete beroende på hur mycket tjänster/gentjänster eran kompisrelation bygger på.

Min inställning är: Din kropp är et bästa och mest fantastiska du har, den ska fungera och följa dig hela livet helst. Om du bestämt dig för att ta hand om den, utveckla den, träna den och forma den, se då varenda ansträngning som en investering i dig själv!

Lycka till!

Arf Pingvin
2011-05-20, 07:12
Du kan ju köra enbenta övningar också: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133249

ARMSTARK
2011-05-20, 07:23
Du vet säkert vad du gör men jag som är livrädd för skador...Var försiktig för faan!

robbob
2011-05-20, 07:50
Du kan ju köra enbenta övningar också: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133249

Tack för tipset. När jag behöver lite variation från enarmsmarklyft ska jag testa den enbenta varianten.

Annars när det gäller ben kör jag nu lite utfall, bulgarian split squat (håller på att pröva ut den) och enbens knäböj (pistols).

spoon
2011-05-20, 07:58
Enhandsmark kommer inte ersätta vanlig mark. Med det sagt så är det ju en väldigt kul övning :)

Jag drar sumo och håller den andra handen lätt bakom kroppen för att få till bättre balans.

robbob
2011-05-20, 08:00
Jag instämmer med tidigare, köp en ordentlig stång.
Lycka till!

Fortfarande så avskräcker priset mig och jag vill nog testa vad jag kan göra med den utrustning jag har innan jag köper nytt. Men iframtiden är det nog det jag kommer att göra. Men som jag redan sagt det är lite trist att punga ut alla de pengarna för ett viktset på ca 140kg vilket verkar vara det vanliga.
Då måste jag ju ändå komlettera med vikter. Tyvärr så känner inte jag någon som kan göra vikter åt mig, så mitt enda alternativ är att spendera mer pengar.

Du vet säkert vad du gör men jag som är livrädd för skador...Var försiktig för faan!

Inte riktigt, men jag prövar mig fram. Jag kör riktigt lungt och planen är att träna en gång i veckan och inledningsvis öka 5kg i veckan, det kommer nog att minska ganska snart. Självklart ska jag tänka på form (men tips av erfarna mottages gärna) jag har hitttat info på nätet som jag studerat.

Spartansk
2011-05-20, 08:07
Sedan så är jag övertygad om att enarmsmarklyft kan ersätta vanligt marklyft.

Det kan det inte. Enarmsmark är dubbelt så jobbigt som vanlig mark för greppet, men inte för resten av kroppen.

Arf Pingvin
2011-05-20, 08:09
Frontböj och ryckböj lär hålla dig sysselsatt ett tag till också. Eller Arnes favorit, bent press. Lyssna inte på SL-maffian, det finns mycket man kan göra som inte är knäböj, bänkpress, marklyft.

spoon
2011-05-20, 08:13
Börjar du leka OL så kan du också hålla på ett tag innan vikterna tar slut. Ryck, stöt, frivändningar styrkevändningar osv.

Jobbig övning att testa på är Bear complex
http://www.youtube.com/watch?v=Laa7BJHJWrw

robbob
2011-05-20, 08:36
Frontböj och ryckböj lär hålla dig sysselsatt ett tag till också. Eller Arnes favorit, bent press. Lyssna inte på SL-maffian, det finns mycket man kan göra som inte är knäböj, bänkpress, marklyft.

Skönt med en fritänkare!:) Bent press har jag läst lite om. Den verkar brutal. Dock är jag allmänt stel men det är bara att öva lite smidighet och testa sig fram. Den ligger på att göra listan för framtida styrkeexpriment!

Börjar du leka OL så kan du också hålla på ett tag innan vikterna tar slut. Ryck, stöt, frivändningar styrkevändningar osv.

Jobbig övning att testa på är Bear complex
http://www.youtube.com/watch?v=Laa7BJHJWrw

Den där övningen såg hemsk ut! Den ska testas, kanske med sandsäck.
Det hade varit skoj att köra lite OL men då stången inte roterar har jag lagt ner frivändningar med den. Vid ca 70 kg om jag minns rätt kände jag att det slet lite för hårt. Men det kompenserar jag genom att köra hantelryck och hantel clean. Det känns lite säkrare då jag är utan nån som kan lära en riktig teknik.

ATJL
2011-05-21, 06:49
På samma tema:
Zercherbenböj
Overhead- squat
Pistols, kan utföras med viktskiva tryckt mot bröstet dessutom etc
Bulgariska splitböj

robbob
2011-05-21, 09:32
På samma tema:
Zercherbenböj
Overhead- squat
Pistols, kan utföras med viktskiva tryckt mot bröstet dessutom etc
Bulgariska splitböj

Bra tips! Tack!

Guddi
2011-05-21, 17:37
Enbens marklyft får du jobba ganska hårt om du ska komma över 100 kg. Det är också en väldigt bra övning för höften överlag.

z_bumbi
2011-05-21, 17:43
Kör du inte mark allt för ofta så kanske du kan ta dig till ett gym köra där vid de tillfällena? Jag har ingen aning om priserna i Umeå men det blir ganska många engångsträningar på ett nytt skivstångsset.

robbob
2011-05-21, 19:16
Kör du inte mark allt för ofta så kanske du kan ta dig till ett gym köra där vid de tillfällena? Jag har ingen aning om priserna i Umeå men det blir ganska många engångsträningar på ett nytt skivstångsset.

Det är i och för sig inte en så dum idé. Men hela grejen med min hemma träning är att den blir av. Sedan har det utvecklats till en sport i sporten att försöka kunna träna allt jag vill trots små resurser. Tänker man bara till kan man nog göra det mesta. Nu har jag fått lite blodad tand av enarmsmarken och jag tror jag har att göra innan jag kommer över 100kg.

Sedan har många i tråden sagt att den inte kan ersätta vanligt marklyft. Ja såklart belastas inte kroppen lika tungt, men nog faan ger det effekt att lyft 100kg med en arm. Tänk också på att kroppen belastas fler gånger och hur vi än vrider och vänder på det så kan jag lasta på 110kg i nuläget och inget mer. Om jag lyfter det med en hand istället för två så ger ju det mer. Sedan när jag nått dit kan jag börja fundera på fler vikter, så om jag inte stöter på några andra hinder på vägen så ska jag lyfta 100kg i enhandsmarklyft innan jag går vidare med fler vikter! Jag ska även bygga en anordning för att köra marklyft isometrisk så även om jag inte lyfter något från marken så tränar jag ju ändå övningen om än statiskt.

Jag har verkligen uppskattat att så många vill ge råd och tips, men jag är lite fundersam över varför så många menar att jag ska köra vanliga marklyft. Trots förutsättningarna. Varför inte testa något nytt som borde ge någon effekt. Om alla gör lika blir resultaten lika. Det är först när någon gör annorlunda som resultaten kan bli annorlunda.