handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med mycket sömn


opox
2011-05-19, 12:14
Att det finns nackdelar med lite sömn råder det inga tvivel om.

Men för mycket sömn, kan det påverka kroppen i negativ bemärkelse både ur en träningssynpunkt och allmänt hälsotillstånd?
Hur mycket är i så fall för mycket sömn?

emi23j
2011-05-19, 13:00
Att i snitt sova mer än 10 timmar har vad jag vet ingen positiv effekt utan snarare blir sömnen blir mer ineffektiv och även återhämtningsvärdet, i alla fall per sömntimme, försämras eftersom sömnen i det stora hela blir mer ytlig. Sen tillkommer väl att många känner sig sega av att sova för mycket.

lirberr
2011-05-19, 13:02
Man förlorar en jefla massa tid.

panzerpig
2011-05-19, 16:00
Frågan är om en frisk människa som tränar och rör på sig kan sova för mycket en längre period?
De perioder jag haft "fri tillgång" på sömn så har det snarare blivit att jag vänt på dygnet, är uppe sent, snarare än att jag sover mycket mer än 10 timmar.

Eddie Vedder
2011-05-19, 16:11
På befolkningsnivå är även de som sover längst sjukare, kurvan är U-formad. Men det säger ju inget om kausalitet av mer sömn, kausaliteten tror jag är omvänd. Alltså att det är något i sig som är fel för de flesta som sover väldigt. I en stor population kommer då den gruppen ha högre prevalens av vissa åkommor.

mikeni
2011-05-19, 16:30
Att vara för inaktiv är väl inte bra? Ligger man i sängen en hel dag så kan man väl förlora lite av vad man tränat till sig. Att ligga och sova för länge borde ha samma inverkan?

HulkH
2011-05-19, 16:54
Man kan bli seg under den tid som är kvar av dagen.
Man kan ha ont i huvet.

Donner
2011-05-19, 17:39
Lite off topic men ställer en motfråga. Jag sover i snitt 5-6 timmar om natten och inget sedan under dagen. Hur påverkar detta min hälsa nu och i framtiden? Upplever mig inte trött under dagen eller på jobb.

mike mike
2011-05-19, 18:07
Du förlorar dyrbar tid.

ViktorLarsson
2011-05-19, 18:16
Jag sover i regel 8-10 timmar per natt och det är inget jag kommer ändra på. Mår prima om dagarna när jag sover den mängden. Vet ej heller om det anses mycket. Får jag mindre timmars sömn och tvingar mig upp känner jag mig trött och sliten hela dagen.

Att forcera sig själv upp efter 5-6 timmars sömn för att det är "ohälsosamt" med mer sömn, och sedan känna sig konstant trött under dagen tror jag inte på lång sikt heller är hållbart. Inte för mig iallafall, jag har testat. Bästa är väl att lyssna på kroppen..

/Peace.

emi23j
2011-05-19, 18:53
Lite off topic men ställer en motfråga. Jag sover i snitt 5-6 timmar om natten och inget sedan under dagen. Hur påverkar detta min hälsa nu och i framtiden? Upplever mig inte trött under dagen eller på jobb.

vissa personer klarar sig på den sömn-tiden, men det börjar också vara vid den nedre gränsen för vad kroppen kan vänja sig vid om man vill få ut maximal återhämtning av sömnen. För vissa kan 6 timmar sömn vara lika effektiv ur återhämtningssynpunkt som 8 timmar. Det handlar om att vänja kroppen vid den sömn längden. Men om det fungerar för dig så fortsätt på det, även om jag själv vill ha/behöver ganska exakt 8.30 till 9 timmar per natt för optimal funktion.

Jag sover i regel 8-10 timmar per natt och det är inget jag kommer ändra på. Mår prima om dagarna när jag sover den mängden. Vet ej heller om det anses mycket. Får jag mindre timmars sömn och tvingar mig upp känner jag mig trött och sliten hela dagen.

Att forcera sig själv upp efter 5-6 timmars sömn för att det är "ohälsosamt" med mer sömn, och sedan känna sig konstant trött under dagen tror jag inte på lång sikt heller är hållbart. Inte för mig iallafall, jag har testat. Bästa är väl att lyssna på kroppen..

/Peace.

Det är väldigt stor skillnad på att sova 8 timmar per natt jämfört med att sova 10 timmar per natt.

Donner
2011-05-19, 19:07
vissa personer klarar sig på den sömn-tiden, men det börjar också vara vid den nedre gränsen för vad kroppen kan vänja sig vid om man vill få ut maximal återhämtning av sömnen. För vissa kan 6 timmar sömn vara lika effektiv ur återhämtningssynpunkt som 8 timmar. Det handlar om att vänja kroppen vid den sömn längden. Men om det fungerar för dig så fortsätt på det, även om jag själv vill ha/behöver ganska exakt 8.30 till 9 timmar per natt för optimal funktion.

Tack, då kan jag sluta oroa mig :)

ViktorLarsson
2011-05-19, 19:09
vissa personer klarar sig på den sömn-tiden, men det börjar också vara vid den nedre gränsen för vad kroppen kan vänja sig vid om man vill få ut maximal återhämtning av sömnen. För vissa kan 6 timmar sömn vara lika effektiv ur återhämtningssynpunkt som 8 timmar. Det handlar om att vänja kroppen vid den sömn längden. Men om det fungerar för dig så fortsätt på det, även om jag själv vill ha/behöver ganska exakt 8.30 till 9 timmar per natt för optimal funktion.



Det är väldigt stor skillnad på att sova 8 timmar per natt jämfört med att sova 10 timmar per natt.

Sover i regel oftare 10 timmar än 8 timmar. Väldigt sällsynt jag sover "så lite som 8 timmar".

Och vart skall vi komma med mitt inlägg, jag vet inte, men att det är gött att sova! :D

/Peace.

Rikard Jansson
2011-05-19, 19:13
Sover +13 timmar om jag får som jag vill ^^ Så jävla gött... enda problemet är att det inte finns tillräckligt med tid för att äta nog mkt på 11 timmar vakentid

Tvåan
2011-05-19, 19:35
Sover runt 6 timmar då jag inte hinner sova mer nu pga jobbet. Men när jag var arbetslös blev det nog närmare 11 timmar i snitt och inte var jag piggare under dagen för det! Seg hela dagen och blev pigg lagom till normal läggdax. Nej 10 till 4 ftw!

limenka
2011-05-19, 20:59
Om jag säger så här då:
En vanlig person som tränar och lever ett normalt liv sover 5-7 timmar per natt.
En annan "identisk" person sover 8-10 per natt och vaknar flera gånger under natten.

Vem är det som återhämtar sig bäst och mår bäst dagen efter?

BengtBurk
2011-05-19, 21:15
Om jag säger så här då:
En vanlig person som tränar och lever ett normalt liv sover 5-7 timmar per natt.
En annan "identisk" person sover 8-10 per natt och vaknar flera gånger under natten.

Vem är det som återhämtar sig bäst och mår bäst dagen efter?

Aktiviteten blir ju inte identisk ändå. Sen beror det nog på vilken fas under sömnen som person nummer två vaknar upp i.

Lawgivah
2011-05-19, 21:43
Jag kan säga såhär att under en viss ledighet där jag sov så mycket som 10 timmar eller mer per natt så rasade jag i vikt. Jag vart mer slö på gymmet och hade inte tillräckligt med tid att få i mig maten.

Detta var tider när jag vaknade runt 14-15 på eftermiddagen och frukosten blev lunch/middag. För att sedan efter 00:00 inte orka laga någon mat och kost blev mer mackor och liknande.


Att sova 7-8 timmar per natt funkar bra för mig. Och att man sover rätt tid på dygnet.

emi23j
2011-05-19, 21:47
Om jag säger så här då:
En vanlig person som tränar och lever ett normalt liv sover 5-7 timmar per natt.
En annan "identisk" person sover 8-10 per natt och vaknar flera gånger under natten.

Vem är det som återhämtar sig bäst och mår bäst dagen efter?

Som bengtburk säger så beror det vilket stadie av sömnen uppvaknandena sker i under natten samt på morgonen.

För övrigt så känns det högst idiotiska att ens ponera tanken av diverse konsekvenser när vi pratar om 2 timmars intervaller på sovtiderna. Som jag skrev tidigare i tråden så är det jävligt stor skillnad på att sova 8 timmar jämfört med 10. Likväl är det väldigt stor skillnad på att sova 5 timmar i jämförelse med 7.
Om jag minns rätt från det jag har läst som sömn så är det heller inte hållbart i längden att sova 5 timmar per natt, folk som uppger att de sover 5 timmar i snitt per natt underskattar ofta detta (troligtvis omedvetet). Vad jag kommer ihåg så behöver man 6 timmar i snitt och att kroppen på ett eller annat sätt kommer att justera så att den får denna mängd sömn, visst du kan sova 4 timmar per natt i en vecka men då kommer det säkert kompenseras med längre sovtid under helgen, alternativt powernaps.

emi23j
2011-05-19, 21:48
När jag ändå är inne på powernaps och det är någon som undrar så bör dessa antingen vara ca 30 eller ca 90 min långa för att säkerställa att man inte vaknar i fel stadie (om man använder väckarklocka).

JakeShaft
2011-05-19, 22:31
Sömncyklerna är olika långa för olika personer. Visa sover 3 hela cykler på strax över 6 timmar och det är fullt tillräckligt. En annan kan sova 3 hela cykler på 8 timmar. De allra flesta har ett behov av att sova 3 fulla cykler. Fåtal människor som uppger att de fungerar bra på mindre sömn.

Själv tillhör jag en ovanlig kategori som sover 4 hela cykler vilket tar mellan 8 tim 25 min och 8 tim 45 min, för mig. Sover jag mindre upplever jag mig själv som trött, seg och lättirriterad. Om jag har utfört något oerhört påfrestande eller sovit dåligt under flera dygn så kan mina sömncykler bli längre och därmed behöver jag mer sömn. Men under normala omständigheter så finns det inga fördelar för mig att sova mer än den tid jag har ett behov av.

Bounga
2011-05-23, 09:57
Hur vet man hur många cykler man sover?

Baler Evans
2011-05-24, 02:28
Jag har jobbat natt i snart 5 månader. En kväll blev jag inringd väldigt tidig till jobbet så jag fick inte den lilla extra sömnen som jag brukar ta på eftermiddagen så jag gick till jobbet med ungefär 5-6 timmars sömn mellan det och mitt förra pass. Så dagen efter var jag helt slutkörd efter ett 12 timmars pass och tänkte att nu ska jag bannemej sova ut! Sov 14 timmar, jag är van vid ungefär 7 timmar i sträck så jag dubblade det alltså. Jag var helt skum i flera dagar efter det och inte på något positivt sätt alls.