handdator

Visa fullständig version : LCHF, vad hände med kalorier in - kalorier ut?


okipower
2011-05-19, 09:37
Hej!


Har läst på en del om LCHF då det sista och tycker att det låter vettigt att hjärnan och kroppen fungerar bra på ketoner då det egentligen är ett normaltillstånd för människan ur ett evolutionärt och historiskt perspektiv.

Däremot förstår jag inte hur det går ihop sig då de flesta förespråkar att äta hur mycket man vill?

Jag ser tre lösningar:

a) Det är en myt.

b) man blir tydligen mättare när man äter LCHF. Därav funkar mottot; ät så mkt du vill, eftersom man inte är lika hungrig.

c) Avsaknaden av kolhydrater i kosten gör att kroppen, på något nästan magisikt sätt, hanterar energi annorlunda.


Hur ligger det till egentligen?

mikaelj
2011-05-19, 09:44
* LCHF - det bästa jag gjort (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119875)
* LCHF - hur är det egentligen? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124727)

http://www.williamhertling.com/2011/01/why-calories-in-calories-out-is-fallacy.html

Trashcan
2011-05-19, 09:53
Är man ett kolhydratsvullo så kanske 40% av ens kalorier utgörs av kolhydrater. Ta bort dom och tadaa 40% mindre kalorier. Nog för att man kompenserar genom att äta lite mer av det andra, men inte 40% mer. Dessutom tar man ofta in mer grönsaker när man börjar på lchf(istället för potatis etc), bara det är ju bra för mättnaden.

Edit: Tjejen håller för närvarande på med lchf som viktminskningsverktyg, och det funkar jättebra. Går ner 0.5-1kg i veckan och hon lider inte nämnvärt av hunger. Jag är helt säker på att det är för att det blir mycket mycket färre kalorier när hon i stoppar i sig bröd, ris och pasta.

Rusk
2011-05-19, 09:58
LCHF är för medelålders kärringar som läser för mkt på aftonbladet.
Varför vill man tappa vätska såvida man inte är tävlande BB? Det är ju fettet man vill ha bort.
Sen kan man glömma att prestera bra på gymmet utan våra kära kolhydrater.

rooz
2011-05-19, 10:00
LCHF är för medelålders kärringar som läser för mkt på aftonbladet.
Varför vill man tappa vätska såvida man inte är tävlande BB? Det är ju fettet man vill ha bort.
Sen kan man glömma att prestera bra på gymmet utan våra kära kolhydrater.
Så..Efter 2 veckors strikt LCHF drog jag PB i mark med 10 kg. Jag låg på ca 800-1000 kcal underskott om dagen då..

mikaelj
2011-05-19, 10:25
LCHF är för medelålders kärringar som läser för mkt på aftonbladet.
Varför vill man tappa vätska såvida man inte är tävlande BB? Det är ju fettet man vill ha bort.
Sen kan man glömma att prestera bra på gymmet utan våra kära kolhydrater.

Extra svårt att tänka idag?

Och +1 på vad rooz skrev. Rusk, uttala dig inte om saker du inte vet något om.

kettlebellGuden
2011-05-19, 10:28
Hej!


Har läst på en del om LCHF då det sista och tycker att det låter vettigt att hjärnan och kroppen fungerar bra på ketoner då det egentligen är ett normaltillstånd för människan ur ett evolutionärt och historiskt perspektiv.

Däremot förstår jag inte hur det går ihop sig då de flesta förespråkar att äta hur mycket man vill?

Jag ser tre lösningar:

a) Det är en myt.

b) man blir tydligen mättare när man äter LCHF. Därav funkar mottot; ät så mkt du vill, eftersom man inte är lika hungrig.

c) Avsaknaden av kolhydrater i kosten gör att kroppen, på något nästan magisikt sätt, hanterar energi annorlunda.


Hur ligger det till egentligen?


Svaret är b.

Prova själv att ät 5000kcal strikt lchf / dag och sitt på röven. Du kommer att gå upp i vikt på sikt. (förutsatt att du inte förbrukar mer än 5000 / dag, så klart).

vicarious
2011-05-19, 10:42
Är man ett kolhydratsvullo så kanske 40% av ens kalorier utgörs av kolhydrater. Ta bort dom och tadaa 40% mindre kalorier. Nog för att man kompenserar genom att äta lite mer av det andra, men inte 40% mer. Dessutom tar man ofta in mer grönsaker när man börjar på lchf(istället för potatis etc), bara det är ju bra för mättnaden.



Detta är nog den huvudsakliga anledningen till att så många tycker att "LCHF funkar så bra"

De äter från början mycket kolhydrater och när de helt plötsligt tar bort dessa minskar energimängden drastiskt, och kompenseras inte fullt ut av fett & protein vilket gör att totala energiintaget blir lägre = viktnedgång.

dennipavlovic
2011-05-19, 11:09
Så..Efter 2 veckors strikt LCHF drog jag PB i mark med 10 kg. Jag låg på ca 800-1000 kcal underskott om dagen då..

:thumbup: +1

Big Sleazy
2011-05-19, 11:15
Extra svårt att tänka idag?

Och +1 på vad rooz skrev. Rusk, uttala dig inte om saker du inte vet något om.

Han menade väl fettet på kroppen och inte i maten?

mikaelj
2011-05-19, 11:17
Han menade väl fettet på kroppen och inte i maten?

Ja, vilket Rusk uttryckte precis som om det enda lågkolhydratkost gör är att du tappar vätska:

Varför vill man tappa vätska såvida man inte är tävlande BB? Det är ju fettet man vill ha bort.

ORLY?

14K
2011-05-19, 11:18
13 veckor in i dieten med LCHF o jag ökar fortfarande på alla övningar.

kalajset
2011-05-19, 11:41
a) Det är en myt.


Bra val. :thumbup:

Allvarligt talat, hur många är det, som faktiskt har lite koll på saker och ting, som förespråkar att man kan/bör äta "hur mycket man vill", i viktnedgångssyfte, och sedan inte ger några andra direktiv? - jag antar att det inte är sådär värst många.

LCHF har diskuterats in i det oändliga även här på kolozzeum, men man kommer aldrig ifrån att den grundläggande orsaken till att det s as fungerar för vissa är just kalori in-ut. Dessutom håller man sig inte mättare på en LCHF kost, vissa gör det, andra inte. Själv håller jag mig precis lika mätt av ett högt kolhydratintag som ett fettintag, om inte mättare t om. Gäller bara att tänka till lite i val av vilka livsmedel man väljer att stoppa i sig. Svårare än så behöver det inte vara överhuvudtaget gällande viktnedgång.

Barstar
2011-05-19, 15:40
Har själv tappat nästan 20kg de senaste åren och oavsett vad någon säger så är det så att man tappar vikt om man ligger på kcalunderskott och ökar i vikt av kcalöverskott. Problemet för de flesta är att de inte vet hur mycket de äter, och det enda sättet att veta det är att väga ALLT och föra dagbok. Allt annat blir gissningar. Jag har aldrig lyckats med det eftersom jag sällan lagar maten jag äter. Jag vet, jag är bortskämd. Så jag har kört min egen metod, om jag varit helt mätt har jag ätit för mycket. Nu är det bara 5 kg kvar till målet, sen är det dags att lägga på lite muskler.

Eddie Vedder
2011-05-19, 16:14
Varför vill man tappa vätska såvida man inte är tävlande BB? Det är ju fettet man vill ha bort.

Du verkar inte fatta att man förlorar fett också. Tror du det är det ena eller det andra?

okipower
2011-05-19, 17:45
LCHF är för medelålders kärringar som läser för mkt på aftonbladet.
Varför vill man tappa vätska såvida man inte är tävlande BB? Det är ju fettet man vill ha bort.
Sen kan man glömma att prestera bra på gymmet utan våra kära kolhydrater.

jag har faktiskt kört helt utan kolisar ett par dagar i rad under dieten och upplevde i början dålig energi, men det blir bättre o bättre. Men samma tryck som man får av riktig kolhydratsladdning har jag inte upplevt. Min spontana upplevelse efter ett kort försök är att kroppen ställer om- och anpassar sig förhållandevis fort. Över förväntan. Men det är ju inte för att tömma vätska man kör lchf, utan precis som du själv säger, tappa fett.

Är man ett kolhydratsvullo så kanske 40% av ens kalorier utgörs av kolhydrater. Ta bort dom och tadaa 40% mindre kalorier. Nog för att man kompenserar genom att äta lite mer av det andra, men inte 40% mer. Dessutom tar man ofta in mer grönsaker när man börjar på lchf(istället för potatis etc), bara det är ju bra för mättnaden.

Det låter rimligt, precis så jag trodde. Men efter nästan hetska diskussioner och hårt motstånd från LCHF premierande kollegor blev jag lite osäker.. Skrämmande hur blaskor och förespråkare uttalar, men det är ju inget unikt för lchf :)

Edit: Tjejen håller för närvarande på med lchf som viktminskningsverktyg, och det funkar jättebra. Går ner 0.5-1kg i veckan och hon lider inte nämnvärt av hunger. Jag är helt säker på att det är för att det blir mycket mycket färre kalorier när hon i stoppar i sig bröd, ris och pasta.


Tack för alla svar :)

Silencer
2011-05-19, 18:25
LCHF må vara fint för magen, men som bulkmetod var det förjävla dåligt för mig. Kalorier in/ut gäller fortfarande, men jag kan lova att en större del av överskottet gick till fett snarare än muskler på min LCHF bulk.

Heter man mikaelj kan man dock gå upp 8kg ren muskelmassa om man lägger om till lchf. ;)

midwinterholes
2011-05-19, 20:42
13 veckor in i dieten med LCHF o jag ökar fortfarande på alla övningar.

Och: Hur många kg har du gått ner?

Att vara på diet betyder endast att vara på kosthållning. Alla människor har någon kosthållning. Att skriva att du är på diet är synnerligen intetsägande.

Jag har varit på diet i flera månader och ökat som in i ¤!"#¤#!!"# och tappat 3 kg. Jag äter ungefär 32/40/28 p/k/f.

OneManArmy
2011-05-20, 06:11
Jag har dietat med lowcarb sen nyår, tappat 10kg och ökat 20kg i bänken och 50kg böj :P
Är förmodligen teknik men va fan.. funkar fint att träna på lowcarb kost.

2g protein / kroppskilo
1g fett / kroppskilo
0.5-1g kolhydrater / kroppskilo (endast från grönsaker)

Sverker
2011-05-20, 06:22
Maxstyrka är kanske inte rätt sätt att bedöma träningsresultat. Ett maxlyft tar några sekunder och det krävs ingen glykogen för att prestera max.
Frågan blir snarare hur fungerar träningen fram till maxlyftet. Dvs alla de timmar man lägger på att lyfta vikter från golvet, träna greppstyrkan, lårträningen, muskelkorsetten, etc.

14K
2011-05-20, 08:10
Och: Hur många kg har du gått ner?

Att vara på diet betyder endast att vara på kosthållning. Alla människor har någon kosthållning. Att skriva att du är på diet är synnerligen intetsägande.

Jag har varit på diet i flera månader och ökat som in i ¤!"#¤#!!"# och tappat 3 kg. Jag äter ungefär 32/40/28 p/k/f.

Har tappat 11.5kg så länge.

Rusk
2011-05-20, 09:08
Så..Efter 2 veckors strikt LCHF drog jag PB i mark med 10 kg. Jag låg på ca 800-1000 kcal underskott om dagen då..

1RM bör nog inte påverka prestandan något märkvärt utan kolhydrater, testa att träna med lite mer volym och utan kolhydrater, som Sverker skrev.

MikaelJ och Eddie ligger man på underskott med eller utan kolhydrater så tappar man självklart både fett och vätska, men tar man helt bort kolhydraterna så tappar man ju mer vätska än om man skulle ätit dom.
Det är enligt mig idiotiskt att ta bort kolhydrater ur kosten såvida man inte ska upp på scen, speciellt om man tränar (då menar jag inte 1RM hit och dit, det är enligt mig inte träning).

Och vadå prata inte om saker jag inte vet något om? Ska komma från dig som konstant gapar om hur SL är "the way to go" för att bygga muskler.

Eddie Vedder
2011-05-20, 09:18
MikaelJ och Eddie ligger man på underskott med eller utan kolhydrater så tappar man självklart både fett och vätska, men tar man helt bort kolhydraterna så tappar man ju mer vätska än om man skulle ätit dom.

Precis. Man förlorar fett från båda och då är det ju bara bra. Fler kilon från vätsketappet är ju inget negativt i sig.

Det är enligt mig idiotiskt att ta bort kolhydrater ur kosten såvida man inte ska upp på scen, speciellt om man tränar (då menar jag inte 1RM hit och dit, det är enligt mig inte träning).

Det vet jag inget om. Jag har ätit olika nivåer av kolhydrater och tränat efter många timmars fastande och det gör ingen skillnad utöver vad ren dagsformsvariation kan förklara.

Andra som testat har gjort det med resultat de är nöjda med och jag tvivlar inte på sanningshalten i det. Att du kallar det idiotiskt är dock intressant för du sitter i så fall på väldigt mycket mer kunskap än mig och jag undrar vad jag missat.

rooz
2011-05-20, 09:37
Okej då rusk.

Hur många set mark vill du att jag gör på LCHF då?

Löpsko
2011-05-20, 19:30
När de ändå talas LCHF...

Om man rör på sig varje dag och följer strikt lchf så går man ju ner 1-2kg veckan om man är överviktig. Kcal in,kcal ut? nej magi ;)

Eddie Vedder
2011-05-20, 19:36
När de ändå talas LCHF...

Om man rör på sig varje dag och följer strikt lchf så går man ju ner 1-2kg veckan om man är överviktig. Kcal in,kcal ut? nej magi ;)

Eller så följer man en kost som man plötsligt mår bra av och känner sig pigg, man går ner i vikt och vips har man även orken att motionera. :)

Springer
2011-05-20, 20:41
För att ge lite perspektiv, i en undersökning om kolhuydratladdning funkar eller ej, kom man fram till att det "räckte" att äta mediumkolhydratdiet, dvs 50E%. resultatet blev samma som för hög, dvs 70E%.

Lågkolhydrat (30E%) var endast med i de inledande dagarna, de sista tre innan loppet gick man upp.

50E% kolhydrater är väl fortfarande vad man rekommenderar inom konditionsidrott?

Löpsko
2011-05-21, 09:44
Eller så följer man en kost som man plötsligt mår bra av och känner sig pigg, man går ner i vikt och vips har man även orken att motionera. :)

hehe jo visst är det så :) handlar ju mycket om att bara få tummen ur röva och sätta igång

Bibliotekarien
2011-05-21, 11:09
Men det här med att tappa vätska, är det bra? Utseendemässigt är det ju säkert bra, men prestationsmässigt (främst då uthållighetssporter) borde det väl vara till fördel med lite mer vätska i kroppen? Eller har jag bara inbillat mig?

Medusa
2011-05-21, 11:17
Okej då rusk.

Hur många set mark vill du att jag gör på LCHF då?

jag vill se dig göra 5x15 på ditt 15RM i marklyft och knäböj på samma pass efter 30 dagar med tung träning och noll kolhydrater, inga vikter som du kan göra 20-30 reps med, utan ditt 15RM.. inga kolhydrater under passet heller, eller före.. :D :naughty:

Rusk
2011-05-21, 13:57
Okej då rusk.

Hur många set mark vill du att jag gör på LCHF då?

Testa 4 set, 10RM i 2v med kolhydrater och sedan testar du 2v utan, presterar du lika bra utan kolhydrater så är du one of a kind.

AngelLove
2011-05-24, 11:45
whoho, jag är one of a kind.. :)

Har kört CKD (180g protein, 150g fett, 25g carbs) sedan årsskiftet och mer eller mindre dubblat vikterna utan att tappa repsantal, ligger still i vikt men tappar i omfång kring midjan och ökar i omfång på de andra ställena.

Andra fördelar, jag har inte konstant sur mage, jag har inte lika ont i mina leder (artros men iofs har jag börjat tugga arcoxia som ytterligare hjälp), svettas inte vid varje måltid, skjuter inte upp och ner i trötthet/energi.

Jag äter dessutom nästan 500kcal MER nu än när jag försökte hålla 40-30-30 och inget hände, varken med styrka-omfång.

Chopsuey
2011-05-24, 12:51
AngelLove> Nej, du är inte ensam.
Men det är ingen idé att diskutera det.
Det enda man får tillbaka är hånskratt och visar man upp bevis så ljuger man.

vicarious
2011-05-24, 13:41
Det är kul att ni får resultat. :thumbup: Det bevisar dock ingenting för oss andra.

Eddie Vedder
2011-05-24, 13:47
Det är kul att ni får resultat. :thumbup: Det bevisar dock ingenting för oss andra.

Det bevisar i alla fall att Rusks påståenden om idioti inte stämmer.

StampChamp
2011-05-24, 16:43
Jag tror inte på LCHF i längden

mikaelj
2011-05-24, 16:55
Jag tror inte på LCHF i längden

Jag tror inte på dig i längden.

...

Vilken aspekt av lågkolhydratkost är det du inte tror på?

StampChamp
2011-05-24, 17:24
Jag tror inte på dig i längden.

...

Vilken aspekt av lågkolhydratkost är det du inte tror på?

Hur länge har du ätit efter lchf? Du kommer knappast bli särskilt bra på något eller grov helt utan kolhydrater.

Det enda positiva jag upplever med lchf är att man blir lite hårdare och torrare fortare, men thats it.

mikaelj
2011-05-24, 17:26
Hur länge har du ätit efter lchf? Du kommer knappast bli särskilt bra på något eller grov helt utan kolhydrater.

Nej, kanske inte. Så hur bra borde jag ha blivit i böj, bänk & mark på tre års lågkolhydratätande och två års lyftande?