handdator

Visa fullständig version : Antal gram protein per kilo

Nanne
2011-05-19, 11:51
Gissar att 2 gr protein per kilo kroppsvikt är ett bra riktvärde för mig som tränar styrketräning 4 gr per vecka.

Jag väger 80 kilo, alltså bör jag få i mig 160 gr proteiner per dag/dygn?

Jag äter väldigt nyttigt, men får ändå svårt att få ihop ekvationen.

Frukost

1-2 ägg
0.8 dl havregryn
1 st Knäckemacka skinka+ost

Lunch, vanlig skolmat oftast, med lite mindre kolhydrater och mer protein om jag kan välja.

Middag
Köttbit eller en burk tonfisk + sallad och lite keso

Kvällsmat
Kvarg ibland 250 gr

1-2 proteindrinkar 20 gr protein per portion.

Inte alltid jag äter just exakt så här, ibland blir det mindre ägg, färre proteindrinkar. Men ofta ligger jag rätt nära detta.

Jag antar att proteinet räcker, men jag får inte ihop matematiken när jag gjorde den lite snabbt.

Någon som kan hjälpa mig på traven lite?

Ajwersson
2011-05-19, 11:59
Menar du att du tycker att du får i dig för lite protein ?

limenka
2011-05-19, 12:13
Vad går inte ihop för dig?

Nanne
2011-05-19, 12:20
Får jag i mig mina 160 gram?

Ajwersson
2011-05-19, 12:24
Är ju bara att räkna. Men eftersom du skriver skolmat så är det ju svårt för oss sett veta vad det är. Uppskatta vikten på det du äter och räkna. Känner du att du får i dig för lite så ta en extra shake eller en burk kvarg, någon gång under dan

nisse1976
2011-05-19, 14:47
Lånar tråden lite då min undran hör ihop med frågeställningen lite:

Hur kommer det sig att kolo-rådet anggående protein (2g per kg kroppsvikt) skiljer sig så väldigt mycket mot SLV's rekomendation (mindre än 1 g per kg kroppsvikt)?

Är det enbart för att det är träning inblandat? Min känsla är att kolo-rådet är 2 g även för dom som inte tränar?

Eddie Vedder
2011-05-19, 14:58
Min känsla är att kolo-rådet är 2 g även för dom som inte tränar?

Nej för de som inte vill återhämta sig och förbättra sig i hård träning rekommenderar nog ingen de mängderna. Inte jag i alla fall.

Dock är jag tveksam till om så låga intag som 0.8 g/kg kroppsvikt är det bästa. Det bygger på WHO's råd som i sin tur är präglat av minimumnivåer för U-länder och miljötänk gissar jag.

SLV har egentligen inga egna råd utan följer till största delen de råd som först kommer till från WHO och USA.

nisse1976
2011-05-19, 15:00
Tack Eddie

Nanne
2011-05-19, 20:44
Att få i sig 2 gram per kilo verkar ju helt omöjligt om man inte dricker proteindrinkar iaf.

Hur får ni i er alla proteiner?

Big Sleazy
2011-05-19, 20:54
Att få i sig 2 gram per kilo verkar ju helt omöjligt om man inte dricker proteindrinkar iaf.

Omöjligt? Jag kan få i mig mer än 2 gram per kilo helt utan proteindrinkar. Kvarg och keso hjälper mig mycket när det kommer till att få i sig tillräckligt med protein.

Fredron
2011-05-19, 20:56

Jag dricker cirka 2L mjölk per dag det ger mig 66g/dag och sen 400g kött/fisk/fågel så är jag uppe i dagsbehovet. Då har jag inte ens räknat med ev ägg/ ost/grädde/Crème fraîche som jag har i såser och liknande. Sen äter man ju även icke fullvärdigt protein om man äter pasta och liknande så det bör man ha i åtanke.
Det blir också EAA de dagar jag tränar vilket gör att jag kommer upp i mer.

Kimkay
2011-05-19, 20:58

Mina tre stora är proteinpulver, kvarg och kycklingfilé.

Nanne
2011-05-19, 21:43
Hmm jag borde nog ha räknat på detta för länge sedan, många bäckar små heter det ju.
Bara idag har jag fått i mig minst 200 gram protein.
Då var det alltså inget problem som jag trodde att få i sig all protein.
Får nog dra ner lite på nyttigheterna så jag slipper träna bort extra onödiga kalorier.

Tack för alla svar!

BengtBurk
2011-05-19, 21:52
Hmm jag borde nog ha räknat på detta för länge sedan, många bäckar små heter det ju.
Bara idag har jag fått i mig minst 200 gram protein.
Då var det alltså inget problem som jag trodde att få i sig all protein.
Får nog dra ner lite på nyttigheterna så jag slipper träna bort extra onödiga kalorier.

Tack för alla svar!

Lite lustig mening tycker jag :)

MtotheM
2011-05-19, 22:01
Det här med 2g/kvg, finns det någon studie på det eller något? För jag har sätt folk skriva att allt utöver detta inte ger något så det borde väl finnas? Är mest intresserad av metoden som användes och vad för avgränsning man hade i vikt rent allmänt på personerna som deltog. För rimligtvis så borde en person med högre bf behöva mindre protein väl?

Nanne
2011-05-19, 22:12
Lite lustig mening tycker jag :)

Vilken tur :-) Hellre det än olustigt.

Cevex
2011-05-20, 09:56

1. Mjölk till maten 2. Keso till maten 3. Proteinpulver runt träningen 4. Kyckling eller annat kött till middagen. 5. Ägg på kvällen ibland 1&2 har jag alltid oavsett vad jag äter till maten

Mauriice
2011-05-21, 12:16
Gissar att 2 gr protein per kilo kroppsvikt är ett bra riktvärde för mig som tränar styrketräning 4 gr per vecka.

Jag väger 80 kilo, alltså bör jag få i mig 160 gr proteiner per dag/dygn?

Jag äter väldigt nyttigt, men får ändå svårt att få ihop ekvationen.

Frukost

1-2 ägg
0.8 dl havregryn
1 st Knäckemacka skinka+ost

Lunch, vanlig skolmat oftast, med lite mindre kolhydrater och mer protein om jag kan välja.

Middag
Köttbit eller en burk tonfisk + sallad och lite keso

Kvällsmat
Kvarg ibland 250 gr

1-2 proteindrinkar 20 gr protein per portion.

Inte alltid jag äter just exakt så här, ibland blir det mindre ägg, färre proteindrinkar. Men ofta ligger jag rätt nära detta.

Jag antar att proteinet räcker, men jag får inte ihop matematiken när jag gjorde den lite snabbt.

Någon som kan hjälpa mig på traven lite?

Har hajlajtat grejer som jag reagerade på. Byt ut knäckebröd mot vitt bröd, ta 3-4 ägg istället för 1-2, byt ut sallad mot vanlig pasta. Kom ihåg att Kvarg är en otroligt kalorisnål proteinkälla, dock vet jag inte om du käkar mager kvarg eller inte.

Bara lite tips på att dryga ut kalorierna...Lycka till!